Mitä lastentautia teillä on ollut lapsena? Ollaan sairastettu sellaisia, joita vastaan nykyisin on rokete. Itselläni oli 4-vuotiaana tuhkarokko. Alle kymmenvuotiaana oli hinkuyskä, sikotauti, keltatauti (kai A-hepatiitti nykyisin), keuhkokuume. Toisen kerran keuhkokuume oli yli kymmenvuotiaana. Nämä ainakin muistan. Ilmeisesti olen sairastanut myös vihurirokon, koska kahdella lapsellani oli vihurirokko, eikä se tarttunut minuun.
Lapsena
21
1345
Vastaukset
- rokutussuojaa
Erilaiset rokot piti sairastaa pikkulapsina. Aina sanottiin, että ne ovat helpommat, mitä nuorempana sairauden läpikäy. Eipä niitä sillä tavalla ymmärretty pelätä kuin nykyään.
Välillä ajattelee, että tämän päivän pikkulapsia suojellaan niin mahdottomasti, että he menettävät luontaisen vastustuskykynsä ja sairastuvat kohtalokkaasti sitten, kun joku pöpö iskee.
Nykyisin vauvaparat savat useita yhdistelmärokotuksia kerralla. Muistan omastani 60-luvulla, alle viisikiloisesta rääpäleestä, kuinka hirveän kuumeen se rassu sai jostakin kolmosrokotteesta. Olin ihan hädissäni ja ihmettelin, miksi hänet pantiin tällaiseen rääkkiin niin pienenä, mutta ei rokotuksista ainakaan ennen osattu kieltäytyäkään.
Nythän se tuntuu taas olevan yleistä. - 1943
mutta äiti kertoi, että minulla oli tuhkarokko. Vihurirokkokin on luultavasti sairastettu, koska ei lapsiltani tarttunut. Sikotaudin muistan. Posket olivat pulleat, kuumetta ei ollut ja minua harmitti, kun en saanut mennä kouluun. Minusta koulunkäynti oli hauskaa, olin 12-vuotias. Muuten olen ollut terve. 1950-luvulta muistan, kun koulu oli suljettu influenssaepidemian vuoksi. Olin kotona ja hoidin muuta perhettä (vanhemmat ja 3 sisarusta)ynnä hoidin navettahommat. Myöhemminkään en ole sairastanut influenssaa, korjanneeko lintuinfluenssa sitten koko potin?
- toljailija
oli anemiaa, keuhkokuume kolme kertaa 40-luvun alussa. Kaikki lienee tullut lasten rokot sairastettua paitsi tulirokkoa, jota sitäkin oli liikkeellä.
Olin sairaalassa anemian ja keuhkokuumeen vuoksi. Siellä oli samaan aikaan lavantautipotilaita. Onneksi en sitä kuitenkaan sanut.
Olisiko parempi jättää pienet lapset rokottamatta?
En tiedä. On siinä kuitenkin suuri vastuu vanhemmilla,jos esim poliorokotus jää antamatta ja sitten tulee epidemia. Se tauti vammauttaa ja kyllä lapsi on vanhemmilleen katkera, jos moinen olisi voitu välttää.
Muistan, kuinka äitini oli aina huolissaan, että sisareni ja minä saamme keuhkotaudin. Siihen aikaan maaseudulla ihmisiä kuoli juuri keuhkotautiin.
Oli sellainen tunne, että yhtenään käytiin jonkinlaisessa testissä tuberkulosiklinikalla.
Onneksi siltäkin säästyttiin.
Olen 10-vuotta liian vanha tälle palstalle, mutta haitanneeko tuo.
- Vaikka yritin saada niitä.
Reilusti alipainoisena en kuitenkaan sairastanut edes vesirokkoa. Naapureitten kakaroitten ollessa sairaana menin vasiten niitä katsoon,että se tulis mullekki. Ei tullu mutta 10v oli talvella paise kurkussa.
Hinkuyskä oli jo 3 v. sehän olikin vielä sitä sodan jälkeistä aikaa.
Nyt on sitten omat kakarat sairastaneet niin vesi-kuin tuhkarokotkin.
Kuopukselle tuli ruusu kainoloon 8v kesällä niin ehti parantua ennen koulun alkua.
