Kartiokytkimen hionta

Allu

Aikaisemman kyselyni perusteella on selvinnyt, että kartiokytkin vaatii uusimista tai hiontaa, kun perävetolaite lähtee välillä "vetämään" vasta kierrosten noustua. Vetolaitteella on ajettu noin 600 tuntia, joten hionta ymmärtääkseni voisi riittää.
Kysymykseni onkin, onnistuuko tällainen hionta "tee-se-itse"-mieheltä vai tarvitaanko oikein ammattimies? Ja jos onnistuu, niin löytyykö jostakin ohjeita hionnan tekemiseen?

16

5623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perämeren-veneilijä

      Et kertonut kovinkaan tarkasti millainen kytkin ja missä laitteessa? Näillä puutteelisilla tiedoilla on aika vaikeaa arvioida työn tekemistä.

      Onkohan kytkimesi sellainen kuin oli aikoinaan Vire moottoreissa? jos niin ei se pidäkään ennen kuin kierroksilla saadaan potkurin työntövoima painamaan kartio kiinni, voi tietysti olla että kartioon on päässyt rasvaa ja se ei pidä sen takia, koska sen kartio pintojen pitää olla lähes rasvattomat, elikä sellaiset että se hyvin irroittaa mutta sitten taas veto päällä pitää hyvin ja rasvanmäärän ainakin Viremoottorissa sai selville kokeilemalla.

      Sen verran voisin kuitenkin arvailla että ilman sorvia et saa kytkintä kunnolla hiottua jos se on kulunut urille taikka soikeaksi tai muuten pilalle, ja ei se ehkä paljonkaan riipu miehestä joka sen hioo vaan paremminkin mitä koneita on käytettävissä.

      Tuntimäärä ei mielestäni juurikaan kuvaa kuluneisuutta/kestävyyttä vaan paremminkin kytkimen käyttökerrat ja miten sitä on käytetty?

      Ellei tästä ollut apua niin kirjoita ja kerro tarkemmin lisää.

    • R K-S

      joka voi onnistua tai sitten ei. Jos sinulla on sail-drive vetolaite, niin unohda koko juttu.
      Sen uudelleen avaaminen ja korjaaminen on liian hankalaa.
      Jos sinulla on tavallinen mekaaninen merikytkin ja olet tottunut "konemestari", niin voit kokeilla.

    • lukkoperäöljyä

      Itse sain yanmarinin merivaihteen oireettomaksi Mobilin SHC LS öljyllä ja kaverilla Nesteen vastaava tuote paransi volvopentan 270 vetolaitteen toimintaa siten, että kykin alkoi purra normaalikäytössä hyvin, mutta jos joutui monta kertaa nykimään edes takaisin alkoi ottaa epävarmasti.

    • Wepa

      Moro!

      Mulla teki syksyllä tota samaa laituriin tullessa. Eli kun pakkia olin vetämässä pysäyttääkseni veneen niin mitään ei tapahtunutkaan...vasta kun annoin hieman kierroksia, kytkin nappasi kiinni. Aika raju kytkentä ja samalla vene ampaisi sitten taaksepäin. Kytkin vapaalle jonka jälkeen yritin eteenpäin ja taas sama juttu, vasta kun nosti hieman kierroksia nappasi kytkin kiinni. Erittäin ikävä ominaisuus/vika. Varsinkin tuulisissa olosuhteissa ahtaassa paikassa vois alkaa harmittamaan ;) Kylmiltään lähdettäessä samaa ilmiötä ei ollut havaittavissa. Edellinen omistaja sanoi hioneensa ne kartiot melko äskettäin...Syksyllä ko. veneen vasta ostin. Paketti on Marino 8000 aqad41 dp290 -89 ja tunteja rapiat 1400.
      Alkuperäisen kysyjän viestistä ymmärsin että kyseessä olis myös perävetolaite.

    • heleppo korjata...

      Minä hioin kytkimen kartion niin että laitoin ihan tavalliseen poraan kartion pyörimään ja sitten erittäin karkealla hiomapaperilla (80) "rikoin" kiillottuneen pinnan. Tietenkin jos kytkin kulunut urille, niin näin ei voi toimia, mutta jos pinta on kuin kromattu niin ainakin mulla auttoi ja kytkin puree todella hyvin.

      Kartion hionta ei varsinaisesti niin vaikea toimenpide ole etteikö normi suhari sen osaa tehdä, mutta osien niputtaminen niin että myöskin hammasvälykset tulee oikein, voi olla vaikeaa...

      Eihän vain vetarissa ole liikaa öljyä...

      • Allu

        Kiitos kommenteista.
        Alkuperäinen kysymykseni oli vähän epätarkka, kuten muutkin vastanneet ovat huomanneet.
        Eli kysymyksessä on Volvo Pentan DuoProp vetolaite-91 200 hv:n VP:n dieselkoneessa.
        Kerroit, että on "heleppo korjata", mutta löytyykö esim. netistä tai muualta ohjeistusta miten kytkimen purkaminen ja varsinkin haasteellinen kokoaminen onnistuu.Eli mistä lähdetään purkamaan.


      • 33670
        Allu kirjoitti:

        Kiitos kommenteista.
        Alkuperäinen kysymykseni oli vähän epätarkka, kuten muutkin vastanneet ovat huomanneet.
        Eli kysymyksessä on Volvo Pentan DuoProp vetolaite-91 200 hv:n VP:n dieselkoneessa.
        Kerroit, että on "heleppo korjata", mutta löytyykö esim. netistä tai muualta ohjeistusta miten kytkimen purkaminen ja varsinkin haasteellinen kokoaminen onnistuu.Eli mistä lähdetään purkamaan.

        Itse veisin Volvon huoltoo ja pyytäisin laittamaan kuntoon, kustannusarvion pyytäisin myös.
        Mikään ei olen ikävämpää kuin hajonnut kone lomalla, varsinkin, kun sen korjaaminen kestää pitkään ja maissa oleminen parhaana veneilyaikana vie hermot.
        Korjauksesta saat lisäksi takuun.


    • Anonyymi

      Kartiokytkimen hinta vaikuttaa olevan 393 e nykypäivänä.

      Mitä muita osia menee vaihtoon, kun tuon vaihtaa ?

      • Voiko. olla niin halpa ? Hioin meidän kartiokytkimen, AQ 280 vetolaite, keväällä 2019 ja vaikutti tulleen kuntoon (kuluu lonksahdus kun vaihtaa).Joko en hionut tapeeksi tai en tiedä syytä mutta ei lonksua enää.Ensi keväänä pitää mierriä mitä tehdä.
        Hionnossa käytin karkketa venttilinhiontapastta.Mielestäni se ei "purrut" tarpeeksi.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Voiko. olla niin halpa ? Hioin meidän kartiokytkimen, AQ 280 vetolaite, keväällä 2019 ja vaikutti tulleen kuntoon (kuluu lonksahdus kun vaihtaa).Joko en hionut tapeeksi tai en tiedä syytä mutta ei lonksua enää.Ensi keväänä pitää mierriä mitä tehdä.
        Hionnossa käytin karkketa venttilinhiontapastta.Mielestäni se ei "purrut" tarpeeksi.

        Noi volvon vetarit on myös öljynsuhteen todella kranttuja, kauden aikana saa väärällä voitelulla kartion pilalle.

        En tarkoita, että purkissa tarvitsee lukea volvo, mutta laatu ja viskoosi pitää olla oikea.

        Jos sait sen klonksahtavaksi onnistui työ, tuo hionta on tekohengitystä, koska se suurentaa pikkuruisesti myös kartion välystä ja mitä raskaampi vene/vääntävä moottori, sitä nopeammin alkaa luistaa.

        Parempi tahnana olisi sopivan karkea timanttitahna, leikkaa ihan toisella tapaa, kuin venttiilitahna joka on tarkoitettu pehmeämpien materiaalejen pikku työstöön vs timanttitöhnä joka puree kaikkia teräksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noi volvon vetarit on myös öljynsuhteen todella kranttuja, kauden aikana saa väärällä voitelulla kartion pilalle.

        En tarkoita, että purkissa tarvitsee lukea volvo, mutta laatu ja viskoosi pitää olla oikea.

        Jos sait sen klonksahtavaksi onnistui työ, tuo hionta on tekohengitystä, koska se suurentaa pikkuruisesti myös kartion välystä ja mitä raskaampi vene/vääntävä moottori, sitä nopeammin alkaa luistaa.

        Parempi tahnana olisi sopivan karkea timanttitahna, leikkaa ihan toisella tapaa, kuin venttiilitahna joka on tarkoitettu pehmeämpien materiaalejen pikku työstöön vs timanttitöhnä joka puree kaikkia teräksiä.

        http://www.netkonttori.fi/tuotteet/11858165/timanttitahnat-vesiliukoiset

        Tällaista töhnää....


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuolta löytyi marginaalihintaan vs ensimmäinen tietysti laaduissa voi olla eroa suhteessa timantti/tahna ja laatueroja timantien koossa, mutta tuossa käytössä sillä ei varmaan kauheasti väliä.

        Karkeinta kannattaa hankkia

        https://www.je-nettiverstas.fi/puutyokalut/teroitus/hiontapastat-ja-paperit/timanttitahna-5g.html

        Kiitoksia kaikille kommenteista.Tuo hionta menee uusiksi ensi keväänä, samalla uusin paljeen.Muutta mutta käytin öljynä Teboilin 20-50 mineraaliöljyä, Kertokaa.mitä olisi pitänyt käyttää ?


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kiitoksia kaikille kommenteista.Tuo hionta menee uusiksi ensi keväänä, samalla uusin paljeen.Muutta mutta käytin öljynä Teboilin 20-50 mineraaliöljyä, Kertokaa.mitä olisi pitänyt käyttää ?

        Sun täytyy katso mitä ohjekirja sanoo.
        Joissain vanhemmissa vetareissa öljy on samaa, kuin koneessa ja joissain on vetareille oma öljy jossa lisäaineistus paineelle ja viskoosi poikkeaa moottoriöljyistä.

        En jaksa googletaa, mutta löytyy netistä (ei suomesta)

        Itse sain maksaa kalliin hinnan 290dp vetareissa, kun huoltomies töpeksi öljyjen kanssa ja kummastakin vetarista kesken kautta remontti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun täytyy katso mitä ohjekirja sanoo.
        Joissain vanhemmissa vetareissa öljy on samaa, kuin koneessa ja joissain on vetareille oma öljy jossa lisäaineistus paineelle ja viskoosi poikkeaa moottoriöljyistä.

        En jaksa googletaa, mutta löytyy netistä (ei suomesta)

        Itse sain maksaa kalliin hinnan 290dp vetareissa, kun huoltomies töpeksi öljyjen kanssa ja kummastakin vetarista kesken kautta remontti...

        Jäi vaivaamaan tuossa linkki https://www.manualslib.com/manual/1200875/Volvo-Penta-Aquamatic-280.html?page=18#manual

        Löydät oikean öljyn sivulta 18 alkaen kun tiedät tarkanmallin vetaristasi.



    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      328
      7121
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4338
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3165
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2967
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1952
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      149
      1800
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      212
      1746
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1577
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1438
    Aihe