Kompurointimuistoja?

Yykaakoo

Sairauksista saataisi tänne varmaankin komea jatkokertomus, mutta niitä ei kukaan kyllä jaksaisi lukea, mutta

eiköpähän kompuroinnit oo paljon jännempiä juttuja. Ne kun tulevat yks kaks yllättäen kohdalle ja niihin liittyy siksi erilaista dramatiikkaa ja useimmin kai onnellinen loppu.

Minä oon lankeillut monen monta kertaa ja luita on katkeillut ja murtuillut. Laitanpa tähän niitä, joita muistan: 1) Karjalan evakkojen kanssa hypittiin yhden urheilutalon telineiltä alas ja jalkani murtui kolmesta kohtaa. Kipsattiin läheisessä sotasairaalassa. 2) Koulusta kaksi kertaa minut tuotiin nilkka venähtäneenä kotiin ja siitäpä sitten isä kyyditsi kansanparantajan tykö, joka oikoi jalan oikeille jengoilleen 3) Isona sitten mökillä kivikossa jalka sijoiltaan ja 4)yhdesti lensin Liisan liukkaiden aikaan porrasritilässä, ranne murtui ja 5) muuan vuosi sitten lumitöissä kompastuin pyörätelineeseen ja olkaluu katkesi. Viidet kipsit oon kunnialla kantanut. Alkoholilla ei ole ollut osuutta lankeemuksiini.

Kai mua on vaivannut synnynnäinen piilo-osteoporoosi, sillä äskettäinen luuntiheysmittaus tuotti ihan normaalin tuloksen ja hampaatkin ovat vielä omat. Tai sitten otan tuon kaatumisenkin tosissaan enkä silleen vain sievästi kupsahtele.

Ootko sinä kaatuillut vai kupsahdellut? Kerro!

15

816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liitu-Iita***

      Joskun kymmeniä vuosia sitten olin perheenäiti. Kiireisen päivätyön jälkeen lähikauppaan ruokaostoksille. Oli talvi aikaa. Kori täynnä ostoja ja päällimmäisenä 1kilo kananmunia paperipussissa.

      Tulin kaupasta ulos liukastuin ja tein täyden voltin, pää kumahti jäiseen maahan, tähtiä säkenöi silmissä, tavarat huikin haiskin munat ja maidot muussina päälläni ja maassa.

      Ensimmäinen reaktio, näkeekö kukaan, olihan siinä auttajia ympärillä kömpiessäni ylös.
      Ehjät tavarat koriin ja kotiin siistiytymään ja uudelleen ostoille lähikauppaan. Ukko sanoi vain olet sinä aika kompura!

      Onni kuperkeikassa luut olivat ehjinä mutta päätä särki koko illan siis lievä aivotärähdys. Ilmoitin vastoin ukon mielipidettä olen sairaslomalla kaatumisen vuoksi pari päivää.
      Ukko vain irvaili että olet sinä aika pinnari turhan takia laistat työntekoa ja sulkeutui HS:n taakse.

      Miksi kaatuminen on jotenkin hävettävä asia.

      • kompura olin lapsena.
        Mummoni sanoi;tietää että kesä on tullut,kun tytöllä
        polvet auki.Siihen aikaan ei ollut laastareita tai muitakaan haavan peittoja,revittiin jotain lakanaa tai riepua siteeksi.
        Ihme kyllä koskaan ei luita mennyt,ennen kuin toissa syksynä mökillä heitin kuperkeikan,ranne murtui.

        Kerran 70-luvulla töistä tullessa törmäsin pyörällä auton kanssa,putosin pyörältä kuin tatti istualleni.kyllä siihenkin porukkaa kertyi,mutta ei mitään muuta vahinkoa kuin takapuoli hellänä muutaman päivän.
        Nyt olen harmitellut;))miks en älynnyt siltä autoilijalta pyytää hyvää iltaa jossain raflassa,Hänellä kun oli hätä,että kävikö pahoin,minulla vain oli kiire pois siitä töllisteltävänä.


      • Liitu-Iita

        Oli äitienpäivän aatto. Pankkirouva Aila oli tilannut täytekakun läheisestä konditoriasta. Mies odotti kadulla kun Aila-rouva meni kakkua hakemaan.
        Aila tuli kakku kainalossa kondotoriasta kiirehti autoon, pani kakun takapenkille ja istua lässähti etupenkille ja samalla pieraisi muhevan metaanipilven ilmoille. Huomasi sitten että vieressä istui vieras mies, auto oli samaa merkkiä ja väriä kun heidän oma auto.

        Oh-hoh a-a-an-teek-teek-si sai sanottua, juoksi omaan autoon. Vieras herra juoksi kohteliaana kakku kainalossa Ailan miehen autolle , teiltä taisi jäädä kakku, ei se pieraiseminen mitään mutta se ha-juu oli mahtava, jätin auton ovat auki tuulettaa pitää!

        On muuten tosi tapaus.


      • Liitu-Iita kirjoitti:

        Oli äitienpäivän aatto. Pankkirouva Aila oli tilannut täytekakun läheisestä konditoriasta. Mies odotti kadulla kun Aila-rouva meni kakkua hakemaan.
        Aila tuli kakku kainalossa kondotoriasta kiirehti autoon, pani kakun takapenkille ja istua lässähti etupenkille ja samalla pieraisi muhevan metaanipilven ilmoille. Huomasi sitten että vieressä istui vieras mies, auto oli samaa merkkiä ja väriä kun heidän oma auto.

        Oh-hoh a-a-an-teek-teek-si sai sanottua, juoksi omaan autoon. Vieras herra juoksi kohteliaana kakku kainalossa Ailan miehen autolle , teiltä taisi jäädä kakku, ei se pieraiseminen mitään mutta se ha-juu oli mahtava, jätin auton ovat auki tuulettaa pitää!

        On muuten tosi tapaus.

        Tää oli hauska p....vitsi vaikka ei ne aina mua naurata.


    • kaihileikkausta

      Viiletin kirjaston kivirappuja alaspäin kun seuraava askelma katosi alta.
      Tulin vaistomaisesti kontaktiin vasen olkapää edellä ja siitä kerien alas lattialle ja samasta vauhdista pystyyn.
      Lasit edelleen silmillä ja kirjakassi kädessä.
      Ei vähäisintäkään jälkimaininkia, paitsi vaimon säikähdys.
      Mahdollisilta mustelmilta saattoi säästää toppatakki.

      En kokeilisi samaa tarkoituksella.

    • viluinen@

      Tämä on muisto lapsuudesta, asuimme maalla ja äiti lähetti minut hakemaan noin puolenkilometrin
      päästä kananmunia, oli pyhäpäivä ja minulla pyhämekko päällä, kävin munat jotka oli pussissa sylissäni kun kun pussi oli niin painava, jouduin
      kulkemaan haan läpi jossa oli lehmiä ja myös sonni, koetin mennä huomaamattomasti ja nopeasti
      mutta sonni huomasi ja läksin juoksemaan aitaa kohti jossa oli aukko kun sain pääni aukkoon sonni pukkasi takapuoleen ja minä lensin aidan toiselle puolelle munapussin päälle, kyllä oli pyhäpuku keltaisena munista ja munat tietysti rikki, talosta huomattiin ja tuotiin uudet munat ja autettiin kotitielle ohi sonnin, kyllä minä häpesin kun sitä kylällä puhuttiin.

    • Yykaakoo

      Päivällä kirjoitin tänne eräästä virtuaalimaailmasta ja Pöljä Raukka laitoin sen osoitteenkin tänne. Kai se käsitettiin joksikin ihmeen mainostamiseksi/eri palstalle kuuluvaksi/täysin sopimattomaksi/jne jne jne---olisiko se ehkä uhannut tämän palstan imagoa/kannattajamäärää?

      Voi että kun sitä tulee tuon BilManin varpaille näissä kompuroinneissaan astuneeksi. Voih, milloinkahan opin selkeän suoraa ikäihmisen tietä kulkemaan!? Pöljääkin pöljempi kysymys, sillä toki tiedän, etten ikinä. Enkä tahdokaan. Tasaanen tallustaminen tappaa taman tantan...

      • Emäkompura

        Minä kun luulin, että olet ollut viksumpi ja nokkelampi näissä kirjoitushommissa. Silloinhan saa täällä heti päihinsä, kun kirjoittaa älykkäämmin, hoksaavammin...kuten näkyy lähimaillakin. Vaseliinit ovat joillakin sen verran jähmeessä, etteivät siedä älyllisesti ketterämpiä.


    • ajoin nuorempana kovaa vauhtia ja lipsahdin asfaltilta korkeaan ohdake ja polttarais puskaan, parasta oli se nauru siitä valtavasta pölypilvestä mikä tyynenä kesäiltan nousi.

      • elma05

        Eka kerta kompuroin etelän matkalla heti ensimmäisenä iltana.Sandaali jäi linja-auton rappuseen kii ja eikun turvalleen.Jalkapöydän luu poikki ja polveen asti kipsi.
        onni ,jotta oli eka ilta ,kerkesi viikossa tottua tilanteeseen.
        Toinen kipsi lenkkipolulta ,kompastuin kiveen ja vasenman käden sormi kipsiin ja murtuma oikean käden kyynärpäähän.Hankalaa oli vessassa (pyyhhiminen!)


      • Säälittelijä
        elma05 kirjoitti:

        Eka kerta kompuroin etelän matkalla heti ensimmäisenä iltana.Sandaali jäi linja-auton rappuseen kii ja eikun turvalleen.Jalkapöydän luu poikki ja polveen asti kipsi.
        onni ,jotta oli eka ilta ,kerkesi viikossa tottua tilanteeseen.
        Toinen kipsi lenkkipolulta ,kompastuin kiveen ja vasenman käden sormi kipsiin ja murtuma oikean käden kyynärpäähän.Hankalaa oli vessassa (pyyhhiminen!)

        Lanzaroten matkalla eräs vanha pariskunta lähti ensimmäisenä päivänä kävelylle katselemaan erilaisia maisemia. Katselivat niin innokkaasti, että jo 400 metrin päässä hotellista rouva tallasi "tyhjää" viemärikaivon päälle, jonka kansi oli "asennettu" totisesti 15 cm katukäytävästä alemmaksi maan sisään. Jalkaluu murtui, rouva kipsiin ja lentokoneeseen Pohjolaan pakoon kuumaa hotellikuolemaa.


      • Onkkelis
        Säälittelijä kirjoitti:

        Lanzaroten matkalla eräs vanha pariskunta lähti ensimmäisenä päivänä kävelylle katselemaan erilaisia maisemia. Katselivat niin innokkaasti, että jo 400 metrin päässä hotellista rouva tallasi "tyhjää" viemärikaivon päälle, jonka kansi oli "asennettu" totisesti 15 cm katukäytävästä alemmaksi maan sisään. Jalkaluu murtui, rouva kipsiin ja lentokoneeseen Pohjolaan pakoon kuumaa hotellikuolemaa.

        Minulla oli aikanaan sellainen ' jalkapalloilijan polvi', löysät nivelsiteet ja kerran sitten sattui paha juttu kun odotin viimeisilläni ensimmäistä lasta. Polvi lähti 'sijoiltaan' juuri kun ylitimme katua. Raitoivaunu tulossa, minä mahallani kiskoilla, onneksi mieheni oli mukana ja kaappasi minut syliinsä. Ja onneksi ei sen kummempaa tapahtunut , kuin että takki kuraantui HUH!


      • Onkkelis kirjoitti:

        Minulla oli aikanaan sellainen ' jalkapalloilijan polvi', löysät nivelsiteet ja kerran sitten sattui paha juttu kun odotin viimeisilläni ensimmäistä lasta. Polvi lähti 'sijoiltaan' juuri kun ylitimme katua. Raitoivaunu tulossa, minä mahallani kiskoilla, onneksi mieheni oli mukana ja kaappasi minut syliinsä. Ja onneksi ei sen kummempaa tapahtunut , kuin että takki kuraantui HUH!

        Tuli mieleen, ja tapahtui ihan kotimaassa. Kun kananmunat ostettiin paperipussissa,irrallaan. Ei ollut kennoja,kuten nyt.
        Oli edullisen hintaisia munia kaupassa.
        Autolla liikuimme ja oli paljon muitakin ruokaostoksia. Ajettiin ihan kotioven eteen, että säästyy kantamiselta.
        Istuin "pekääjän" paikalla,, ilmoitin kaupasta lähtiessä napakasti, että otan sen munapussin syliin, kun kuitenkin jätät sen johonkin pahaan väliin särkymään.
        Niimpä istuin munapussi sylissäni:kun auto pysähtyi, hyppäsin ketterästi ylös, ja koko pussi putosi kovalle asvaltille. Ei ollut yhtään ehjää tallella.........
        Voitte kuvitella sitä vahingon iloista naurua........


    • Kirveli

      Taitaa olla jo parikymmentä vuotta siitä, kun oltiin kaverin kanssa meren jäällä hiihtelemässä.
      Oli kuutamoinen ihana ilta.Noustiin yhteen saareen, missä oltiin edellisenä vuonna laskettu mäkeä.
      Minä lähdin ensimmäisenä laskemaan. Kauhukseni huomasin jäiden nousseen korkealle. Ajattelin että nyt on hengenlähtö lähellä ja ensimmäinen ajatukseni oli varoittaa kaveriani. Kiljuin vain: -Älä tule! ja keskityin tulevaan. Se oli sitten elämäni ensimmäinen ja viimeinen hyppyrimäki. Tulin jaloilleni , mutta kun telemarkit jäi tekemättä, niin murtuihan selässä jotain nikamia. Olinhan silloin jo viisikymppinen, huonoselkäinen naisihminen, joten ei se selkä siitä ainakaan paremmaksi tullut. Mutta paljon huonomminkin olisi voinut käydä. Nyt eläkkeellä pärjään selkäni kanssa moninverroin paremmin kuin istumatyössä aikanaan

      • Pikkupirpana

        Juoksin kerran polkua kaverini perässä ja kaatua mätkähdin mahalleni niin että löin rinta juurakkoon. Kaverini ei huomannut mitään. Minä haukoin henkeäni, rintaan koski ja naamasta valui jotain. Kun pääsin mökkiin kysyin kaverilta vuotaako naamastani verta. Hän katsoi ja rupesi nauramaan:- Ei siitä verta vuoda , mutta pirun kurainen se on .-


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      228
      5745
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      142
      3438
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2539
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2446
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2032
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1596
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1591
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1453
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1260
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1121
    Aihe