Lasiaisen samentumat

floaterman

On se perkele, kun tätä ongelmaa ei oteta vakavasti ja ohjata potilaita lasiaisleikkaukseen. Ne joilla on oikeasti näköongelmia jäävät turhien valittajien vuoksi varjoon. Miksi diabeetikoille suodaan mahdollisuus vitrektomiaan, mutta meille muille ei? Onko silmälääkärien koulutuksessa jotain vikaa? Eikö suomalaiset lääkärit tiedä että 25g FOV on monessa paikassa maailmalla rutiinijuttu, jos potilas todella kärsii samentumista?

27

5935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -eräs-

      Eivät halua ottaa riskiä. Lasiaisremontissa on kuulemma hyvin iso riski menettää näkö kokonaan. Itse siedän mieluummin kelluvia samentumia kuin olisin kokonaan sokea. En sitten tiedä josko tarjoaisi lääkärille jotakin sopimusta että vastaat itse seurauksista niin josko sitten suostuisivat tekemään?

      • floaterman

        Miten olette yrittäneet päästä vitrektomiaan?
        Miten lääkärit ovat suhtautuneet?
        Mä oon käynyt ainakin viidellä eri lääkärillä valittamassa, että mulla on oikeesti vaikeuksia niiden kanssa. Hermot menee oikeesti, kun koko näkökenttä on sellaista vaihtelevaa suttua. yks lääkäri tutki ja sanoi, että sun lasiainenhan ihan kirkas!
        Tuon täytyy tarkoittaa sitä, että lääkärit eivät välttämättä pysty näkemään sametumien laatua kunnolla. Mulla on sellaisia laajoja suttuja, jotka ovat niiden terävärajaisien ympärillä ja uskon, että juuri tuollaista haaleaa suttua eivät lääkärit tajua ja nää. Se suttu vaikeuttaa nimenomaan näkemistä.
        Sairastuin näiden takia vaikeaan masennukseen, kun olin sinnitellyt ensin kolmisen vuotta ilman, että olisi vaikuttanut mielenterveyteeni.
        Jotakin on keksittävä ja pian, että saan elämäni takaisin.
        Vaikeinta on ollut nimenomaan se, että vain yksi lääkäri on tarjonnut vitrektomiaa ja se oli silloin alkuaikoina, kun jäin vielä odottelemaan, josko samentumat häipyisivät itsestään tai josko niihin voisi jotenkin tottua.
        Jälkeenpäin tavatut lääkärit ovat vain sanoneet, että älä huoli, kaikki kunnossa! Ihan kuin olisin joku luulotautinen ja liian pienestä huolestuva.
        Harmi vaan että en muista lääkärin nimeä ja lääkäri oli joku vieraileva tähti toiselta paikkakunnalta.

        Silloin olisi heti pitänyt rynnätä leikkaukseen, niin olisin ehkä vielä työelämässä täysillä mukana ja elämä voisi jopa olla ihan tavallista.

        Eniten on vaikeuttanut se, että ongelma on minulle iso ja lääkärit eivät jaksa tai pysty toteamaan sitä kliinisesti, että pääsisin leikkaukseen.

        Onko parempi yhteiskunnan puolesta, että kuihdun pikkuhiljaa pois, kuin että tehtäisiin leikkaus, jolla pelastettaisiin yksi hyvä vronmaksaja takaisin elävien kirjoihin.

        Jos vaikka sokeutuisin siitä vitrektomiasta, niin silloin ainakin tietäisin, että sille ei mitään enää voi. Nyt on vaiva, jolle voi tehdä jotain, mutta ketään ei kiinnosta.


      • pk-k
        floaterman kirjoitti:

        Miten olette yrittäneet päästä vitrektomiaan?
        Miten lääkärit ovat suhtautuneet?
        Mä oon käynyt ainakin viidellä eri lääkärillä valittamassa, että mulla on oikeesti vaikeuksia niiden kanssa. Hermot menee oikeesti, kun koko näkökenttä on sellaista vaihtelevaa suttua. yks lääkäri tutki ja sanoi, että sun lasiainenhan ihan kirkas!
        Tuon täytyy tarkoittaa sitä, että lääkärit eivät välttämättä pysty näkemään sametumien laatua kunnolla. Mulla on sellaisia laajoja suttuja, jotka ovat niiden terävärajaisien ympärillä ja uskon, että juuri tuollaista haaleaa suttua eivät lääkärit tajua ja nää. Se suttu vaikeuttaa nimenomaan näkemistä.
        Sairastuin näiden takia vaikeaan masennukseen, kun olin sinnitellyt ensin kolmisen vuotta ilman, että olisi vaikuttanut mielenterveyteeni.
        Jotakin on keksittävä ja pian, että saan elämäni takaisin.
        Vaikeinta on ollut nimenomaan se, että vain yksi lääkäri on tarjonnut vitrektomiaa ja se oli silloin alkuaikoina, kun jäin vielä odottelemaan, josko samentumat häipyisivät itsestään tai josko niihin voisi jotenkin tottua.
        Jälkeenpäin tavatut lääkärit ovat vain sanoneet, että älä huoli, kaikki kunnossa! Ihan kuin olisin joku luulotautinen ja liian pienestä huolestuva.
        Harmi vaan että en muista lääkärin nimeä ja lääkäri oli joku vieraileva tähti toiselta paikkakunnalta.

        Silloin olisi heti pitänyt rynnätä leikkaukseen, niin olisin ehkä vielä työelämässä täysillä mukana ja elämä voisi jopa olla ihan tavallista.

        Eniten on vaikeuttanut se, että ongelma on minulle iso ja lääkärit eivät jaksa tai pysty toteamaan sitä kliinisesti, että pääsisin leikkaukseen.

        Onko parempi yhteiskunnan puolesta, että kuihdun pikkuhiljaa pois, kuin että tehtäisiin leikkaus, jolla pelastettaisiin yksi hyvä vronmaksaja takaisin elävien kirjoihin.

        Jos vaikka sokeutuisin siitä vitrektomiasta, niin silloin ainakin tietäisin, että sille ei mitään enää voi. Nyt on vaiva, jolle voi tehdä jotain, mutta ketään ei kiinnosta.

        Olen myös yrittänyt löytää apua tähän ongelmaan.Silmiä on tutkittu niin yksityislääkäreillä kuin keskussairaalassakin.Tosi asia on kuitenkin se,että niin kauan kuin näkö vähänkin toimii leikkausta ei tehdä.Mun elämän nämä samentumat on myös pilanneet,joten on meitä ainakin kaksi.


      • -eräs-
        floaterman kirjoitti:

        Miten olette yrittäneet päästä vitrektomiaan?
        Miten lääkärit ovat suhtautuneet?
        Mä oon käynyt ainakin viidellä eri lääkärillä valittamassa, että mulla on oikeesti vaikeuksia niiden kanssa. Hermot menee oikeesti, kun koko näkökenttä on sellaista vaihtelevaa suttua. yks lääkäri tutki ja sanoi, että sun lasiainenhan ihan kirkas!
        Tuon täytyy tarkoittaa sitä, että lääkärit eivät välttämättä pysty näkemään sametumien laatua kunnolla. Mulla on sellaisia laajoja suttuja, jotka ovat niiden terävärajaisien ympärillä ja uskon, että juuri tuollaista haaleaa suttua eivät lääkärit tajua ja nää. Se suttu vaikeuttaa nimenomaan näkemistä.
        Sairastuin näiden takia vaikeaan masennukseen, kun olin sinnitellyt ensin kolmisen vuotta ilman, että olisi vaikuttanut mielenterveyteeni.
        Jotakin on keksittävä ja pian, että saan elämäni takaisin.
        Vaikeinta on ollut nimenomaan se, että vain yksi lääkäri on tarjonnut vitrektomiaa ja se oli silloin alkuaikoina, kun jäin vielä odottelemaan, josko samentumat häipyisivät itsestään tai josko niihin voisi jotenkin tottua.
        Jälkeenpäin tavatut lääkärit ovat vain sanoneet, että älä huoli, kaikki kunnossa! Ihan kuin olisin joku luulotautinen ja liian pienestä huolestuva.
        Harmi vaan että en muista lääkärin nimeä ja lääkäri oli joku vieraileva tähti toiselta paikkakunnalta.

        Silloin olisi heti pitänyt rynnätä leikkaukseen, niin olisin ehkä vielä työelämässä täysillä mukana ja elämä voisi jopa olla ihan tavallista.

        Eniten on vaikeuttanut se, että ongelma on minulle iso ja lääkärit eivät jaksa tai pysty toteamaan sitä kliinisesti, että pääsisin leikkaukseen.

        Onko parempi yhteiskunnan puolesta, että kuihdun pikkuhiljaa pois, kuin että tehtäisiin leikkaus, jolla pelastettaisiin yksi hyvä vronmaksaja takaisin elävien kirjoihin.

        Jos vaikka sokeutuisin siitä vitrektomiasta, niin silloin ainakin tietäisin, että sille ei mitään enää voi. Nyt on vaiva, jolle voi tehdä jotain, mutta ketään ei kiinnosta.

        Kyllähän ne samentumat minullakin pilaavat elämän laatua. Mutta ajattelen asiaa hieman toisin - ainakin vielä toistaiseksi pystyn elämään normaalia elämää samentumista huolimatta, joten en halua ottaa täydellisen sokeutumisen riskiä. Tarkassa työskentelyssä ja kirkkaassa valossa niistä on eniten harmia, mutta siltikään ne eivät estä suoriutumasta jokapäiväisistä tehtävistä. Täydellinen sokeus taas vaikeuttaisi aivan kaikkia yksinkertaisiakin asioita.

        Minulla ehkä asiaa kompensoi se että näen muutoin erinomaisesti enkä tarvitse edes laseja. Joten tarkka näkö korvaa aika paljon sitä mitä samentumien takia menetetään.


      • whippersnapper
        -eräs- kirjoitti:

        Kyllähän ne samentumat minullakin pilaavat elämän laatua. Mutta ajattelen asiaa hieman toisin - ainakin vielä toistaiseksi pystyn elämään normaalia elämää samentumista huolimatta, joten en halua ottaa täydellisen sokeutumisen riskiä. Tarkassa työskentelyssä ja kirkkaassa valossa niistä on eniten harmia, mutta siltikään ne eivät estä suoriutumasta jokapäiväisistä tehtävistä. Täydellinen sokeus taas vaikeuttaisi aivan kaikkia yksinkertaisiakin asioita.

        Minulla ehkä asiaa kompensoi se että näen muutoin erinomaisesti enkä tarvitse edes laseja. Joten tarkka näkö korvaa aika paljon sitä mitä samentumien takia menetetään.

        Moi!Itselleni ilmaantui samentumia aivan yllättäen tässä runsas kuukausi sitten. Tästä pelästyneenä säntäsin sitten silmälääkärille joka vain totesi, että näössä ei ole mitään vikaa ja kyseessä on "lasiaisroskat". Olin lääkärikäynnin jälkeen hämilläni, kun en ollut moisesta vaivasta edes koskaan kuullutkaan. Aloin tietenkin heti miettimään syitä mistä tämä johtuu ja etsimään tietoa netistä (olin aloittanut juuri kalamaksaöljy-kapseleiden syömisen ja heitin nekin paniikkissa roskiin) :) Paljon aiheesta luettuani tulin vähän viisaammaksi sekä siihen tulokseen, että näiden kanssa pitää vaan oppia elämään vaikka se vaikealta tuntuukin. Masentaa ja pelottaa, kun ei tiedä mitenkä paljon näitä vielä tulee. Olisi kiva tietää kuinka paljon tästä vaivasta kärsiviä oikein mahtaa olla ja minkä ikäisiä? Entä pystyykö näiden kanssa tosiaan oppia elämään? Olisi mukavaa, jos olisi joku vertaistukiryhmä missä voisi vaihtaa ajatuksia muiden kanssa ihan kasvotusten, koska tästä puhuminen sellaisen kanssa joka ei tästä kärsi on vaikeaa. Niin, itse olen kohta 31-vuotias.


      • pk-k
        whippersnapper kirjoitti:

        Moi!Itselleni ilmaantui samentumia aivan yllättäen tässä runsas kuukausi sitten. Tästä pelästyneenä säntäsin sitten silmälääkärille joka vain totesi, että näössä ei ole mitään vikaa ja kyseessä on "lasiaisroskat". Olin lääkärikäynnin jälkeen hämilläni, kun en ollut moisesta vaivasta edes koskaan kuullutkaan. Aloin tietenkin heti miettimään syitä mistä tämä johtuu ja etsimään tietoa netistä (olin aloittanut juuri kalamaksaöljy-kapseleiden syömisen ja heitin nekin paniikkissa roskiin) :) Paljon aiheesta luettuani tulin vähän viisaammaksi sekä siihen tulokseen, että näiden kanssa pitää vaan oppia elämään vaikka se vaikealta tuntuukin. Masentaa ja pelottaa, kun ei tiedä mitenkä paljon näitä vielä tulee. Olisi kiva tietää kuinka paljon tästä vaivasta kärsiviä oikein mahtaa olla ja minkä ikäisiä? Entä pystyykö näiden kanssa tosiaan oppia elämään? Olisi mukavaa, jos olisi joku vertaistukiryhmä missä voisi vaihtaa ajatuksia muiden kanssa ihan kasvotusten, koska tästä puhuminen sellaisen kanssa joka ei tästä kärsi on vaikeaa. Niin, itse olen kohta 31-vuotias.

        Mies 34-vuotias.


      • tilanteestani
        whippersnapper kirjoitti:

        Moi!Itselleni ilmaantui samentumia aivan yllättäen tässä runsas kuukausi sitten. Tästä pelästyneenä säntäsin sitten silmälääkärille joka vain totesi, että näössä ei ole mitään vikaa ja kyseessä on "lasiaisroskat". Olin lääkärikäynnin jälkeen hämilläni, kun en ollut moisesta vaivasta edes koskaan kuullutkaan. Aloin tietenkin heti miettimään syitä mistä tämä johtuu ja etsimään tietoa netistä (olin aloittanut juuri kalamaksaöljy-kapseleiden syömisen ja heitin nekin paniikkissa roskiin) :) Paljon aiheesta luettuani tulin vähän viisaammaksi sekä siihen tulokseen, että näiden kanssa pitää vaan oppia elämään vaikka se vaikealta tuntuukin. Masentaa ja pelottaa, kun ei tiedä mitenkä paljon näitä vielä tulee. Olisi kiva tietää kuinka paljon tästä vaivasta kärsiviä oikein mahtaa olla ja minkä ikäisiä? Entä pystyykö näiden kanssa tosiaan oppia elämään? Olisi mukavaa, jos olisi joku vertaistukiryhmä missä voisi vaihtaa ajatuksia muiden kanssa ihan kasvotusten, koska tästä puhuminen sellaisen kanssa joka ei tästä kärsi on vaikeaa. Niin, itse olen kohta 31-vuotias.

        Olen nyt 68 vuotias. Samentumia alkoi tulla noin 15-17 vuotiaana. Aikuisikä meni suht muuttumattomassa tilassa. Kuudenkymmenen korvilla alkoi myös luonnolliseksi mainittu lasiaisirtoamakausi. Silloin samentumatkin laajenivat suuriksi sutuiksi ja osa näkökentästä oli epätarkkaa joskin muuten kirkasta aluetta.
        Tästä eteenpäin tilanne on vaihdellut. Välillä antaisin näkökyvylleni korkeahkonkin kouluarvosanan.

        Varsinainen syy kirjoittamiseeni on se, että minulla kalaöljyvalmisteet selvästi pahentavat suttujen laajuutta ja häiritsevyyttä. Mainitsin tästä silmälääkärille. Hän antoi varsin loogisen vastauksen: Tällaisia asioita pitäisi tutkia suurilla ihmisjoukoilla, mutta jos minä koen näin tapahtuneen, saisin tehdä havainnosta johtopäätökset: Kalaöljy ei sovi minun silmilleni vaan pahentaa samentumaa.
        Nyt olen ollut kolmisen viikkoa ilman kalaöljyä. Silmissä on käynnissä suotuisaa kehitystä.


      • whippersnapper
        tilanteestani kirjoitti:

        Olen nyt 68 vuotias. Samentumia alkoi tulla noin 15-17 vuotiaana. Aikuisikä meni suht muuttumattomassa tilassa. Kuudenkymmenen korvilla alkoi myös luonnolliseksi mainittu lasiaisirtoamakausi. Silloin samentumatkin laajenivat suuriksi sutuiksi ja osa näkökentästä oli epätarkkaa joskin muuten kirkasta aluetta.
        Tästä eteenpäin tilanne on vaihdellut. Välillä antaisin näkökyvylleni korkeahkonkin kouluarvosanan.

        Varsinainen syy kirjoittamiseeni on se, että minulla kalaöljyvalmisteet selvästi pahentavat suttujen laajuutta ja häiritsevyyttä. Mainitsin tästä silmälääkärille. Hän antoi varsin loogisen vastauksen: Tällaisia asioita pitäisi tutkia suurilla ihmisjoukoilla, mutta jos minä koen näin tapahtuneen, saisin tehdä havainnosta johtopäätökset: Kalaöljy ei sovi minun silmilleni vaan pahentaa samentumaa.
        Nyt olen ollut kolmisen viikkoa ilman kalaöljyä. Silmissä on käynnissä suotuisaa kehitystä.

        Tervepä taas! Tosiaan, aloitin kalaöljykapseleiden nauttimisen jonkun aikaa ennenkuin samentumia ilmeni enkä tätä ennen ole koskaan moiseen valmisteeseen koskenut. Tuskinpa asioilla on syy-yhteyttä ja tapahtuma on ihan luonnollista rapautumista mutta voihan asialla aina spekuloida. Niin, edelliseen viestiini lisäisin vielä, että olen piakkoin 31-vuotta täyttävä mies ja ihan perusterve.


      • floaterman
        whippersnapper kirjoitti:

        Tervepä taas! Tosiaan, aloitin kalaöljykapseleiden nauttimisen jonkun aikaa ennenkuin samentumia ilmeni enkä tätä ennen ole koskaan moiseen valmisteeseen koskenut. Tuskinpa asioilla on syy-yhteyttä ja tapahtuma on ihan luonnollista rapautumista mutta voihan asialla aina spekuloida. Niin, edelliseen viestiini lisäisin vielä, että olen piakkoin 31-vuotta täyttävä mies ja ihan perusterve.

        Mä oon kolmekymppinen. Oon syönyt kalaöljyvalmisteita 15-vuotiaasta. SAmentumia paljon. Sattumaako?


      • -eräs-
        floaterman kirjoitti:

        Mä oon kolmekymppinen. Oon syönyt kalaöljyvalmisteita 15-vuotiaasta. SAmentumia paljon. Sattumaako?

        Oho tosiaan!

        Itse aloitin kalaöljyjen (mm. Omega 3 syömisen) pari vuotta sitten. Nyt on samentumia ollut noin 9 kk ja ilmeisesti myös lasiaiskalvon irtauma tapahtui. Olen "vasta" 37, ei pitäisi lasiaisen irrota vielä??

        Nykyään joka paikkaan tungetaan omega kolmosta, tässäkö onkin sitten se tuntematon sivuvaikutus? Omegat jätin hiljattain pois mutta toistaiseksi ei ole ollut parannusta näössä.


      • pk-k
        -eräs- kirjoitti:

        Oho tosiaan!

        Itse aloitin kalaöljyjen (mm. Omega 3 syömisen) pari vuotta sitten. Nyt on samentumia ollut noin 9 kk ja ilmeisesti myös lasiaiskalvon irtauma tapahtui. Olen "vasta" 37, ei pitäisi lasiaisen irrota vielä??

        Nykyään joka paikkaan tungetaan omega kolmosta, tässäkö onkin sitten se tuntematon sivuvaikutus? Omegat jätin hiljattain pois mutta toistaiseksi ei ole ollut parannusta näössä.

        Mulla näitä samentumia on ollut noin viisi vuotta.Ensin niitä tuli vähän oikeaan silmään,ja sitten ne alkoi nopeasti lisääntymään.vasen silmä oli kauan oireeton,mutta nyt sekin on suttua täynnä,ja kokoajan tulee lisää.Lääkäriin en viitsi enää mennä,kun ei sieltä mitään apua saa,niin paitsi sen ainaisen silmätippareseptin!Olen minäkin niitä kalaöljykapseleita joskus napannut,mutten mitenkään säännöllisesti joten vähän epäilen asioitten yhteyttä,mutta eipä sitä koskaan tiedä.Eipä muuta ku kaasuhitsauslasit päähän ja paanalle,ei näy samentumat eikä kyllä paljon muutakaan.Koitetaan jaksaa!


    • Xyz_

      En tunne kovin hyvin noiden lasiaissamentumien korjauksia, mutta vitrektomian tunnen omakohtaisesti. Itselläni syynä siihen oli verkkokalvon irtoaminen harmaakaihileikkauksen jälkeen.
      Joku kirjoittaja mainitsi vitrektomian riskiksi näönmenettämisen. Useimmissa tapauksissa v. nimenomaan palauttaa näön, kun se verkkokalvon totaaliablaation (irtoamisen) vuoksi on jo menetetty.
      V. on aika työläs leikkaus, kesto noin 1,5 tuntia nukutuksessa. Silmään mennään tyypillisesti kolmesta reiästä, jotka sitten leikkauksen jälkeen tulpataan. Sairaalassa pidetään pari päivää tarkkailussa. V'n jälkeen täytyy elää aika hissukseen jonkin aikaa. Hyviä kirurgeja ei ole joka oksalla ja jonoihin priorisoidaan työelämässä olevat, joiden näkökyky on vaarassa mennnä kokonaan. Siksi esim. eläkeläisille tulee joskus varatun ajan peruutuksia. Jonot ovat melko pitkiä, jollei tilanne ole akuutti.
      Vitrektomia maksaa keskussairaalassa tehtynä potilaan kunnalle ilmeisesti noin 4-5000 euroa, itse potilaalle 100-200 euroa.

    • FuzzyLogic

      Kuten tässäkin kirjoituksessa (ja sen vastauksissa)

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000015925747

      kerrotaan, vitrektomiaa kannattaa pitää vasta ihan viimeisenä keinona. Samanlaista suttua minulla ilmeisesti on kuin sinullakin. Vähän niinkuin kuralätäkön läpi katselisi. Olonsa tuntee normaalinäköisten kanssa tasaveroiseksi ainoastaan öisillä kaduilla. Myös teksti-tv:n lukeminen sujuu pimeässä huoneessa ilman suurempia ongelmia, ellei nyt sitten äkkiä liikauta silmiään jolloin juuri nuo läpikuultavat ameebamaiset läiskät aiheuttavat näkökentän väreilyä.

      Näkövammaksi tätä ei luokitella varmaan missään maassa. Minäkin näen ihan hyvin lähelle ja kauas. Näöntarkkuustestissä pärjään siinä missä muutkin. Mutta sitten on se mikä meitä vituttaa, eli se, että ne häiritsevät tavattomasti ja saavat meidät tarkkailemaan niiden kokoa, muotoa, värejä, lisääntymistä...

      Ne mokomat kun tuppaavat lisääntymään. Ei nyt joka päivä eikä joka kuukausikaan, mutta salaperäisellä tavalla niitä sinne hiipii. Onkohan niiden määrälle mitään ylärajaa, vai kasvaako populaatio ilman äärtä ja laitaa?

      • floaterman

        Vitrektomia ei ole enää nykyään niin vaikea leikkaus, kun ennen vanhaan. Euroopassakin on silmäkirurgeja, jotka tekevä 25g FOV:n, eli ohuilla instrumenteillä tehtävän Floaters Only Vitrectomyn heti, kun potilas tuntee samentumat ongelmaksi. Monilla kirurgeilla ja silmälääkäreillä on ainakin Suomessa ja monissa muissakin maissa kuitenkin eri näkökulma asiaan, koska he eivät pysty ymmärtämään potilaiden tilannetta ja sitä, että samentumat oikeasti vaikeuttavat paljonkin elämää.
        Tuossa leikkauksessa ei ole niin paljon riskejä, eikä reikiä tarvitse mitenkään tulpata tai tikata.
        Pitää vissiin vaan kärsiä ja odotella josko asenteet tätä vaivaa kohtaan muuttuisivat.
        Minun mielestäni tämä on aika samantyyppinen vaiva, kuin lievä harmaakaihi.


    • floaters

      Totta, vitrektomialeikkaus kestää nykyisin vain n. 20 minuuttia ja tehdään ainakin Helsingissä yksityisellä paikallispuudutuksessa. Olen itse harkinnut menemistä jossain vaiheessa, hinta on n. 2500 euroa.

    • Dasboot

      Floaters. Miten asiat on nykyään?

    • Silmäpuoli

      On tämä pirullinen vaiva, minulle tuli oikeaan silmään 4 vuotta lasiaisirtautuma ja nyt silmä alkoi äkisti salamoida illalla sunnuntaina 29.10., varasin heti ajan silmälääkäriltä joka tutki silmän tarkkaan ja varautti minulla ajan kuukauden päästä jälkitarkkailuun. Nyt sitten pitää tarkkailla eteneekö tämä jopa verkkokalvon irtautumiseen, josta nyt ei ollut merkkejä. Olisin tosi kiinnostunut Floaters leikkauksesta. Ei tähän kyllä totu vaikka lekuri sanoi että siihen kyllä tottuu ja paskat tottuu. Häiritsee aivan älyttömästi. Kaihinalut ovat jo aluillaan, pitääkö odottaa sitten siihen saakka, johan sitä on silloin jo vainaa. Töitä teen näyttöpäätteellä kaiket päivät, valkoisella taustalla ne varsin häiritsee. Pitää vissiin alkaa yöeläjäksi silloin niitä ei näe.

      • JKP2

        Silmäpuoli, otahan yhteyttä Silmäaseman Silmäsairaala / Juha Rajaste.


    • 99778866

      Mulle tuli ensin harmaa läiskä näkökenttään toiseen silmään. Jonkun ajan päästä se pieneni jonkun
      verran ja muuttui suttuiseksi ikäänkuin ameeboja iso kasa samassa paikkaa , ilmeisesti lasiaissamentuma ja samoihin aikoihin lääkäri totesi lasiaisen olevan irtoamassa. Eikä kyllä puhunut lasiaissamentumista mitään, ilmeisesti ei nähnyt niitä silmän sisällä. Ja sitten tuli väärä diagnoosi eikä se ainakaan parantanut asiaa. PRKL

      • JKP2

        Ihan oikea diagnoosi, irtauma saattaa hyvinkin aiheuttaa noita.


      • 99778866
        JKP2 kirjoitti:

        Ihan oikea diagnoosi, irtauma saattaa hyvinkin aiheuttaa noita.

        Siis lasiaisen irtauman totesi myöhemmin kun oli ensin tehnyt väärän diagnoosin. Eikä sittenkään puhua pukahtanut että näköongelma johtuu lasiaissamentumista mitkä taas johtuu lasiaisen irtoamisesta. PRKL


    • Floaters

      Floaters vastaa, pitkä ajan kuluttua :D. Olen odotellut että samentumia tulee enemmän ja onhan niitä tullut. Lähinnä itselläni on sellaisia isoja rihmoja lasiaisessa. Ajattelin käydä nyt vuoden lopulla Rajasteella ja ensi vuonna leikkautan ainakin toisen silmän.

    • outoa.jos.ei.lääkettä

      Onpa outoa, jos tähän ongelmaan ei ole olemassa biokemiallista ratkaisua eli silmän aineenvaihdunnan kautta tapahtuvaa lääkkeellistä puhdistamista.

      Kirkas normaali lasiainen on jotakin proteiinia ja samentuma on jotakin toista - se toinen pitäisi saada aineenvaihdunnan kautta poistettua, ja lääkkeen pitäisi pilkkoa se läpinäkymätön proteiini.

      Oftalmologia on pisimmällä usa:ssa, ja usalaisiin silmälääkäreihin saa yhteyden netin usalaisten silmälääkäripalvelujen kautta - kannattaa kysyä myös sieltä mielipidettä, ja tämän hetkistä tilannetta samentumien korjaukseen.

      Muutamia kymppejä maksoi usalaisen silmälääkärin konsultaatio vuosi sitten netin kautta.

      • optikko.voisi.tietää.ene

        Myös kannattaisi etsiä optikkoa, joka on erikoistunut silmän visuaaliseen tutkimukseen. Optikko voi olla parempi näkemään mekaanisia vikoja silmässä kuin silmälääkäri, joka etsii systeemistä vikaa eli tulehdusta.


      • dfsfssfsfdsfsdfs

      • Anonyymi
        optikko.voisi.tietää.ene kirjoitti:

        Myös kannattaisi etsiä optikkoa, joka on erikoistunut silmän visuaaliseen tutkimukseen. Optikko voi olla parempi näkemään mekaanisia vikoja silmässä kuin silmälääkäri, joka etsii systeemistä vikaa eli tulehdusta.

        Kyllä nyt on pikkasta enemmän menny puurot ja vellit sekaisin.
        Silmätautien erikoislääkäri tutkii ja hoitaa paljon muutakin kuin tulehduksia.


    • Anonyymi

      Mies 38v. Sama vaiva. Lasiaisen samentumia alkoi tulla yht äkkiä molempiin silmiin n. 25 vuotiaana. Olen ollut suht urheilullinen, mutta tuohon aikaan krooninen poskiontelon tulehdus ja niistin kovaa nenää vähän väliä tosi kovalla voimalla. Myös kysta löydettiin tuohon aikaan poskiontelosta, joka oli koko vasemman poskiontelon kokoinen (siis nestepatti, joka puhkaistiin punkteeraamalla ja nenästä tuli vaalean rusehtavaa nestettä. Ja myös nenän septoplastia tehty muutama vuosi ennen oireiden alkamista kunnallisella, missä oli tunari kirurgi. Mutta kuitenkin niistäessä tuo tilanne alkoi. Ja oikeaan silmään tuli muitakin kipuoireita. Värit näkyi erilailla vähän aikaa, jne. Kävin myöhemmin useilla silmälääkäreillä ja kerroin vähän liiankin tarkasti kaikkia oireita. Ikinä eivät silmälääkärit ole löytäneet juuri mitään selitystä, eikä noita lasiaisen samentumia, mutta ovat uskoneet että niitä on, mutta sanoneet juuri ettei mitään asiaa leikkaukseen, niin kauan kuin näkö pelaa koska siinä on riskit. Se on harmittanut ihan samanlailla kuin muita teitä täällä. Aiheuttanut vaikean masennuksen, tehnyt töiden teosta yhtä helvettiä ja kipeyttää tuota oikeaa silmää entisestään, kun pitää jatkuvasti tarkentaa tai räpytellä tai liikutella silmiä, jotta näkisi valkoista taustaa vasten. Silmien rasitus lisää oireita, aiheuttaa jopa kolmoishermosäryn kaltaista päänsärkyä oikealla puolella kasvoja ja oikeassa silmässä. Nykyään hajataiton takia mahdollisimman hyvät yksiteholasit, sinivalo ja tummuvilla linsseillä ja pimeässä pärjään jotenki. Aurinkolaseja pidän säännöllisesti. Ja miettinyt samaa kuin joku ylempänä, että kai se on yöeläjäksi, jotta pystyy olemaan. Mutta olen melko varma että jos näitä samentumia ei olisi, niin myöskään muita oireita ei olisi niin paljon. Suomen lääkärimeininki on muutenkin silmissäni menettänyt uskottavuuden näitä asioita tutkittaessa jo vuosia sitten. Ei löydy osaamista, eikä halua. Tietääkö kukaan voiko hajataittoa poistavaan laserleikkaukseen mennä jos on näitä samentumia? Ja jos on yhtään samoja kokemuksia niin hyviä lääkäreitä otetaan vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      354
      4041
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1759
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1282
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe