Veeti_2

Veetimme on nyt 5 kk, tosi kesyyntynyt, hypähtelee olkapäälle ja hamuaa jopa ruokalautaselta itselleen jotain (jos lämmitetään, miron ääni heti saa valppaaksi), kovin aktiivinen, tykkää täyttää kanssani mm. ristikkoja(kynä kiinnostaa ja kaikki kiiltävä)

Saa lennellä vapaasti ja tekeekin tosi mahtavia "kamikaze-lentoja", yöpuuksi ei aina halua häkkiään, vaan olohuoneen kulmahyllykön ylimmän tason

Nyt kysyisin, mitä mahtaa tarkoitttaa, kun se tikan lailla nakuttaa joko häkkiä tai jotain oksaa, hienosti myös tarinoi; mutta kuuluuko kakadujen "sanavalikkoon" voi-vit-vit-tu?

Joskus tuntuu ihan kurjalle, kun ei itse siis kiroilla mutta lintunen, kai luontaisesti? meidänkin edestä.

Nauratti eräs aamu, kun halusi olla katonrajassa oksalla, ja tosi kovalla äänellä "kirkui", ja komensin; ihan selvästi vastasi: voi-vit-tu-ak-ka

Onkohan sillä jo murkkuikä?

Kysymykseni hukkui näköjään jaaritteluun, mutta kommentoikaa

4

541

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raitapyrstö

Hei!

Mukava kuulla että teillä menee hyvin! :) Koirasneitokakadut koputtavat nokallaan usein, mutta itse en tiedä tarkkaa syytä.
      Kuvailemasi huuhdahdussävel on myös meillä paljon käytössä :D, samoin oikein pitkät narinat ja nirinät. Jos meidän herralintu ei saa mitä tahtoo, hän rupeaa heti "itkemään" korvia vihlovasti.

• -M-

Papukaijoilla tuo nokankoputtelu on hyvin tavallista ja se on yleensä mahtailua "katsokaas mikä valiotipu tässä onkaan". Eli vähän uhittelee tai koittaa tehdä vaikutusta ja herättää huomiota esim kosiksellessaan vastakkaista sukupuolta tai koittaessaan saada omistajaa leikkimään tai muuten vaan julkituoda omaa erinomaisuuttaan.

• Nymphis

Tarkoitatko murkkuiällä sukukypsäksi tulemista?
        Puolen vuoden iässä neitokakaduilla alkaa ensimmäinen sulkasato, johon liittyy myös selvä itsenäistyminen. Poikasaika jää taakse, ja yhtäkkiä ei enää turvaudutakaan ihmiseen vaan tehdään kaikki itse.
        Enää ei halutakaan tulla kädelle istumaan, välillä jurotetaan itsekseen ja sähistään omistajalle.
        Joillakin linnuilla tuo uhmaikä voi olla hyvinkin terävä.
        Meidän nuorimmaisella alkoi tuo ensimmäinen sulkasato pari kuukautta sitten, ja kesyys muuttui hurjasti. Nykyään herra tepastelee rinta rottingilla häkin katolla, eikä enää muistetakaan aikaa jolloin turvauduttiin käteen ja istuskeltiin mieluummin olkapäällä passattavana kuin tehtiin asiat itse muun parven kanssa.
        Yleensä tuo uhmaikä tasoittuu sulkasadon loputtua, ja sitten huomioidaan taas ihmisetkin.
        Käsittelyä pitää vain sitkeästi jatkaa...

• Nymphis kirjoitti:

Tarkoitatko murkkuiällä sukukypsäksi tulemista?
        Puolen vuoden iässä neitokakaduilla alkaa ensimmäinen sulkasato, johon liittyy myös selvä itsenäistyminen. Poikasaika jää taakse, ja yhtäkkiä ei enää turvaudutakaan ihmiseen vaan tehdään kaikki itse.
        Enää ei halutakaan tulla kädelle istumaan, välillä jurotetaan itsekseen ja sähistään omistajalle.
        Joillakin linnuilla tuo uhmaikä voi olla hyvinkin terävä.
        Meidän nuorimmaisella alkoi tuo ensimmäinen sulkasato pari kuukautta sitten, ja kesyys muuttui hurjasti. Nykyään herra tepastelee rinta rottingilla häkin katolla, eikä enää muistetakaan aikaa jolloin turvauduttiin käteen ja istuskeltiin mieluummin olkapäällä passattavana kuin tehtiin asiat itse muun parven kanssa.
        Yleensä tuo uhmaikä tasoittuu sulkasadon loputtua, ja sitten huomioidaan taas ihmisetkin.
        Käsittelyä pitää vain sitkeästi jatkaa...

Sanoin siis Veetin olevan jo 5-kuukautinen, itse asiassa vasta 4 ja puoli.
        Kuitenkin huomasin tänään, että alkaa niitä sulkia jo lähteä, ehkä on ns. aikava yksilö.
        Luulin hänen pärähtäneen johonkin, koska useilla puolin oli irtoamassa olevia untuvia.
        Mainitsit häkin katolla tepastelusta, kovin aktiivisesti Veeti on siellä, töpsyttelee ympäri ja narskuttelee, toki tulee vielä olkapäälle ja haluaa "nenällärapsutusta"
        Olen soittanut sille linnunääniä, joita kuuntelee mieluusti, jopa vastailee laulurastaalle! Ikään kuin oppinut uusia "värssyjä" ja variaatioita/nyansseja lauluunsa, mutta edelleen se voi-vit-tu tulee usein.

Kiitos kommenteistanne

Palailen varmaan kysymyksineni

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      150
      8865
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2629
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2407
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      46
      2405
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      196
      1833
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1817
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1713
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      42
      1240
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1136
    Aihe