Veeti_2

Veetimme on nyt 5 kk, tosi kesyyntynyt, hypähtelee olkapäälle ja hamuaa jopa ruokalautaselta itselleen jotain (jos lämmitetään, miron ääni heti saa valppaaksi), kovin aktiivinen, tykkää täyttää kanssani mm. ristikkoja(kynä kiinnostaa ja kaikki kiiltävä)

Saa lennellä vapaasti ja tekeekin tosi mahtavia "kamikaze-lentoja", yöpuuksi ei aina halua häkkiään, vaan olohuoneen kulmahyllykön ylimmän tason

Nyt kysyisin, mitä mahtaa tarkoitttaa, kun se tikan lailla nakuttaa joko häkkiä tai jotain oksaa, hienosti myös tarinoi; mutta kuuluuko kakadujen "sanavalikkoon" voi-vit-vit-tu?

Joskus tuntuu ihan kurjalle, kun ei itse siis kiroilla mutta lintunen, kai luontaisesti? meidänkin edestä.

Nauratti eräs aamu, kun halusi olla katonrajassa oksalla, ja tosi kovalla äänellä "kirkui", ja komensin; ihan selvästi vastasi: voi-vit-tu-ak-ka

Onkohan sillä jo murkkuikä?

Kysymykseni hukkui näköjään jaaritteluun, mutta kommentoikaa

4

610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raitapyrstö

      Hei!

      Mukava kuulla että teillä menee hyvin! :) Koirasneitokakadut koputtavat nokallaan usein, mutta itse en tiedä tarkkaa syytä.
      Kuvailemasi huuhdahdussävel on myös meillä paljon käytössä :D, samoin oikein pitkät narinat ja nirinät. Jos meidän herralintu ei saa mitä tahtoo, hän rupeaa heti "itkemään" korvia vihlovasti.

    • -M-

      Papukaijoilla tuo nokankoputtelu on hyvin tavallista ja se on yleensä mahtailua "katsokaas mikä valiotipu tässä onkaan". Eli vähän uhittelee tai koittaa tehdä vaikutusta ja herättää huomiota esim kosiksellessaan vastakkaista sukupuolta tai koittaessaan saada omistajaa leikkimään tai muuten vaan julkituoda omaa erinomaisuuttaan.

      • Nymphis

        Tarkoitatko murkkuiällä sukukypsäksi tulemista?
        Puolen vuoden iässä neitokakaduilla alkaa ensimmäinen sulkasato, johon liittyy myös selvä itsenäistyminen. Poikasaika jää taakse, ja yhtäkkiä ei enää turvaudutakaan ihmiseen vaan tehdään kaikki itse.
        Enää ei halutakaan tulla kädelle istumaan, välillä jurotetaan itsekseen ja sähistään omistajalle.
        Joillakin linnuilla tuo uhmaikä voi olla hyvinkin terävä.
        Meidän nuorimmaisella alkoi tuo ensimmäinen sulkasato pari kuukautta sitten, ja kesyys muuttui hurjasti. Nykyään herra tepastelee rinta rottingilla häkin katolla, eikä enää muistetakaan aikaa jolloin turvauduttiin käteen ja istuskeltiin mieluummin olkapäällä passattavana kuin tehtiin asiat itse muun parven kanssa.
        Yleensä tuo uhmaikä tasoittuu sulkasadon loputtua, ja sitten huomioidaan taas ihmisetkin.
        Käsittelyä pitää vain sitkeästi jatkaa...


      • Nymphis kirjoitti:

        Tarkoitatko murkkuiällä sukukypsäksi tulemista?
        Puolen vuoden iässä neitokakaduilla alkaa ensimmäinen sulkasato, johon liittyy myös selvä itsenäistyminen. Poikasaika jää taakse, ja yhtäkkiä ei enää turvaudutakaan ihmiseen vaan tehdään kaikki itse.
        Enää ei halutakaan tulla kädelle istumaan, välillä jurotetaan itsekseen ja sähistään omistajalle.
        Joillakin linnuilla tuo uhmaikä voi olla hyvinkin terävä.
        Meidän nuorimmaisella alkoi tuo ensimmäinen sulkasato pari kuukautta sitten, ja kesyys muuttui hurjasti. Nykyään herra tepastelee rinta rottingilla häkin katolla, eikä enää muistetakaan aikaa jolloin turvauduttiin käteen ja istuskeltiin mieluummin olkapäällä passattavana kuin tehtiin asiat itse muun parven kanssa.
        Yleensä tuo uhmaikä tasoittuu sulkasadon loputtua, ja sitten huomioidaan taas ihmisetkin.
        Käsittelyä pitää vain sitkeästi jatkaa...

        Sanoin siis Veetin olevan jo 5-kuukautinen, itse asiassa vasta 4 ja puoli.
        Kuitenkin huomasin tänään, että alkaa niitä sulkia jo lähteä, ehkä on ns. aikava yksilö.
        Luulin hänen pärähtäneen johonkin, koska useilla puolin oli irtoamassa olevia untuvia.
        Mainitsit häkin katolla tepastelusta, kovin aktiivisesti Veeti on siellä, töpsyttelee ympäri ja narskuttelee, toki tulee vielä olkapäälle ja haluaa "nenällärapsutusta"
        Olen soittanut sille linnunääniä, joita kuuntelee mieluusti, jopa vastailee laulurastaalle! Ikään kuin oppinut uusia "värssyjä" ja variaatioita/nyansseja lauluunsa, mutta edelleen se voi-vit-tu tulee usein.

        Kiitos kommenteistanne

        Palailen varmaan kysymyksineni


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe