Kattopaneelit paukkuu

valkolakattua

Lähinnä lämpötilan vaihdoksissa, kuten takan lämmittämisen yhteydessä kun lämmintä ilmaa nousee ylös, kattopaneloinnista kuuluu ajoittain paukauksia. Onko tuo ohimenevää vai napsuuko aina? Ei sinällään häiritse mutta kiinnostaa kuitenkin.

10

10710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.D.

      Itse maalasimme vanhat mäntypaneelikatot valkoisiksi Tikkurilan Tixomatilla, jota tulee siis hyvin peittääkseen aikamoinen kerros. Nyt aina pakkasten lauhtuessa (?) paukkuu oikein tosissaan... Itse asiassa saumat ovat haljenneet joka 3. - 5. paneelin välein ja raoista paistaa rumasti mänty. Parissa katossa paneeli on jopa mennyt halki keskeltä ennenmmin kuin antanut saumasta periksi. Eipä se varmaan jatkossa enää pauku kun katto on itselleen tehnyt liikkumasaumat... Kesällä luulisi taas turpoavan ja saumojen menevät umpeen tai ainakin kaventuvan.

      • valkolakattua

        Paneelit olivat valmiiksi lakattuja ennen asennusta. Ilmeisesti liian tiukat nuo ponttiliitokset kun tuolla tavalla panttaa. Näyttääpä olevan pari paneelia halki myös meillä. No natiskoon paneelit aikansa, eikai niille mitään voi tehdäkään.


    • niitä paukuttelee

      Ne paukkuu, kun kosteana laittaa kattoon ja pahimmassa tapauksessa jopa halkeavatkin.
      Raot ei mene enää umpeen, vaikka ilmankosteus kasvaisikin.
      Kattopaneelit pitää purkaa muovipaketeista ja antaa niiden kuivua ennen asennusta lämpimässä ja kuivassa sisätilassa vähintään viikko, mieluummin kaksi.

      • on tapana

        "elää"! paukkuu se meilläkin...


      • siinä on
        on tapana kirjoitti:

        "elää"! paukkuu se meilläkin...

        Ei sen paukkua pidä. Pantu märkänä kattoon ja sitten maalilla tartutettu toisiinsa niin tiukkaan ettei pääse elämään ilman halkeamista.


      • ehkä ei
        siinä on kirjoitti:

        Ei sen paukkua pidä. Pantu märkänä kattoon ja sitten maalilla tartutettu toisiinsa niin tiukkaan ettei pääse elämään ilman halkeamista.

        Ei märkänä laittaminen kattoa paukuta. Paukkuminen tulee siitä kun se maali liimaa laudat toisiinsa ja kutistuminen repii ne auki. Laudat pitää lakata tai maalata asennuksen jälkeen kun ne on asettuneet tai sitten ostaa hyvin kuivatettua puuta.


      • sdfgsfg

        Paketteja ei saa purkaa kosteuden tasaantumisen ajaksi, koska silloin laudat kuivuu propelleiksi.


    • paukkuminen

      loppua ennen, kuin vaihtaa kattomateriaalin. Itse nitinästä kärsinyt jo 8 vuotta. Oli muuten ensimmäinen ja viimeinen puukatto meikäläisen rakennuksissa. Tosin luulen, että katon piilonaulauksella pontista saattaa olla asian kanssa jotain tekemistä.

      • ei pauku

        Valkolakattu kuusipaneeli katossa eikä pauku eikä nitise. Epäilen minäkin, että paksu käsittelykerros rakentamisen jälkeen, voi paukkeen aiheuttaa panelien kuivuessa ja liikkuessa hiukan. Jos uuten paneelipakettia pitää kuivassa avattuna viikon, pari, on kaikki mutkilla kuin propellit, elleivät ole olleet lujan painon alla. Pari päivää sisätiloissa puoliksi aukaistuna paketti on ok.


      • ole ei

        Mitään ongelmaa ei puukatossa ole ollut 20vuoden aikana mitä olen puukattoisessa talossa asunut. Tosin onkin lautakatto eikä ole maalattu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe