12 vuotiaan viikkoraha?

äiti olen

Minulla on 12 vuotias poika jolle annan 5 euroa viikkorahaa.

Miten te muut saatte ja mihin ne rahat menee?

37

9019

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heikkila69

      Jep ei tarvi välittää, paljonko muut antavat lapsilleen rahaa, 5 euroa on juuri sopiva määrä.

    • tyttö12vvee

      mie saan vaan 2 euroo, tosin meijän perhe ei ookkaa mistään rikkaimmasta päästä. nyyh.

      • -Someone-

        Mä saan 5 euroa viikkorahaa, vaikka joskus äiti unohtaa sen antaa. Oon siis 12 vuotta vanha, niin kuin sinun lapsesikin (?). Ja viikkorahat menee osittain säästöön, suurimmalta osalta kyllä varmaan johonki karkkiin, mäkkäriin tai johonkin, jota koulussa enemmän tai vähemmän tarvitsee mihin äiti ei erikseen ole rahaa antanut.


      • että saat

        edes 2 euroa,joillain ei ole nimittäin rahaa antaa sitäkään..


      • MYOY
        -Someone- kirjoitti:

        Mä saan 5 euroa viikkorahaa, vaikka joskus äiti unohtaa sen antaa. Oon siis 12 vuotta vanha, niin kuin sinun lapsesikin (?). Ja viikkorahat menee osittain säästöön, suurimmalta osalta kyllä varmaan johonki karkkiin, mäkkäriin tai johonkin, jota koulussa enemmän tai vähemmän tarvitsee mihin äiti ei erikseen ole rahaa antanut.

        Olen siis 13 vuotta oleva ihminen ja laitan heti rahani säilöön pankkiin tililleni ja säästän niitä johonkin tai pahan päivän varalle.Saan kuukausiraahaa isomummoltani aina 20€. T:Timo Manner PKM


    • asdasdn00b

      20 € per KUUKAUSI (kirjoitin isolla ettei tulisi sekaannuksia). Säästän melkein kaiken. Olen 14-vuotias.

      • Anonyymi

        Hyvä kuukausiraha


    • Hamsteripeikko

      Tänä vuonna täytän 13, mutta enhän minä rahaa saa ollenkaan. Mummolta olen joskus saanut rahaa, mikä menee harrastuksiin, huonekaluihin yms.

    • minäpä

      Olen 12v. tyttö ja saan viikkorahaa 5e.

    • Siina.

      Minä en antaisi tuota rahaa, jos hän ei viikottain veisi pyykkejä huoneestaan pyykkikoriin, pyyhkisi pölyjä, imuroisi ja pesisi lattioita. Siis HUOM. omasta huoneestaan!
      astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys pari kertaa viikossa, ja omasta roskakorista roskien vienti ulkoroskikseen.

      Minä saan oman huoneeni siivoamisesta viikottain kolme euroa. Pölyt pyyhin ilmaiseksi, koska rakastan siivoamista, etenkin pölyjen pyyhkimistä. En pyydä myöskään tiskikoneen täytöstä ja tyhjennyksestä, tai roskien viennistä rahaa.
      Koko kämpän imuroimisesta tulee kaksi euroa, ja teen sen 1-3 kertaa viikossa. Yleensä kuukaudessa saan noin 25 euroa.

      Rahani menevät vaatteisiin, käsilaukkuihin, koruihin, meikkeihin, hygieniatuotteisiin, vihkoihin & kyniin yms. ja herkkuihin (sipsit, karkit, limu). Satunnaisesti ostan myös lehtiä ja elokuvia.

      • jos saat 25€ kuukaudessa

        niin miten voit ostaa nuo kaikki tuosta listasta vai shoppailekko sinä kirpputorilla ja ostelet vanhoja meikkejä... ei oikein hygieenista...=(


      • Anonyymi
        jos saat 25€ kuukaudessa kirjoitti:

        niin miten voit ostaa nuo kaikki tuosta listasta vai shoppailekko sinä kirpputorilla ja ostelet vanhoja meikkejä... ei oikein hygieenista...=(

        tää on 16vuotta myöhäs mut ei varmaa kaikkea yhtenä kuukautena osteta ja esim essencen meikit on suht halpoi


    • isäni on rikas:>

      Olen 12 kohta 13,en saa viikkorahaa koska minun tilille laitetaan joka kuukausi 50 euroa säästän rahaa.Jos lähden ostoksille iskä vippaa rahaa sen mukaan kun tarviin mutta ei anna yleensä koskaan yli 200 euroa,ellen osta jotain niin kallista.

    • jujujujujujujuuuu

      anteeks, minua vaan naurattaa........ eikö teillä ihmisillä parempaa puhumista ole.....

      • jujujujujujujuuuu

        Jooo, luin näköjään tuon aiheen vääriin. luin et "minä OLEN 12-vuotias poika" ... joo eli vinkkiä sinulle äiti, että 5 euroo on riittävä. itse asiassa just sopiva.


    • 12v poika

      mää saan 10e

    • juuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

      Oon koht 16 ja saan 2e, jokatoinen viikonloppu. Mutta mä saan kuukaudes 50e ja isä maksaa kengät yms.

      • Neitivaan

        Tuo on melko sopiva viikkoraha tuon ikäiselle pojalle. Mutta toivottavasti tekee edes jotain sen eteen, koska onhan tuo "iso" raha kumminkin :)

        Minä en saa säännöllisesti viikko/kuukausirahaa, mutta kun koulussa on kokeita, niin jos saan numeron 10-9 niin saan äitiltä 10e, ja jos saan 8 numeron, saan 5e. Ja sitten saan jos tarvitsen johonkin, esim linja-auto rahaa tai jos menen kaupungille...

        niin ja olen 14v (syksyllä täytän 15...) :)


      • Anonyymi
        Neitivaan kirjoitti:

        Tuo on melko sopiva viikkoraha tuon ikäiselle pojalle. Mutta toivottavasti tekee edes jotain sen eteen, koska onhan tuo "iso" raha kumminkin :)

        Minä en saa säännöllisesti viikko/kuukausirahaa, mutta kun koulussa on kokeita, niin jos saan numeron 10-9 niin saan äitiltä 10e, ja jos saan 8 numeron, saan 5e. Ja sitten saan jos tarvitsen johonkin, esim linja-auto rahaa tai jos menen kaupungille...

        niin ja olen 14v (syksyllä täytän 15...) :)

        Tuo on mielestäni hyvä järjestely


    • Tiedän asian

      Eiköhän sinun pitäisi alentaa vkrahaa? Minusta se ainakin on melko suuri raha. Jos lapsesi tekee kotitöitä, niin voisihan hän oari euroa viikossa ansaita - TYÖLLÄ SIIS! Monesti rahat menevät karkkiin, limonaatiin, jäätelöön ym.. Joskus voi lapsesi jopa tupakkaa ja alkoholiakin ostaa!! Nykyään laapset/nuoret/teinit ostavat alaikäisinä alkoholia ja tupakkaa.. Katso lastasi, äläkä anna hänen ostaa mitään sellaista. Tietysti se on hyvä jos laitat rahat säästöön, ja hän saa sitten täysi-ikäisenä olla rikas. ;p

      • mjaah

        Se viikkorahan määrä on ihan tilanteesta kiinni. Jos lapsi istuu päivät tietokoneen ääressä eikä ole mitään harrastuksia/mielenkiinnon kohteita joihin rahat menevät, muuta kuin makeiset, on joku 2€ ihan ok. Jos taas lapsella on joku järkevä harrastus, jonka hän pääosin maksaa itse, on täysin kohtuullista vanhempien tukea sitä maksamalla enemmän viikkorahaa. Se on mielestäni parempi kuin että vanhemmat maksaisivat kaiken harrastustoiminnan ja viikkorahalle ei jäisi mitään järkevää käyttöä. Itse olen 15v lennokkiharrastaja ja saan 5€/viikko, ruohonleikkuulla/autonpesulla/imuroinnilla ym. enemmän. Voin sanoa, että makeisiin menee _hyvin_ pieni osa. En mielestäni ole piloille hemmoteltu. (Tosin kukas sen vapaaehtoisesti myöntäisikään...)


      • Neitivaan

        ne nuoret saa sitä tupakkaa ja alkoholia vaikka sitä viikkorahaa ei olisikaan... pöllimällä, tai kavereilta yms.. raha ei ole este...


    • varsin hyvin

      Tuon ikäiselle summa on hyvä. Kun lapsesi täyttää 14 korottaisin ehkä summaa hiukan. 15-vuotiaana sillä onkin sitten rahalle suurempaa käyttöä.
      Tuon ikänen ostaa yleensä karkkia, pelejä yms.

    • Minje

      Meillä ei koskaan kunnolla viikkorahaa ole saatu. Joskus 20 MARKKAA ja sitten 3 euroo. Mutta vaan parin vuoden ajan. Äiti sitten antoi vähän rahaa, jos lähdin esim shoppaileen niin se antoi rahaa bussiin ja ruokaan ja vähän ylimääräistä. Tai makso joskus osan mun ostoksista, jos ne tuli tarpeeseen. Esim uudet housut tms.

      Mutta ihan tilanteesta riippuu. Kannattaa vähän seurata mihin lapsesi rahaa käyttää. Ja sit meillä ainkain viikkorahan saanti edellytti et ees vähän osallistuis kotitöihin. Et ei "ilmaiseks" niitä rahoja saisi...

      Mut kukin tyylillään. Mielestäni 5 euroo ei oo liikaa,jos sillä ei osta pelkkää karkkia.

      Iteselläni meni suurin osa tuon ikäisenä säästöön. aika vähän ostin karkkia tms. Nyt olen siis maaliskuussa 18 täyttänyt

    • tyttö17

      Mun mielestä tuo 5 euroo on hyvä. Itse sain tuon ikäsenä suunnilleen saman verran, vaikka ei meillä ikinä mitään kiinteää viikkorahasysteemiä oo ollukkaa. Yhteen aikaan oli sellanen, että kännykkälasku sai olla korkeintaan 20 euroa. Jos lasku oli esim. 15 euroa, saimme 5 itsellemme. Näin ei vanhempien tarvinnut maksaa suuria laskuja ja sai itsekin vähän taskurahaa.

    • kuluttaja poika

      en saa viikko rahaa mutta vanhempani antavat rahaa aina kun sitä nyt tarvitsen.. esim jos meen pihalle kavereiden kanssa niin välillä pyydän pari euroa tai kun menen salille saan euron maksamiseen ja 2 proteinii juomaan jne. ja oon siis 13 vuotias poika.

    • ööh?

      5 euroa on hyvä viikkoraha... se raha on sellainen jolla voi ostaa ihan mitä itse haluaa, mutta sitten jso poika haluaa vaikka mennä elokuviin niin mielestäni pitäis antaa rahaa. tai muutenkin joa haluaa tehdä kavereittensa kanssa jotain nii pitäisi mielestäni antaa rahaa, vaikka se välillä olisikin karkkia tai j otain muuta ns turhaa.

    • tuulya

      aika suuri summa tuo 5 euroa 12 vuotiaalle. Itse olen nyt 17 eikä viikko/kuukausirahaa tipu. Kun jotain tarvitsee niin silloin käytän pankkikorttia, jolle vanhemmat ovat laittaneet rahaa juuri sellaisia tilanteita varten, mutta ns omaa rahaa en saa ollenkaan. lapsilisät loppuneet eikä opintotukiakaan tule kun vanhemmat tienaavat reilusti liikaa.

    • tuleva iskä

      Kyllä vanhemmat nykyään pihtaavat. Ei ole enää markka aika, antaa täysin väärän kuvan jos eurot markkoina ajattelette.

      Tietty kaikki riippuisi tulotilanteesta. Jos ei töitä niin ei paljoa voi antaakaan.

      Ei vielä omia lapsia, mutta jos olisi niin antaisin viikkorahaa seuraavasti; ( tämä omaa rahaa, vaatteet ja muut erikseen sitten )

      viikossa

      alle 10v 5-10€
      10-12v 10€
      12-13v 20€
      13-14v 25e
      14-15v 25€
      15-16v 35€
      16-18v 40€
      18v-... aina tarpeen mukaan. Jos opiskelee niin 500€ /kk. Jos vetelys niin muutama kymppi riittäköön eli sillon ei ansaitsekaan saadakaan tyhjästä rahaa.

      Ei kai sitä rahaa enää itseensä vanhana tartte laittaa. Ja kun lapsen hankkii niin huolehtia siitä pitää paremminkuin itsestään.

      En haluaisi lapselleni samanlaista lapsuutta/nuoruutta kuin minulla. Töissä kaikki vapaa ajat 12v lähtien. Nuoren pitää saada viettää nuoruuttakin.

      Tietty kun 15v niin kesätöihin sais totuttelemaan mennä vähäksi aikaa. Että näkisi millaista elämä on ja sosiaaliset taidot kehittyisivät.

      Opiskelijoista pitää pitää huolta. He elävät kaikista ahtaimmalla, töissä ja koulussa kaiken aikaa. Siksi antaisin noinkin paljon.

      • asiallinen viesti

        komppaan tulevaa iskää.


      • niin.

        just, olet tuleva isä. jos antaisin lapsilleni niin kuin sinä ”meinasit" olisi se yhteensä tuhlaus rahaa 70€/kk (3 lasta). säästämme kyllä lapsille 100€/kk (3x)


    • jauhaminen

      eikö riitä että lapsi hoitaa kunnialla koulunsa?

      • Zonkkune

        Täytin juuri 13 ja silloin viikkoraha nousi 12,50e/vk. Eli siis saan nykyään 50e/kk. Mutta ennen kun täytin 13 sain 5e/vk eli 20e/kk. Se oli hyvä summa. :D


    • Anonyymi

      Olen 12v poika. Saan rahaa hyvistä koe numeroista ja sitten saan viikkorahaa. Joskus jos käyn mummolla ja esim. Leikkaan nurmikkoa vien roskat saatann saada rhaa sama myös kotona jos leikkaan nurmikon saa 5e. Säästössä on tällähetkellä noin 500e vaikka viime kesänä oli joku. 280e. Tein hommia ja lrikkasin paljon nurmikkoa

    • Anonyymi

      Mä saan 10 euroa Viikkoraha

    • Anonyymi

      Mä saan 10€ Viikkorahaa

    • Anonyymi

      Itse annan 12 vuotiaalle 4-5€ kunhan tekee kotityöt. Sen on hyvä summa, että ei tule törsäiltyä vaan turhaan karkkiin ja kuitenkin sen verran, että sillä jotain voi kuitenkin tehdäkkin. On hänenkin mielestä ihan"ok" määrä. Mutta eihän sitä kaikkea voi saadakkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      194
      1987
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      64
      1386
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1135
    4. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      63
      1053
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      152
      1016
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      84
      966
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      83
      827
    8. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      818
    9. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      749
    10. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      62
      744
    Aihe