Tamponeista TSS-sairaus?

Dev

Postissa tuli just tamponien näytepakkaus, ja lueskelin ohjeita... niissä puhuttiin että tamponien käyttäjien pitää erityisesti varoa jopa hengenvaarallista TSS-sairautta (toxic shock). Onko kenelläkään lisätietoa tästä? Ohjeissa puhuttiin vain että jos tulee kurkkukipu tai huimaa tai 39'c kuume kuukautisten aikana niin pitää mennä heti lääkäriin. Hätävarjelun liioittelua kenties?

Vai onko tamponien käyttö jotenkin riskialtista?

25

22729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Mutta miten näytteitä saa??

    • Emma

      juu... kyl se on ihan tosi... tss on hyvin harvinainen sairaus mutta se voi tulla jos tamppoonia pitää liian pitkää(yli 5 h) ja jos sairautta ei hoideta se voi olla todella vaarallinen....

      • Tytsy

        Mä oon pitäny tamponii useinki koko päivän eikä mitään ainakaan viel oo tapahtunu.. Oon vaan käyttäny tamponii koko päivän sillon ku vuoto on jo aika vähästä ni en oo jaksanu vaihtaa sitä.


      • Bella
        Tytsy kirjoitti:

        Mä oon pitäny tamponii useinki koko päivän eikä mitään ainakaan viel oo tapahtunu.. Oon vaan käyttäny tamponii koko päivän sillon ku vuoto on jo aika vähästä ni en oo jaksanu vaihtaa sitä.

        Mä en edes halua ajatella mitä sisälläsi muhiii kun pidät sitä koko päivän... no itsepä terveydelläsi leikit.


      • onnella
        Tytsy kirjoitti:

        Mä oon pitäny tamponii useinki koko päivän eikä mitään ainakaan viel oo tapahtunu.. Oon vaan käyttäny tamponii koko päivän sillon ku vuoto on jo aika vähästä ni en oo jaksanu vaihtaa sitä.

        ne laivatkin seilaa ...


      • Anonyymi
        onnella kirjoitti:

        ne laivatkin seilaa ...

        Anteeks nyt iha kauheest et vastaan tälläseen yli 10v kwsuub, mut mite laivat liittyy tähän? Tajuun kyl pointin mut....


      • Anonyymi

        Se on yli 8h


    • Toksinen oireyhtymä eli

      Toksinen sokkioireyhtymä (TSS) on harvinainen, mutta vakava tila. TSS:n aiheuttavat myrkyt, joita tuottaa Staphylococcus aureus -bakteeri. Bakteeri esiintyy yleisesti emättimessä sekä nenässä. Se on tunnistettavissa ja hoidettavissa oleva sairaus, johon voivat sairastua miehet, naiset ja lapset. Sairastuvuus on todennäköisempää nuorilla tytöillä ja alle 30-vuotiailla sokkioireyhtymän välillä on todettu yhteys. Aikainen tunnistus ja hoito ovat tärkeitä, joten tässä on lista oireista, joita voit pitää silmällä: Yyhtäkkinen korkea kuume (yleensä 39°C tai korkeampi), oksentelu, ripuli, auringonpolttamaa muistuttava ihottuma, huimaus, lihaskivut, pyörtyminen tai pyörrytyksen tunne seisomaan noustessa. Kaikki oireet eivät välttämättä esiinny yhdessä. Sairauden myöhemmässä vaiheessa saattaa ilmetä ihon kuoriutumista. TSS voi esiintyä milloin tahansa kuukautisten aikana tai pian niiden jälkeen. Se voi nopeasti kehittyä vilustumista muistuttavista oireista vakavaksi, mahdollisesti jopa hengenvaaralliseksi sairaudeksi. Jos sinulla ilmenee yksi tai useampi yllämainituista oireista, sinun on välittömästi poistettava tamponi ja hakeuduttava hoitoon. Kerro lääkärillesi, että olet käyttänyt tamponia ja olet huolestunut TSS:stä. Voit vähentää kuukautisiin liittyvän TSS:n riskiä käyttämällä imukyvyltään pienintä kuukautisvuotoasi vastaavaa tamponia ja vaihtamalla tamponia säännöllisesti, 4-8 tunnin välein, sekä käyttämällä sidettä tamponin sijasta ainakin kerran päivässä useamman tunnin ajan kuukautistesi aikana. Voit myös eliminoida TSS-riskin melkein kokonaan, jos et käytä tamponeja ollenkaan.

      • kysyisin vielä

        Mitä tuolla bakteerilla on tampoonin kanssa tekemistä, siis jos niitä on nenässäkin? En ymmärrä. Minulla on aina kuukautisten ensimmäisenä päivänä sekä lämpöä, että vatsa ripulilla. Sitten se menee ohi. Mutta tuskinpa se tätä on.


      • toksinen syndrooma
        kysyisin vielä kirjoitti:

        Mitä tuolla bakteerilla on tampoonin kanssa tekemistä, siis jos niitä on nenässäkin? En ymmärrä. Minulla on aina kuukautisten ensimmäisenä päivänä sekä lämpöä, että vatsa ripulilla. Sitten se menee ohi. Mutta tuskinpa se tätä on.

        Sitä bakteerikantaa esiintyy sekä nenässä, että emättimessä. Tampoonin käyttö, tai pikemminkin se, että se vaihdetaan harvoin saa sen bakteerikannan lisääntymään ja se puolestaan voi aiheuttaa tuon harvinaisen sairauden ( HUOM! siis harvoin tavattavan). Jos vaihda tamponin usein, niin bakteerit eivät pääse lisääntymään siinä määrin, että mitään TSSää tulisi.
        Koska tätä samaa bakteeria löytyy nenästäkin, niin kyseessä on kuitenkin ihmiselle melko tavallinen bakteeri, mutta niinkuin kaikki bakteerit lisääntyessään räjähdysmäisesti, sekin aiheuttaa vakavia oireita.
        Luulisin kyllä, että ainakin kuukautisten alkupäivinä tamponit tulee vaihdettua riittävän usein, muutenhan tulee helposti läpivuotoa. Ehkä suurin riski on kuukautisten lopulla - olen kuullut, että joskus joku on unohtanut tamponin sisälleen useiksi päiviksi ( en tiedä onko vain urbaani legenda ). Tuolloin mahdollisesti voisi tuo TSS tulla. Normaalilla hygienialla kuukautisten aikana tuskin tähän tautiin sairastuu.
        Nuo sinun oireesi kuulostavat melko normaaleilta oireilta eivätkä liity tuohon TSSään.


      • sieniä
        kysyisin vielä kirjoitti:

        Mitä tuolla bakteerilla on tampoonin kanssa tekemistä, siis jos niitä on nenässäkin? En ymmärrä. Minulla on aina kuukautisten ensimmäisenä päivänä sekä lämpöä, että vatsa ripulilla. Sitten se menee ohi. Mutta tuskinpa se tätä on.

        viruksia.....

        Niitä on kaikkialla ympärillämme ja sisällämme
        Normaalisti elimistö torjuu liikakasvut

        Joskus,
        huonolla onnella ja epähygieenisellä toiminnalla
        saamme nuo "kaverimme" lisääntymään niin rajusti että sairastumme

        Täytyy kyllä muistaa että liika hygieenisuuskin on pahasta.

        Liika pesuilla ihoon tulee herkästi pienenpieniä haavaumia joka on erinomaista kasvualustaa noille "kavereille"
        ja desifiointi aineet tuhoavat ihon pinnalta myöskin ne puolustavat elementit

        Mikä sitten on parasta ....

        Kohtuus kaikessa .. on oikea vastaus


      • OMAINEN

        ON HENGENVAARALLISTA KÄYTTÄÄ TAMPOONEJA!!!! TOXIC SHCOK EDESSÄ!!!


    • harvinaista

      Hyvä tiedostaa, mutta ei kannata pelätä

      Täytyy vain muistaa hygienia ja riitävät vaihdot

      Tässä aikuisen elämäni aikana en ole kuulluut kenellekkään tulleen kyseistä oireyhtymää.
      Kokemusta ja erilaisia tarinoita jo 45v.

      Minulle tampax on paras vaihtoehto
      Näkymätön, hajuton, ym..

      Pätee vanha mainos:
      "Vedä narusta, nauti kesästä", toivoo Tampax

      • se on

        Liekö edes Suomessa koskaan todettu yhtään tamponitautitapausta. Varoitukset tulivat Tampax-rasiaan joskus arviolta 10 vuotta sitten, kun jossain maailmalla sellaista oli tavattu. Kyseessä on tietysti lähinnä tuotteen valmistajan tuotevastuuseen liittyvät seikat - onhan siis varoitettu. Voisivat yhtä hyvin varoittaa työntämästä tamponia nenään tai jos joku niin tekee, niin vaihtamaan 4-8 tunnin välein.

        Eikä se mitään urbaani legendaa tarvitse olla (kuten joku aiemmin epäili) ettäkö tamponi voisi jäädä kuukautisten lopulla sisälle. Itselleni on joskus niin käynyt, oli varmaan 2 vrk. Mitään tulehdusta en saanut, shokeista puhumattakaan.

        Ei pidä ruveta hysteeriseksi. Jos pikkutyttöjä pelottaa, niin luottakoot aikuisten naisten kokemustietoon. Itse olen käyttänyt Tampaxeja 40 vuotta ja luovun niistä sitten samalla kertaa kun kuukautiset loppuvat. - Samaa mieltä nimimerkin "harvinaista" kanssa.


      • ex-tamponinkäyttäjä
        se on kirjoitti:

        Liekö edes Suomessa koskaan todettu yhtään tamponitautitapausta. Varoitukset tulivat Tampax-rasiaan joskus arviolta 10 vuotta sitten, kun jossain maailmalla sellaista oli tavattu. Kyseessä on tietysti lähinnä tuotteen valmistajan tuotevastuuseen liittyvät seikat - onhan siis varoitettu. Voisivat yhtä hyvin varoittaa työntämästä tamponia nenään tai jos joku niin tekee, niin vaihtamaan 4-8 tunnin välein.

        Eikä se mitään urbaani legendaa tarvitse olla (kuten joku aiemmin epäili) ettäkö tamponi voisi jäädä kuukautisten lopulla sisälle. Itselleni on joskus niin käynyt, oli varmaan 2 vrk. Mitään tulehdusta en saanut, shokeista puhumattakaan.

        Ei pidä ruveta hysteeriseksi. Jos pikkutyttöjä pelottaa, niin luottakoot aikuisten naisten kokemustietoon. Itse olen käyttänyt Tampaxeja 40 vuotta ja luovun niistä sitten samalla kertaa kun kuukautiset loppuvat. - Samaa mieltä nimimerkin "harvinaista" kanssa.

        Oli pakko vastata ettei näiden viestien lukijoille jää sellaista kuvaa että TSS on vain "pakollinen varoitus" tamponipaketissa, koska niin kuuluu tehdä.

        Arvelit ettei Suomessa ole koskaan edes todettu yhtään tapausta. Tämä ei pidä paikkaansa. Olen itse sairastanut kyseisen taudin rankimman kautta. Minulle TSS aiheutti vaikean verenmyrkytyksen ja taistelin todella hengestäni teho-osastolla. Tämän kokemuksen jälkeen en voi kehoittaa ketään ottamaan tamponipaketin varoituksia kevyesti.

        Vaikka TSS on tosiaan harvinainen, tamponi tarjoaa sitä aiheuttavalle staphylococcus aureus -bakteerille ensiluokkaiset kasvuolosuhteet mitä pidempään sitä pidetään sisällä. Suosittelen tamponinkäyttäjiä pitämään kiinni vaihtovälisuosituksista ja tutustumaan netissä tai tamponipaketin ohjeissa olevaan TSS:n oirekuvaukseen, jotta voi ajoissa hakeutua lääkärille, mikäli oireet täsmäävät. Minä en ollut koskaan niihin tutustunut enkä osannut omalla kohdallani epäillä TSS:ää, vaan kärsin voimakkaista oireista kaksi vuorokautta ennen kuin kunto oli niin huono ettei ollut muuta vaihtoehtoa kuin hakeutua sairaalahoitoon.

        En tahtoisi luoda kellekään turhia paineita tai pelkoja, suurin osa naisista käyttää tamponeja koko ikänsä turvallisesti, mutta koskaan ei voi tietää osuuko kohdalle se negatiivinen lottovoitto. Tietoisuus riskeistä ei tee pahaa...


    • nin

      en käytä tampooneja ollenkaa, ne kerrat kun nuoruudessani olen kokeillut ovat päättyneet TSS:n tapaisiin oireisiin.

      On tullut tosi huono olo, kädet vapissu ja kylmä tuskan hiki virtaa... kauhea heikotuksen tunne. ja melkein heti kun olen ottanut tampoonin pois oireet ovat hävinneet. en ole ollut asiasta aikoinaan lääkärillä, mutta eipä ole myöskään huvittanut tampooneja käyttää. Saattaa olla jotain salaperäsitä sattumaa, eikä ollenkaa mitään TSS:n kaltaista... Ehkä olen vain allerginen tampooneille.

      elämä on ollut ihan jees siteitäkin käyttäen :)

      • nag

        Eikös tuo kuukautiskuppi ole myös kätevä ja tässä asiassa vaaraton? Ajattelin jos ryhtyisin käyttämään sellaista...

        Toiseksi: Aiheuttaako TSS päänsärkyä? Joskus vaan on tuntunut, että päänsärky on erityisen sitkeä kuukautisten aikana tai loppuaikana, kun sitä vuotoa ei ole enää paljoakaan, mutta tamponia vielä käyttää. Sitten kun sen ottaa pois, huomaa että on käyttänytkin ihan turhaan viimeisen päivän.


      • quasi quasi
        nag kirjoitti:

        Eikös tuo kuukautiskuppi ole myös kätevä ja tässä asiassa vaaraton? Ajattelin jos ryhtyisin käyttämään sellaista...

        Toiseksi: Aiheuttaako TSS päänsärkyä? Joskus vaan on tuntunut, että päänsärky on erityisen sitkeä kuukautisten aikana tai loppuaikana, kun sitä vuotoa ei ole enää paljoakaan, mutta tamponia vielä käyttää. Sitten kun sen ottaa pois, huomaa että on käyttänytkin ihan turhaan viimeisen päivän.

        Täällä kanssa yksi TSS-taudin läpikäynyt. Siitä on melkein 25 vuotta, enkä ollut tampoonien käyttäjä.

        Henki oli mennä, olin teho-ostatolla hoidossa. Taudin oireet eivät ole mitään epämääräistä päänsärkyä tai ripulointia - oireet ovat niin rajuja ettei sitä ehdi jäädä kotiin pohdiskelemaan, että olisikohan tämä TSS-tautia...? Eikä se todellakaan mene ohi hoitamatta.


      • OMAINEN
        nag kirjoitti:

        Eikös tuo kuukautiskuppi ole myös kätevä ja tässä asiassa vaaraton? Ajattelin jos ryhtyisin käyttämään sellaista...

        Toiseksi: Aiheuttaako TSS päänsärkyä? Joskus vaan on tuntunut, että päänsärky on erityisen sitkeä kuukautisten aikana tai loppuaikana, kun sitä vuotoa ei ole enää paljoakaan, mutta tamponia vielä käyttää. Sitten kun sen ottaa pois, huomaa että on käyttänytkin ihan turhaan viimeisen päivän.

        Kyllä tulee tampoonien käytöstä toksinen oireyhtymä. Sukulaiseni on juuri sairaalan teho-osatolla jo useamman päivän. Nyt hänellä on todettu nimenomaan TOXIC SHOCK!!! On annettu määräys, että EI SAA KOSKAAN KÄYTTÄÄ TAMPOONIA!!!!
        Ainoastaan terveyssiteitä. Veren on annettava vapaasti valua siteeseen, eikä TUKKIA VUOTOA TAMPOONILLA.
        Varoitan kaikkia tuttaviani käyttämästä tampooneita.
        Onneksi sukulaiseni on vielä hengissä!!!!


    • OMAINEN

      Hei DEV!
      Kyllä tulee tampoonien käytöstä toksinen oireyhtymä. Sukulaiseni on juuri sairaalan teho-osatolla jo useamman päivän. Nyt hänellä on todettu nimenomaan TOXIC SHOCK!!! On annettu määräys, että EI SAA KOSKAAN KÄYTTÄÄ TAMPOONIA!!!!
      Ainoastaan terveyssiteitä. Veren on annettava vapaasti valua siteeseen, eikä TUKKIA VUOTOA TAMPOONILLA.
      Varoitan kaikkia tuttaviani käyttämästä tampooneita.
      Onneksi sukulaiseni on vielä hengissä!!!!

    • OMAINEN

      TAMPOONIEN KÄYTTÖ HENGENVAARALLISTA - TOXCINEN SHOKKI!!!

      • kjhygtrtyu

        Voi j*malauta... Jollekin 0.00001% tamponin käyttäjistä sattuu tulemaan kyseinen tauti. Ja niissäkin tapauksissa se ei aina ole johtunut tamponista.

        Oliko ihan pakko kaivaa 10v vanha convo esiin?


    • kia234

      mitä teen jos menkat kuudententena päivänä ja kuumetta... eikai minulla ole tss? pitäisikö minun olla huolissaan

    • Huolestunut12v

      tarvisin apua.. 12 vuotias tyttö, ei vielä kuukautiset alkaneet (ainakaan verenvuotoa ei ole tullut) ja eilen oli 39.1 °C kuumetta ja alavatsa kipeänä. Voiko se olla tämä kyseinen virus?

      • 34546358

        Miksi olisi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe