Mikä niitä estää myymästä ? Voisi käyttää huoletta vaikka urheillessa tai likaisissa töissä,säästyisi kalliit ykköslasit.Voikos muuten tilata netin kautta vaikka virosta,suomioptikon reseptillä ?
Miksei halpislaseja liki-
3
873
Vastaukset
- plööööö
Kyllä plussa laseja löytyy alle vitosellakin marketeista mutta miinuslaseja vain liikkeistä.. Jos nyt suljetaan pois hajataitto niin miksei voisi olla sellasia yleis halpis laseja myös likinäköisille? Itse tarvitsisin vain jonku -1 voimakkuuden, enkä viitsisi sen takia kalliita laseja hankkia.
- silmäihminen
Likinäköinen silmä taittaa valoa liian voimakkaasti, jolloin kuvautuminen ei tapahdu terävänä verkkokalvolle. Silmä ei pysty vähentämään taittovoimaansa, ja tarvitaan miinusmerkkiset linssit, jotka hajottavat valonsäteitä saaden ne taittumaan silmässä loivemmin ja kuvautumaan verkkokalvolle.
Jos miinuslinssi on silmän taittovoimaan nähden liian heikko, siitä ei ole muuta haittaa kuin epätarkka näkö.
Jos taas käyttää liian voimakkaita miinuslinssejä (tai käyttää niitä vaikka likinäköä ei olisikaan), valonsäteet alkavat jo taittua LIIAN loivasti silmän pituuteen nähden. Tällöin silmän on, nähdäkseen tarkasti, jatkuvasti lisättävä taittovoimaansa. Tämä on mahdollista akkommodaation eli silmien lihastyön avulla tapahtuvan mukauttamisen avulla. Jatkuva akkommodaatio saattaa aiheuttaa erilaisia rasitusoireita johtaen pahimmassa tapauksessa silmien mukauttajalihasten kramppiin.
Jos miinuslinssejä myytäisi marketissa ilman reseptiä, olisi vaarana, että moni ostaisi tarpeettoman vahvat miinuslasit, koska lyhyellä testauksella ylimääräinen miinus tuntuu terävöittävän kuvaa (vaikka se todellisuudessa vain pienentää sitä). Etenkin nuoret, joilla akkommodaatio toimii vilkkaasti, valitsisivat helposti turhan vahvat miinukset.
Toinen syy on se, että nämä nykyiset valmislasit eivät ole tarkoitettu kokoaikaiseen käyttöön vaan satunnaiseen tarpeeseen lukulaseiksi. Kun pitää laseja jatkuvasti (kuten likinäköiset yleensä), linssien optiset ominaisuudet ja asennus kehykseen yksilöllisten mittojen mukaan nousevat tärkeiksi tekijöiksi näkömukavuuden kannalta. Pahimmillaan poikkeamat linssien keskiöinnissä pahentavat piilokarsastuksia. Valmislasit eivät myöskään ole optisesti laadukkaita vaan lähinnä puristettua "pleksi"muovia, mistä syystä niissä on vääristymiä ja ne saattavat tuntua hyvinkin epämiellyttäviltä.
Kaukolaseiksi siis prikulleen taittovirheen mukaiset, optisesti laadukkaat ja oikein asennetut linssit. Vai ostaisitko hammasproteesisi marketista??- tutkittua
Ymmärtäähän jokainen ottaa kertakäyttölasit päästään jos tuntuvat rasittavilta.Eli kieltääkö niitä myymästä jokin säännös ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348