Opiskelijoihin, jotka tulevat yliopistosta? Pidetäänkö heitä liian älykkäinä, tai uhkana tutkinnon arvostukselle?
Mietityttää, kun elämäntilanne muuttui kovasti ja yliopisto- opinnot veisivät vielä useita vuosia, olen teekkari mutta amk.sta saisi perusammatin nopeasti.
Onko kokemuksia, miten suorittaa samanaikaisesti ns. siltaopinnot yliopistolla, jos opiskelee insinöörijuttuja amk.lla?
Mitkään haalarijutut ei innosta vähääkään, kysymys on ajasta, jonka opintoihin voi käyttää vaimon ja pienokaisen harmistumatta.
Mikäli lukijaksi osuu ihminen, joka on siirtynyt yliopistosta amiskaan, kertoisitko minulle esimerkiksi kurssien hyväksiluvuista?
Amk.ssa ei teoriaa niin ole ja voidaanko yliopistomatematiikalla, -fysiikalla nähdä amiksen kannalta yhtäläisyyksiä? Eihän laajempi osaaminen vie mihinkään ylioppimiseen ja nuo amiksen tehtävät vaimolla ovat pelkkää laskemista.
Tympeä tilanne. Ei huvittaisi opiskelijanakaan roikkua, kun pikkuinen huutaa leipää.
Miten amk.ssa
17
1622
Vastaukset
- Fidel2007
Ruoki pentus ja pysy kaukana. Suosittelen työntekoa.
"Ei huvittais opiskelijanakaan roikkua"
Eikö toi sun mielipitees jo sen kerro.- Itsekin insinööri
Itse olen amk:sta valmistunut insinööri ja mulla on päinvastanen tilanne, eli haluan yliopistoon, koska mulla ei ole aviomiestä eikä lasta, joten voin tällä hetkellä omistaa koko elämäni tälle ainaiselle opiskelulle.
Mutta amk:n käyneenä voin sanoa, että "liiallisesta älykkyydestä" ei ole hyötyä mikäli ihminen voi olla liian älykäs. Amk:n insinööriopinnoissakin on paljon asioita joita ei ehkä lukiomatikalla/fysiikalla tajua. Kaikki vaatii työtä. Ammattiaineet vaativat ainakin. Mielestäni amk ei ole yhtään sen helpompi kuin yliopistokaan, itseasiassa amk taitaa olla vaikeampi koska sieltä valmistutaan 4-6 vuodessa kun yo:ssa roikutaan kymmeniä vuosia, eli opiskelutahti on nopeampi.
Rohkeasti vaan sinne amk:n penkille ja sinne kun vielä pääsee helposti. Keskeyttämisprosentti on melkein puolet, joten insinööriksi pääsee lukemaan aika iisisti, vaikka oisi vähän taukkikin ja sitä et taida edes olla. - fqwfwqqwf
No minusta keskustelun aloittanut ihan asiallisesti kysyi.
Ilmeisesti sinä taas olet katkera siitä että et pääse tai pärjää yliopistolla ja harmistuit kun kysyjä yhdisti älykkyyden tuohon opiskelupaikkaan.
Onhan se ihan selvää että jos elämäntilanne muuttuu ja diplomi insinöörin opinnoista johtuen perheen pyörittäminen ei onnistu niin AMK:hon hakeminen on ihan varteen otettava vaihtoehto. Opiskelu ei vie niin paljoa aikaa eikä vaadi samanlaista panostusta.
Itselläni tie vei AMK:sta yliopistoon joten tiedän kyllä mistä puhun. Noista korvaavuuksista tuskin osaa täysin kukaan sanoa mutta luulisi että ainakin siirtyessä tähän suuntaan opintoja korvattaisiin aika mukavasti. AMK:issa lisäksi tenttejen läpäiseminen ei vaadi juurikaan panostusta joten opintojen ohessa voi hyvin käydä töissä aika reippaastikkin, tosin silloin saattavat arvosanat kärsiä. Pohjatiedoillasi saatat ehkä kuitenkin suorittaa AMK:in aika leikiten. - tapsa3198
Itsekin insinööri kirjoitti:
Itse olen amk:sta valmistunut insinööri ja mulla on päinvastanen tilanne, eli haluan yliopistoon, koska mulla ei ole aviomiestä eikä lasta, joten voin tällä hetkellä omistaa koko elämäni tälle ainaiselle opiskelulle.
Mutta amk:n käyneenä voin sanoa, että "liiallisesta älykkyydestä" ei ole hyötyä mikäli ihminen voi olla liian älykäs. Amk:n insinööriopinnoissakin on paljon asioita joita ei ehkä lukiomatikalla/fysiikalla tajua. Kaikki vaatii työtä. Ammattiaineet vaativat ainakin. Mielestäni amk ei ole yhtään sen helpompi kuin yliopistokaan, itseasiassa amk taitaa olla vaikeampi koska sieltä valmistutaan 4-6 vuodessa kun yo:ssa roikutaan kymmeniä vuosia, eli opiskelutahti on nopeampi.
Rohkeasti vaan sinne amk:n penkille ja sinne kun vielä pääsee helposti. Keskeyttämisprosentti on melkein puolet, joten insinööriksi pääsee lukemaan aika iisisti, vaikka oisi vähän taukkikin ja sitä et taida edes olla."Mielestäni amk ei ole yhtään sen helpompi kuin yliopistokaan, itseasiassa amk taitaa olla vaikeampi koska sieltä valmistutaan 4-6 vuodessa kun yo:ssa roikutaan kymmeniä vuosia, eli opiskelutahti on nopeampi."
No voin sanoa että yliopistossa opiskelu on ihan eri tasolla haastavuudeltaan. Eikö sinun mielestäsi se että valmistuminen kestää kauemmin voi tarkoittaa enemmänkin sitä että opinnot ovat haastavampia ja niihin vaaditaan aivan erilaista panostusta. Toivottavasti pääset sisään mutta varaudu siihen että yliopistolla opiskelu vaatii hirveästi enemmän työtä ja on paljon haastavampaa. - p¨å¨å¨på¨p娨på
fqwfwqqwf kirjoitti:
No minusta keskustelun aloittanut ihan asiallisesti kysyi.
Ilmeisesti sinä taas olet katkera siitä että et pääse tai pärjää yliopistolla ja harmistuit kun kysyjä yhdisti älykkyyden tuohon opiskelupaikkaan.
Onhan se ihan selvää että jos elämäntilanne muuttuu ja diplomi insinöörin opinnoista johtuen perheen pyörittäminen ei onnistu niin AMK:hon hakeminen on ihan varteen otettava vaihtoehto. Opiskelu ei vie niin paljoa aikaa eikä vaadi samanlaista panostusta.
Itselläni tie vei AMK:sta yliopistoon joten tiedän kyllä mistä puhun. Noista korvaavuuksista tuskin osaa täysin kukaan sanoa mutta luulisi että ainakin siirtyessä tähän suuntaan opintoja korvattaisiin aika mukavasti. AMK:issa lisäksi tenttejen läpäiseminen ei vaadi juurikaan panostusta joten opintojen ohessa voi hyvin käydä töissä aika reippaastikkin, tosin silloin saattavat arvosanat kärsiä. Pohjatiedoillasi saatat ehkä kuitenkin suorittaa AMK:in aika leikiten."Pidetäänkö heitä liian älykkäinä... amk.sta saisi perusammatin nopeasti... siirtynyt yliopistosta amiskaan... Amk.ssa ei teoriaa niin ole...Ei huvittaisi opiskelijanakaan roikkua..."
Enpä puhuisi ihan asiallisesta aloituksesta, minusta tuolla tekstillä juuri yritetään saada ihmisiä vittuuntumaan. Mitenkään muuten aiheeseen kantaa ottamatta... - 121r1r212r1
p¨å¨å¨på¨p娨på kirjoitti:
"Pidetäänkö heitä liian älykkäinä... amk.sta saisi perusammatin nopeasti... siirtynyt yliopistosta amiskaan... Amk.ssa ei teoriaa niin ole...Ei huvittaisi opiskelijanakaan roikkua..."
Enpä puhuisi ihan asiallisesta aloituksesta, minusta tuolla tekstillä juuri yritetään saada ihmisiä vittuuntumaan. Mitenkään muuten aiheeseen kantaa ottamatta...Juuri tämä oli pointtini, koska et itse opiskele yliopistossa, pidit aloitusta provosoivana.
Koska itse olen sinut sen kanssa mitä opiskelen ja myös tyytyväinen siihen, minun mielestäni aloituksessa ei ollut mitään provosoivaa. - Siitä vain tietoa hankkimaan
Itsekin insinööri kirjoitti:
Rohkeasti vaan sinne amk:n penkille ja sinne kun vielä pääsee helposti. Keskeyttämisprosentti on melkein puolet, joten insinööriksi pääsee lukemaan aika iisisti, vaikka oisi vähän taukkikin ja sitä et taida edes olla."itseasiassa amk taitaa olla vaikeampi koska sieltä valmistutaan 4-6 vuodessa kun yo:ssa roikutaan kymmeniä vuosia, eli opiskelutahti on nopeampi."
Itse asiassa opinto-oikeusaika yliopistoissa on rajattu seitsemään vuoteen. Ja ainakaan sinulle ei yliopisto totisesti tule olemaan helppo rasti, jos tosiaan aiot vasta siellä opetella erottamaan luulot tiedoista ja alat vasta siellä ensi kertaa harjoitella ottamaan ensin selvää asioista joista annat lausuntoja. Kivinen tulee tosin tiesi olemaan muutenkin, jos alussa kuvittelet yliopistossa helpommalla pääseväsi - mikäli aiot valmistua, joudut sekä nielemään luulosi että ottamaan ihan toisen asenteen opiskeluun. Itselläni on AMK takana, ja akateemiset opinnot loppusuoralla, ja voin sanoa, että yliopistossa ei takuulla ole helpompaa.
Mutta onnea matkaan kumminkin. Ainahan se on kotiin päin kun joku vähän viisastuu. JOS pääset sisään, minä tiedän taas yhden teekkarin, joka häpeää silmät päästään jos sattuu muistamaan mitä on tullut puhuneeksi (kirjoittaneeksi) - ja tällä kertaahan ei ole kyse ole edes mistään vappusekoiluista... ;) - ¨å¨åpp¨åpå
121r1r212r1 kirjoitti:
Juuri tämä oli pointtini, koska et itse opiskele yliopistossa, pidit aloitusta provosoivana.
Koska itse olen sinut sen kanssa mitä opiskelen ja myös tyytyväinen siihen, minun mielestäni aloituksessa ei ollut mitään provosoivaa."et itse opiskele yliopistossa"
Et tiedä missä opiskelen... ;)
"pidit aloitusta provosoivana"
Kyllä sen nyt sokea kanakin näkee että tuo aloitusviesti on provosoiva, ei se oikeastaan ole edes mielipidekysymys. Ei minulla ole siitä syytä vittuuntua, mutta en yhtään ihmettele vaikka jotkut vittuuntuisivat, olivat he sitten kuinka sinut opiskeluidensa kanssa. - eri asioita
Siitä vain tietoa hankkimaan kirjoitti:
"itseasiassa amk taitaa olla vaikeampi koska sieltä valmistutaan 4-6 vuodessa kun yo:ssa roikutaan kymmeniä vuosia, eli opiskelutahti on nopeampi."
Itse asiassa opinto-oikeusaika yliopistoissa on rajattu seitsemään vuoteen. Ja ainakaan sinulle ei yliopisto totisesti tule olemaan helppo rasti, jos tosiaan aiot vasta siellä opetella erottamaan luulot tiedoista ja alat vasta siellä ensi kertaa harjoitella ottamaan ensin selvää asioista joista annat lausuntoja. Kivinen tulee tosin tiesi olemaan muutenkin, jos alussa kuvittelet yliopistossa helpommalla pääseväsi - mikäli aiot valmistua, joudut sekä nielemään luulosi että ottamaan ihan toisen asenteen opiskeluun. Itselläni on AMK takana, ja akateemiset opinnot loppusuoralla, ja voin sanoa, että yliopistossa ei takuulla ole helpompaa.
Mutta onnea matkaan kumminkin. Ainahan se on kotiin päin kun joku vähän viisastuu. JOS pääset sisään, minä tiedän taas yhden teekkarin, joka häpeää silmät päästään jos sattuu muistamaan mitä on tullut puhuneeksi (kirjoittaneeksi) - ja tällä kertaahan ei ole kyse ole edes mistään vappusekoiluista... ;)No kokemukseta voin sen kertoa, että tie voi olla kivikkoinen kumassa opinahjossa tahansa. Olen laboratorioanalyytikko (AMK) ja opiskelen nyt yliopistolla kemiaa. Teoriaopinnoissa pärjään hyvin amkipohjallani, mutta töitä kyllä joudun tekemään. Labrassa selviän leikiten. Jos joku nykyisistä opiskelijakavereistani siirtyisi laboratorioanalytiikan koulutusohjelmaan amkiin, hän menestyisi hyvin teoriapuolen opinnoissa ja saisi varmasti suurimman osan hyväksiluettua, mutta labrat täytyisi aloittaa alusta. Sen verran kehnoa on yliopiston laboratoriotöiden opetus. Koska perusteita ei opeteta/ohjata kunnolla, laitteita, työskentelytapoja ja työturvallisuutta ei tunneta. Minulla on työnhaussa ainakin se etu puolellani, että osaan työskennellä labrassa (joka on kai kemistin keskeinen työpaikka) kiitos amkin. Vuodatukseni keskeine sisältö on, että amkissa ja yliopistolla tavoitteet ovat erilaisia ja kummassakin on omat haasteensa. On tyypistä kiinni kumman kokee haastavampana.
- =D =D
"Pidetäänkö heitä liian älykkäinä"
Ole huoleti, sinun tapauksessa tätä vaaraa ei ainakaan ole! - vastaa
Ellei tämä kysymys ollut trolli, niin minun mielestäni ei kannata tuoda esille teekkaritaustaa. Itsekin menin ensin TKK:lle ja sitten myöhemmin vaihdoin AMK:hon.
Elämäntilanne oli sen verran sekava TKK:lla ollessani, että ei siitä mitään tullut. Vaihdoin AMK:hon, koska tarvitsin uutta suuntaa elämässäni.
Kun kerroin, että olen opiskellut TKK:lla, niin opettajien asennoituminen oli mielestäni aika pilkallinen. Luuseri mikä luuseri.
Yllätyin AMK:n opettajien käytöksestä. Arvostukseni heitä kohtaan laski roimasti.
Ja sitäpaitsi eihän se kenellekään kuulu, mitä on aikaisemmin elämässään tehnyt. Ja se pitää muistaa, että AMK:ssa kaikkien henkilökohtaiset tiedot (todistukset,arvosanat jne.) liikkuvat ympäri koulua opettajien saatavana.
Kannattaa tarkkaan miettiä, mitä heille kertoo.
Parempi olla kertomatta mitään.- vvv
..nuo opettajat kokivat sinut jotenkin uhkana. Ovat ehkä itse valmistuneet TKK:lta ja haluavat näin halveksimalla korostaa DI-tutkinnon kovaa tasoa, tämä nyt oli vain arvio!
- talokohtaista
Amkeissa toimitatavat ovat varmasti erilaisia. Hyväksilukuja hakiessasi joudut taustastasi kertomaan, mutta jatkossa on itsestä kiinni minkä verran haluat siitä kertoa. Opettajilla on täälla ainakin sen verran kiire, etteivät he kaikkien taustoja ehdi tarkastaan.
- vvv
.., että menet suorittamaan ensin AMK-inssin paperit, saat tutkinnon ja voit varmaan tehdä työtäkin samalla.
Tämän jälkeen, jos vielä panoksia riittää, menet yliopiston toisen vaiheen valinnoissa suoraan DI-tutkintoa suorittamaan (2v), siltaopinnotkin saat varmaan kuitattua. Jos opiskelu ei maistu, on sinulla kuitenkin insinööritutkinto taskussa. Näin parempi kuin olla ikiteekkarina! - sisään...
Osaan amkien tekniikan ohjelmista on vaikeampi päästä kuin yliopistoon. Siinä se älykkyys sitten punnitaan.
- sfgskjdv
AMKin tekniikan ja liikenteen alan pääsykokeet ovat lastenleikkiä. Olettaisin, että teekkaritaustainen niistä kyllä selviää, jos lukiopelletkin.
- samakunäskön
sfgskjdv kirjoitti:
AMKin tekniikan ja liikenteen alan pääsykokeet ovat lastenleikkiä. Olettaisin, että teekkaritaustainen niistä kyllä selviää, jos lukiopelletkin.
Tosin yliopistoonhan pääsee ilman pääsykokeita. On se vaan niin helppoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781