Mikroautomekaanikkojen palkka

Maksanko liikaa?

Näin kauden kynnyksellä on hyvä käynnistää keskustelu mekaanikkojen saamasta palkasta.Palkat on vuosien saatossa kasvaneet, ja tänä päivänä hyvä ja asiansa osavaa mekaanikko kuittaa TÄYDEN ylläpidon lisäksi jopa 170 euron päiväpalkan.Kun palkka maksetaan viime päivien lööpeistä tutulla tavalla Teboilin baarissa käteisellä,niin kyllä odottaisi ko. rahalle vastinetta.
Saako rahoilleen vastinetta?
Vaikka päivät ovat pitkiä,jopa 12 tuntisia,niin käteen saatu palkka vastaa normaalia 3200 euron kuukausia ansiota.Summa on suuri,ja onko mekaanikot sen arvoisia?Kun summaan lisätään vielä ruokailut,majoitukset ja muut kulut maksaa mekaanikko viikoksi käyttöön helposti kotimaassa jopa 2000 euroa.

30

8895

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyytää voi, tyhmä joka maks...

Kyl 50-100e pitäs riittää jos majoitukset ja ruokailut kuuluu jo samaan.Riippuu tietysti panostuksesta mitä haetaan mut sm tasolla summa voi nousta tohon 200e tuntumaan.

• maksanut

Moi!

Mielestäni tuo 170€ ylöspito on aivan liian suuri liksa varsinkin jos se maksetaan "normaaliin tapaan". Ei Suomessa sellaisia miehiä taida olla, jotka ovat tuon summan väärtejä.

• Verotarkastaja

Olipas mielenkiintoista tietoa ja pitänee alkaa huomenna asiaa selvittelemään! Harrastamme pojan kanssa ensimmäistä vuotta tätä lajia ja olen toki nähnyt että pikku korvauksia maksetaan toisille pimeänä, enkä viitsi niin virkaintoinen olla että niihin puuttuisin, mutta pitääpä selvitellä taustoja ja tulla työn puolesta tutustumaan näihin SM tason kilpailuihin!
      Tämä on hienoa ,että kannetaan huolta näistä veroasioista, sillä näillä verorahoillahan yhteiskunta näitäkin ratoja rakentaa ja avustaa!

• nähnyt

kuin verotarkastajan omien juttujesin perässä.

• M.E.Kaanikko

Paska provo...

• verorahoilla

rakennetut radat ensin, montako löytyy

• saatava verolle
        nähnyt kirjoitti:

kuin verotarkastajan omien juttujesin perässä.

Kisojen yhteydessä liikkuu myös iso raha pimeänä näiden koneiden laittajien suuntaan, siihen kannattaa puuttua myös! Ne samat konevelhot repii koneiden vuokrina ja kunnostamiskorvauksina 500-1000€ /kone ja viikonlopun aikana ehtivät rahastamaan jopa kymmeniä! Näillä rahoilla sitten harrastavat omien kuskiensa kanssa sitä maailman valloitusta!
        Toivottavasti verottaja puuttuu näihin mätäpaiseisiin kovalla kädellä!

• Goodman Gerry

Ne perskatin solisaliraatit soluttautuu joka paikkaan. katto vaan sieltä kellä on puolueen jäsenkirja, ja mätkäse sellanen harkintavero että siitä ei hevillä tokene. Kunnon IRWINIT vaan solisaliraateille.

• ICA Huoltaja
        saatava verolle kirjoitti:

Kisojen yhteydessä liikkuu myös iso raha pimeänä näiden koneiden laittajien suuntaan, siihen kannattaa puuttua myös! Ne samat konevelhot repii koneiden vuokrina ja kunnostamiskorvauksina 500-1000€ /kone ja viikonlopun aikana ehtivät rahastamaan jopa kymmeniä! Näillä rahoilla sitten harrastavat omien kuskiensa kanssa sitä maailman valloitusta!
        Toivottavasti verottaja puuttuu näihin mätäpaiseisiin kovalla kädellä!

Minä olen aina saanut osakauppiailta laskut ja kuitit, joissa on "alvit" eritelty. Tuskinpa ovat jättäneet "kruunun osuutta" tilittämättä eteenpäin.
        Tietenkin monenlaisia "viheltäjiä" lajin ympärillä viihtyy...Ja olen kuullut jopa huijareistakin puhuttavan...
        Näiden harmaiden palkkojen ja muidenkin kulujen kohotessa onkin tiimien hyvä miettiä niitä omia tavoitteita ja sitten valita itselle, omaan budjettiin sopivat keinot tavoitteisiin pääsemiseksi.
        Hommaan pätee varsin hyvin Tuomari Nurmion laulun sanat: Paksu lompakko, helppo on lempeä pyytää...

• on vähemmän

kun mitä siivooja tienaa. Toi yli kolmentonnin kuukausi palkkaan vertaaminen ei minulle auennut, kun et tainnut laskea päivärahaa, ja to-pe ylityökorvauksia tai lauantai ja sunnuntain korvauksia. Helpompi palkata mekaanikko kuukausi palkalla, niin voi teettää sillä muutakin työtä kisojen ja treenien välissä niin johan on halpaa lystiä ja verotkin tulee maksettua

• Meksu #1

Mä en tee mitään alle 400 eur/päivä.
      Opettele itse niin ei tarvitse maksella. Ei muuta kun kädet rasvaan kyynärpäitä myöden ja rupee sääteleen sitä autoa ja moottoria kohdalleen.
      Me ei kyllä varmaan olla nähty. Mä olen siellä kärkipäässä ja vierailen harvoin tuolla takalinjoilla.

Ollaan mietitty että liityttäis johonkin Autoliittoon tai akavaan, ja kesken jonkun SM:n laitettais lakko pystyyn ja vaadittais lisää liksaa. Varsinkin kun tuopin hinta on taas nousut. Lisäksi käyttämäni hiusrasvaa ei enää saa kuin erikoistilauksella.
      Parhaita on vähän, ja hyviä jonkun verran.
      Huonon saat halvalla, koita vaika työnvälityksestä jos sieltä joku tenuskeppana lähtis ruuvailleen teidän mestarikuskin autoa.

• ovat ajat muuttuneet...

...sitten muutaman vuoden. Meillä oli kyllä ihan joko isä tai kaveri (tai molemmat) mekaanikkona. Ja ihan kohtuullisen hyvin pärjättiin SM-tasollakin asti. Eikä todellakaan oltu ainoita, jotka kisoja vetivät tällä tyylillä. Minusta asia alkaa mennä vähän överiksi, jos pitää satojen eurojen päiväpalkkoja maksaa "ammatti"mekaanikolle. Mutta olenkin ehkä vanhanaikainen; onhan kartingurani lopusta jo lähes 5 vuotta...

• osata

Mitä taitoja ja osaamista mekaanikolta vaaditaan?

Otetaanko ne vaan taputtelemaan selkää, nostamaan autoa kärryille, korkeintaan kaatamaan polttoainetta tankkiin ja laittamaan ilmaa renkaisiin?

Monet puhuu aina, että vanhakuski osais neuvoa kuskia kaikessa, mutta itse vähän epäilen tota juttua, nimittäin varikolta katsottuna jonkun ajolinjoja on vaikea arvostella ja harvoin sieltä koko rataa edes näkee. cadettien ja vasta-alkajien virheet kyllä näkee kauaksikin ja "kuulee äänestä", mutta jo parempien minikuskien neuvomiseen, tulisi itse ajaa perästä, että näkisi virheet heti (koko radalta).

Monella on myös aika nuoren olosia mekaanikkoja, joten epäilen heidän mekaanikon taitojaan, vaikka kuinka olisivat vanhoja kuskeja.

Itse vaatisin kisamekaanikolta seuraavia taitoja:
      -sytytyksen kääntäminen (tarkistaminen)

-kaasarin "tekeminen"

-auton puhtaana pitäminen (ei vaikuta vauhtiin, mutta antaa hyvän kuvan)

-hitsaustaito (vararunkoa kun ei enää sallita, niin sitä saattaa joutua runkoa tai jotain kiinnikettä hitsaamaan kisoissa)

-mekaanikon tulee jaksaa lykätä auto yksin käyntiin (kuskii ajaa, mekaanikko lykkää, tosin jos on startteri niin sitten ei)

-säännöistä perillä oleminen (moottorisäännöt, kisasäännöt, parkferme-säännöt)

-moottorin purkaminen ja kasaaminen a:sta alkaen mikäli tarpeen (esim. testipäivä), myös osien mittaaminen tulee hallita (välykset, palotila jne.)

• Alkometri

TÄÄHÄN on jo itsestään selvyys että nämä asiat hallitsee ennen kuin naamansa varikolle tunkee mekankoimaan ja henksuleita pakuttelemaan. Eiku vaan kuvalliset mekanikko kortit ja alv.rekisteri tunnukset näkyviin saman tien kaikkien pankki tilit ja saldot näkyviin ketkä milläkin liiton kassa avustuksella ajattaa, nyt perkele joltain on pahasti aamu lääke jäänyt ottamatta ja kannattaa ottaa tuplana.

• Verotarkastaja

Olen nyt tämän päivän aikana tutkinut näitä asioita ja työnantaja maksuja ei ole tilitetty juurikaan ainakaan viime kesän isojen luokkien huoltajien nimissä ja muutkin merkit viittaavat siihen ,että pimeä raha liikkuu näillä karting varikoilla! Toki varmaan kauppiaat hoitavat maksunsa, jos ovat ALV velvollisia ja heidän tarkastamisensahan ei olekaan se ongelma vaan nämä villit mekaanikot ja koneiden vuokraajat/rakentajat! Itse toivoisin jokaiselta vastuuta, että hoidatte ennakon pidätykset ja työnantaja velvollisuutenne vaaditulla tavalla!
      Nyt tarvittaisiin nimiä, jotka harrastavat näitä koneiden laittoja ja mekaanikkojen töitä, eli ei muuta kuin reippaasti lähimpään verotoimistoon ilmoituksia niin saadaan laji kaikille tasapuoliseksi ja rehdiksi! varmaan AKK:lta saadaan asiaan lisävalaistusta, kunhan sitä ehditään pikapuoleen pyytää!

• AAVEMAA

PIKKULUOKISSA SE VIPINÄ KÄYPI ET SIELLÄ NE ETURIVISSÄ MEKATSUT SAA 1000E PÄIVÄ JA MUUT POONUKSET PÄÄLLE JA EI TARVI KUN HYLLYKONE JA ANTAA KAMPIAKSELIN VUOTAA

• Oikeusnimisteri

pitää aina muistaa sanoa maksaneensa!

• sanoin
        Oikeusnimisteri kirjoitti:

pitää aina muistaa sanoa maksaneensa!

kahden luonnollisen hehkilön välisestä työsuhteesta ei tarvitse maksaa veroa.
        eli jos luonnollisena henkilönä palkkaat mekaanikon joka myös on luonnollinen henkikö ei kenenkään tarvitse maksaa veroa. Näin maailma makaa

• ku kerroit
        sanoin kirjoitti:

eli jos luonnollisena henkilönä palkkaat mekaanikon joka myös on luonnollinen henkikö ei kenenkään tarvitse maksaa veroa. Näin maailma makaa

täytyy tästä lähtee tonne punaistenlyhtyjen kuppilaan , oli sillä jokin toinenkin nimi joku boorrelli tai jotain sinnepäin, kyllä ne uskoo kun kerron tään jutun, luonnolisia henkilöitä mekin tai hän ja myös minä tai siis he ja me,eiku siis he ja minä

• oletko

päässyt tsuppariksi takahikiän verotoimiston maitolaiturille olin näkevinäni sinut raketin moottori kädessä itku silmässä kun ajoin ohi kohti sivistystä.

• onn
        sanoin kirjoitti:

Meinaatko siis että voin nyt sitten palkata sitten kotiapulaisen eikä siitä nyt sitten tarvitse veroja ja palkansivukuluja maksaa.....?

• vertaus

Jarno Saarinen ajoi roadracingin MM-sarjaa, hoiti mekaanikon ja ajajan hommat ja kaluston kuljetukset ja ylipäätään kaiken yksin sekä osallistui samana päivänä useamman kuutiotilavuusluokan startteihin ja voitti maailmanmestaruuden..

• rento jätkä

Niin mut sen takia Jarno Saarinen olikin kova jätkä, mitä netissä päätä aukovat surkimukset ei ole.

• . . . . .
        rento jätkä kirjoitti:

Niin mut sen takia Jarno Saarinen olikin kova jätkä, mitä netissä päätä aukovat surkimukset ei ole.

Kyllä se sukulaismies oli tekijä omalla sarallaan, mutta kyllä on kovia tekijäitä kartinginkin parissa, vaikka vähän valitellaan. Parempi purkautua näppiksellä, kuin pesäpallomailalla.

• vastineesta

ok. ei sellaista ole. ei mekaanikot vastaa/hyvitä hinnassa jos töpeksivät. milloin lentää ketjut/rattaat/pyörät/bonttoonit. Onko kaasuttajat tiptop. jne ... OHO mutta maksa nyt kumminkin. En tiedä muista aloista miten on, mutta en usko että näin se toimisi muilla aloilla. mutta antiipi olla.

• mekatsujen puolesta

Mieti mitä oma mekaamisesi tulee maksamaan. Jos joudut olemaan poissa omasta duunistasi. Menetätkö siinä ainoastaan päivän tuntipalkan, vai kenties jääkö sunnuntai/yötyö-korvaukset saamatta. Jos olet yrittäjä, monta euroa saattaa jäädä saamatta.
      Aika minkä käytät mekaamiseen, voit myös käyttää niiden sponssien hankkimiseen tai hoitamiseen, kuskisi saattaa päästä jopa pidemmälle.

en ole itse enää toiminut mekaanikkona pitkiin aikoihin.

PS. myös isiltä saattaa jäädä rengas löysälle, ketjut kiristämättä ja jopa ryyppy päälle Ja tuskin poika antaa sinulle lähtöjä. Huonon mekaanikon on helpompi vaihtaa.

• käytännössä

Eikös se ole muutama hampparimakkara kylmänä tai karrelle poltettuna ja paljon kahvia.
      Ja ilman päivärahaa.
      Yöpyminen isännän matkailuauton vieressä teltassa.

• marane

Me aletaan kisaamaan cadetilla nyt tulevana kesänä,tarkoituksena ajaa noin 10 kilpailua eri alueiden harraste kisoissa.Nyt tarvittaisiin osaava mekaanikko,olen budjetoinu mekaanikon palkkaan 200-300€/kisa.
      MISTÄ LÖYDÄN HYVÄN MEKAANIKON????

• huoltaja/mekaanikko

Sait juuri tuolla summalla jälkikasvullesi uuden mekaanikon. Voin toimia myös lapsesi hoitajanakin. Pystyn tekemään koneet ja kaasarit, en kulje harmaalla alueella, kuten monet isit, rungonsäädöt onnistuu ilman kiroamisia myös. Itse en milloinkaan erehdy kertomaan, miten ME ajettiin, jälkikasvusi saa hoitaa ihan itse senpuolen ja nautiskella kehittymisestään. Pystyn ohjaamaan lastasi hyvän harrastuksen pariin, josta lapsesi voi jopa nauttiakkin, jo itse pysyt kilpailualueen porttien ulkopuolella.

• Tiedän mistä puhun

Jos nyt ihmettelette, että miksi osaavat mekaanikot saavat hyvää palkkaa, niin valistan teitä heti. Ensinnäkin, ne tekevät sitä työkseen, ympäri vuoden. Se minkä takia palkkavaatimus on suuri, johtuu varmuudesta. Varmuus tarkoittaa sitä, että mekaanikko TIETÄÄ mitä pitää autolle tehdä. Mekaanikko OSAA myös tälle autolle sen tehdä. Ja kunnon mekaanikot eivät kisaa pilaavia virheitä tee. Ja kyllä, jos tosissaan lajia aikoo ajaa ja menestyä, niin kuskin tarvitsee olla huippuvireessä. Sama koskee mekaanikkoja. Jos mekaanikko ei ole vireessä, niin on se verrattavissa kuskin epävireeseen. Siksi siis pitää olla majoitus hyvä.

On isäpappoja, jotka eivät halua maksaa mekaanikoille palkkaa, ja näin ollen itse tekevät hommat. On vain nuoruudessa sellainen hetki, jolloin isä-poika-suhde ei toimi. Tällöin on parempi etsiä se mekaanikko, jos menestystä haluaa.

Ai miksikö palkan pitää olla yli 100e? Otetaan esimerkki: Opiskelet yliopistossa kuusi vuotta oikeustiedettä. Osaat pykälät läpikotaisin ja alat tekemään töitä. Aluksi siitä ei saa paljonkaan palkkaa, mutta kokemuksen karttuessa sitä voi ottaa enemmän ja enemmän. Kunnes voi sanoa osaavansa homman paremmin kuin hyvin.

Ai miten se on verrattavissa mekaanikkoon? No vanhat kuljetta-mekaanikot ovat opiskelleet sitä hommaa 10-15, jonka jälkeen he ovat alkaneet tekemään sitä. Aluksi ei voi ottaa paljon palkkaa, ehkä sen satasen, mutta kokemuksen myötä voi ottaa enemmän.

Ai onko satanen plus ylläpito liikaa? Ei, satanen on hyvin pieni summa rahaa. Norjassa saa käteen 2500 kruunua per päivä plus ylläpito plus matkat. Ruotsista tarjottiin 2000 kruunua plus ylläpito plus matkat. Miksi Suomessa kitistään laadun hinnasta?

Mekaanikot tekevät siis sitä työkseen. Maksavat ruoat, ruokkivat vaimot ja lapset, sekä elättävät koirankin niillä rahoilla. Onko siis liikaa tienata se mitä vähintään siitä pitää saada?

Mekaanikkojen palkat nousevat samaa tahtia kuin inflaatiokäyräkin menee. Hei, ei ennen leipäkään paljon maksanut. Mutta siltikin, tiedän monta mekaanikkoa jotka jopa markka-aikoina veloittivat täyden ylläpidon lisäksi 1000mk päivältä. Ja kyllä, se oli varmasti hintansa väärti.

Ainiin, se mitä vanhoihin kuskeihin tulee. Ne osaavat todellakin lukea ajamista. Isät eivät sitä ehkä ymmärrä miten he voivat muka nähdä paremmin kuin he, mutta tosi se vain on. Kuski kuskin virheet tietää. En minäkään lähtisi väittelemään pitsinnypläyksestä sen ammattilaisen kanssa.

Ja mitä veroihin tulee, vain pieni osa mekaanikoista tekee töitä verottomana. Itse olen verot maksanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2254
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1008
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      962
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      863
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      121
      842
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    Aihe