Vesirokosta jää kuulemma aihe vereen,joka saa aikaan ruusun. Se on kivulias närkörupi johon ei ainakaan vielä ole lääkettä.
Vesirokko tuli vaikka poika oli rintalapsi silloin. Ei näy äidinmaito ehkäsevän lastentaudeilta. - NainenS
Tulirokon saatuani minut vietiin kulkutautisairaalaan ambulanssilla. Olin ekaluokalla kansakoulussa silloin, ujo ja hiljainen, kuljettaja antoi minun istua etupenkillä autossa. Viikko siellä piti olla, kaikki muut lapset taisi olla samalta kylältä, niillä oli joku muu rokko. Äiti kävi kerran katsomassa, ikkunan takaa näin. Hän toi minulle suklaalevyn jossa oli sellainen pitsireunainen muovikehys jossa oli jonkun filmitähden kuva, säilytin sitä pitkään aarteena.
Kotiin päästyä jouduin pihalla istumaan jakkaralle kauas rakennuksesta, äiti myrkytti minun pään kun olin saanut täitä sieltä sairaalasta kotiin tuomiseksi. - mummikka
Lapsena en saanut kuin calmette ja isorokko rokotukset. Keuhkotauti oli silloin vielä aika yleinen, muistan leikkikaverini jonka isä oli parantolassa vähän välin ja sitten kuoli.
Tuhkarokko, vesirokko, vihurirokko, sikotauti, hinkuyskä kaikki sairastin lapsena. Keuhkokuume oli neljä kertaa, ilman penisilliiniä en varmaan istuisi tässä. Tulirokkoa oli kylillä jossain vaiheessa, sitä en onneksi saanut. Meillä oli epidemiasairaalakin missä tulirokkopotilaat olivat eristyksessä.
Muistan myös polion joskus viisikymmenluvun alussa. Meidän koulussa siihen sairastui kolme opettajaa mistä yksi kuoli. Häntä pidettiin ns. rautakeuhkossa mutta ei auttanut, oli nuori mies jolta jäi vaimo ja kaksi lasta. Myös lapset sairastuivat, mutta paranivat ennalleen. Käsityöopettaja, nainen sai pysyvän vamman, vasen käsi halvaantui. Siskoni luokalta kuoli yksi poika. Se oli pelottava kesä.
Kannatan rokotuksia, vaikka kolmoisrokotteesta tuli kuumetta, lapseni ovat saaneet kaikki pakolliset. Moni paha sairaus on nujerrettu rokotusten myötä, kaikista sivuvaikutuksista huolimatta.- sitroen.
oli joskus reilusti alle kouluikäisenä, samoin tuhkarokko. Tulirokkoa oli kouluaikana liikkeellä, mutta eipä iskenyt; sikotauti kylläkin 2 kertaa. Pitäisi kuulemma kerralla tulla immuniteetti, joten lieneekö toinen ollut jotain muuta.
Vesirokkoa ei tietääkseni ollut, mutta kun ei omasta lapsesta tarttunut, on saattanut ollakin.
Keuhkotautia ei ollut, vaikka syntymässäni avustanut äidin sisko kuoli sellaiseen kun olin 3 -vuotias. Calmette-rokotuksesta saatu rupi oli kipeä kauan ja moneen otteeseen. Iso arpi on vieläkin. - 1943
opettaja kuoli meidänkin kansakoululta. Muistan poliorokotukset. Yläpää paljaana mentiin jonossa luokan eteen ja terveyssisar pisti. Kannatan rokotuksia, 1980-luvullahan polio nosti uudelleen päätään ja käytiin ottamassa sokeripala. Kyllä mikrobit osaavat pitää puoliaan, ihmisen täytyy aivoillaan keksiä keinoja niitä vastaan. Äitini kertoi, että kolme hänen sisarustaan oli kuollut samaan aikaan johonkin tarttuvaan tautiin.
- eevane
sairastanut polion v60.Olin silloin 4vuotias.
Pysyvät vauriot jäi jalkaan.
Nyt vuosikymmeniä täällä kun on tallattu,niin polio vaikuttaa taas.
Minulle niinkuin monelle muullekkin sairastuneelle
on tullut ns.postpolio syndrooma.
Välillä kyllä ottaa aivoon,kun ajattelee etteikö se jo riittänyt,että sairastu lapsena,mutta eipä tuolle mitään voi. - 1947
sitroen. kirjoitti:
oli joskus reilusti alle kouluikäisenä, samoin tuhkarokko. Tulirokkoa oli kouluaikana liikkeellä, mutta eipä iskenyt; sikotauti kylläkin 2 kertaa. Pitäisi kuulemma kerralla tulla immuniteetti, joten lieneekö toinen ollut jotain muuta.
Vesirokkoa ei tietääkseni ollut, mutta kun ei omasta lapsesta tarttunut, on saattanut ollakin.
Keuhkotautia ei ollut, vaikka syntymässäni avustanut äidin sisko kuoli sellaiseen kun olin 3 -vuotias. Calmette-rokotuksesta saatu rupi oli kipeä kauan ja moneen otteeseen. Iso arpi on vieläkin.Rokotuksia oli,mutta ne olivat varmast hyödyksi koska mitään ihmeenpiä tauteja en ole sairastanut.
Calmetesta muistona kaksi isoa arpea reidessä,joista tuoreimman sain kansakoulussa (märki todella kauan ja oli kipeä)
Onko muilla viellä tälläisiä muistoja ja arpia jäljellä? - 1943
1947 kirjoitti:
Rokotuksia oli,mutta ne olivat varmast hyödyksi koska mitään ihmeenpiä tauteja en ole sairastanut.
Calmetesta muistona kaksi isoa arpea reidessä,joista tuoreimman sain kansakoulussa (märki todella kauan ja oli kipeä)
Onko muilla viellä tälläisiä muistoja ja arpia jäljellä?ja olkapäässä. Ei ole haitannut, kun paljastavat iltapuvut ja missikilpailut eivät ole kuuluneet elämääni. Paha olisi ollut, jos isorokko tai tuberkuloosi olisi saanut vallan kehossa.
- tyttö 61v
1943 kirjoitti:
ja olkapäässä. Ei ole haitannut, kun paljastavat iltapuvut ja missikilpailut eivät ole kuuluneet elämääni. Paha olisi ollut, jos isorokko tai tuberkuloosi olisi saanut vallan kehossa.
kuoppat reidessä pelastivat aikanaan varmasti satojen ,ellei tuhansien hengen estämällä tuberkuloosin leviämisen. Tuntuu täysin hölmöltä.että rokotukset vastasyntyneillä äskettäin lopetettiin.Eivät ne komplikaatiot (arvet)varmaankaan olleet sen pahempia kuin 40-60-lukuisella väestöllä.Pistoskohta saattoi silloin märkiä puolikin vuotta,mutta aina parani jättäen kauniimman tai rumemman arven.Arvet reidessä ovat nimenomaan SUOMALAISEN tuotemerkki,muunmaalaisilla ei niitä näy.
- masa1943
Kyllä ne "normaalit" taudit tuli lapsen sairastettua.
"Ikimuistoisin" oli kuitenkin kurkkumätä, josta sentään pelastuin juuri tulleen benisiliinin ansiosta. Kovia kipuja, syömisestä ei tullut pitkiin aikoihin mitään. Jotakin vellinlitkuja imettiin.
Kyllä se sairastaminen sen aikaisessa sairaalassa jäi voimakkaasti mieleen. "Sairaala" oli vanha hatara puulämmitteinen hirsirakennus. Pihalla oli sunamökki, jossa meitä kakaroita joskus pestiin.
Äitini yritti parhaansa vointini eteen. Tullessaan kerrankin sairaalaan hän näki minun vaatteeni oli jaettu vieraille lapsille. Ei silloin mitään erillisiä potilasvaatteita tainnut olla.
No, siitä on selvitty tähän päivään asti.
Tuli tuosta rokottamisesta mieleen. Eräät "nykyaikaiset" nuoret vanhemmat haluavat tietoisesti jättää lapsensa rokotuksia tekemättä.
Ylpeilevät vielä sillä, että meidän lapsia ei ole saatettu alttiiksi rokotusten vaaroille.
Telkassa joku rokotusasiantuntija selitti, että populaatio kestää tämän, jos rokottamattomia on vain "vähän", verrattuna koko rokotettujen määrään.
Kun siis rokotettuja on riittävästi, tauti ei pääse leviämään populaatiossa.
Siis nämä rokottamattomat lapset elävät rokotettujen "siivellä" ja siitä vielä ylpeillään jotenkin luonnonmukaisena tapana. - on on
1. Kaikki rokot, tottakai
2. Herpeksen sain jo synnytyksessä
3. Aikuisiän diabetes puhkesi viisivuotiaana, pikkuvanha kun olin
4. Nivelreuma alkoi kun nukuttivat talvipakkasilla ilman vaatteita ulkona vaunuissa
5. Veneeriset taudit alkoivat tarttua heti pystyyn nousun jälkeen
6. Ensimmäisen kankkusen kärsin tuttipulloiässä, kun hoitaja sotki maito- ja olutpullot keskenään
7. Edellisestä johtuen kihti puhkesi ennenkuin opin kävelemään
jne....- pakkasella
ulkonanukuttamisen jäjet näkyvät vielä. Päähän lienee tullut jokin pieni "vika".
- 1943
Melkein toivoisin, että saisit kaikki taudit viimeistään 60 -ikäisenä.
- kiitokseni
1943 kirjoitti:
Melkein toivoisin, että saisit kaikki taudit viimeistään 60 -ikäisenä.
melkein-toivomuksestanne. Uskon, että se on vilpitön.
Minä puolestani toivotan Teille mahdollisimman hyvää terveyttä, iloista mieltä, pitkää ikää ja vähän löysempää pipoa. - 1943
kiitokseni kirjoitti:
melkein-toivomuksestanne. Uskon, että se on vilpitön.
Minä puolestani toivotan Teille mahdollisimman hyvää terveyttä, iloista mieltä, pitkää ikää ja vähän löysempää pipoa.mutta todennäköisesti ette ole sairastaneet kaikkia tautejanne tyylistä päätellen. Sairaus on niin vakava asia, ettei sen varjolla pidä laskea leikkiä. Olen itse kasvanut monien sairaiden omaisten kodissa, siksi reagoin. Itse olen ollut terve.
- viestini sisältö
1943 kirjoitti:
mutta todennäköisesti ette ole sairastaneet kaikkia tautejanne tyylistä päätellen. Sairaus on niin vakava asia, ettei sen varjolla pidä laskea leikkiä. Olen itse kasvanut monien sairaiden omaisten kodissa, siksi reagoin. Itse olen ollut terve.
pikkuhiljaa alkaa aueta Teille. Olen senverran sairastellut, vakavastikin ja sairastan edelleenkin, että pystyn niiden varjolla laskemaan leikkiä; se jopa helpottaa. En ole koskaan laskenut leikkiä toisten sairauksilla, enkä varsinkaan toivonut toisille sairauksia, niinkuin jotkut näyttävät tekevän.
Onnittelen lämpimästi Teitä siitä, että olette saaneet olla terveenä ja toivottavasti olette vastakin.
- uijuijjuiui
Minä olin mukamas äitini ja isosiskoni kertomusten mukaan sairastanut tuhkarokon kolmeen kertaan ja selitys oli se, että antibiooteilla hoidettuna se uusiutuu muka. Tuo on varmaankin täyttä puppua. Vauvvana minut vietiin sairaalaan keuhkokuumeen ja sen vuoksi, että keuhkoissa oli vettä. Sillä meni puoli vuotta, joskin välillä kotiutettiin ja taas takaisin. Aikuisena muista syistä tilasin keskussairaalan potilastiedot. Ryyhelmä ja ihottuma, jotka siellä mainittiin, oli äiti kuvitellut kolme kertaa uusiutuneeksi tuhkarokoksi. itse olen päätellyt, että tuo ihottuma ja ryyhelmät tulivatkin lutikoiden puremista. Minun koppani oli leiviuuninvieressä ja olin rääkynyt kaiket yöt ja nukkunut päivät. Lutikat elävät yöllä ja pikkuvauvvalla ei tietenkään ole immuniteettiä, eikä puhekykyä niitä vastaan. Jokin vale tuossa jokatapauksessa on, sillä tuhkarokko ei taatusti tule moneen kertaan. Onko teille muille valehdeltu lapsuuden sairauksistanne?
- Almalle
Polio ja erilaisia matoja, lapa- laiska ja heisimato sekä suolinkaisia.Voisiko apteekki tai lääkärialan yritys kommentoida? ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi922773On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622655Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.712601Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä952561Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu992118Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl502022Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1411876Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve361855Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk611695Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?171558