Veetimme on nyt 5 kk, tosi kesyyntynyt, hypähtelee olkapäälle ja hamuaa jopa ruokalautaselta itselleen jotain (jos lämmitetään, miron ääni heti saa valppaaksi), kovin aktiivinen, tykkää täyttää kanssani mm. ristikkoja(kynä kiinnostaa ja kaikki kiiltävä)
Saa lennellä vapaasti ja tekeekin tosi mahtavia "kamikaze-lentoja", yöpuuksi ei aina halua häkkiään, vaan olohuoneen kulmahyllykön ylimmän tason
Nyt kysyisin, mitä mahtaa tarkoitttaa, kun se tikan lailla nakuttaa joko häkkiä tai jotain oksaa, hienosti myös tarinoi; mutta kuuluuko kakadujen "sanavalikkoon" voi-vit-vit-tu?
Joskus tuntuu ihan kurjalle, kun ei itse siis kiroilla mutta lintunen, kai luontaisesti? meidänkin edestä.
Nauratti eräs aamu, kun halusi olla katonrajassa oksalla, ja tosi kovalla äänellä "kirkui", ja komensin; ihan selvästi vastasi: voi-vit-tu-ak-ka
Onkohan sillä jo murkkuikä?
Kysymykseni hukkui näköjään jaaritteluun, mutta kommentoikaa
Veeti_2
4
547
Vastaukset
- raitapyrstö
Hei!
Mukava kuulla että teillä menee hyvin! :) Koirasneitokakadut koputtavat nokallaan usein, mutta itse en tiedä tarkkaa syytä.
Kuvailemasi huuhdahdussävel on myös meillä paljon käytössä :D, samoin oikein pitkät narinat ja nirinät. Jos meidän herralintu ei saa mitä tahtoo, hän rupeaa heti "itkemään" korvia vihlovasti. - -M-
Papukaijoilla tuo nokankoputtelu on hyvin tavallista ja se on yleensä mahtailua "katsokaas mikä valiotipu tässä onkaan". Eli vähän uhittelee tai koittaa tehdä vaikutusta ja herättää huomiota esim kosiksellessaan vastakkaista sukupuolta tai koittaessaan saada omistajaa leikkimään tai muuten vaan julkituoda omaa erinomaisuuttaan.
- Nymphis
Tarkoitatko murkkuiällä sukukypsäksi tulemista?
Puolen vuoden iässä neitokakaduilla alkaa ensimmäinen sulkasato, johon liittyy myös selvä itsenäistyminen. Poikasaika jää taakse, ja yhtäkkiä ei enää turvaudutakaan ihmiseen vaan tehdään kaikki itse.
Enää ei halutakaan tulla kädelle istumaan, välillä jurotetaan itsekseen ja sähistään omistajalle.
Joillakin linnuilla tuo uhmaikä voi olla hyvinkin terävä.
Meidän nuorimmaisella alkoi tuo ensimmäinen sulkasato pari kuukautta sitten, ja kesyys muuttui hurjasti. Nykyään herra tepastelee rinta rottingilla häkin katolla, eikä enää muistetakaan aikaa jolloin turvauduttiin käteen ja istuskeltiin mieluummin olkapäällä passattavana kuin tehtiin asiat itse muun parven kanssa.
Yleensä tuo uhmaikä tasoittuu sulkasadon loputtua, ja sitten huomioidaan taas ihmisetkin.
Käsittelyä pitää vain sitkeästi jatkaa... Nymphis kirjoitti:
Tarkoitatko murkkuiällä sukukypsäksi tulemista?
Puolen vuoden iässä neitokakaduilla alkaa ensimmäinen sulkasato, johon liittyy myös selvä itsenäistyminen. Poikasaika jää taakse, ja yhtäkkiä ei enää turvaudutakaan ihmiseen vaan tehdään kaikki itse.
Enää ei halutakaan tulla kädelle istumaan, välillä jurotetaan itsekseen ja sähistään omistajalle.
Joillakin linnuilla tuo uhmaikä voi olla hyvinkin terävä.
Meidän nuorimmaisella alkoi tuo ensimmäinen sulkasato pari kuukautta sitten, ja kesyys muuttui hurjasti. Nykyään herra tepastelee rinta rottingilla häkin katolla, eikä enää muistetakaan aikaa jolloin turvauduttiin käteen ja istuskeltiin mieluummin olkapäällä passattavana kuin tehtiin asiat itse muun parven kanssa.
Yleensä tuo uhmaikä tasoittuu sulkasadon loputtua, ja sitten huomioidaan taas ihmisetkin.
Käsittelyä pitää vain sitkeästi jatkaa...Sanoin siis Veetin olevan jo 5-kuukautinen, itse asiassa vasta 4 ja puoli.
Kuitenkin huomasin tänään, että alkaa niitä sulkia jo lähteä, ehkä on ns. aikava yksilö.
Luulin hänen pärähtäneen johonkin, koska useilla puolin oli irtoamassa olevia untuvia.
Mainitsit häkin katolla tepastelusta, kovin aktiivisesti Veeti on siellä, töpsyttelee ympäri ja narskuttelee, toki tulee vielä olkapäälle ja haluaa "nenällärapsutusta"
Olen soittanut sille linnunääniä, joita kuuntelee mieluusti, jopa vastailee laulurastaalle! Ikään kuin oppinut uusia "värssyjä" ja variaatioita/nyansseja lauluunsa, mutta edelleen se voi-vit-tu tulee usein.
Kiitos kommenteistanne
Palailen varmaan kysymyksineni
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.676113- 1325455
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.4633375Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s1091747Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved3761266- 321159
- 671071
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun46956Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja110922Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan52889