oven raapiminen?!

Retris

Hei!
Minulla on kissa, joka on hieman alle vuoden. Leikkaamaton tyttö. Minulla on myös 1/2v ikäinen lapsi.Kissa sai (oma mokani) olla huone ennen lapsen syntymää makuuhuoneessani öisin, mutta kun lapsi syntyi, rupesimme sulkemaan oven aina kun vauva on siellä nukkumassa, sekä öisin. Nyt kissa on ruvennut raapimaan ovea, jos lapsi on nukkumassa ja olen itse vaikka olohuoneessa, saan koko ajan komentaa kissaa pois raapimasta. Sama homma yöllä kun kissa on yksinään muualla asunnossa. Yöt ovat rikkonaisia, kissan takia, kun joudun joka yö juoksemaan ovelle monta kertaa ja kieltämään. Onko jollain hyviä vinkkejä miten kissan saisi rauhoittumaan..?? Olen koittanut jo laittaa oveen pyyhkeen teipillä(ettei saa raavittua kovaan ääneen). Kissa on pahimmillaan juuri silloin kun sillä on kiima, eikä silloin usko mitään, vaikka normaalisti uskoo "EI" -sanaa hyvin. Uskoisin kyllä että leikkaus saattaisi hieman sitä rauhoittaa, mutta ennen kuin saan säästettyä rahaa leikkaukseen niin...?? Muuten asia ei haittaisi mutta kun lapsi herää jos annan kissan vain raapia ovea.. APUA!

6

1388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

sivele oveen sitruunaa,etikkaa tai appelsiinien kuorta.kissat inhoo niitä :)

• Janhenia

älä huomioi kissaa vaikka se raapii ovea. Se ottaa kyllä voimille, ettei mene komentamaan, mutta täytyy muistaa, että antamasi huomio, vaikka negatiivinen, on palkkio kissalle. Se raapii ovea -> saa huomiota -> raapii lisää ovea -> saa taas huomiota eli palkkion -> kierre valmis.

Tässä voi mennä kauan, mutta lopulta se kyllä lopettaa, kun huomaa ettei hyödy siitä mitään. Muista olla sortumatta, koska satunnainen palkkio saa se jatkamaan taas innokkaammin.

Stemppiä kyllä se siitä :)

• retris

kokeilla tuota sitruunaa mutta se huomioimatta jättäminen on vähän hankalaa kun raapiminen herättää pojan ja sitä saa sitten laitella nukkumaan uudelleen..huoh..vinkkejä otetaan edelleen vastaan, jos ei em toimi:)

• Pentu..
        retris kirjoitti:

kokeilla tuota sitruunaa mutta se huomioimatta jättäminen on vähän hankalaa kun raapiminen herättää pojan ja sitä saa sitten laitella nukkumaan uudelleen..huoh..vinkkejä otetaan edelleen vastaan, jos ei em toimi:)

Kokeile opettaa kissaa tuon oven kanssa silloin kun vauva ei ole nukkumassa, eli vauvan ollessa pois makkarista, laita ovi kiinni ja anna kissan mennä raapimaan ovea ja raapikoon niin kauan kuin sielu sietää äläkä huomioi lainkaan.

Tosin voi olla ettei se ole huomionhakua, vaan monilla kissoilla on suljettujen ovien syndrooma, meillä on ja tällä palstalla joku muukin on samasta kertonut. Että jos kissa näkee suljetun oven, on sen pakko päästä katsomaan mitä oven takana on. Meillä kissa joskus maukuu että ulko-ovi pitää avata ja sitten ei kuitenkaan halua mennä ulos, tykkää vaan kun ovi on auki. Tai jos menen vessaan ja laitan oven kiinni niin johan kuuluu raaputus ja maukuminen ja kissa istuu oven takana vaikka tuomiopäivään asti, kunnes avaan oven, ja sit se ei kuitenkaan tule sisään vaan lähtee pois, haluaa vain että ovi on auki.

Oletko ajatellut että jättäisit makkarin oven raolleen niin ettei äänet häiritsisi nukkuvaa vauvaa mutta kissa pääsisi tahtoessaan sinne? Jos hankkisit vauvalle suojaverkon sänkyyn niin ei kisu pääsisi vauvaa ahdistelemaan sänkyyn?

• Piki_

Muista että et saa jättää kokonaan kissaa huomiotta. Vaikka silloin kun lapsi on nukkumassa, anna kissalle huomiosi. Leikitä sitä, juttele tai silitä. Mitä ikinä yhdessä teittekään ennen lapsen tuloa. Kissalle ei saa tulla sellaista olotilaa että lapsi on hänet syrjäyttänyt.

• Retris

täytyy myöntää että vauvan tulon myötä kissa on jäänyt vähemmälle huomiolle..verkkoa sängyn päälle en haluaisi laittaa, sillä vauveli nousee kohta pinnoja vasten ja pää osuisi verkkoon...ja esim viime yönä avasin oven kun vauveli nukkui vieressä niin kissa pomppi sängyssä ja hyökkäili vauvan (ja minun) heiluviin varpaisiin...
        ja jos mies nukkuu pitempään kuin me ja annan oven olla kiinni, niin kissa ei sitä raavi vaan antaa olla...tosin silloin kun mennään vessaan ollaa myös oven takana, oli siellä kuka hyvänsä...ja pahimmillaan tämä on silloin kun kissalla on kiima..pitää varmaan leikata reppana koska minun hermot ei kauaa kestä..hmm..
        ehkä pitää yrittää vielä enempi antaa huomiota muruselle ettei iske paniikki kun ovi on kiinni..en tiijä...pitää varmaan kokeilla näitä kaikkia:) tai sitten..jos ei auta mikään niin ...kyllähän vauva isoksi joskus kasvaa:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      44
      3069
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      45
      2877
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      50
      2505
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      47
      2347
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2096
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1840
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1759
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      40
      1612
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      46
      1535
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26