Kaliningrad

reppumatkaaja

Osaako kukaan suositella järkevänhintaista hotellia Kaliningradissa? Jos löytyy, mielellään sähköpostiosoite ja muita yhteystietoja mukaan, kiitos! Onko kellään paikanpäällä käyneellä tietoa kaupungin tämänhetkisestä turvallisuustilanteesta?

7

983

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuodelta 2004

syksyltä, tein tuolloin yksin bussimatkan kaliningradiin.
      Yleishuomioina sanon, että kaliningradissa ollaan suuntauduttu eurooppaan päin voimakkaasti, kuitenkin venäläisyys näkyy ihmisissä.
      Tuskimpa turvallisuustilanteessa on isompia muutoksia, vahvasti liioiteltu negatiivinen kuva oli silloinkin täällä vallalla. Itse kaliningradilaiset ihmiset ovat superystävällisiä. Esim. baarit ja yökerhot olivat tosihyviä.
      Asuin neljä päivää hotelli zaikassa, jonka tilasin matkatoimiston kautta. Respassa kyselin, paljonko maksaa seuravalla kerralla samanlainen huone, jos itse tilaa. Ja lupasivat paljon edullisin.
      Poismennessä rajalla oli pirun tiukkanaamainen tullimies, joka tenttasi venäjäksi (puhun myös aksentin kanssa) ummet ja lammet, mistä olen tulossa ja minkä takia, miksi yleensä olen bussissa? Miksi on meripihkaisia muisto-esineitä? Sen jälkeen vetelin hermosavuja ulko-oven vieressä, niin eikö tämä sama kaveri tullut kanssa tupakalle joperuonansuu ilme päällä ja virnuili ja kyseli suomesta ja miten tänne eksynyt kysymyksiä, toivotteli käymään uudestaan, suomalaisia kuulemma harvoin tapaa. Sanoi heti nähneensä turistin, kehui kielitaitoa. Helevetin pokerinaama. Liettualaisia bisnesmiehiä kuulemma silloin ratsattiin.
      Mutta, laita kuukleen kaliningrad, niin pääset eteenpäin.
      Meitä voi olla harvassa suomalaisia kaliningradin kävijöitä, tuon eksoottisen maineen takia sinne lähdin. Oletko jo lukenut sen kaliningrad-oppaan?
      Yritän etsiä linkkejä tarvittaessa.

• reppumatkaaja

Kiitoksia! Olen yrittänyt itsekin etsiä Googlella, mutta lähinnä löytyy vanhaa tietoa, hinnoista ei juuri mitään. Osoitteesta: http://www.inyourpocket.com/city/kaliningrad.html löytyy myös tietoa, mutta selvästi ainakin osittain vanhaa. Myös mainitsemasi Chaika-hotelli löytyy. Itse harkitsen myös vaihtoehtona lähteä iltajunalla Liettuan puolelle, missä on parempi hinta-laatusuhde mitä majapaikkoihin tulee. Eli olisin vain päivän Kaliningradissa, siis tultuani sinne ensin yöbussilla Riiasta. Näin välttäisin myös viisumirekisteröinnit ja muut sekoilut. Nuo uhkailevannäköiset rambotullimiehet ovat tyypillistä Venäjää. Piinaavat aikansa, kunnes päästävät, viimeistään kun bussi/juna on päästettävä. Venäjällä asioilla on näet taipumus järjestyä, aikakäsitys on vain eri vuosisadalta kuin meillä. Jos vielä muistat mielenkiintoisia käyntikohteita ja ravitsemusliikkeitä, joita ei oppaissa mainita, otan tiedon kiitollisena vastaan. Oliko mitään uhkaavia tilanteitä kaduilla? Kaupungilla on jotenkin pimeä maine. Aina muistetaan mainita hiv ja piikittäjät, kun lehdissä kirjoitetaan. Mutta luulisi, että sielläkin on ns. normaalia elämää.

• vuoden asuin
        reppumatkaaja kirjoitti:

Kiitoksia! Olen yrittänyt itsekin etsiä Googlella, mutta lähinnä löytyy vanhaa tietoa, hinnoista ei juuri mitään. Osoitteesta: http://www.inyourpocket.com/city/kaliningrad.html löytyy myös tietoa, mutta selvästi ainakin osittain vanhaa. Myös mainitsemasi Chaika-hotelli löytyy. Itse harkitsen myös vaihtoehtona lähteä iltajunalla Liettuan puolelle, missä on parempi hinta-laatusuhde mitä majapaikkoihin tulee. Eli olisin vain päivän Kaliningradissa, siis tultuani sinne ensin yöbussilla Riiasta. Näin välttäisin myös viisumirekisteröinnit ja muut sekoilut. Nuo uhkailevannäköiset rambotullimiehet ovat tyypillistä Venäjää. Piinaavat aikansa, kunnes päästävät, viimeistään kun bussi/juna on päästettävä. Venäjällä asioilla on näet taipumus järjestyä, aikakäsitys on vain eri vuosisadalta kuin meillä. Jos vielä muistat mielenkiintoisia käyntikohteita ja ravitsemusliikkeitä, joita ei oppaissa mainita, otan tiedon kiitollisena vastaan. Oliko mitään uhkaavia tilanteitä kaduilla? Kaupungilla on jotenkin pimeä maine. Aina muistetaan mainita hiv ja piikittäjät, kun lehdissä kirjoitetaan. Mutta luulisi, että sielläkin on ns. normaalia elämää.

Itse olen ollut vaihto-opiskelijana vuoden Kaliningradissa tässä pari vuotta sitten. Eipä siellä paljon suomalaisia näkynyt. Ihan kivaa aikaa oli. Tuli venäläisyys tutuksi. Poikkesin viime marraskuussa tapaamassa tuttuja. Oli kaupunki muuttunut paljon edukseen. Keskustaa oli laitettu uuteen uskoon ja kauppakeskuksia oli ilmestynyt paljon. Muutenkin vaikutti väestön varallisuus kohonneen.

Kannattaa käydä eikä pelätä suotta. Sovetskin rajalla Tallinnaan menevässä bussissa matkustettaessa em. rambotullimiehet tulivat tutuiksi, mutta sitten kun naamani alkoi käydä heillekin tutuksi, moikkailtiin hyvässä hengessä. Joskus joku uusi kasvo meinasi vielä loppuaikoina käydä piinaamaan, kunnes tutumpi kasvo tuli sanomaan, että hän on hyvä mies, suomalainen, anna mennä vaan.

Kerran humalainen nuorisojengi meinasi ryöstää vanhassa linnanpuistossa (nyk. nizhny prud eli alalampi), mutta karjaisin suomeksi perkele, jolloin ote heltisi sen verran, että sain pari sekuntia ottaa jalat alleni... oli vuoden aikana ainoa hieman uhkaava tilanne ja tapahtui ollessani selvin päin keskellä kirkasta päivää. Monenmoisissa olosuhteissa tuli vuoden mittaan kaikkina vuorokauden aikoina kaupungissa kuljeskeltua eikä koskaan muuten ollut mitään hämminkiä.

Halpa hotelli on esim. Königavto Moskovski-prospektilla ja Turist Aleksandra Nevskogo ulitsalla. Eteläisen rautatieaseman luona on kuulemma joku melko primitiivinen hostelli, josta ei minulla ole tarkempaa tietoa. Kannattaa poiketa Sommeran kadulla Zolotaja Rybkassa (Kultakala), joka on todella paikallisväritteinen pubi. Jos osaa hiemankaan venäjää, kannattaa pyrkiä omistajan pakeille ja kysellä muistaako ketään suomalaisia:-)

Hyvää ja ennakkoluulotonta matkaa Kaliningradiin kaikille!

• vuodelta 2004
        vuoden asuin kirjoitti:

Itse olen ollut vaihto-opiskelijana vuoden Kaliningradissa tässä pari vuotta sitten. Eipä siellä paljon suomalaisia näkynyt. Ihan kivaa aikaa oli. Tuli venäläisyys tutuksi. Poikkesin viime marraskuussa tapaamassa tuttuja. Oli kaupunki muuttunut paljon edukseen. Keskustaa oli laitettu uuteen uskoon ja kauppakeskuksia oli ilmestynyt paljon. Muutenkin vaikutti väestön varallisuus kohonneen.

Kannattaa käydä eikä pelätä suotta. Sovetskin rajalla Tallinnaan menevässä bussissa matkustettaessa em. rambotullimiehet tulivat tutuiksi, mutta sitten kun naamani alkoi käydä heillekin tutuksi, moikkailtiin hyvässä hengessä. Joskus joku uusi kasvo meinasi vielä loppuaikoina käydä piinaamaan, kunnes tutumpi kasvo tuli sanomaan, että hän on hyvä mies, suomalainen, anna mennä vaan.

Kerran humalainen nuorisojengi meinasi ryöstää vanhassa linnanpuistossa (nyk. nizhny prud eli alalampi), mutta karjaisin suomeksi perkele, jolloin ote heltisi sen verran, että sain pari sekuntia ottaa jalat alleni... oli vuoden aikana ainoa hieman uhkaava tilanne ja tapahtui ollessani selvin päin keskellä kirkasta päivää. Monenmoisissa olosuhteissa tuli vuoden mittaan kaikkina vuorokauden aikoina kaupungissa kuljeskeltua eikä koskaan muuten ollut mitään hämminkiä.

Halpa hotelli on esim. Königavto Moskovski-prospektilla ja Turist Aleksandra Nevskogo ulitsalla. Eteläisen rautatieaseman luona on kuulemma joku melko primitiivinen hostelli, josta ei minulla ole tarkempaa tietoa. Kannattaa poiketa Sommeran kadulla Zolotaja Rybkassa (Kultakala), joka on todella paikallisväritteinen pubi. Jos osaa hiemankaan venäjää, kannattaa pyrkiä omistajan pakeille ja kysellä muistaako ketään suomalaisia:-)

Hyvää ja ennakkoluulotonta matkaa Kaliningradiin kaikille!

Melkein tuo vaihto-opiskelijana vuoden kaliningradissa hipoo jo usko tai älä juttua, mutta uskottava on, että tälläistä ennakkoluulottomuutta löytyy!
        Mukava oli lukea itsenähtyjä uutisia kaliningradista, kyllähän sielläkin näköjään eteenpäin mennään.

Bussireitti on meillä ollut sama, tosin olin mennessä riikassa yön, ja tullessa pärnussa.

Heräsi kysymys, tietäisikö kukaan, onko se neuvostojen talo vielä siinä mallissa, kuin pari vuotta sitten?
        Samoin se kesken jäänyt parisataametriä pitkä silta, joka päättyi kerrostalon seinään?

Alkuperäiselle kysyjälle:
        En nyt löytänyt kuin venäjänkielisiä sivuja, on mm. monipuoliset kaliningradin kaupungin sivut foorumeineen.
        Kiinnostavia paikkoja katselin myos lähtöpäivänä. Lähdin kävellen pois hotellilta kasseja raahaten, katua ajeli taksi, jonka vinkkasin ns. lennosta. Tytär istui takapenkillä, olivat kotiin menossa, mutta kuski kysyi, että jos ei häiritse, niin keikka sopii.
        Linja-autoasemalle päin ajellessa kyselin kaupungista, sanoin että kiire ei ole niin kuski näytteli paikkoja, koukattiin useammankin kiinnostavan paikan ohi ja niiden historian kuulin kuskilta. Persoonallinen kiertoajelu.

Kävin bunkkerimuseossa, jossa olin vissiin ainoa asiakas. Täti tuli esittelemään paikkoja, aikaahan oli. Olen vähän kiinnostunut saksan sotahistoriasta, mutta en pärjännyt oppaan tiedoille alkuunkaan. Siellä museossa oli suljettuja osioita, joita voi normaalisti vaan lasin läpi katsella. Pienten väittelyjen seurauksena täti haki avaimet ja katseltiin papereita ja koneita ym. tarkemmin. Aivan täydellinen opas.
        Näillä jutuilla viittaan suhtautumiseen ulkomaalaisiin.

Vielä tulee mieleen: Linja-autoasemalla tai varmaan myös rautatieasemalla, älä norkoile siellä matkatavaroiden kanssa, vaan katso ja osta liput aikaisemmin, sitten kymmenen minuuttia ennen lähtöä kävelet suoraan bussiin tai junaan.
        Äläkä laita laukkuja säilytykseen mihinkään kolikko-ym. luukkujen taakse. Niitä ei sieltä saa pois kuin syntyperäinen, kokemusta on.

Hmm.. ehkä et saa viisumille oikein katetta päivässä, itse kaupungissa on kyllä ihmettelemistä ainakin muutamaksi päiväksi.
        En testannut, mutta luulen että kielistä hallitaan hyvin ainakin saksa ja englanti siellä.

En nyt laita mitään täsmäpaikkoja, kun se tieto voi olla jo vanhentunutta.
        Hyvää matkaa vain!

• Ei ensimmäinen
        vuodelta 2004 kirjoitti:

Melkein tuo vaihto-opiskelijana vuoden kaliningradissa hipoo jo usko tai älä juttua, mutta uskottava on, että tälläistä ennakkoluulottomuutta löytyy!
        Mukava oli lukea itsenähtyjä uutisia kaliningradista, kyllähän sielläkin näköjään eteenpäin mennään.

Bussireitti on meillä ollut sama, tosin olin mennessä riikassa yön, ja tullessa pärnussa.

Heräsi kysymys, tietäisikö kukaan, onko se neuvostojen talo vielä siinä mallissa, kuin pari vuotta sitten?
        Samoin se kesken jäänyt parisataametriä pitkä silta, joka päättyi kerrostalon seinään?

En nyt löytänyt kuin venäjänkielisiä sivuja, on mm. monipuoliset kaliningradin kaupungin sivut foorumeineen.
        Kiinnostavia paikkoja katselin myos lähtöpäivänä. Lähdin kävellen pois hotellilta kasseja raahaten, katua ajeli taksi, jonka vinkkasin ns. lennosta. Tytär istui takapenkillä, olivat kotiin menossa, mutta kuski kysyi, että jos ei häiritse, niin keikka sopii.
        Linja-autoasemalle päin ajellessa kyselin kaupungista, sanoin että kiire ei ole niin kuski näytteli paikkoja, koukattiin useammankin kiinnostavan paikan ohi ja niiden historian kuulin kuskilta. Persoonallinen kiertoajelu.

Kävin bunkkerimuseossa, jossa olin vissiin ainoa asiakas. Täti tuli esittelemään paikkoja, aikaahan oli. Olen vähän kiinnostunut saksan sotahistoriasta, mutta en pärjännyt oppaan tiedoille alkuunkaan. Siellä museossa oli suljettuja osioita, joita voi normaalisti vaan lasin läpi katsella. Pienten väittelyjen seurauksena täti haki avaimet ja katseltiin papereita ja koneita ym. tarkemmin. Aivan täydellinen opas.

Vielä tulee mieleen: Linja-autoasemalla tai varmaan myös rautatieasemalla, älä norkoile siellä matkatavaroiden kanssa, vaan katso ja osta liput aikaisemmin, sitten kymmenen minuuttia ennen lähtöä kävelet suoraan bussiin tai junaan.
        Äläkä laita laukkuja säilytykseen mihinkään kolikko-ym. luukkujen taakse. Niitä ei sieltä saa pois kuin syntyperäinen, kokemusta on.

Hmm.. ehkä et saa viisumille oikein katetta päivässä, itse kaupungissa on kyllä ihmettelemistä ainakin muutamaksi päiväksi.
        En testannut, mutta luulen että kielistä hallitaan hyvin ainakin saksa ja englanti siellä.

Hyvää matkaa vain!

Tietääkseni Suomesta siellä on ollut tällä vuosituhannelta yhteensä viisi vaihto-opiskelijaa Itämeren alueen yliopistoverkoston yhteistyöohjelman puitteissa. Ennen tätä ohjelmaa ei tieteen saralla ainakaan ole kovin paljon yhteistyötä ollutkaan sitten 40-luvun "vahdin vaihdon" jälkeen.

Königsbergin yliopistossa sen sijaan aikanaan oli jopa suomen kielen laitos, jossa toimi suomen kielen lehtorina Erkki Tiesmaa, joka on sanoittanut mm. sota-ajan laulun Eldanka järven jää.

• paikoillaan yhä
        vuodelta 2004 kirjoitti:

Hyvää matkaa vain!

Neuvostojen talo oli saanut kesällä 2005 sinisen värin ja ikkunoihin oli laitettu lasit näön vuoksi. Rakennus muuten on varmasti käyttökelvoton. Silta ilman tietä oli paikoillaan vielä viime marraskuussa. Keskustan aukiolta (Ploshchad Pobedy) Leninin patsas oli saanut väistyä jo keväällä 2005 ja kauan rakenteilla ollut kirkkokin valmistui kesän 2005 juhlallisuuksiin.

• Tellustelija

Paluun Kaliningradista voi tehdä myös vanhalla kunnon Georg Otsilla Pietarin kautta.

Olen jotain vuosi sitten kirjoittanut tästä enemmän palstalle, käytä hakua niin eiköhän löydy, jos kiinnostaa. Mielestäni ehdottomasti kokeilemisen arvoinen matka...

T:Tellustelija

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4114
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3198
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1780
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe