Prosessinhoitaja

werty

MOI

Olen kiinnostunut kemiantekniikan perustutkinnosta,josta siis valmistuu prosessinhoitajaksi.
Onko kokemuksia alasta?
Onko opiskelu vaikeaa esim. kemia ja fysiikka?
Mitä piditte muuten opiskelusta?
Minkälainen työllisyystilanne on prosessinhoitajilla?
Entä onko prosessinhoitajan työ raskasta?

Olen kuullut että palkat olisivat ainakin hyviä.
kertokaas omia mielipiteitä ja kokemuksia alan opiskelusta ja työstä.

6

9169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laborantti.

      olen itse laborantti, mutta koska tutkinnot ovat melkein samanlaisia niin vastaan.

      opiskelu ei tosiaankaan ole vaativaa. itse opiskelin yo-pohjaisella linjalla, joka kesti 2v. meillä ainakin oli koulussa aika helppoa; ei tullut läksyjä, melko lyhyet koulupäivät, helpohkot kokeet jne. eli ei tosiaankaan ole vaikeaa, itse en osaa kunnolla fysiikkaa ja ei tuo kemiakaan niin kauhean vahva alue silloin vielä ollut.

      kannattaa ehdottomasti hakea opiskelemaan tuota alaa. minusta se on mielenkiintoista mutta ei kuitenkaan erikoisen vaikeaa.

      meillä laboranteilla palkka huitelee tuossa 1500e hujakoilla. alkupalkka siis. prosessihoitajat tekevät paljon vuorotyötä, siksi ehkä heidän palkka on pikkuisen parempi. mutta ei mielestäni mikään hyvä silti. työllisyystilanne on ihan hyvä. pätkätoitä on valitettavan paljon silti. mutta työ on mielenkiintoista. työ ei ole erikoisen raskasta. riippuu nyt vähän työpaikasta. oma työni sisältää noin 5h seisomatyötä ja 3h tietokonejuttuja yms. että ei tuo nyt niin raskasta ole.

      • werty

        Olisi kiva kuulla myös jonkun prosessinhoitajaksi opiskelevan,tai jo valmistuneen mielipiteitä.


    • proshoitaja

      opiskelu on kohtalaisen vaikeaa tai no riippuu tieten henkilöstä, mutta omasta mielestä oli kohtuullisesti muistettavaa kokeissa, kun piti jotain prosesseja opetella ulkoa. Muutenhan se oli ihan mielenkiintoista opiskella.

      Fysikkaa ei taida hirveästi olla mutta kemiaa senkin edestä, aika peruskemiaa taitaa olla jotain peruskoulu ja osittain lukio tasoa.

      Työllisyystilanne kai on ihan hyvä. Pätkätöitä toisin saattaa olla aika paljon. Itellä just alko kolmas eri työpaikka 4 vuoden sisään.

      Kyllä se työ voi raskastaki olla, mutta sitten taas se voi olla hyvinkin kevyttä. Riippuu ihan työpaikasta.

      Alkupalkkka on kai jotain 30000e ja 45000e välillä kolmivuorossa, riippuen taas tieten ihan missä on töissä.

    • mie vaan

      kyselit tuossa aikoinaan prosessinhoitajan tutkinnosta.Mä valmistuin 02/05 kemianteollisuuden perustutkinto-linjala.Suoritin sen oppisopimuksella mitä voinkin suositella lämpimästi sellaiselle joka ei halua istua koulun penkillä joka päivä.Mä kävin koulussa teoriatunneilla n. 2 krt kuussa joskus harvemminkin,2-3 pvää kerrallaan,päivärahat maksetaan niiltä päiviltä(ei makseta jos työnantaja maksaa palkkaa siltä ajalta).Koulutus kesti 3v ja mulle tämä oppisop.oli tosi hyvä vaihtoehto koska en ole ikinä ollut mikään maltillinen opiskelija ja tämä vaihtoehto antoi mahdollisuuden tienata töissä ja opiskella samalla.En väitä että olisi helppoa,mutta itse keskiverto-oppilaana suoriuduin kuitenkin kemiasta,matikasta,fysiikasta yms kunnialla.Olen oikein tyytyväinen että valitsin tämän tien.Työpaikka on edelleen sama,töitä löytyy melkeimpä varmasti tältä alalta ja palkkakaan ei ole hullumoi(riippuu tietysti paikasta).Mulla on ollut oppisopimusajoista asti sama palkka kuin tavallisellakin vakituisella työntekijälläkin ja palkkakehitys on ollut lupaavaa.Vuodesta 01-07 palkka on muuttunut alkuaikojen n.40000e 54000e että aika hyvin,varsinkin jos ottaa huomioon että olen 28v nainen...
      onnea alalle jos se vielä kiinnostaa.

    • milix

      Olen valmistunut prosessinhoitajaksi ja voin kertoa, että kyseessä on mielenkiintoinen ala. Paljon pitää osata kemiaa ja hallita erilaisia automaatiojärjestelmiä (ohjata, säätää ja reagoida vikatilanteisiin).

      Opiskelu voi tuntua alkuun vaikealta, jos fysiikka ja kemia eivät ole vahvimpia oppiaineitasi. Opiskelin pari vuotta ja pääsin läpi tenteistä ihan hyvillä arvosanoilla. Kemian osalta tapahtui kehitystä ja fysiikkakin alkoi sujua. Matikassa riittää, että osaat laskea geometriaa.

      Suoritin koulutukseni näyttötutkintona. Näytöissä mitataan osaamisen tasoa ja ne myös arvioidaan asteikolla 1-3.

      • Nablarabla

        Prosessinhoitajan työ on myös monesti hyvin rentoa, sillä automaatio hoitaa kaiken. Ainakin itse kun olin kesämiehenä 4kk niin töitä tehtiin päivässä se 2-3h ja loppu oli vain puhdasta sluibailua.

        Tosin, prosessinhoitajaksi on hemmetin vaikea päästä, ellei ole suhteita. Alalta karsitaan jatkuvasti työpaikkoja ja vastaavia työmiehiä on tarjolla läjäpäin. Että jos on vastavalmistunut ja yrittää saada töitä niin on kyllä kiven alla nuo hommat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      296
      3339
    2. 203
      2918
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2514
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      226
      1973
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      15
      1408
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      164
      1256
    Aihe