Tunisian matkalla

Ensimmäistä kertaa

Onko tietoa mitä kannattaa välttää Tunisian matkalla, esim. ruoka-aineissa. Voiko syödä salaattia ja lihaa ym. ihan huoletta? Pitääkö ottaa jotain rokotuksia? Entä muuta mitä pitäisi tietää?

36

13231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussuf

      Se on varma,olet kuinka varovainen tahansa,niin ripuli iskee.Välttele kaikki vihannekset,maitotuotteet ja hotellin drinkkijää.
      Ei mitään Hotdogeja tai hampurilaisia.Pakkohan on syödä,joten hyvin kypsennettyä lihaa hotellin keittiöstä,ei muista ravintoloista.
      Rokotus ei ole tarpeen,mutta ota mukaan ripulilääkettä.

      • teMI55

        Kohtuuvarovaisellakin kuralle meni, mutta paikallisen apteekin "turistiripuliin" pyytämäni troppi auttoi oitis. Näytin pakkausta suomalaisessa apteekissa, mutta aine oli täällä tuntematon.


      • lomalla
        teMI55 kirjoitti:

        Kohtuuvarovaisellakin kuralle meni, mutta paikallisen apteekin "turistiripuliin" pyytämäni troppi auttoi oitis. Näytin pakkausta suomalaisessa apteekissa, mutta aine oli täällä tuntematon.

        Ei suomalaiset rohdot ulkomailla auta,siellä on eri bakteerikanta.Heti vaan lekurille,hän antaa oikean lääkkeet ripuliin,ei kannata pitkittää,menee loma pilalle.
        Kaikki kypsentämättömät kannattaa jättää lautaselle.


      • Sousse...
        lomalla kirjoitti:

        Ei suomalaiset rohdot ulkomailla auta,siellä on eri bakteerikanta.Heti vaan lekurille,hän antaa oikean lääkkeet ripuliin,ei kannata pitkittää,menee loma pilalle.
        Kaikki kypsentämättömät kannattaa jättää lautaselle.

        Pari vuotta sitten tehtiin 13 hengen ryhmämatka Tunisiaan kahdeksi viikoksi.Minulla oli pitkä (80 päivää) peniciliinikuuri päällä.Olin ainut kun selvisi ilman ripulia.Se että ei härmän lääkkeet tehoa,ei pidä paikkansa.Meillä oli matkassa muistaakseni Imodium 2 mg pieniä pillereitä.Kyllä porukka sai lievitystä niistä,yksi päivä sängyssä ilman ruokaa niin helpotti.
        Olen viisastunut,ja jätän kaikki pohjoisafrikan maat väliin,niin täynnä bakteeria että.


      • MBC64
        Sousse... kirjoitti:

        Pari vuotta sitten tehtiin 13 hengen ryhmämatka Tunisiaan kahdeksi viikoksi.Minulla oli pitkä (80 päivää) peniciliinikuuri päällä.Olin ainut kun selvisi ilman ripulia.Se että ei härmän lääkkeet tehoa,ei pidä paikkansa.Meillä oli matkassa muistaakseni Imodium 2 mg pieniä pillereitä.Kyllä porukka sai lievitystä niistä,yksi päivä sängyssä ilman ruokaa niin helpotti.
        Olen viisastunut,ja jätän kaikki pohjoisafrikan maat väliin,niin täynnä bakteeria että.

        Syyskuussa 2005 oli viikon matka huoneistohotellissa Boujaafar, Sousse.Meillä oli puolihoito,syötiin tarjotut sapuskat, eikä mitään terveysongelmia.Muutamana myöhäisiltana nautiskeltiin erinomaisen hyvää kebabbia paikallisten taksimiesten suosittelemasta katukioskista, eikä näistäkään tullut minkäänlaisia häiriöitä!Johtuiko tämä kaikki hyvästä tuurista??


    • -M-

      "kuratautii" et taida välttää millään. Kerran Soussessa kävin ja toiste en mene! All inclusive hotellissa oltiin ja 2 päivän päästä saapumisesta alko sit pöristä ja silleen reilusti. Molemmat päät... Pari päivää persiilleen vatsataudissa ja sit alko pillerit tepsiin. Ei vaan jääny hyvä maku ko. maasta, mut toivon sulle kuiteski positiivista reissuu!!!!

      • Keopsi.

        Jos pärjäätte Tunisiassa ilman ripulia viikon,silloin voitte mennä Egyptiin ainaskin kolmeksi päiväksi.
        Ihmettelen että joku viittii mennä arabimaahan vapaaehtoisesti,minä tavallaan jouduin pakosta voitettuani viikon matkan.En ollut aiemmin käynyt joten tuli kokeiltua,mutta oli tasan tarkkaan viimeinen reissu ripulimaahan.


      • Työkaveri
        Keopsi. kirjoitti:

        Jos pärjäätte Tunisiassa ilman ripulia viikon,silloin voitte mennä Egyptiin ainaskin kolmeksi päiväksi.
        Ihmettelen että joku viittii mennä arabimaahan vapaaehtoisesti,minä tavallaan jouduin pakosta voitettuani viikon matkan.En ollut aiemmin käynyt joten tuli kokeiltua,mutta oli tasan tarkkaan viimeinen reissu ripulimaahan.

        Kaveri lähti vastanaineena häämatkalle,ja Tunisiaan.Olin kertonut monta kertaa kokemuksestani matkasta,mutta vaan perkele lähti.
        No niin,kotiin tullessa todettiin vaimolla salmonellaa.Ravintolassa töissä,ei muuta kun karanteeniin neljäksi viikoksi.Onneksi ei muihin tartuttanut kun huomasi heti häikkää.Vatsa sekaisin ja kuumetta ja helvetin paha olo.
        Kaveri sanoi jälkeen.Vittu kun en uskonut,olis tästäkin päästy.Älkää hyvät ihmiset menkööt sinne.


      • puseta
        Keopsi. kirjoitti:

        Jos pärjäätte Tunisiassa ilman ripulia viikon,silloin voitte mennä Egyptiin ainaskin kolmeksi päiväksi.
        Ihmettelen että joku viittii mennä arabimaahan vapaaehtoisesti,minä tavallaan jouduin pakosta voitettuani viikon matkan.En ollut aiemmin käynyt joten tuli kokeiltua,mutta oli tasan tarkkaan viimeinen reissu ripulimaahan.

        Kävin Tunisiassa 90-luvulla ja sain punataudin sitä en unohda koskaan oli se sellainen kokemus,kuume nousi äkisti 40 asteeseen ja tavaraa tuli molemmista päistä,siinä kuolema kävi tosi lähellä,mutta hyvä fyysinen kunto auttoi pääsemään yli tämän kovan kokemuksen.Sen se kyllä opetti että en koskaan mene Tunisiaan enkä muihinkaan pohjois-Afrikan maihin ,koska niistä minulla on kovia ripuli kokemuksia.


    • pahemmissakin paikoissa lii...

      ...ripuli tulee siitä, että ei muista pestä käsiään ennen ruokailua. Niillä käsillä kun tullut kosketeltua kaikenlaista ja saanut niihin bakteereita, joita ei ole kotimaassa.

      Aina käsien pesulle ennen pientäkin välipalaa. Ottakaa myös kertakäyttökäsipyyhkeitä mukaan, kun lähdette paikkoja katselemaan. Niillä voi käsien pesun korvata, jos ei löydy pesupaikkaa.

      • porukkaa

        Syöttekö te ruokanne käsin,minä haarukalla,en ole koskaan pessyt käsiä..en kotona enkä matkoilla..ennen ruokailua,mutta eipä myöskään ole ollut mitään ripuleita.
        Taidatte olla yli hygieenisiä ja siksi aina ripulilla, ei mitään vastustuskykyä


      • käsilläkin syöjä
        porukkaa kirjoitti:

        Syöttekö te ruokanne käsin,minä haarukalla,en ole koskaan pessyt käsiä..en kotona enkä matkoilla..ennen ruokailua,mutta eipä myöskään ole ollut mitään ripuleita.
        Taidatte olla yli hygieenisiä ja siksi aina ripulilla, ei mitään vastustuskykyä

        ...todella leipäsi ja esim. hedelmät veitsellä ja haarukalla? Ja varmaan siirrät ne lautasellesi jollain ottimella?

        Kyllä käsien pesu on ensimmäinen ja paras keino säilyä terveenä eksoottisissa maissa liikkuessaan.


      • Käsien pesu
        porukkaa kirjoitti:

        Syöttekö te ruokanne käsin,minä haarukalla,en ole koskaan pessyt käsiä..en kotona enkä matkoilla..ennen ruokailua,mutta eipä myöskään ole ollut mitään ripuleita.
        Taidatte olla yli hygieenisiä ja siksi aina ripulilla, ei mitään vastustuskykyä

        Siis menet kotonakin ruokapöytään pesemättä käsiä, luultavasti suoraa vessasta? Ihan normaaliin yleissivistykseen kuuluu käsien peseminen AINA ennen ruokailua, AINA vessassa käynnin jälkeen, AINA kun on niistänyt tms.

        Onneksi en istu kanssasi samassa ruokapöydässä.


      • jjjka
        porukkaa kirjoitti:

        Syöttekö te ruokanne käsin,minä haarukalla,en ole koskaan pessyt käsiä..en kotona enkä matkoilla..ennen ruokailua,mutta eipä myöskään ole ollut mitään ripuleita.
        Taidatte olla yli hygieenisiä ja siksi aina ripulilla, ei mitään vastustuskykyä

        Käsihygienia kaikista tärkein ennalta ehkäisevä toimenpide, joka pitäisi kuulua ihan päivittäiseen toimintaa. Itselläni eikä perhelläni ole koskaan tullut mitään "tautia" ulkomaanmatkoilla. kaikenlaisissa maissa tullut käytyä. Syötyä paikallisissa kuppiloissa sekä paikallisissa grilleissä. Aina mekaaninen puhdistus ja apteekista saa ostaa desinfektio-ainetta, pullo kulkee hyvin mukana ja auttaa myös ilman pesua. Vaikka ei kukaan käsillä syökään, niin kyllähän sinä käsilläsi koskettelet itseäsi...( saati muita) ei tarvitse kuin hieman kutittavia huulia pyyhkäistä, niin voi em. ripulit iskeä.


      • Cursori
        jjjka kirjoitti:

        Käsihygienia kaikista tärkein ennalta ehkäisevä toimenpide, joka pitäisi kuulua ihan päivittäiseen toimintaa. Itselläni eikä perhelläni ole koskaan tullut mitään "tautia" ulkomaanmatkoilla. kaikenlaisissa maissa tullut käytyä. Syötyä paikallisissa kuppiloissa sekä paikallisissa grilleissä. Aina mekaaninen puhdistus ja apteekista saa ostaa desinfektio-ainetta, pullo kulkee hyvin mukana ja auttaa myös ilman pesua. Vaikka ei kukaan käsillä syökään, niin kyllähän sinä käsilläsi koskettelet itseäsi...( saati muita) ei tarvitse kuin hieman kutittavia huulia pyyhkäistä, niin voi em. ripulit iskeä.

        Onko se sun mielestä lomailua että koko ajan käy desifioimassa itseään?Ei se tauti leviä pelkästään käsien kautta,kyllä ne pöpöt on kaikessa mitä syöt ja juot.


      • hyihyi
        Cursori kirjoitti:

        Onko se sun mielestä lomailua että koko ajan käy desifioimassa itseään?Ei se tauti leviä pelkästään käsien kautta,kyllä ne pöpöt on kaikessa mitä syöt ja juot.

        eikös se alueen yleinen hygieniataso ole kaiken perusta,ja tietenkin oma huolehtiminen omasta puhtaudestaan lisänä.


    • lomailimme

      Tunisiassa, syötiin kaikkea mahdollista. Hampurilaisia, leivonnaisia, jäätelöä, kebabia, pitsaa, salaattia ja paikalliset erikoisuudetkin tuli testattua (täytetty chapata-leipä oli tosi hyvää jos tykkää tulisesta ruuasta), ei tullut vatsatautia. Rokotukset oli ne perinteiset mitkä kaikilla on A-hepatiitti.

    • ???

      Käsitänkö oikein että Tunisia on oikein ripaskan pesä???? Jotenkin kuulostaa omituiselta.
      Olisi kiva tietää, että ovatko nämä jotka ovat saaneet Tunisiassa valtavan ripulin saaneet sen jossain muuallakin vai pelkästään juuri Tunisiassa...
      Itse olen syönyt lähes kaikkea joka paikassa missä olen käynyt eikä mitään valtavaa tautia ole iskenyt. Tosin majoneesit, äyriäiset ja irtojäätelöä olen välttänyt.
      Käsihygienia on kaiken AjaO =)

      • Laina Peite

        Mielestäni minulla on ns.rautavatsa.Olen reissanut tosi paljon 40 vuoden aikana.Kaikki maanosat Australiaa myöten.Syön yleensä kaikki paikkakuntalaiset ruat,ja haluan maistella paikallisia erikoisuuksia.Ei minkäänäköistä ongelmaa vatsan kanssa.Auta armias,kerran tein reissun Tunisiaan ja silloin iski paskatauti.Makaa nyt 2 vrk.sängyssä tuskien kanssa,se on loma piloilla silloin.Tottakai bakteerikanta on erilainen,mutta niinhän se on muuallakin.Epäilen keittiöhenkilökunnan hygieenisyyttä,arabit paskasilla käsillä käsittelee elintarvikkeita.
        Tutustuimme ravintolapäällikköön joka oli ollut ruotsissa töissä ja puhui sujuvaa ruotsia,meillä oli paljon hyötyä tuttavuudesta,saimme etuja mitä muut ei saanut.Kerran kyselin olisiko mahdollista päästä keittiön puolelle seuraamaan sitä jumalatonta rumbaa kun yhtä aikaa ruokitaan 600 asiakasta.No,se ei käynyt päinsä,olisi tullut ilmi mitä siellä oikeastaan touhutaan.
        Yhdestä reissusta opin,ei ikinä Tunisiaan.


      • 12 kertaa..

        käyneenä, minulla ei ole kertaakaan ollut mitään vatsavaivoja. Ja olen liikkunut enemmän paikillissa piireissä, syönyt ja juonut "ei turisti"-paikoissa, kotona, katukuppilassa yms. Enkä ole kantanut mukanani käsidesiä tms. Toki hygieniasta pitää huolehtia, mutta onko se tosiaan lomaa, jos kokoajan putsataan käsiä. Itseäni aiankin saattaisi hieman rasittaa sellainen, enkä ole mieltäni stressanut sellaisella.


    • Kipparin kaveri

      Juttelin yhtenä iltana eläkkeellä olevan merimiehen kanssa.Oli teiniikäisesti seilannut maailman meriä.Oli juttua sairauksista ja niitten ehkäisystä.Kertoi että niille pistettiin kaikki mahdolliset piikit ennaltaehkäisyydestä.Kertoi että kun pohjoisafrikan satamiin mentiin,niin kukaan ei käynyt maissa.Oli Marokko,Algeria,Tunisia ja Egypti.Ne tiesi että jos maihin menee,niin paskatauti seuraa.Sanoi mulle,jätä ne maat väliin kun reissaat.

    • elinaa

      Tästä keskustelusta on saanut sen kuvan, ettei Tunisiaan kannata mennä ja sieltä saa vain mahataudin. Asia ei kuitenkaan näin aina ole.

      Olemme reissanneet viisihenkisen perheemme kanssa Tunisiassa useaan otteeseen. Mitään ongelmia mahan kanssa ei ole koskaan ollut.
      Meillä oli puolihoito, joten iltaisin söimme hotellissa. Päivällä nautimme paikallisista herkuista.
      Koko matkan ajan söimme maitohappobakteeri -tabletteja sekä käytimme käsihuuhdetta tai puhdistusliinoja aina ennen syömistä.
      Riittävä hygienia on tarpeen ja ehkäisee mahaongelmia!

      • mutta kuitenkin

        Ei maha, vaan vatsa.
        Hygieniapuolella tosi fiksua toimintaa. Käytän itse noita huuhteita ja liinoja, missä tahansa ulkomailla liikunkin.
        Kevennyksenä vielä: aamukonjakki, jota ystäväni suositteli "ei lääkärinä, mutta ystävänä" auttaa ainakin aikuisille.


      • Port El Cantaoui
        mutta kuitenkin kirjoitti:

        Ei maha, vaan vatsa.
        Hygieniapuolella tosi fiksua toimintaa. Käytän itse noita huuhteita ja liinoja, missä tahansa ulkomailla liikunkin.
        Kevennyksenä vielä: aamukonjakki, jota ystäväni suositteli "ei lääkärinä, mutta ystävänä" auttaa ainakin aikuisille.

        varsinainen ripulimaa ole,mutta tosi suuri riski sairastua verrattuna ns.normaalimaihin.Pari kertaa on tullut käytyä,molemmilla kerroilla päivä sängyssä ja persreikä hellä.Kyllähän sitä mielummin menee maahan missä hygieeniataso on kohdallaan,eikä ole pelkoa salmonellasta.
        Eipä silti,sain minä ripulin Turkissakin,muuten olen pärjännyt hyvin.Se konjakkiluraus aamulla on poikaa,suosittelen.


    • Ensimmäistä kertaa

      Toivotaan nyt että säästytään vatsataudeilta, yms. ikäviltä lomaa haittaavilta asioilta. Kosteuspyyhkeitä pidän mukana myös suomessa, käsilaukussa kulkee pieni paketti aina.
      Muissa etelän maissa (espanja, turkki, kypros) ei ole tullut mitään pöpöjä, ainakaan isompia, jotkut pari päivää kestäneet löysävatsaisuudet laskettakoon iltajuomien syyksi. Mutta Tunisia on kuitenkin varmaan erilainen... Konjakkia täytyykin ottaa, se jokapäiväinen "sydänlääke".

      • beroliina

        Käytiin Soussessa 3 kertaa samassa hyvässä ravintolassa keskustassa. Ruoka oli hyvää, ei sairastuttu, mutta joka kerta tarjoilija lisäsi noin kolmanneksen laskuun. Sanottiin siitä ja saatiin lasku korjattua. Maksettiin ja annettiin 10% juomarahaa. Ja seuraavalla kerralla sama, tekee se miestarjoilija vissiin systemaattisesti joka kerta.Siis tarkistakaa laskut! Viini oli enimmäkseen hirveätä, myös pikkupulloissa ostettuna, parempi unohtaa.Olut menetteli.


      • Kanss kustu
        beroliina kirjoitti:

        Käytiin Soussessa 3 kertaa samassa hyvässä ravintolassa keskustassa. Ruoka oli hyvää, ei sairastuttu, mutta joka kerta tarjoilija lisäsi noin kolmanneksen laskuun. Sanottiin siitä ja saatiin lasku korjattua. Maksettiin ja annettiin 10% juomarahaa. Ja seuraavalla kerralla sama, tekee se miestarjoilija vissiin systemaattisesti joka kerta.Siis tarkistakaa laskut! Viini oli enimmäkseen hirveätä, myös pikkupulloissa ostettuna, parempi unohtaa.Olut menetteli.

        Siellä kusetetaan kaikkialla.Olkaa tarkkana mitä saatte vaihtorahaa takaisin.Viini on kun kamelinpaskaa,juomatonta.Olut menettelee,vaan on pikkupullossa ja tosi kallis.Hotellien baareista saa niin vetisiä drinkkejä että reissu menee selvinpäin.
        Jos teillä on pikkulapsia mukana kaupungilla,niin varokaa kun tulee paikallinen pieni kikkarapää ja antaa lapsellenne helminauhan.Lapsi ottaa sen vastaan,niin antaja pyytää maksun siitä.Jos ei saa rahaa,niin nurkan takaa tulee vihainen isä joka väittää että kauppa on tehty ja pitää maksaa.
        Koko reissusta jäi paskamaku suuhun.


      • utelias aatu
        Kanss kustu kirjoitti:

        Siellä kusetetaan kaikkialla.Olkaa tarkkana mitä saatte vaihtorahaa takaisin.Viini on kun kamelinpaskaa,juomatonta.Olut menettelee,vaan on pikkupullossa ja tosi kallis.Hotellien baareista saa niin vetisiä drinkkejä että reissu menee selvinpäin.
        Jos teillä on pikkulapsia mukana kaupungilla,niin varokaa kun tulee paikallinen pieni kikkarapää ja antaa lapsellenne helminauhan.Lapsi ottaa sen vastaan,niin antaja pyytää maksun siitä.Jos ei saa rahaa,niin nurkan takaa tulee vihainen isä joka väittää että kauppa on tehty ja pitää maksaa.
        Koko reissusta jäi paskamaku suuhun.

        tuli mieleen tosta että mitäs siel toi yleinen turvallisuus?mitäs jos on vaikka isoja kultakoruja enemmän kaulassa?onko turvallista vai pitääkö pelätä et kaula katkee?


    • kalevi kokolainen

      kantsii ottaa omat ruuat ja desinfiointiaineet aina lomalle mukaan.ja petivaatteet on hyvä olla varalle joka hotelliin.

      • svinksi

        Mutta vain jos matkustaa arabimaahan.Tosi hankala homma raahata mukana hanskoja,desifiointiaineita,juomat,ruoat,viinakset ja petivaatteet.Miksei mennä maahan missä pärjää ilman omia tarvikkeita?


    • viime kesänä

      hammametissa ja meillä oli 1v lapsi mukana. Syötiin ihan kaikkea eikä kellään tullut mitään vatsatautia. Jos on noin epäileväinen niin on parasta pysytellä vaan kotimaassa....

      • Cursori

        Vaan kokemus.Ja kaksikin kertaa.Ei tule kolmatta.


      • Vilivili
        Cursori kirjoitti:

        Vaan kokemus.Ja kaksikin kertaa.Ei tule kolmatta.

        käsien desinfioimisesta,pesusta ja kosteuspyyheistä.Eikö se kuulu ruuanvalmistajalle se pesu?Grillikioskin pitäjä syöttää kulkukoiria,taputtelee ja tekee turistille sämpylää.Tuli mieleen, aikoinaan oli Orimattilassa grillikioski,pitäjä nimeltään nakki-tane.Teki grillissä makkaraa ja kun oli hiljaista niin takahuoneessa korjas moottorisahoja ja mopoja.Ja ei minkäännäköistä pesumahdollisuutta.


    • jamela

      Olen matkustanut Tunisiassa kymmenen kertaa enkä ole koskaan sairastunut. Olen reissannut ympäri maata ja syönyt kaikkea muuta paitsi majoneesipohjaisia salaatteja ja valmiiksi kuorittuja keitettyjä kananmunia. Raanavettä en tietenkään ole juonut. Mutta viimeisimmän reissun jälkeen iski ripuli heti lentokentällä, kun juhannusaattona palasimme Suomeen! Koko seurueemme, neljä henkä, sairastui myös. Epäilemme vahvasti tunisialaisessa koneessa tarjottua kanaruokaa!

      • kukaan miettinyt

        Että TUnisialainen ruoka on mausteista, ei tulista mutta vahvoja mausteita?? Moni suomalainen kärsii siitä syystä "vatsataudista" ja monikos marinituna unohtaa olla ottamatta jäitä? Tai paskasella kädellä pyyhkii silmää, suuta tms. limakalvoa josta kaikki menee eteenpäin?? Jos epäilee ruokaa tai muuta taudin lähteeksi niin suomessa lekuriin ja ilmoitus matkanjärjestäjälle, ettei muut sairastu... jos mausteet paljastuu syyksi niin opetelkaa ajoissa mausteisiin


      • tunisian reissu
        kukaan miettinyt kirjoitti:

        Että TUnisialainen ruoka on mausteista, ei tulista mutta vahvoja mausteita?? Moni suomalainen kärsii siitä syystä "vatsataudista" ja monikos marinituna unohtaa olla ottamatta jäitä? Tai paskasella kädellä pyyhkii silmää, suuta tms. limakalvoa josta kaikki menee eteenpäin?? Jos epäilee ruokaa tai muuta taudin lähteeksi niin suomessa lekuriin ja ilmoitus matkanjärjestäjälle, ettei muut sairastu... jos mausteet paljastuu syyksi niin opetelkaa ajoissa mausteisiin

        Hammametissa oltiin viikko, syötiin pihviä suositellussa ravintolassa, spaghetti ruokia sekä pitsaa, myös paikallista seisovaa pöytää vastapäisen hotellin antimina ja ei mitään tullut. Emme syöneet mereneläviä eikä salaatteja, koska huuhdotaan paikallisvedellä, joimme pullotettua vettä ja konjakit aamulla ensimmäisenä sekä maitohappobakteeri tabletit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1555
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe