Primääri Amenorrhea??

DitaVonBlonde

Onko täällä ketään muuta jolla on primääri amenorrhea eli ovulaatiota ja kuukautisia ei ole koskaan ollut? Minulla on sekä tämä että PCO ja olisi aivan mahtavaa löytää edes yksi kaveri jonka kanssa jutella tästä asiasta ja tottakai myös lapsettomuusjutuista.

minulle saa kirjoittaa sähköpostia

[email protected]

ja sama osoite toimii myös messegerissä

6

752

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menkaton

Täytyy helpottaa sun oloasi ensin sillä, ettet todellakaan ole ainut, jolla menkat eivät ole koskaan varsinaisesti alkaneet, sillä ei minullakaan ole. Ja PCO löytyy myös täältä... Pillereillä menkat kyllä tulee. Lasta ei olla vielä yritetty, mut oon kovasti yrittäny vihjata miehelleni, että vaikka mulla on koulu kesken niin ois pakko ruveta pian yrittämään sillä meillä menee todennäkösesti kauan ennen ku saadaan oma pieni käärö. Ja se tie tulee olemaan tuskainen...

• menkaton minäkin

Mulla ihan sama juttu. Yksiäkään luomumenkkoja en ole eläessäni kokenut. PCO diagnosoitiin teininä syyksi kun menkat eivät olleet alkaneet, ne käynnistettiin terolutilla ja siihen perään sitten e-pillereitä. Nyt kun on vauvahaaveet ajankohtaisia, niin söin pelkkiä teroluteja 9kk, mutta eipä sitä ovulaatiota näkynyt ja nyt menossa 4. kierto clomeilla ilman tulosta. Clomitkaan ei oo tehonneet kovinkaan hyvin, eli ovista ei tuu joka kierrossa vaikka clomeja syönkin. Tuloksetonta yritystä siis jo 1,5v takana. Ja suurella todennäköisyydellä tarvitaan ainakin inssejä pistoshoidolla, kun clomien teho on näin surkea.

• DitaVonBlonde

Pistoshoidot täälläkin joudutaan ottamaan käyttöön.. mulla on nyt kaks kiertoa ollu Clomeilla takana, ja kummallakaa kerralla ei ovista ja limakalvot surkeet :(

Kuinka paljon te painatte? Onks teidän painoa syytetty menkattomuudestanne tai hedelmättömyydestänne? Mulla on Bmi 17 ja lekuri on sitä mieltä et se vielä vaikuttaa huonosti.

Entä miten vanhoja olette? Itse 19 ja syyn menkattomuuteeni sain vasta viime kesänä vaikka ravasin sitä ennenkin lääkäreillä... heti alettiin yrittää kun tieto tuli :S :)

"menkaton minäkin", minkälainen limakalvo sulla on ollut seurantaultrissa? mulla jotain 2,5-4mm luokkaa :(
        ja sullahan on vissiin tullut ovis kumminkin? mulla ei... ja lääkäri pelotteli että munasarjan kapseli voi olla PCOssa niin paksu et ei ees tuu ovista.. ainakaa mun tapauksessa.

oon vaan kuullut että Primääristä amenorreaa aiheuttaa joku geenivirhe? siis muunmuassa. mitä jos on sellainen geenivirhe ni eiks sitten voi alkuunkaa ees tulla raskaaks ees hoidoillakaan? onks teidän geenejä tutkittu? mun ei oo...

pelottavaa... :(

• menkaton
        DitaVonBlonde kirjoitti:

Pistoshoidot täälläkin joudutaan ottamaan käyttöön.. mulla on nyt kaks kiertoa ollu Clomeilla takana, ja kummallakaa kerralla ei ovista ja limakalvot surkeet :(

Kuinka paljon te painatte? Onks teidän painoa syytetty menkattomuudestanne tai hedelmättömyydestänne? Mulla on Bmi 17 ja lekuri on sitä mieltä et se vielä vaikuttaa huonosti.

Entä miten vanhoja olette? Itse 19 ja syyn menkattomuuteeni sain vasta viime kesänä vaikka ravasin sitä ennenkin lääkäreillä... heti alettiin yrittää kun tieto tuli :S :)

"menkaton minäkin", minkälainen limakalvo sulla on ollut seurantaultrissa? mulla jotain 2,5-4mm luokkaa :(
        ja sullahan on vissiin tullut ovis kumminkin? mulla ei... ja lääkäri pelotteli että munasarjan kapseli voi olla PCOssa niin paksu et ei ees tuu ovista.. ainakaa mun tapauksessa.

oon vaan kuullut että Primääristä amenorreaa aiheuttaa joku geenivirhe? siis muunmuassa. mitä jos on sellainen geenivirhe ni eiks sitten voi alkuunkaa ees tulla raskaaks ees hoidoillakaan? onks teidän geenejä tutkittu? mun ei oo...

pelottavaa... :(

Mun painoindeksi ei oo ku 18 ja amenorrean syyksi ollaan jossain vaiheessa epäilty juuri varhaisnuoruudessa (11-12-vuotiaana) ollutta äärimmäista alipainoa. En painanu tuolloin ku vähä reilu 20 kiloa enkä ees sairastanu mitään syömishäiriötä. Mä olen 20 ja todellista syytä ei oo vielä löydetty. Mitään geenejä ei olla tutkittu, mut mä kyllä tahtoisin kovasti tietää miksi mulla ei oo menkat koskaan alkanu. Toivottavasti me menkattomatkin voidaan saada joskus lapsia!

• Täälläkin yksi

Moikka.

Itsekin olen kamppaillut samojen ongelmien kanssa. Koskaan ei ole itsestään menkkoja tullut. Olen itse 23-vuotias tyttö ja jo silloin kun olin n.17-vuotias, naisten tautien erikoislääkäri tokaisi, että mun hormoonitasot on samalla tasolla kuin vaihdevuosi-ikäisen naisen. Oli kyllä vaikea käsittää, että miten sellainen voisi olla mahdollista. Onko kohtalo-tovereita? No mulle tehtiin tähystysleikkaus, kun kohtua ei meinannut millään löytyä, joku minimaalinen sieltä sitten löytyi, mutta tavallinen raskaus ei ole mahdollinen. Itse syön hormoonihäiriöön e-pillereitä,(nyt n.4 vuotta, sitä ennen n.2 vuotta estrogeliä) tuntuu tosin hölmöltä syödä niitä, ku en raskaaksi kuitenkaan voi tulla, oonkin useesti miettinyt oisko muita vaihtoehtoja, mut ainakaan tuo erityislääkäri, jossa aikoinani kävin ei antanut muita vaihtoehtoja, sanoi vain, että loppuelämäni mun pitäis syödä e-pillereitä. Oon välillä pitänyt kuukauden taukoa, että näkisin miltä elämä ilman pillereitä tuntuu, sillä viime syksynä tunsin itseni hieman masentuneeksi, ja ajattelinkin sen johtuvan pillereistä. Osaisko kukaan sanoa ihan arkikielellä miksi niitä pillereitä pitää syödä, mitä tapahtuu, jos niitä en syö, ku lapsettomuus nyt on hyvin todennäköinen jo lähtötilanteessa.
      Näitä asioita olen useamman vuoden miettinyt, ja tahtoisinkin saada vastauksia, etten ihan turhaan niitä pillereitä popsi. Kiitos jo etukäteen!

• ...

Moikka! Tää on kyllä aika vanha keskustelu, mutta jos joku olis voinut vastata että kun olen 15-vuotias tyttö, täytän kesällä 16, eikä menkkoja näy :( Että pystyykö niitä just käynnistämään jollain hormonilääkityksellä ja voiko silti saada sitte lapsia luonnollisella keinolla, vaikka menkat ei tulisikaan ilman lääkitystä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2313
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      236
      1739
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      307
      1267
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      925
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      34
      666
    Aihe