XJ600 diversion -92 kommentteja kaivataan

Tsaude

Tere,

Mulla on kiikarissa otsikon mukainen pyörä. 2000-luvun alussa Belgiasta tuotu peli.
Olisko antaa kommentteja ja mielipiteitä mitä kannattaa katsoa ostotilanteessa, ja millainen ajopeli yleensä on.
Myyjä kertoi että ensiöketju "rallattaa" tyhjäkäynnillä mutta on kuulemma normaalia.
Pyörällä ajettu melkein 100tkm.
Kommenteista kiitokset jo etukäteen.

9

3565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kra

      Siellä rallattaa kun ensiöveto tapahtuu XJ:ssä hammaspyörillä eikä ketjulla. Voit katsella tuolta linkistä räjäytyskuvia.

      http://www.ronniesmailorder.com/fiche_section_detail.asp

      Nokkaketju on ainoa ketju mikä siitä koneesta löytyy. Jos siihen remppaan ryhtyy, niin yleensä tarvii uusia jaköpään kaikki kumiosat samalla. Ovat jo kovettuneet/haurastuneet noilla vuosilla ja kilometreillä.

      • Tsaude

        Joo, täytyy selvitellä.
        Tämä kaveri väitti että XJ900:ssä hammasrattailla, mutta XJ600:ssa on ketju.
        En kyllä löytänyt räjäytyskuvista tätä ketjua minäkään. Hyvä linkki joka tapauksessa.


      • Tsaude

        Katso antamasi linkin takaa Xj600 "starter clutch" kuva.


      • Kra
        Tsaude kirjoitti:

        Katso antamasi linkin takaa Xj600 "starter clutch" kuva.

        Saatat olla oikeassa, linkin räjäytyskuvat ovat senverran pelkistettyjä, ettei niiden perusteella selvää kuvaa kokonaisuudesta oikein saa.

        Perinteisesti ensiöketju ottaa voimansa suoraan kampiakselin hammaspyörältä, mutta tässä näyttäis olevan väliakselin kautta. Startin vapaakytkin on sitten ympätty samaan pakettiin mukaan. Ketjun vaihtotyö näyttäis vaativan jokatapauksessa alakerran avauksen.

        Täytyypä tutkia vielä XJ900 -91:n manuaalista miten siinä on tuo asia oikeesti hoidettu.


      • Kra
        Tsaude kirjoitti:

        Katso antamasi linkin takaa Xj600 "starter clutch" kuva.

        Katselin XJ900 manuaalin kuvia ja onhan niitä ketjuja siellä ainakin 3 kpl, ensiöketju ihan niin kuin 600:ssakin ja öljypumppuakin pyöritetään ketjun välityksellä ja tietysti nokka-akseleita pyöritellään yhdellä yksirivisellä rullaketjulla. Onneksi toisioveto on toteutettu kardaanilla.

        Nuo moottorissa/voimansiirrossa olevat öljykylvyssä toimivat ketjut ovat hyvinkin riippuvaisia öljyn laadusta, sopimaton öljy lyhentää niiden kestoikää huomattavasti. Nämä ketjut kun on tarkoitettu kestämään moottorin iän.


      • ensiöketju,
        Kra kirjoitti:

        Katselin XJ900 manuaalin kuvia ja onhan niitä ketjuja siellä ainakin 3 kpl, ensiöketju ihan niin kuin 600:ssakin ja öljypumppuakin pyöritetään ketjun välityksellä ja tietysti nokka-akseleita pyöritellään yhdellä yksirivisellä rullaketjulla. Onneksi toisioveto on toteutettu kardaanilla.

        Nuo moottorissa/voimansiirrossa olevat öljykylvyssä toimivat ketjut ovat hyvinkin riippuvaisia öljyn laadusta, sopimaton öljy lyhentää niiden kestoikää huomattavasti. Nämä ketjut kun on tarkoitettu kestämään moottorin iän.

        muistaakseni tyyppiä Morse-ketju, alkaa pitämään usein ikävää ääntä jo 30 - 40 tkm välillä. Ja ei muuta kuin kone auki jotta saa vaihdettua.


      • Kra
        ensiöketju, kirjoitti:

        muistaakseni tyyppiä Morse-ketju, alkaa pitämään usein ikävää ääntä jo 30 - 40 tkm välillä. Ja ei muuta kuin kone auki jotta saa vaihdettua.

        Näyttivät 600:n ja 900:n ketjut molemmissa kuvissa. Mutta osanumerot eivät näytä olevan samat.
        Tuo ketjun nimitys vähän vaihtelee vissiin valmistajan mukaan, suomenkielellä olen jossain yhteydessä kuullut puhuttavan monirivisestä lattaketjusta. Jammun manuaalissa sillä oli kyllä ihan joku (en nyt muista) muu nimi kuin morseketju.


    • Lassev

      Kyseessä taitaa olla laturia pyörittävä ketju. Tuo ketju alkaa ääntää kun ketju ja hammaspyörät kuluu. Ääni kuuluu vain tyhjäkäynnillä kun ketju alkaa piiskata vaimennin laaharia vasten pienillä kierroksilla ja ääni pienenee kun laturia kuormitetaan (valot päällä) tai lisätään kierroksia.Eli voi kokeilla helposti.

    • joksi62

      Morjens kaikille...miten lienee vaikea tapaus kiristää jakopään ketju vm.97 900 xj .ssä ja miten se tehdään?ei pidä kyllä kovaa meteliä joskin lämpimänä tyhjäkäynnillä hieman raksuttelee.km.45.000 mittarissa.epäilen että vaikka entinen omistaja väitti kilometrien pitävän paikkansa,olisko toista kiekkaa?? olen itse ajellut ilman mitään ongelmaa 10.000.km.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      42
      4300
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      135
      4069
    3. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      64
      3716
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      87
      3551
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      33
      3537
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      64
      3341
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      86
      2921
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2835
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2626
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2334
    Aihe