XJ600 diversion -92 kommentteja kaivataan

Tsaude

Tere,

Mulla on kiikarissa otsikon mukainen pyörä. 2000-luvun alussa Belgiasta tuotu peli.
Olisko antaa kommentteja ja mielipiteitä mitä kannattaa katsoa ostotilanteessa, ja millainen ajopeli yleensä on.
Myyjä kertoi että ensiöketju "rallattaa" tyhjäkäynnillä mutta on kuulemma normaalia.
Pyörällä ajettu melkein 100tkm.
Kommenteista kiitokset jo etukäteen.

9

3309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kra

      Siellä rallattaa kun ensiöveto tapahtuu XJ:ssä hammaspyörillä eikä ketjulla. Voit katsella tuolta linkistä räjäytyskuvia.

      http://www.ronniesmailorder.com/fiche_section_detail.asp

      Nokkaketju on ainoa ketju mikä siitä koneesta löytyy. Jos siihen remppaan ryhtyy, niin yleensä tarvii uusia jaköpään kaikki kumiosat samalla. Ovat jo kovettuneet/haurastuneet noilla vuosilla ja kilometreillä.

      • Tsaude

        Joo, täytyy selvitellä.
        Tämä kaveri väitti että XJ900:ssä hammasrattailla, mutta XJ600:ssa on ketju.
        En kyllä löytänyt räjäytyskuvista tätä ketjua minäkään. Hyvä linkki joka tapauksessa.


      • Tsaude

        Katso antamasi linkin takaa Xj600 "starter clutch" kuva.


      • Kra
        Tsaude kirjoitti:

        Katso antamasi linkin takaa Xj600 "starter clutch" kuva.

        Saatat olla oikeassa, linkin räjäytyskuvat ovat senverran pelkistettyjä, ettei niiden perusteella selvää kuvaa kokonaisuudesta oikein saa.

        Perinteisesti ensiöketju ottaa voimansa suoraan kampiakselin hammaspyörältä, mutta tässä näyttäis olevan väliakselin kautta. Startin vapaakytkin on sitten ympätty samaan pakettiin mukaan. Ketjun vaihtotyö näyttäis vaativan jokatapauksessa alakerran avauksen.

        Täytyypä tutkia vielä XJ900 -91:n manuaalista miten siinä on tuo asia oikeesti hoidettu.


      • Kra
        Tsaude kirjoitti:

        Katso antamasi linkin takaa Xj600 "starter clutch" kuva.

        Katselin XJ900 manuaalin kuvia ja onhan niitä ketjuja siellä ainakin 3 kpl, ensiöketju ihan niin kuin 600:ssakin ja öljypumppuakin pyöritetään ketjun välityksellä ja tietysti nokka-akseleita pyöritellään yhdellä yksirivisellä rullaketjulla. Onneksi toisioveto on toteutettu kardaanilla.

        Nuo moottorissa/voimansiirrossa olevat öljykylvyssä toimivat ketjut ovat hyvinkin riippuvaisia öljyn laadusta, sopimaton öljy lyhentää niiden kestoikää huomattavasti. Nämä ketjut kun on tarkoitettu kestämään moottorin iän.


      • ensiöketju,
        Kra kirjoitti:

        Katselin XJ900 manuaalin kuvia ja onhan niitä ketjuja siellä ainakin 3 kpl, ensiöketju ihan niin kuin 600:ssakin ja öljypumppuakin pyöritetään ketjun välityksellä ja tietysti nokka-akseleita pyöritellään yhdellä yksirivisellä rullaketjulla. Onneksi toisioveto on toteutettu kardaanilla.

        Nuo moottorissa/voimansiirrossa olevat öljykylvyssä toimivat ketjut ovat hyvinkin riippuvaisia öljyn laadusta, sopimaton öljy lyhentää niiden kestoikää huomattavasti. Nämä ketjut kun on tarkoitettu kestämään moottorin iän.

        muistaakseni tyyppiä Morse-ketju, alkaa pitämään usein ikävää ääntä jo 30 - 40 tkm välillä. Ja ei muuta kuin kone auki jotta saa vaihdettua.


      • Kra
        ensiöketju, kirjoitti:

        muistaakseni tyyppiä Morse-ketju, alkaa pitämään usein ikävää ääntä jo 30 - 40 tkm välillä. Ja ei muuta kuin kone auki jotta saa vaihdettua.

        Näyttivät 600:n ja 900:n ketjut molemmissa kuvissa. Mutta osanumerot eivät näytä olevan samat.
        Tuo ketjun nimitys vähän vaihtelee vissiin valmistajan mukaan, suomenkielellä olen jossain yhteydessä kuullut puhuttavan monirivisestä lattaketjusta. Jammun manuaalissa sillä oli kyllä ihan joku (en nyt muista) muu nimi kuin morseketju.


    • Lassev

      Kyseessä taitaa olla laturia pyörittävä ketju. Tuo ketju alkaa ääntää kun ketju ja hammaspyörät kuluu. Ääni kuuluu vain tyhjäkäynnillä kun ketju alkaa piiskata vaimennin laaharia vasten pienillä kierroksilla ja ääni pienenee kun laturia kuormitetaan (valot päällä) tai lisätään kierroksia.Eli voi kokeilla helposti.

    • joksi62

      Morjens kaikille...miten lienee vaikea tapaus kiristää jakopään ketju vm.97 900 xj .ssä ja miten se tehdään?ei pidä kyllä kovaa meteliä joskin lämpimänä tyhjäkäynnillä hieman raksuttelee.km.45.000 mittarissa.epäilen että vaikka entinen omistaja väitti kilometrien pitävän paikkansa,olisko toista kiekkaa?? olen itse ajellut ilman mitään ongelmaa 10.000.km.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9214
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      41
      2709
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1330
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe