Veeti_2

Veetimme on nyt 5 kk, tosi kesyyntynyt, hypähtelee olkapäälle ja hamuaa jopa ruokalautaselta itselleen jotain (jos lämmitetään, miron ääni heti saa valppaaksi), kovin aktiivinen, tykkää täyttää kanssani mm. ristikkoja(kynä kiinnostaa ja kaikki kiiltävä)

Saa lennellä vapaasti ja tekeekin tosi mahtavia "kamikaze-lentoja", yöpuuksi ei aina halua häkkiään, vaan olohuoneen kulmahyllykön ylimmän tason

Nyt kysyisin, mitä mahtaa tarkoitttaa, kun se tikan lailla nakuttaa joko häkkiä tai jotain oksaa, hienosti myös tarinoi; mutta kuuluuko kakadujen "sanavalikkoon" voi-vit-vit-tu?

Joskus tuntuu ihan kurjalle, kun ei itse siis kiroilla mutta lintunen, kai luontaisesti? meidänkin edestä.

Nauratti eräs aamu, kun halusi olla katonrajassa oksalla, ja tosi kovalla äänellä "kirkui", ja komensin; ihan selvästi vastasi: voi-vit-tu-ak-ka

Onkohan sillä jo murkkuikä?

Kysymykseni hukkui näköjään jaaritteluun, mutta kommentoikaa

4

523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raitapyrstö

      Hei!

      Mukava kuulla että teillä menee hyvin! :) Koirasneitokakadut koputtavat nokallaan usein, mutta itse en tiedä tarkkaa syytä.
      Kuvailemasi huuhdahdussävel on myös meillä paljon käytössä :D, samoin oikein pitkät narinat ja nirinät. Jos meidän herralintu ei saa mitä tahtoo, hän rupeaa heti "itkemään" korvia vihlovasti.

    • -M-

      Papukaijoilla tuo nokankoputtelu on hyvin tavallista ja se on yleensä mahtailua "katsokaas mikä valiotipu tässä onkaan". Eli vähän uhittelee tai koittaa tehdä vaikutusta ja herättää huomiota esim kosiksellessaan vastakkaista sukupuolta tai koittaessaan saada omistajaa leikkimään tai muuten vaan julkituoda omaa erinomaisuuttaan.

      • Nymphis

        Tarkoitatko murkkuiällä sukukypsäksi tulemista?
        Puolen vuoden iässä neitokakaduilla alkaa ensimmäinen sulkasato, johon liittyy myös selvä itsenäistyminen. Poikasaika jää taakse, ja yhtäkkiä ei enää turvaudutakaan ihmiseen vaan tehdään kaikki itse.
        Enää ei halutakaan tulla kädelle istumaan, välillä jurotetaan itsekseen ja sähistään omistajalle.
        Joillakin linnuilla tuo uhmaikä voi olla hyvinkin terävä.
        Meidän nuorimmaisella alkoi tuo ensimmäinen sulkasato pari kuukautta sitten, ja kesyys muuttui hurjasti. Nykyään herra tepastelee rinta rottingilla häkin katolla, eikä enää muistetakaan aikaa jolloin turvauduttiin käteen ja istuskeltiin mieluummin olkapäällä passattavana kuin tehtiin asiat itse muun parven kanssa.
        Yleensä tuo uhmaikä tasoittuu sulkasadon loputtua, ja sitten huomioidaan taas ihmisetkin.
        Käsittelyä pitää vain sitkeästi jatkaa...


      • Nymphis kirjoitti:

        Tarkoitatko murkkuiällä sukukypsäksi tulemista?
        Puolen vuoden iässä neitokakaduilla alkaa ensimmäinen sulkasato, johon liittyy myös selvä itsenäistyminen. Poikasaika jää taakse, ja yhtäkkiä ei enää turvaudutakaan ihmiseen vaan tehdään kaikki itse.
        Enää ei halutakaan tulla kädelle istumaan, välillä jurotetaan itsekseen ja sähistään omistajalle.
        Joillakin linnuilla tuo uhmaikä voi olla hyvinkin terävä.
        Meidän nuorimmaisella alkoi tuo ensimmäinen sulkasato pari kuukautta sitten, ja kesyys muuttui hurjasti. Nykyään herra tepastelee rinta rottingilla häkin katolla, eikä enää muistetakaan aikaa jolloin turvauduttiin käteen ja istuskeltiin mieluummin olkapäällä passattavana kuin tehtiin asiat itse muun parven kanssa.
        Yleensä tuo uhmaikä tasoittuu sulkasadon loputtua, ja sitten huomioidaan taas ihmisetkin.
        Käsittelyä pitää vain sitkeästi jatkaa...

        Sanoin siis Veetin olevan jo 5-kuukautinen, itse asiassa vasta 4 ja puoli.
        Kuitenkin huomasin tänään, että alkaa niitä sulkia jo lähteä, ehkä on ns. aikava yksilö.
        Luulin hänen pärähtäneen johonkin, koska useilla puolin oli irtoamassa olevia untuvia.
        Mainitsit häkin katolla tepastelusta, kovin aktiivisesti Veeti on siellä, töpsyttelee ympäri ja narskuttelee, toki tulee vielä olkapäälle ja haluaa "nenällärapsutusta"
        Olen soittanut sille linnunääniä, joita kuuntelee mieluusti, jopa vastailee laulurastaalle! Ikään kuin oppinut uusia "värssyjä" ja variaatioita/nyansseja lauluunsa, mutta edelleen se voi-vit-tu tulee usein.

        Kiitos kommenteistanne

        Palailen varmaan kysymyksineni


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe