kani,chinchilla,marsu??!!

eläinrakas

Olen jo pitkään harkinnut jonku lemminkin ottamista mutta en oikein tiedä minkä, joten nyt pyytäisin Teidän apuanne...
Mulla on ollut hamsteri, mikä ei ikävä kyllä kesyyntynyt ollenkaan... (sain sen kaveriltani)
Nyt meillä on jo aika vanhan tiibetinspanieli, tosi utelias, tulisi varmasti hyvin toimeen toisenkin eläimen kanssa!
tilaa on omassa huoneessani jonkun verran ja kesällä vapautuisi kokonainen huone..
kania olen miettinyt pitkään, koska en haluaisi "pelkkää" häkkieläintä, vaan eläimen jota voisi pitää irti huoneessani ja joka tykkäisi olla sylissä hellittävänä.. (nämähän ovat luonteestakin kiinni... )
Chincilloista ei ole mitään kokemuksia, en muista edes nähneeni semmoista otusta.. mitä pääpiirteittäisiä eroja niillä on kaneihin??

sitten vielä, että eikö kani (tai joku muu eläin) kannattaisi ottaa ihan pentuna jotta se tottuisi mahdollisimman hyvin? en tosiaan haluaisi että tuleva eläimeni kuolisi ikävään luonani...
toivottavasti joku nyt osais ja jaksais vastata!! =)

12

1474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Evie

      Chinchilla on ns.aikuisten lemmikki. Se ei kesyynny samalla tavalla kuin muut jyrsijät eikä viihdy sylissä. Sen turkki ei saa kastua ja liika silittelykin latistaa upeaa turkkia. Ovat lähinnä ilta ja yö eläimiä toisin kuin kanit jotka ovat aktiivisia päivisin. kanit ovat aika suosittuja kuten myös marsut ja myöskin paljon halvempia ostaa kuin chillat. Chinchillat tarvitsevat myöskin erittäin ISON häkin. Kaneilla kannattaa ottaa huomioon vahvat takajalat jotka saattavat aiheuttaa haavoja käsivarsiin mikäli kania ei ole käsitelty tarpeeksi. Marsua varmasti suosittelisin sinulle koska ovat yleensä hyvin kilttejä ja kesyyntyvät helposti. Muistathan että kaikki mainitsemasi eläimet ovat laumaeläimiä ja kannattaa AINA hankkia pareittain :)

      • kikka

        ota kani.. minulla on 8 kania.
        ne ovat suloisia, ihanaia
        ja aikas helppo hoitoisia..
        luota sillä mulla on 5 vuoden
        kokemus..

        kani kannattaa hankkia mahd.
        pienenä.. jotta se tottuiusi
        hellimiseen ja sylissä oloon..
        onnea valintaasi mikä se sitten
        onkin.. t:kikka


      • 17+12
        kikka kirjoitti:

        ota kani.. minulla on 8 kania.
        ne ovat suloisia, ihanaia
        ja aikas helppo hoitoisia..
        luota sillä mulla on 5 vuoden
        kokemus..

        kani kannattaa hankkia mahd.
        pienenä.. jotta se tottuiusi
        hellimiseen ja sylissä oloon..
        onnea valintaasi mikä se sitten
        onkin.. t:kikka

        Kyllä chinchillat kesyyntyy.Muista vaan että ne elävät pitkään ja silittää voi huoletta ei niiden turkki siitä kärsi..


    • Hilda

      Marsut kesyyntyvät helposti,eivätkä ole pelkkiä häkkieläimiä!!niitä pitää jaloitella joka päivä.....montakin tuntia käy,kunhan antaa sille sitten ruokaa lattialla(näin teen itse)
      marsuni seuraa minua joka paikkaan.....aina se juoksee perässäni!ja aina jos istun lattialla tai tuolilla niin marsu tulee lepäilemään viereeni...aivan kiinni minuun! =)
      itselläni on yksi marsu...vaikka ne ovatkin laumaeläimiä!kyllä ne tulevat toimeen yksinkin jos on vain aikaa pitää sille paljon seuraa!sillä ne tylsistyvät aika helposti.....minun marsuni ei kyllä hirveän apaattiselta ikinä näytä!vaikka olen ollut monta tuntia poissa niin se jaksaa aina olla iloinen =)
      marsuni täyttää pian 2 vuotta,ja on aivan ihana....todella höpsö ja suloinen!! =)
      päivisin kun tulen kotiin,niin marsuni jo siellä häkissä uikuttaa ja seisoo takajaloilla valmiina että päästäisin sen lattialle köpöttelemään!meilläkin oli koira......eikä se vähääkään välittänyt marsustani!!
      suosittelen kyllä marsun hankintaa.....vaikka monilla ihmisillä joilla ei ole mitään kokemusta marsuista niin sanovat vain että "ne ovat vain sellaisia pelkkiä tylsiä karvamöykkyjä jotka makaavat hiljaa paikoillaan,eikä niistä ole mitään iloa"......voin sanoa että tälläiset ihmiset ovat AIVAN väärässä!!marsuista tulee tietenkin sellaisia jos ei niillä ole mitään tekemistä....esm.virikkeitä eikä niitä hoideta....tämä samahan pätee myös kaneihin ja muihin jyrsijöihin!!
      mutta...onnea lemmikin hankintaan!! =)

    • sanna

      Korjaisin hieman tuossa aiemmin vastanneen Evien näkökantaa omilla kokemuksillani.

      Chinchilla kesyyntyy kyllä, riippuu tietysti ihan yksilöstä kuinka paljon. Meidän chillat (4kpl) ovat kaikki kesyjä ja kolme heistä suorastaan sylivauvoja, minkä uskon olevan sen ansiota, että olen antanut niille hyvin paljon huomiota ja toiminut niiden ehdoilla. En tiedä, voihan olla, että chillani ovat normaalia kesympiä, mutta en nyt menisi ainakaan sanomaan, että ne eivät kesyynny =)

      Itse myös silittelen niitä paljon, eikä se niiden turkkia huononna. Ainahan chillat voi kylvettää hiekassaan, jos käsistä jää esim. rasvaa niiden turkkiin. Ne sitäpaitsi pitävät kauheasti silittämisestä ja rapsuttamisesta =)

      Vaikka chinchilla onkin hämäräeläin, on se myös päivisin usein aktiivinen. Vaikka osa päivästä meneekin torkkuen, saa omistaja aina huomiota, jos sattuu häkin viereen menemään. Joskus tuntuu jopa, että ne eivät edes nuku paljoa päiväsaikaan. Kai chinchillakin oppii talon rytmiin, ainakin osittain =)

      Ison häkin ne todellakin tarvitsevat, mutta omalla kohdallani se ei ollut ongelma, kun tein häkin yhdessä ystäväni kanssa. Nyt on tilaa missä hyppiä (160 korkea).

      Chinchilla on pitkäikäinen eläin eli kannattaa harkita tarkoin, ennen kuin sellaisen hankkii. Jos chinchillaan päädyt, saat siitä iloa moneksi vuodeksi ja takuulla hauskan lemmikin. Sillä karvapallolla on nimittäin älyä ja mitä huvittavimpia tapoja muihun jyrsijöihin verrattuna (mun mielipide, kun kokemusta on) =D

      Punnitse vaihtoehtoja ihan rauhassa, kyllä sieltä se "oma laji" sitten aikanaan löytyy =)

    • sanna

      chinchilla on laumaeläin, joka kyllä pärjää yksinkin, mutta on aina onnellisempi laumassa (tässä tapauksessa kaksikin riittää vallan mainiosti). Minulla oli aluksi yksi, mutta vajaan neljän kuukauden jälkeen halusin sille ehdottomasti kaverin, mitä en ole katunut pätkääkään. Kyllä niiden selällään kellottelut ja toisiinsa nojailut sekä yhteiset puhdistushetket ovat osoittaneet, että kaksin on aina parempi. Nyt ne ovat jo erottamattomat ja viime syksynä tämä pariskunta sai kaksi suloista poikaavauvaa =)

    • Hilja

      meillä olisi
      myynnissä poikakani.
      ihana, musta, 1,5w, tulee
      syliin ja on terve.
      jos kiinnostaa, meilaile:
      [email protected]

    • Cill@

      Moi! minulla on kokemusta kaikista mutta tällä hetkellä minulla on Chinsu perhe (isä, äiti ja poika):) mut suosittelen ehkä mielummin kania tai marsua sillä Chillat elävät jopa 20 vuotiaiksi:) mutta luulen että voisit pitää marsuista! ne ovat todella hellyyttäviä ja ihania kurnuttajia ainakin omani olivat!:) ja kaninikin oli todella kesy ja "sisäsiisti"

    • karoliina

      Muistathan, että chinchilla elää maksimissaan
      parikymmentä vuotta, ja hyvin harva chini kesyyntyy sylieläimeksi.
      Että siinä ero kaniin ja marsuun..

    • cilla

      hoito vaatii enemmän rahaa ja kärsivällisyyttä kuin kanin tai marsun. Ruokavaliokin on tarkka. Ei saa antaa mitään tuoretta.

      Meillä chillapojilla on 180 cm korkea häkki joka on 125 cm leveä ja 75 cm syvä. Chinchillapelletti on aika arvokasta ja myöskin kylpyhiekka. Ota ensin selvää asioista, jos kuitenkin päädyt näihin ihaniin lemmikeihin. Meilläkin toinen on kesympi kuin toinen. Tänään pitelin muutaman päivän ikäistä chillavauvaa :)

      • Oon joku vain

        Uh, kanit on ihania. :) Vaikka niistä sitä hajua irtoaakin. Mutta ei pitäisi olla siitä kiinni ottaako eläimen vai ei. Miten saisin äidin suostuteltua chinchillaan tai kaniin???? Vinkkejä!


      • kkkkkyyy

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe