Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Murkku haukkuu huoraksi

Äiti63

14-v poikani on pari kertaa haukkunut huoraksi. Syynä mikä vain, esim. ei saa pelata tietokoneella niin paljoa kuin haluaisi. Onko vastaavia kokemuksia ja mitä olette antaneet rangaistukseksi?

27

6794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helmituuli

      Vaatisin murkkua kertomaan perusteellisesti mikä on huora ja mitä sana tarkoittaa. Jos alkaa siinä pullikoimaan, niin älä anna periksi vaan vaadi kertomaan, miten hyvin tuntee sanan merkityksen. Jouduin tämänlaisen tilanteen eteen, kun lapseni oli esimurrosiässä ja vaikeaahan hänellä oli, kun ei oikeasti tiennyt, mitä huora tarkoittaa. Ei haukkunut enää sen jälkeen, kun lopulta kerroin, mikä se huora on ja kysyin lapselta, olenko minä hänen mielestään sellainen. -En ollut.

      • meilläkin

        nuoriso käyttää monia sanoja tietämäti niiden todellista sisältöä ja merkitystä.

        on todella toimiva keino laittaa lapsi kertomaan mikä on sanan merkitys ja rangaista vasta sitten jos hän sen sisällön ymmärrettyään edelleen väittää, että "olet silti huora"

        meillä loppui sisarusten ja vanhempen huorittelu, kun sisältö pakotettiin ymmärtämään. samoin vittu -sanan käyttö vähenee, kun muistuttaa sen olevan naisen sukupuolielin.


      • Anonyymi

        Huorat on myös ihmisiä. Ei huonompia kuin muut.


    • ja kysyisin...

      ... mikä minussa tai toiminnassani olisi antanut aiheen moiseen nimitykseen. Jos en löytäisi siihen minkäänlaista syytä, tarraisin poikaa tukasta tukevalla otteella silmiin tiukasti katsoen ja vaatisin selitystä. Jos poika löisi, olisi kasvatukseni mennyt jo vuosia sitten pieleen ja arvonanto menetetty. Joskin kyllä huorittelu ylipäätään jo viittaa siihen arvonannon menetykseen ja ilmeisesti omasta syystäsi....

      Sanokaa mitä sanotte väkivallasta mutta aivan kaikkea ei tarvitse sietää nykyaikanakaan.

    • aina ole paras konsti

      Itse olen huomannut murrosikäisten lasteni kohdalla, että ainoa hyvä keino on jutella nuorten kanssa ja kunnioittaa heitä ja heidän mielipiteitään. Jos olette eri mieltä, selitä miksi ajattelet toisin, huutaa ei saa, koska se alentaa heti keskustelun tasoa. Samoin itsehillintä palkitaan aina, vaikka miten suututtaisi, kannattaa hillitä itsensä ja pysyä rauhallisena.

      Kun nuori huomaa, että arvostat häntä ihmisenä, tulet myös itse saamaan kunnioitusta lapsiltasi. Eli kunnioitus pitää ansaita, se ei tule lahjana kenellekään. Lapsi tarvitsee aikaa ja tunnetta siitä, että hänet hyväksytään ja häntä rakastetaan, vaikka hän tekisi väärinkin

      Oma esimerkki ja käytös merkitsee paljon. Miten puhut ystävistäsi, naapureistasi jne. Se heijastuu suoraan lapsen käytökseen.

    • äiti 15-veelle

      Jokin on tosiaan jo mennyt pieleen jos nuori haukkuu ja huutaa ja huorittelee äitiään. Huudatko sinä? Haukutko? Oletko jo vuosia sitten menettänyt lapsesi kunnioituksen ja arvostuksen?

      Itse en voisi kuvitella tilannetta, jossa meillä nuori käyttäytyisi noin. Huutaminen ja räyhääminen ei ratkaise asioita - pahentaa vain tilannetta.

      Vaadi selitystä ja anteeksipyyntöä! Mutta r a u h a l l i s e s t i!!!

      • 13w

        Mikä on huora??????:D


      • tuomitset liian herkästi

        Ei ole välttämättä näin. Joillakin on rajumpi temperamentti kuin toisilla. Joitakin murrosikä ravistelee rajummin kuin toisia. Ei kaiken aina tarvitse heti olle pielessä, jos kaikki ei menekään "siististi" ja tehokkaasti.


      • Anonyymi
        tuomitset liian herkästi kirjoitti:

        Ei ole välttämättä näin. Joillakin on rajumpi temperamentti kuin toisilla. Joitakin murrosikä ravistelee rajummin kuin toisia. Ei kaiken aina tarvitse heti olle pielessä, jos kaikki ei menekään "siististi" ja tehokkaasti.

        Minäkin murkkuikäisenä kauan sitten erehdyin sanomaan äidille tuon sanan , sain tukkapöllyä välittömästi ja kunnolla.
        Siihen jäi huorittelu


    • HMM::::

      Suutuspäissään murkkuikäinen saattaa huutaa mitä vain. Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kun tilanne on rauhoittunut keskustele asiasta. Oman kokemukseni mukaan huono kielenkäyttö vähenee iän lisääntyessä merkittävästi.
      Älä vain erehdy huutamaan samalla mitalla takaisin!
      Asiaan pitää puuttua ja pitää muistaa,että murkut eivät aina ymmärrä käyttämiensä sanojen merkitystä.
      Murkkusi strategiana taitaa olla se,että sinä siivottoman kielenkäytön välttääksesi antaisit hänelle enemmän peliaikaa!

      • äiti 15-veelle

        Suutuspäissään saa huutaa, mutta ei mitä vain! Kaikkea ei tarvitse kuunnella edes suuttuneen murkkuikäisen suusta.
        Puutu asiaan välittömästi, mutta ei huutamalla.


    • Äiti58

      15 vuotias tyttäreni haukkui minua kerran huoraksi, ja rangaistukseksi löin häntä vyöllä paljaalle takapuolelle 40 kertaa.

      • ei uskottavaa

        Ei viitsitä pilata kaikkia palstoja valheilla, eihän....


    • tässä....

      mutta se ei tullut huorittelemisesta vaan peli-ajan luvattomasta ylityksestä.

      Vaihdoin sala-sanan. ja (per***le) unohdin sen itse.


      Siinä meni muksuilla puolisen viikkoa sitten koneen alas ja - ylös ajoon... ennenkun saivat sen uudelleen pelikuntoon.

      Joo heti tuli maine ettei äidin kanssa kannata pullikoida.


      Ainoo vihje salasanasta oli kirjoitettu kiukuspäissään että: samperin kakarat!!!

      • alice

        Hei, olen joutunut kuulemaan myös huorittelua ja vitun idiootti ym, lähinnä rajanasettelutilanteissa. Sammutan esim omin käsin tv.n tai tietokoneen jos sovituista rajoista haluta noudattaa.

        En pidä siitä että täällä aina syyllistetään äitejä näissä jutuissa. Lapsen historia, kaverit, temperamentti ja nykymaailman kielenkäyttö esim televisiossa vaikuttaa paljon.

        Olen käynyt myös apua hakemassa perheneuvolassa ja kumma kyllä siellä vähäteltiin kiroilun merkitystä, lapsi kuuli tämän ja taas vedettiin äidin alta mattoa...


    • selityksiä!

      Kysy pojaltasi aina selitystä haukkuma nimelle, jolla hän sinua haukkuu. Esimerkiksi huora: Minkä huoran hän sinussa muka näkee? Et päästä ennen pois tilnateesta kun olet saanut vastauksen. Jos tulee toinen haukkuma nimi, vaadi selitys ja että miksi olet hänen mielestään sellainen. Tivaa niin kauan ja oikein rauhallisesti, ettei pojalla ole enää toivoakaan saada sinua ryttyyn haukkumalla. Poika luulee ettei huoraksi haukkuminen satuta sinua, hän ei oikeasti tarkoita satuttaa kovin. Huora vain tuntuu helpolta sanalta saada sinut ymmärtämään ettei asia ole hänelle mieleinen. Tuon ikäinen poika ei oikeasti pidä tivaamisesta joten sitä kannattaa käyttää voimavarana.=) Tsemppiä!!

    • kisuliini

      minun 14-vuotiaalta pojalta, on poisteetu toistaiseksi viikkorahat hänen käyttäytymisen vuoksi, ja viikkorahoista aletaan sitten vasta keskustelemaan , kun käytös on parempaa. Tepsii ja lisäksi meillä tietokoneessa salasana , jota nuoriso ei tiedä ja näin pystyn koneen käyttöä vähentää, ja jos tämääkään ei auta kone viikoksi kiinni.... alkavat tottelee ei saa antaa periksi vaik vaikeata se välillä on

    • jybis

      antaisin varmasti korville!heivaa se tietokone omaan huoneeseesi tai anna naapurille viikoksi lainaan.
      meillä toimi kotona se että otetaan aina jokin ns.ylimääränen pois.ensin tv huoneesta,sitten puhelin ja jos ei mennyt jakeluun niin ei saanut mennä ulos ollenkaan.tietenkin vaatii vanhemmilta hyvää auktoriteettia että koulusta tullaan suoraan kotiin eikä jäädä ylimielisyyttään jonnekkin hillumaan.
      yritä pärjäillä!!

    • ex-teini

      Olen nyt 23-vuotias ja itsekin jo äiti mutta teininä sitä piti kokeilla kaikenlaista ja ne asiat ovat vielä aika tutussa muistissa. Kerran erehdyin äitiäni huoraksi haukkumaan mutten tehnyt toista kertaa. Äiti sanoi suoraan että muahan sinä et huorittele. Tais vielä kännykkäkin lähteä.

      V****a kokeilin myöskin kerran haistatella vanhemmilleni mutta isä tuli vihassa perään että meillehän et haistattele.. enkä toista kertaa yrittänytkään:) Ei meidän perheessä ollut edes mahollisuutta räkyttää, heti rankaistiin. Ja näin aion toimia myös omien lasteni kanssa tulevaisuudessa, luulot pois vaan heti kerrasta!

    • Anniina

      Melko karkeaa käytöstä pojalta. Asuuko pojan isä teidän kanssa? Hänen pitäisi sanoa lujasti, ettei äidilleen eikä kenellekään muullekaan naiselle sanota noin.

      Paras rangaistus on tietokoneella lorvimisen vähentäminen tai kieltäminen kokonaan määräajaksi, sakkorangaistus (viikkorahojen jäädyttäminen) tai näiden yhdistelmä ja kotiaresti.

    • Sano se

      No ei sitä tietenkään pidä hyväksyä, ei missään nimessä, siksi että se on sana jota käytetään alentamaan ja nöyryyttämään ja haukkumaan naista eikä sillä tavalla vanhempia nimitellä. En tiedä mikä teidän suhteessa on vialla tai miksi tähän on tultu? Tee asialle loppu. Kerro että sitä sanaa ei teidän perheessä käytetä, kerro että se loukkaa.

      • stringeli

        Niin, topakat neuvot tulee että tee loppu.

        Eipä se nuorta estä suuvärkkiään väärinkäyttämästä vaikka koko päivän yrittäisit sitä loppua tehdä.


    • Johanna&Ida

      oon ite haukkunu mun äitinki joskus iha lyttyy. Mut se on iha normaalii täs iäs. Se menee kyl ohi. Kysy silt vaikka jos koulus on jotai (mut sit se suuttu viel enemmä) Mut jos suuttuu nii anna sen olla hetki rauhas. Tunnen itteni joskus nii vihaseks nii huuan haikkee mitä suust pääsee ja äiti suuttuu. :D Mut se on siis iha normaalii nii ei se mtn ja se menee tosiaa ohi. EI RANGAISTUKSIA KOSKA SE SUUTTUU JA HAUKKUU ENTISTÄ ENEMMÄ SUA SILLO !! LUPAAN .:p

    • pojat.........................

      Mun isoveljeni on suuttuessaan ihan hävytön. Se on 14v eikä kestä ku mutsi kieltää siltä jotain tai juuri esimerkiksi jos hän ei saa pelata koneella niin kauan kuin haluaisi. Sen suusta saa kuunnella kaikenlaista, enimmäkseen juuri tuota ''huora'' sanaa.
      Hän huutaa vanhemmillemme miten tahtoo, hän ei kertakaikkiaan kunnioita vanhempiamme yhtään. Kiittämätön kakara. Silloin mutsi antaa pelikieltoa tai arestia. hheh, pelikielto toimii ainakin meillä ;) Ne on liian ylimielisiä. Älä anna sen saada tahtoaan läpi.

      • pojat.................

        Vain puhuminen ei enää auta, kun hän on jo suistunut tuollaiseen käytökseen. Sanot mitä sanot poikasi ei ymmärrä sitä sillä, on vain niin suutuksissaan ettei välitä mitään sanomastasi. Pitää vain huutaa takaisin ja samalla luulee sinua ihan tyhmäksi joka haluat vain hänen pahaa ja kieltää kaiken.
        Olen itsekin sitä mieltä että kaiken olisi pitänyt alkaa vain ''puhumisella asiat pois''
        mutta se ei auta enää.


    • Anonyymi

      Antakaa haukkua. Minä itseasiassa olenkin sellainen välillå.

    • Anonyymi

      Täälläkin mut olen välillä oikeasti😄

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe