Pörssisähkö

miksei?

Olen pienkuluttaja - n. 2000 kWh/vuosi. Miksen hankkisi tätä vähääkään tarvitsemaani sähköäni "suoraan pörssistä"? Muutto on nimittäin edessä ja asialle pitää muutenkin tehdä jotain.

EMV:n kautta kokeiltuna Turku Energialta n. 35,- spot/vuosi siirto. Vaikka spotti kaksinkertaistuisi niin silti kannattaisi "normaaliin verrattuna." Vai eikö?

Normaalisti toimien saisin sähkön halvimmillaan n. 110 eur/a siirto.

29

12318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harkittavaksi

      Kertomasi toimittajan pörssisähkön vuosimaksu on yhteensä 34,88e spot, joka on laskettu seuraavasti:

      2,44e/kk 0,28snt/kWh spot, joka on 2000kWh kulutuksella sama kuin 1,74snt/kWh spot

      Jos kulutus on 2000kWh ja nordpoolin spot-hinta on 25e/MWh alv0% = 3,05snt/kWh alv22%.

      Maksaa sähkösi 1,74snt/kWh 3,05s/kWh=4,79snt/kWh eli yhteensä 95,8e/vuosi sähkönsiirtomaksu. Fortumin alueella siirtomaksua menee 6e/kk 2,3snt/kWh = 118e/vuosi eli koko sähkölasku on 213,80e.

      Jos spot-hinta nousee 6snt/kWh alv22%. Energia maksaa silloin (1,74 6snt/kWh) 7,74snt/kWh x 2000kWh = 154,80e. Siirtomaksua 118e/vuosi eli yhteensä 272,e/vuosi.

      • itseksesi keskustelet

        Niin pari faktaa.

        Kannattaa, jos sinulla ei ole muuta tekemistä, kuin vahtia mihin 20 euroa vuodessa menee. Nyt säästät siis keskihintojen erotuksella (95,8 euroa - 110 euroa) voittoa 14,2 euroa ja (110-154,8) tappiota 44,8 euroa.

        Jos sulla ei aikaa tarvitse muuhun käyttää, kuin 4 kertaa vuodessa arpoa mitä sähkölaskulla teet, niin vapaasti vaan.

        Itse olen vankkumaton pitkien sopimusten kannattaja. Vaikka oletkin sähköyhtiössä toissä (ehkä juuri Turku Energian pörssisähkön myyjä) niin kuuntele hetki.
        Lopeta tuo provoilu. Ei kenellekään ole mitään hyötyä siitä, kuin että saavat sähkönsä mahdollisimman pitkään riittävä edullisesti. Kuten kirjoitat, "jos spot nousee 6sent/kWh...", pitäsi sinun muistaa mainita Kioton uuden kauden alku. Tämä tarkoittaa, että KUN SPOT ON 2008 ALUSSA YLI 6,0 SENT/kWh! Kunhan vaan yrität huijata ihmisiä.

        JA SIIRTO EI KUULU TÄNNE MITENKÄÄN, KUN SITÄ ET VOI KILPAILUTTAA! Miksi kääntää puukkoa Fortumin alueella asuvien haavassa?

        Puhuttaisiiko rehellisesti.
        Otetaan esimerkki 2000 kuluttavan kiinteästä 2v sopimuksesta.
        2e/kk ja 4,99sent/kWh.
        yhteensä vuodessa 123,80 euroa. Koko oletetulla sopimuskaudella 1.4.2007 - 31.3.2009 hinta yhteensä 247.60euroa (sähkö, ei siirto).

        Jos edellisen kirjoittajan mukaan lasketaan jonkinlaista spottien hajontahintaa, niin laitetaan ensin vuodeksi tuo halvempi ja sitten vuodeksi tuo kalliimpi. Eli 3,05sent/kWh ja 6sent/kWh. HUOMIO: Kuukausihinta ei muutu tässä laskennassaa, kuten edellisellä provo kirjoittajalla.
        Laskelma näyttää, että pelleilemällä 4xvuodessa sähkönhinnan kanssa, lopputulos kahdessa vuodessa (85e 144e) on 229 euroa.

        EROTUS KAHDEN VUODEN LOPPUTULOKSEKSI ON 18,60 euroa voitollinen! JEEEE
        Noh, tähän voittoon tarvitsisi tehdä neljä kertaa vuodessa noin tunnin töitä (hinnan kiinnitys oikealla hetkellä). Samoin asia saattaisi kovasti mietityttää muutenkin, Nordpoolia tarvitsisi ehkä pohtia muulloinkin. Ja voi voi, kun oli kova pakkasjakso, niin mitähän hinnille tapahtuu??
        8 tunnin työlle kun jakaa tuon voiton 18,60, tekee se 2,33 euron tuntipalkan. JEEE!

        Mutta mistähän minä oikeasti säästäisin? Taidan itse kuitenkin käyttää aikani vähän paremmin. En minä myyjänä tunne tuota sähköalaa niin hyvin, että viitsin edes kikkailla tuollaisen 2,33 euron takia. Minä nukun yöni mieluummin rauhallisin mielin. Vielä kun tuo minun myyjäyhtiöni ESE tekisi pidempiä sopimuksia, niin olisi hyvä.

        Niin ja minäkin asun Turussa.


      • kerrokerro
        itseksesi keskustelet kirjoitti:

        Niin pari faktaa.

        Kannattaa, jos sinulla ei ole muuta tekemistä, kuin vahtia mihin 20 euroa vuodessa menee. Nyt säästät siis keskihintojen erotuksella (95,8 euroa - 110 euroa) voittoa 14,2 euroa ja (110-154,8) tappiota 44,8 euroa.

        Jos sulla ei aikaa tarvitse muuhun käyttää, kuin 4 kertaa vuodessa arpoa mitä sähkölaskulla teet, niin vapaasti vaan.

        Itse olen vankkumaton pitkien sopimusten kannattaja. Vaikka oletkin sähköyhtiössä toissä (ehkä juuri Turku Energian pörssisähkön myyjä) niin kuuntele hetki.
        Lopeta tuo provoilu. Ei kenellekään ole mitään hyötyä siitä, kuin että saavat sähkönsä mahdollisimman pitkään riittävä edullisesti. Kuten kirjoitat, "jos spot nousee 6sent/kWh...", pitäsi sinun muistaa mainita Kioton uuden kauden alku. Tämä tarkoittaa, että KUN SPOT ON 2008 ALUSSA YLI 6,0 SENT/kWh! Kunhan vaan yrität huijata ihmisiä.

        JA SIIRTO EI KUULU TÄNNE MITENKÄÄN, KUN SITÄ ET VOI KILPAILUTTAA! Miksi kääntää puukkoa Fortumin alueella asuvien haavassa?

        Puhuttaisiiko rehellisesti.
        Otetaan esimerkki 2000 kuluttavan kiinteästä 2v sopimuksesta.
        2e/kk ja 4,99sent/kWh.
        yhteensä vuodessa 123,80 euroa. Koko oletetulla sopimuskaudella 1.4.2007 - 31.3.2009 hinta yhteensä 247.60euroa (sähkö, ei siirto).

        Jos edellisen kirjoittajan mukaan lasketaan jonkinlaista spottien hajontahintaa, niin laitetaan ensin vuodeksi tuo halvempi ja sitten vuodeksi tuo kalliimpi. Eli 3,05sent/kWh ja 6sent/kWh. HUOMIO: Kuukausihinta ei muutu tässä laskennassaa, kuten edellisellä provo kirjoittajalla.
        Laskelma näyttää, että pelleilemällä 4xvuodessa sähkönhinnan kanssa, lopputulos kahdessa vuodessa (85e 144e) on 229 euroa.

        EROTUS KAHDEN VUODEN LOPPUTULOKSEKSI ON 18,60 euroa voitollinen! JEEEE
        Noh, tähän voittoon tarvitsisi tehdä neljä kertaa vuodessa noin tunnin töitä (hinnan kiinnitys oikealla hetkellä). Samoin asia saattaisi kovasti mietityttää muutenkin, Nordpoolia tarvitsisi ehkä pohtia muulloinkin. Ja voi voi, kun oli kova pakkasjakso, niin mitähän hinnille tapahtuu??
        8 tunnin työlle kun jakaa tuon voiton 18,60, tekee se 2,33 euron tuntipalkan. JEEE!

        Mutta mistähän minä oikeasti säästäisin? Taidan itse kuitenkin käyttää aikani vähän paremmin. En minä myyjänä tunne tuota sähköalaa niin hyvin, että viitsin edes kikkailla tuollaisen 2,33 euron takia. Minä nukun yöni mieluummin rauhallisin mielin. Vielä kun tuo minun myyjäyhtiöni ESE tekisi pidempiä sopimuksia, niin olisi hyvä.

        Niin ja minäkin asun Turussa.

        heti paikalla!


      • savene
        kerrokerro kirjoitti:

        heti paikalla!

        Etelä-Savon energia, eipä mitenkään erityisesti massasta esiin nostettava...


      • Etelä-Savon Energia
        savene kirjoitti:

        Etelä-Savon energia, eipä mitenkään erityisesti massasta esiin nostettava...

        Ei sen tarvitsekaan parrasvaloissa loistaa. Isot mainoslaskut kun varmaan olisivat poissa meidän sähkönkäyttäjien laskuista.

        Mulla käyttöpaikassaa Espoossa toista kertaa määräaikainen soppari. Nyt kaksivuotinen, edellinen yksivuotinen. On molemmilla kerroilla ollut hintavertailuissa viiden edullisimman joukossa yksiaikatuotteissa.

        Vaikuttaa tarpeeksi reilulle, ainakin minun näkökulmasta. Olen entinen mikkeliläinen ja mieluusti maksan sähköstäni siihen firmaan. Näyttää omistaja olevan Mikkelin kaupunki. Ehkä sekin parempi, kuin joku ruottalainen sijoittaja tai Lilius.

        Eivät ole mikään kovin iso peluri, joten varmaan osaavat hoitaa pienemmän porukan asiat huolella.


      • Anonyymi
        itseksesi keskustelet kirjoitti:

        Niin pari faktaa.

        Kannattaa, jos sinulla ei ole muuta tekemistä, kuin vahtia mihin 20 euroa vuodessa menee. Nyt säästät siis keskihintojen erotuksella (95,8 euroa - 110 euroa) voittoa 14,2 euroa ja (110-154,8) tappiota 44,8 euroa.

        Jos sulla ei aikaa tarvitse muuhun käyttää, kuin 4 kertaa vuodessa arpoa mitä sähkölaskulla teet, niin vapaasti vaan.

        Itse olen vankkumaton pitkien sopimusten kannattaja. Vaikka oletkin sähköyhtiössä toissä (ehkä juuri Turku Energian pörssisähkön myyjä) niin kuuntele hetki.
        Lopeta tuo provoilu. Ei kenellekään ole mitään hyötyä siitä, kuin että saavat sähkönsä mahdollisimman pitkään riittävä edullisesti. Kuten kirjoitat, "jos spot nousee 6sent/kWh...", pitäsi sinun muistaa mainita Kioton uuden kauden alku. Tämä tarkoittaa, että KUN SPOT ON 2008 ALUSSA YLI 6,0 SENT/kWh! Kunhan vaan yrität huijata ihmisiä.

        JA SIIRTO EI KUULU TÄNNE MITENKÄÄN, KUN SITÄ ET VOI KILPAILUTTAA! Miksi kääntää puukkoa Fortumin alueella asuvien haavassa?

        Puhuttaisiiko rehellisesti.
        Otetaan esimerkki 2000 kuluttavan kiinteästä 2v sopimuksesta.
        2e/kk ja 4,99sent/kWh.
        yhteensä vuodessa 123,80 euroa. Koko oletetulla sopimuskaudella 1.4.2007 - 31.3.2009 hinta yhteensä 247.60euroa (sähkö, ei siirto).

        Jos edellisen kirjoittajan mukaan lasketaan jonkinlaista spottien hajontahintaa, niin laitetaan ensin vuodeksi tuo halvempi ja sitten vuodeksi tuo kalliimpi. Eli 3,05sent/kWh ja 6sent/kWh. HUOMIO: Kuukausihinta ei muutu tässä laskennassaa, kuten edellisellä provo kirjoittajalla.
        Laskelma näyttää, että pelleilemällä 4xvuodessa sähkönhinnan kanssa, lopputulos kahdessa vuodessa (85e 144e) on 229 euroa.

        EROTUS KAHDEN VUODEN LOPPUTULOKSEKSI ON 18,60 euroa voitollinen! JEEEE
        Noh, tähän voittoon tarvitsisi tehdä neljä kertaa vuodessa noin tunnin töitä (hinnan kiinnitys oikealla hetkellä). Samoin asia saattaisi kovasti mietityttää muutenkin, Nordpoolia tarvitsisi ehkä pohtia muulloinkin. Ja voi voi, kun oli kova pakkasjakso, niin mitähän hinnille tapahtuu??
        8 tunnin työlle kun jakaa tuon voiton 18,60, tekee se 2,33 euron tuntipalkan. JEEE!

        Mutta mistähän minä oikeasti säästäisin? Taidan itse kuitenkin käyttää aikani vähän paremmin. En minä myyjänä tunne tuota sähköalaa niin hyvin, että viitsin edes kikkailla tuollaisen 2,33 euron takia. Minä nukun yöni mieluummin rauhallisin mielin. Vielä kun tuo minun myyjäyhtiöni ESE tekisi pidempiä sopimuksia, niin olisi hyvä.

        Niin ja minäkin asun Turussa.

        Vittuako meuhaat


    • samaa ihmettelen

      Vaihdoin Fortumin ST1:n pörssisähköön jokin aika sitten. Fortumin hinta 5,17s/KWH, kk-maksu 2,65€, ST1:n pörssisähkö tänään 2,91s/KWH, kk maksu 5,49€. Tietenkään pienellä kulutuksella ei suurta eroa saa aikaan mutta jos OK-talon kulutus vuodessa on 20.000 KWH niin tulee siitä äkkiä laskien 418€/ vuosi säästöä (tämänhetkisellä hinnalla). Jos pörssisähkö jostain syystä nousee niin irtisanomisaika 2vkoa, eli ei siinä missään naimisissa olla...

      • sähköttäjä

        Myyjää saa vaihtaa kerran vuodessa maksutta.


      • en ainakaan jaksa
        sähköttäjä kirjoitti:

        Myyjää saa vaihtaa kerran vuodessa maksutta.

        valvoa jatkuvasti jotain sähkön hintaa. Helpompaa on 18000kWh:n kulutuksella pitää tasainen hinta ja nauttia "helposta" elämästä. Jos menee 10e/kk rahaa vaikka yhteen viinipulloon ja muutamaan kaljaan, on se sama raha kuin 120e vuodessa sähkön hintojen valvomiseen.

        Määräaikaisia soppareita suosittelee!


      • onkin täysi

        paska ja liian kallis


    • kannatetaan

      Otin vattenfallin meklarisopimuksen ja nyt kevään aikana on sähkölasku ollut melkein puolet siitä mitä se olisi ollut kiinteälläsopimuksella.Sähkön hinta on ollut 2,80-3,40 senttiä/kwh (sis.0,1sentin jonka vattenfall ottaa).Perusmaksu 3€/kk.Kuukauden irtisanomisaika.

    • Anonyymi

      Viime vuonna sähkö yö 3.99 ja päivä 5.29 c/kwh. Ei kk maksua.
      Peloiteltiin hintojen nousulla, no olihan viellä Alkuvuosi kovia hintoja.
      Mutta alv 10 ja hallituksen hinta tuet autoi 90 euron ylimenevältä osalta 50 % hyvityksen.
      Nyt pörssi sähkö tänään jopa miinus merkinen. Keskihinta mm viikolla 19, 3, 8 c/kwh.

    • Anonyymi

      Jos kaikki siirtyisivät pörssisähköön pitäisi asiakkaalta perittävää marginaalia korottaa, koska muut sopimukset tuovat niin paljon enemmän katetta nykyisin.

      • Anonyymi

        Manipulisähköt.. Jos katetta ei tule tarpeeksi niin tuotantoa supistetaan... Korruptiosähköt... Ja kaikki äänesti kokoomusta.. Enstalvena itkettä...


    • Anonyymi

      Noin pientä kulutusta ei ole kellään jos tekee itse ruoat..

    • Anonyymi

      Nyt pörssi sähkö sopimus ollut 8 kuukautta, kun määräaikainen loppui viime vuonna.
      No kokemukset, 4 kuukautta oli hinnat korkealla, mutta alv 10 % ja hallituksen tuki 90 € ylimenevältä osalta 50 % hyvitys tasasi mukavasti nuo talvi kuukauden laskuja.
      Nyt toukokuusta alkaen pörssi sähkö ollut halpaa, vain tämä elokuun huolto viikot on nostanut hintaan, tuone 20 sentin tuntumaan päivällä. Mutta kun yö pörssi sähkö on ollut 2 - 4 sentin vaiheilla, on sitä hyödynnetty. Niin sauna, pyykin pesussa kuin astian pesu ajoitettu yö aikoihin. Kun viellä veden lämmitys on yö sähköllä on nämä kesä kuukausien laskut pysyneet maltillisesta tilanteesta. Eli kun viime vuoden määräaikainen sopimus oli yö 3.99 ja päivä 5.29 c/kwh, niin tämä pörssi sähköön siirtyminen on ollut selkeästi hyvä ratkaisi kun voi sanoa, että keskiarvo pörssi hinnassa on ollut n 5 c/kwh.
      Kiitos alv 10 % 4 kuukautta ja tuo 90 % yli menevän 50 % hallituksen tuki. Sekä maltillinen pörssisähkön hinta ja mahdollisuus käyttää yö sähkön halpuutta.
      Kun syyskuussa on nuo huolto ja muut viivytyksen saatu kuntoon mm Olkiluoto laitoksissa, ja tuuli alkaa auttaa tuuli sähkön tuota osaa, luulen jatkamme pörssi sähkön sopimuksen hyödyntämistä, eli jos ei määräaikaisen sopimuksen hinta lähenne viime vuotista sopimusta. Voi vain todeta mitään katastrofia ole tullut ainakaan meille.

    • Anonyymi

      Mulla noin 100kwh kk kulutus,nyt on kertynyt reilu 6 euroa syyskuunaikana kun pörssisähkö ollu miltein ilmasta

    • Anonyymi

      Kaiken rahan minkä saa pois verenimijöiltä on plussaa siksi kilpailutan joka 3 kk pörssisähkön ja saa vaikka esim ilmaiset perusmaksut,en tee sitä rahan takia,vaan siitä syystä että muo viduddaa miten paljon suomessa joutuu maksaa kaikkee ylimäärästä paskaa,

    • Anonyymi

      40 c/kWh taas huomenna. Mikä selittää hinnan nousun?

    • Anonyymi

      Olen vieläkin pienempi hankkiessani parin ikkunalatureita kyllä.

    • Anonyymi

      Arpasähkö huomenna taas pomppaa,pitäkää hatuista kiinni ja polttakaa kynttilöitä ja lämmitykset kiinni!!!

    • Anonyymi

      Nyt kun tuulimyllyjä asennetaan tiuhaan tahtiin samoiten aurinkovoimaloita niin tullaan siihen pisteeseen et toinen tuottaja syö toisen..jostain on sähköntuotannon rahansa saatava ,ei ne puussa kasva...ja paljonko ute piru ,eli valtio tukee tuulivoimaa...

      • Anonyymi

        Eihän uusia tuulivoimaloita ole juurikaan enää tullut. Suunnitellut uudet hankkeet on peruuntuneet kun sähkön tuottamisesta ei saa rahaa.


      • Anonyymi

        Suomessa menee pörssisähkö hienon lain myötä kalleimman mukaan kuluttajan maksettavaksi. On sitten vaikka kuinka paljon tuulivoimaa, tai aurinkovoimaan, niin sähkön hinta määräytyy atomivoiman mukaan. Tämä on niin hieno järjestelmä ja tuulivoimaa sitten valtio tukee avokätisesti ja näiden omistajat tekevät muhkeaa voittoa tällä porsaanreijällä, kun he saavat sähköstään sen saman hinnan mitä maksaa atomivoimalasta kalliimmalla tuotettuna oleva sähkö suomen markkinoille. Tämä on asia mikä pitäisi saada nopeasti ruotuun, niin sillon kuluttajat maksaisi sitä oikeata edullisemman sähkön hintaa pörssisähköstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa menee pörssisähkö hienon lain myötä kalleimman mukaan kuluttajan maksettavaksi. On sitten vaikka kuinka paljon tuulivoimaa, tai aurinkovoimaan, niin sähkön hinta määräytyy atomivoiman mukaan. Tämä on niin hieno järjestelmä ja tuulivoimaa sitten valtio tukee avokätisesti ja näiden omistajat tekevät muhkeaa voittoa tällä porsaanreijällä, kun he saavat sähköstään sen saman hinnan mitä maksaa atomivoimalasta kalliimmalla tuotettuna oleva sähkö suomen markkinoille. Tämä on asia mikä pitäisi saada nopeasti ruotuun, niin sillon kuluttajat maksaisi sitä oikeata edullisemman sähkön hintaa pörssisähköstä.

        tuo on totta.....ministereille viina maistuu saunailoissa.....jopa niinpaljon et tekee mieli piirtää tai kompuroisda...kukaan ei enää kohta usko demokratiaan....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuo on totta.....ministereille viina maistuu saunailoissa.....jopa niinpaljon et tekee mieli piirtää tai kompuroisda...kukaan ei enää kohta usko demokratiaan....

        demokratia.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Demokratia


    • Anonyymi

      Lakimiesten 1 euron Tokmanni vaatteet, käräjäoikeus, Shell jehitysvamma purkka, 1 euron TV pörssisähkö, Elisan tippi vihje

    • Anonyymi

      Jos huonekalujen myyjillä olisi tällaisia hintavaihteluita, viranomaiset olisivat heti kimpussa. Mutta sähkö on sähköä - sitä ei voi järjellä ymmärtää.

      • Anonyymi

        Vihreä siirtymä tämän aiheuttaa ja tuulivoimaa tuetaan valtion rahoilla, ja sitten ne saavat halvalla tuotetusta sähköstä saman hinnan, kuin ydinvoimalla tuotetusta sähköstä saavat. Tämä takaa tuulivoimala yrittäjille ja sijoittajille muhkeat voitot, ja viellä, kun ihmisiä neuvotaan professoria myöten ottamaan pörssisähkö jolla lisäävät voittojaan. Kiinteästä sopimuksesta nämä eivät pääse hyötymään, niin sillä ihmisiä johdetaan tahallaan harhaan, voiton tavoittelun takia. Se on ihan yhtä helppoa säästää sähkö, kun kiinteät sopimimukset ja näin estämme näitten tiettyjen valtiontukemien asioitten muhkeat voitot.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2873
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      261
      1206
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1201
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1031
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      983
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      970
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      926
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      46
      875
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      40
      858
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      769
    Aihe