Mitä ruokaa voi nelihenkiselle perheelle tehdä halvalla ? Makaronilaatikko on yksi suosikeistani, mutta se pursuaa jo korvista. Samoin hernekeitto, nakkikeitto ja kalakeitto. Ainoa asia, missä perheemme voi säästää, on ruokamenot. Mutta en keksi, miten niissä säästäisimme. leivät kän ostamassa leipomon tarjouskorista. Pullaa ostamme harvoin. Kasviksia syömme jo nyt liian harvoin (lukuunottamatta keittojuureksia), sillä ne ovat talvella kalliita. Hedelmiä syömme joka päivä, mutta niissäkin valitsemme aina tarjouksessa olevat. Perheemme ruokakulut ovat n, 700 e/kk. En ymmärrä, miten jotkut samankokoiset perheet selviävät 400 eurolla. Antakaa vinkkejä ! Lenkkimakkara, riisi ja makaroni eivät saa innostumaan, sillä ylipainoa on jo vanhemmille kertynyt.
Mitä ruokaa halvalla ?
35
8782
Vastaukset
- unohtanut
tavallisen perunan kokonaan, et maininnut sitä ainakaan? Halpa, monipuolinen, vitamiini- ja hivenainepitoinen, säilyvä, maukas.. Ja mitä kaikkea muuta? Perunaa voi käyttää keittojen lisäksi monella muullakin tavalla. sinullahan on netti joten etsi joku ruokasivu ja katso perunaruokia.. Tarkoitin tässä siis raakasta kuorellisesta tai kotona kuoritusta perunasta tehtyjä ruokia, en puolivalmis- tai valmisruokia, jotka eivät ole edullisia. Kasviksista pakastealtaan juurekset ovat paljon kalliimpia, kuin raakat (porkkana, lanttu, yms.)Myös marttaliitolla on hyvät edullisen ruuan sivut.. Kyllä se siitä ajan ja käytännön kanssa alkaa sujua. Onnea t: köyhä äiti
- neljän hengen perhe
- tee leivonnaiset itse
- seiti on hyvää esim. uunissa valmistettuna, päälle loraus ruokakermaa ja mausteita
- paista lettuja, täytteeksi esim jauhelihaa ja kasviksia ja kääri rullalle
- tee maukasta risottoa
- uunipannaria, sekoita taikinaan esim perunasuikaleita tai kinkkua= hyvä iltapala
- uuniperunat= pese ja lohko perunat,heitä perunat kulhoon, päälle öljyä ja yrttisuolaa, sekoittele, kippaa perunat uunipellille, paista kauniin ruskeiksi 200 asteessa
-jauhelihakastike, sekaan kasvissuikaleita
-munakas, sekaan perunasuikaleita
-jos keittämääsi spaghettia jää yli päivän tarpeen niin tee seuraavana päivänä siitä "spaghettilasagne", jos olet pakastanut jonakin päivänä yli jääneen jauhelihakastikkeen niin voit käyttää sen lasagnen valmistuksessa.
-käytä aina pakastinta, älä heitä ruokaa pois, melkein kaiken voi käyttää myöhemmin.
laita sähköpostiosoite niin vaihdetaan ideoita!- saita-iita
esim. jauhelihakastike jatkuu kätevästi porkkanalla. Raastat ihan mössöksi sen sinne sekaan.
Ja lantturaastetta kehiin,ripaus sokeria...punajuuria keität ja lataat sinne kastikkeeseen.
Tee röstiperunoita,raastat perunaa, laitat pannulle paistumaan.
Ohjeita kyl löytyy (esim. puutteenperä)siellä on hyviä vinkkejä.
Kaalipata: kaalia,sipulia ja porkkanaa muhimaan kattilaan,anna muhia kauan. Sekaan paistettua possukuutiota,nam,suolaa, ei muuta.
Niin, tuohon porkkana-jauhelihakastikkeeseen laitat paseerattua tomaattia purkki,jatkaa silläkin.
- eppusujako
Ekaks Ei kannata ottaa ressii ! Jos rahat on vähissä tekee sen suunnitelman mitä syö milloinkiin se on aika vaikeeta tavalliselle ,mut nihilistejä löytyy ketkä osaa opastaa. 700 on aika paljon jos yrittää säästää ruokamenoista. Ruuat kyl kuulostaa aika "halvoilta",mut on muutama asia mihin kannattaa kiinnittää huomio.Mitkä maksaa kauppalapussa eniten ja käydä hieman harvemmin kaupassa(en nyt tarkoita kertaa viikossa niinkuin täällä jotkut spurgut käy).Meillä varmaan menee n.500-600€/kk 4-henkeä mut pieniä lapset et kyl se varmaan lähelle menee kun ruvetaan syömään joulut ym erikseen,mut meidän ei tarvii pihistellä vaikka kattelenkii tarjouksii eli lohissa pihveissä juustoissa saattaa olla isoja eroja päivän päälle. Laitas joku kauppalasku tänne ja kuinka monta kertaa viikossa käytte kaupassa niin mietitään..
- perhe _
ruoka menot noin 300-400€/kk. tähän pääsee kun käy kerran viikossa kaupassa, vertaa tuotteiden kilohintoja ei tuotteiden hintoja, ostaa pakkaseen alennuksesta,ostaa viimeinen käyttöpv tuotteita. jauhelihaa meillä käytetään paljon ostetaan isoja pakkauksia.eri kaupoista kannattaa ostaa tiettyjä tuotteita sama tuote voi olla paljon halvempi (esim. litran jugurtti 0.89 toisessa kaupassa 1.29) joten hintoja vertailemaan ;) aina ei kannata kuitenkaan ostaa halvinta esim. astianpesuaineista en osta kuin fairya ja ruuisakin kannattaa joskus ostaa kallinpaa jos halvempi päätyy kuitenkin roskiin...niin ja joka päivä ei tartte olla uutta ruokaa tehdään kerralla enemmän ja syödään pari kertaa, jotkut ruuat jopa parantuu uudelleen lämmittäessä.... :)
- Juutuu
Meillä se ei mene noin et syödään monena päivänä ,emäntä eikä lapset syö edes päivällisenä samaa ruokaa mitä ollaan lounaalla syöty (paitsi ehkä joku soppa saattaa mennä)eli minä olen meidän "jäteastia" yritän syödä ruuat loppuun ja otan niitä töihin evääksi!Kaupassa käyn vain minä (säästyy paljon jos vrt emännän ostoksiin ja sinne joutus ite menee perässä ostamaan sitä oikeeta ruokaa kummiskin)n.4 kertaa viikossa.Vahtaan myös jääkaappia et ei menis niin paljon roskiin.Meillä pärjätään varmaan n.500-650€/kk.Paljon liharuokia,juustoja,hedelmiä.Pakastinta käytän jonkin verran ,mut joissakin se maku hieman muuttuu ja vetistyy makkara kala ja jotkut lihat myös.Meilläkään ei tarvitse pihdata ostoksissa,mut ruuan heittäminen roskiin on aika haaskausta!Tässä on pelkät ruuat ei mitään pesuaineuta yms.
- Tarkkamarkka
Hei, 700 euroa kuulostaa paljolta ruokamenoihin neljälle hengelle. Mistähän mahdat ostaa ruokasi? Vaihda Lidliin, jos paikkakunnalta sellainen löytyy. Meillä menee samankokoisen perheen ruokamenoihin n. 300 euroo. Ostan kaikki Lidlistä, mitä sieltä löytyy (kaikkeahan siellä ei valitettavasti ole) ja loput muualta mistä halvimmalla saa. Leivon hivaleivän itse, koska yhdelle lapsista ei kaupan leipä kelpaa (äitin tekemä on kuulemma niin paljon parempaa). Itse otan eväät töihin ja lämmitän mikrossa (mitä on jäänyt eiliseltä jäljelle)ja mies käy päivällä kotona syömässä, mitä jäkaapista löytää. Iltaisin laitetaan aina lämmin ateria.
- Skijari
Millä ihmeellä saatte menemään 700 eur/kk
ruokaan? Ettekä syö edes vihanneksia?
Jättäkää nyt ensi kaikki turhat pois,
kuten sipsit, limut, makeiset.
Sitten teette viikon ruokalistan etukäteeen
ja kauppalapun, ettekä osta muuta kuin
lapussa lukevat tuotteet.
Katsot paikallislehdestä tarjoukset ja ostat
tarjouksessa olevaa lihaa/kanaa/kalaa pakkasen
täyteen.
Ulkona saa syödä max 1 krt / 2 viikkoa. - Pipsapossu
Olen tarkkaillut nyt ruokaostoksiamme ja täytyy sanoa, että ostamme paljon lihaa ja kalaa. Isäntä on barbaari eli hänelle eivät kasvispöperöt kelpaa. Kaikissa ruoissa täytyy hänelle olla lihaa. Onneksi makaronilaatikko ja nakkikeitto ovat halpoja itse tehtyinä. Keksejä tulee ostettua liikaa. Ja ne isännän pari mäyräkoiraa kuukaudessa nostavat kauppalaskua parilla kympillä. Mutta kun elämä ei saisi olla ankeaa kaurapuuron syöntiä. Meillä ei ole mitään kalliita harrastuksia emmekä käy koskaan ravintoloissa. Näin ollen herkuttelemme hyvällä ruoalla kotona esim. paistammalla lauantaisin pihvit. Nekin kyllä syömme itse tehtyjen lohkoperunoiden kera. Meillä kaikilla on laktoosi-intoleranssi, joten maitotuotteisiin uppoaa normaalia enemmän rahaa. Sipsejä emme osta, mutta saunalimut lapsille. Kummasti se 700 kuukauden aikana uppoaa, kun laskee kaikki ostokset yhteen. Ja huono omatunto vaivaa, vaikka pakkohan sitä on syödä.
- Joku kauppa
Kuitti ! Laktoosi hommeli nostaa kyllä !Meillä vähän sama homma yli 600€ menee ruoka on "harrastuksemme" kun ei meilläkään muuta harrastusta ole ja syömme paljon jos vrt esim. moneen muuhun perheeseen 2 tuntia ja taas syödään siinähän se aika meneekin tehdään ruokaa ja syödään ruokaa.Emme ole lihavia ,mut aina syömässä :)
- Esillepano on puoli ruokaa
Hei Pipsapossu ja muut hyvän ja edullisen ruuan ystävät
Suotta koet huonoa omaatuntoa, jos perhe voi hyvin ja on hyvällä mielellä. Eikä isännän pari mäyräkoiraa kuussa kohtuuttomalta kuulosta, tosin tämä nyt on toisen "isännän" mielipide.
Itse olen saanut vähän tingittyä vaihtamalla omaksi ruokajuomaksi veden, mutta naisille ja lapsille rasvaton maito on kalkin saannin puolesta parempi.
Omia herkkujani edullisesta päästä on kaalilaatikko ja -kääryleet itsetehtynä. Jos tekee laatikkoa enemmän kerralla ja pakastaa osan "raakapakasteena" säästää vaivaakin, teet vain paistoa vaille valmiiksi ja pakastat. Aikanaan sitten edellisenä päivänä jääkaappiin sulamaan ja kypsennät sulana normaalisti.
Etikkapunajuuret ja herkkukurkut ovat aika edullisia ja piristävät mukavasti montaa ruokaa. Kinkkukiusaus, peruna-jauhelihalaatikko ja saita-iitan jo mainitsema kaalipata on hyvää, itse laitan siihen myös pottuja.
Kananmunakin on edullinen raaka-aine, mutta kohtuudella tottakai. Munakkaasta saa vaihtelevaa laittamalla "taikinaan" oliiveja, (mikrotettua) paprikaa, paistettua sipulia, juustoa, meetwurstia - melkein mitä hyvänsä vähän voimakkaamman makuista. Kokeile pienehköjä keitettyjä perunakuutioita ja vähän mustapippuria ja basilikaa, herrkullista! Lapset saattavat innostua paremmin jos saavat sekoittaa ainekset tai osallistua muuten.
Tähteitä kannattaa hyödyttää; pyttipannu syntyy mikrossa kypsennetystä potusta (kypsennä kokonaisena, kuori ja pilko pannulle) ja edellisen päivän lihapullista, makkarasta, lihamurekkeesta - annoksen päälle paistettu kananmuna ja vähän mausteita, lisukkeeksi herkkukurkkua, punajuurta tai salaattia.
Salaattiateriaan keitetty muna antaa ruokaisuutta; paatunutkin lihansyöjä kelpuuttaa salaattipedin jossa on vihreiden kasvisten kanssa kananmunaa, kanaa, makkaraa, juustoa tms. Eikä lisukkeita välttämättä tarvita paljoa. Hyvän salaattikastikkeen saa maustamalla kermaviilin.
Lounaaksi voi kokeilla sosekeittoa: maun mukaan porkkanaa, lanttua, purjoa, perunaa, mustapippuria, suolaa tai lihalientä ja ruohosipulia mausteeksi. Keitä juurekset pilkottuna vähässä vedessä kypsäksi, soseuta. Sulatejuusto tai kerma tekee keitosta herkullisen ja nakinpalaset houkuttelevat lapsetkin kokeilemaan. Punajuurella saat väriä.
Ja kuten jo aiemmin todettiin, "herkut", valmiit ruuat ja heräteostokset on niitä kalleimpia. Tärkeää on säännöllisyys; kaikilla aterioilla voi olla jotain "herkkua", kun muistaa aina pitää huolen että vatsa täyttyy edullisista perusraaka-aineista. Ne ovat monasti myös terveellisimpiä.
Ja nimimerkki "Anoppi tulee kylään" - mitäs jos nukkuisit pääsi selväksi, ettei apet tule samaa tietä takaisin..
- Anoppi tulee kylään
Olisko vielä muinaisjäännöksenä joku denari. Kertoisitko miten valmistatte kurme aterian.
Sisäfilet minulla ei tahdo onnistua. Hanhenmaksaankin haluan hieman vaihtelua.
Vieläkös se aperita on sopivaa kyytipojaksi - perunasose-
laatikkoa ja siihenkin voi lisätä esim. porkkanaa. Jos teet jonakin päivänä perunamuusia ja sitä jää niin tee siitä seuraavan päivän ruokailuun rieskoja, eli lisää hiukan vettä, suolaa ja jauhoja niin että saat hyvän pehmeän taikinan. Taputtele taikinasta ohuita pikkurieskoja leivinpaperille ja paista n.220 asteisessa uunissa kunnes saavat väriä.
Lihat kannattaa ostaa tarjouksesta isompi erä ja pakastaa. - äitee+2
- Teen itse kuopuksen ruokasoseet (8kk), esikko 2v syö samaa kuin äiti ja isi.
- Aamupuuro, ja lapsille iltapuuro. Kaapista löytyy ohraryynejä, kauraryynejä, kaurahiutaleita, 4 viljan hiutaleita, ohrahiutaleita, ruishiutaleita ja mannasuurimoita. Tykätään puuroista maidon ja itse tehtyjen mehukeittojen kanssa. (Pakastimesta herukoita ja keittää ja siivilöi kuoret pois ja suurustaa)
- Ostan jauhelihat cittarin tarjouksista esim kun saa 4e/kg nautaa. Ostan silloin mahdollisimman paljon ja pistän pakastimeen.
- Ostan punaisen lapun eli - 50% lihaa ja laitan pakastimeen tai jos ostan tuollaista kanaa teen sen heti ruuaksi.
- Ostan myös kanaa tarjouksesta ja laitan pakastimeen. esim tässä taannoin mies löysi työreissullaan jostain pikkukaupasta kanan reisikoipia 0,99e/kg ja nyt niitä on pakastimessa hyllyllinen.
- Jatkan jauhelihaa soijarouheella koska tykkään että se tuo makua ja lisäksi sisältää paljon kivennäisaineita ja vitamiineja.
- Keittoja syödään paljon. On kasvissosekeittoa (peruna-porkkana-sipuli-liemikuutio soseutettuna), kukkakaalikeittoa (peruna-kukkakaalia-liemikuutio soseutettuna), parsakaalikeittoa (parsakaali-peruna-liemikuutio soseutettuna), jauhelihakeittoa, lihakeittoa, nakkikeittoa, linssikeittoa (punaisista linsseistä kun niistä nopeampi valmistaa), hernekeittoa (kaupan tölkeistäsaunapalvihernekeittoa), lohisoppaa, kalakeittoa seitistä jne.
- Makaronilaatikkoa, kinkkukiusausta (perunasipulisekoitus, nötköttiä tai kinkkusiukaleita, ruokakermaa, rouhittua mustapippuria), lohikiusausta (perunasipulisekoitusta-lohta, ruokakermaa, pippuria), spagettia ja jauhelihakastiketta, perunaa ja ruskeata jauheliha- tai makkarakastiketta, makarooni-jauheliha-sipulisekoitusta (miehen herkkua lapsuudesta saakka), makaroni-tonnikala-kurkku-majoneesisekoitusta, omatekoinen pitsa (jauhelihakastike, kinkkusuikaleita tai tonnikalaa, ananasta, tomaattia, juustoa, pellillinen) jne jne.
- Juhlapäivinä kuten hääpäivä tehtiin itse naudan sisäfileestä pihvit ja siihen kermapippurikastike, ranskan perunoita tai uuniperunoita, vihreä salaatti jne. Meillä kun ei isovanhemmat tm. suku halua auttaa lasten hoidossa niin ei päästä ulos syömään edes hääpäivänä.
- Ruisleipää joko leipomon myymälän tarjouskorista tai kaupan alelaarista -50% punaisella lapulla ja pakastimeen. Leipäkoneella ohraleivät, kauraleivät jne. itse.
- Itse teen pullat ja pitkot, korvapuustit, kääretortut, piirakat, kuivakakut, täytekakut jne jne. Ainoostaan kun olin synnyttämässä esikoista en voinut tehdä itse leivoksia niin mies osti kaupasta kun tuli katsomaan meitä seuraavana päivänä osastolle. Myös keksit teen itse, yllättävän helppoa vaikka kynnys oli aikoinaan suuri aloittaa itse keksien teko.
- Meillä syödään runsaasti hedelmiä ja kasviksia. rakastan paprikaa ja syön punaisen paprikan päivässä, joskus saattaa menä useempi viikko ettei tee mieli joten silloin syön paprikaa vaan ruuan joukossa enkä raakana. Lisäksi menee paljon porkkanaa, pakasteparsakaalia, omenoita, appelsiineja (jos halpa madariinikausi niin silloin ostan mandariineja), tomaatteja ja kurkkua. tosin nyt kalliit tomaattien hinnat on sen verran hillinneet tomaattien ostelua että ehkä puoli kiloa viikossa menee, nekin leipien päällä tai pitsassa. Menee myös banaaneja jne jne. Persikoita ja ananasta säilykkeenä. Itse en hedelmistä ja vihanneksista luovu vaikka laskisikin kauppalaskuja. maitoa menee paljon, tavallista kevytmaitoa.
- Rahaa menee ruokaan kuussa n. 300-350e. Sisältää lisäksi hedelmäsoseita lapsille ja mulle välipaloiksi. Mutta lasten ruokasoseita ei ostella vaan teen ne itse kuten jo kerroinkin.- edelliseen
Ja meillä ei juoda yhtään alkoholia, olemme absolutisteja, emmekä tupakoi. Ruokalasku sisältää meidän paheitamme myös eli suklaata ja lakua.
- hydöo xltr
edelliseen kirjoitti:
Ja meillä ei juoda yhtään alkoholia, olemme absolutisteja, emmekä tupakoi. Ruokalasku sisältää meidän paheitamme myös eli suklaata ja lakua.
Olette köyhiä ja sen lisäksi ankeita ihmisiä ..!
- kyllä
hydöo xltr kirjoitti:
Olette köyhiä ja sen lisäksi ankeita ihmisiä ..!
muttei ankeita. Hyvin ei sinullakaan mene jos joudut täällä vi**uilemaan.
- pakko pärjäjä
Jos minulla olisi tuollainen ruokalasku, niin siihen ei riittäisi edes tulot. Se on niin, että on elettävä tulojen mukaan. Ehkä sinä ostat evääsi Stokan herkusta, muuta selitystä en keksi. En silti nää nälkää, vaikka ruokaan on vaja satanen kuussa.
- TarjaM
Olemme myös nelihenkinen perhe. Perheen suursyömäri on 14-v poika sekä mies. Teen päivässä yhden lämpimän aterian. Arkisin se on illalla töiden jälkeen ja näin viikonloppuisin n. klo 14 -15. Talviloma viikolla seurasin minkä verran sinne kauppaan viikossa menee. 100€ oli sen viikon saldo, mutta välillä menee kauppaan 120€:kin viikossa. Mielestäni tuokin on liikaa.
Syömme ihan perusruokaa. Perunaa menee paljon sillä mieheni mielestä se on ainoa millä lähtee nälkä.
Leipää pitäisi leipoa itse. Minulla on kyllä kausia, että leivon enemmän, mutta sitten se hiipuu. Jotenkaan en jaksa enkä halua työpäivän jälkeen enää leipoa ja viikonloppuisin haluan vaan olla ja levätä.
Tällä hetkellä tuloni ovat pienemmän koska teen 6t työpäivää. Ihmeesti sitä silti on pärjätty vaikka syksyllä kun tämän lyhennety aloitin pelkäsin, että näemme nälkää.
Meillä ostetaan kyllä karkkia jonkun verran ja mies ostaa itse omat tupakat ja oluet. Itse en polta enkä käytä alkoholia. - kgfbz< sd
TarjaM kirjoitti:
Olemme myös nelihenkinen perhe. Perheen suursyömäri on 14-v poika sekä mies. Teen päivässä yhden lämpimän aterian. Arkisin se on illalla töiden jälkeen ja näin viikonloppuisin n. klo 14 -15. Talviloma viikolla seurasin minkä verran sinne kauppaan viikossa menee. 100€ oli sen viikon saldo, mutta välillä menee kauppaan 120€:kin viikossa. Mielestäni tuokin on liikaa.
Syömme ihan perusruokaa. Perunaa menee paljon sillä mieheni mielestä se on ainoa millä lähtee nälkä.
Leipää pitäisi leipoa itse. Minulla on kyllä kausia, että leivon enemmän, mutta sitten se hiipuu. Jotenkaan en jaksa enkä halua työpäivän jälkeen enää leipoa ja viikonloppuisin haluan vaan olla ja levätä.
Tällä hetkellä tuloni ovat pienemmän koska teen 6t työpäivää. Ihmeesti sitä silti on pärjätty vaikka syksyllä kun tämän lyhennety aloitin pelkäsin, että näemme nälkää.
Meillä ostetaan kyllä karkkia jonkun verran ja mies ostaa itse omat tupakat ja oluet. Itse en polta enkä käytä alkoholia.Suht. normaalilta..Paitsi et juo kaikki juo ainaskin meillä aikuiset! Rahaa menee mut sitä vartenhan se on jos on niin antaa mennä !
- saita-iita
kgfbz< sd kirjoitti:
Suht. normaalilta..Paitsi et juo kaikki juo ainaskin meillä aikuiset! Rahaa menee mut sitä vartenhan se on jos on niin antaa mennä !
Risotot on kanssa edullisia ja halpoja ja niihin saa sotkettua sitä kasvista kans hyvin mukaan.
Joku tuolla kertoikin soijarouheesta,se pitää paikkaansa,sitä ravautat jauhelihan sekaan ja paistat siinä samassa,kukaan ei huomaa mitään. Jatkaa hyvin soossia.
Sitten paistettu riisi/makaroni on kans ehtaa syötävää,heität pannulle,sekaan mitä on ja paistat. Kun se on viittä vaille valmista,rikot sinne nopeasti kananmunaa joukkoon, ja nam,kiinalaista!
Italian mamman risotto:
paistinpannulle öäjyä,sinne heität pilkottuja/kuutioituja/suikaloituja/pakastettuja kasvikisia/juureksia tms
Kuullotat niitä hetkisen,sitten lisäät raakaa riisiä,pyörittelet niitäkin siinä hetken, että saavat makua,sitten lisäät lihan/kalan/kanan ja kuumaa vettä niin, että peittyy. Maustat sitten kun on muhinut valmiiksi maun mukaan,lorauta vaikka kermaa jos huvittaa...hyvvää on. - Ompas halapaa!
saita-iita kirjoitti:
Risotot on kanssa edullisia ja halpoja ja niihin saa sotkettua sitä kasvista kans hyvin mukaan.
Joku tuolla kertoikin soijarouheesta,se pitää paikkaansa,sitä ravautat jauhelihan sekaan ja paistat siinä samassa,kukaan ei huomaa mitään. Jatkaa hyvin soossia.
Sitten paistettu riisi/makaroni on kans ehtaa syötävää,heität pannulle,sekaan mitä on ja paistat. Kun se on viittä vaille valmista,rikot sinne nopeasti kananmunaa joukkoon, ja nam,kiinalaista!
Italian mamman risotto:
paistinpannulle öäjyä,sinne heität pilkottuja/kuutioituja/suikaloituja/pakastettuja kasvikisia/juureksia tms
Kuullotat niitä hetkisen,sitten lisäät raakaa riisiä,pyörittelet niitäkin siinä hetken, että saavat makua,sitten lisäät lihan/kalan/kanan ja kuumaa vettä niin, että peittyy. Maustat sitten kun on muhinut valmiiksi maun mukaan,lorauta vaikka kermaa jos huvittaa...hyvvää on.Ostamme halvinta maitoa, vertailemme kilohintoja,kaupat ovat pullollaan puolen hinnan tuotteita iltaisin ja aamuisin. Päiväykset ovat samalle päivää tai pari päivän päähän. En muistakkaan miloin olisimme ostaneet normaalihintaisia leikkeleitä, lihaa tai leipää...
- ei täällä ainakaan
Ompas halapaa! kirjoitti:
Ostamme halvinta maitoa, vertailemme kilohintoja,kaupat ovat pullollaan puolen hinnan tuotteita iltaisin ja aamuisin. Päiväykset ovat samalle päivää tai pari päivän päähän. En muistakkaan miloin olisimme ostaneet normaalihintaisia leikkeleitä, lihaa tai leipää...
Hönksistä vaan.
Täällä kaksi paikallista markettia keräilee vanhaa ruokaa työttömille ja muuten vähävaraisille jakoon.
Harvoin näkee missään mitään puoleen hintaan, jotain eksoottisia mausteita olen nähnyt olemattomalla hinnalla. - Pummit'
ei täällä ainakaan kirjoitti:
Hönksistä vaan.
Täällä kaksi paikallista markettia keräilee vanhaa ruokaa työttömille ja muuten vähävaraisille jakoon.
Harvoin näkee missään mitään puoleen hintaan, jotain eksoottisia mausteita olen nähnyt olemattomalla hinnalla.Tai muuten sairaat meilläpäin näkyy odottavan kun joku laputtaa ,mut onneks ei tarvi niin alas vajota saa tosi köyhät viedä ne vanhat tuotteet ! Ei niitä paljon mitää taida olla jotain mitä muut ei syö jää vanhaksi !
- Jos haluat säästää ruokamen...
Jos haluat säästää ruokamenoissa , osta kaikki ruokasi Lidl istä, niin suomessa kuin etelänmatkoillasi.
Esim Espanjassa, Kreetalla ja Kanarialla on monen lomakohteen lähellä tuttu Lidl. Hintataso edullisempi kuin turistikeskusten kauppiailla ja tietenkin puolet halvempaa kuin suomessa ( teitenkin riippuu vähän tarvikkeista)
Suomessa toiseksi edullisin siten Lidln jäkeen on S kauppa. K- ryhmä laskenut jonkin verran hintoja mutta useat tuottee puoleen hintaan Lidlistä.
Lisäkai jätä turhat ostokset pois. - tilikirja ja ruokalista
itse olen huomannut, että kun pari vuotta sitten aloimme pitää tarkkaa kirjaa tuloista ja menoista, moni turha heräteostos on vähentynyt.
Eli ruutivihko käyttöön ja sinne omat sarakkeet perheenne menoryhmille.
Voit aluksi tietenkin pitää vain pelkkää ruokapäiväkirjaa.
Kirjaa ylös kaikki ostamasi ruokatarvikkeet, ja laita omat sarakkeet vaikka 'juomat', 'karkit' ja muille turhille, ei ehdottoman välttämättömille.
Ruokalista seuraavalle vkolle etukäteen. Valmistus kauden ja sesongin raaka-aineista, valmiita eineksiä välttäen. Tarjoukset hyödyksi, pakastin ja muut säilöntäkeinot.
Uskon että homma vielä järjestyy.
Ja toisaalta, ruoka on myös yksi elämän nautintoja. Joku ei välitä vaikka söisi kaurapuuroa joka pvä, toinen ajaa mielummin vanhalla autolla ja herkuttelee kunnolla. Elämä ja ruokailu on myös nautinto, sosiaalinen tapahtuma.
Arkisin kun syö terveellisesti voi vkonloppuisin ja juhlapäivinä herkutella. Herkutkin maistuu paremmille kun niitä ei syö joka pvä. - lihatuotteet suojakaasussa
ovat parhaimmillaan parasta ennen päiväyksen kohdalla ja mikä parasta - 50 % punainen lappu pakkauksen päällä.
- saita-iita-
Kerää yksi kuukausi kauppalappuja talteen. Sitten otat kupin kahvia,punakynän ja ne kuitit. Sitten aloitat yliviivaamisen ja vertailemisen. Keksipaketteja, hui 16 euroa,pois. Jäätelöpaketti joka ikisessä lapussa,pois, kuusi litraa limua viikossa,ainakin kolme pois, lautasliinoja 7euroa,pois..kalafilesuikaleet 6.80 ,pakastepizzat 7.40 pois..pois...8 pussia karkkia a 3.80poispois..12 suklaapatukkaa.....muovikasseja 16 kpl pois...näin käyt ne lappusi läpi ja viivaat kaikki pois mikä nostattaa karvat pystyyn. Jätät vain ne,mitkä on "oikeaa" ruokaa.
Ja laskeppa myös näin: jos syötte työssä ja koulussa, ei pitäisi enää mennä rahaa ruokaan noin hillittömästi.
700e jaettuna 30 päivää on 23.33 per päivä ja se jaettuna neljälle on 5.83...aika paljon!- kannattaa aina
Minulla on vain ruutupaperi mihin kirjaan kuukauden ostokset. Kauppaan lähtiessä ostoslista ja parasta myös pysyä siinä ei heräteostoksia. Voi todella miettiä, että onko karkit ja limsa tarpeellista tai joku muu vastaava ostos. Kaikki tuollaiset turhat kalorit kun jättää ostamatta, sehän satsausta omaan terveyteen.
- Nuuka herkkusuu
Suosikkiruokani on kaalilaatikko eri vivahteilla "tuunattuna". Halpaa, riittoisaa ja ravitsevaa.
Yleensä alan soveltamaan tätä: http://plaza.fi/ellit/ideakeittio/ruokaohjeet/kaalilaatikko
Siihen sitten jotain lisukkeita tai jonkin ainesosan vaihtaminen toiseen - milloin mitäkin.- Make
Lounaalle tai illan suolaisen nälkään pikanuudelit 49 snt vaaleata leipää ja kinkkua, vettä tai mehua. Aterian hinta noin 0,8 €
YamYam nuudelit on parhaita.
Monta mäkkäri tai nakkari käyntiä torjuttu näillä.
Mäkkäristä ei liene selviä alle 5 € - Kiva mut
Make kirjoitti:
Lounaalle tai illan suolaisen nälkään pikanuudelit 49 snt vaaleata leipää ja kinkkua, vettä tai mehua. Aterian hinta noin 0,8 €
YamYam nuudelit on parhaita.
Monta mäkkäri tai nakkari käyntiä torjuttu näillä.
Mäkkäristä ei liene selviä alle 5 €Ei pidä sit nälkää minulla oikein ollenkaan töissä syön tos iltapäivällä.14-15 (lounas 11-12) muutaman leipäpalasen kanssa mut kotiin kun pääsee on ihan kiljuva nälkä
- puuttuvilla kasviksilla
Eli säästöä tulee, kun rupeatte käyttämään enemmän kasviksia -porkkana, sipuli, kaali, punakaali, lanttu, nauris, peruna, punajuuri, omena yms. ovat ympäri vuoden korkeintaan euron kilohinnaltaan! Noiden lisäksi voi sitten ostaa pieniä määriä jotain (kilohinnaltaan) kalliimpaakin kasvista, kuten parsa/kukkakaalta, erivärisiä paprikoita, hunajameloonia, salaattia, litsejä...
Pääosa ruuasta koostukoon halvoista perusraaka-aineista (juurekset, viljatuotteet), ja kalliimmat (kuten liha, kala, juustot) olkoot vain lisukkeena.
Mausteita kehiin! Eli samoista ruoka-aineista saa valmistettua "uusia" pöperöitä, kun maustaa ne uudella tavalla. Tuiki tavallinen kanakastikekin maistuu uudelta, kun siihen lorauttaa kookosmaitoa ja sitruunamehua, ripauttaa chiliä ja korianteria. Eikä tule kalliiksi, kun kananliha on peräisin paistetuista kanankoivista (eikä kanasuikaleista). Vastaavasti muihinkin kanapalaruokiin (keitot, risot, wokit, munakkaat, laatikot) käytän paistetuista koivista irrotetut lihat.
Wokit ovat meillä suosittuja. Kuorin ja suikaloin kasvikset itse (en osta valmiita pakastewok-vihanneksia), esikypsennän mikrossa tai kiehauttamalla kattilassa. Sitten pannulle paistumaan öljytilkassa. Lisäksi kana/kala/kinkkupaloja/marinoituja papuja/katkarapuja ja riisiä/ohrasuurimoita/nuudeleita/couscousia.
Pakastekatkaravut ovat helppokäyttöisiä moneen ruokaan. Vaikka ne kilohinnaltaan ovat tuplahintaisia jauhelihaan nähden, niin niiden menekki on vähäisempää (keveitä). Teen niistä esim. makaronilaatikon (maustan tillillä, sitruunapippurilla yms.), kastikkeen, täytteen uuniperunoihin/tortilloihin/pitaleipiin. Niitä voi käyttää nuudeleiden kans pikaruokana, voi lisätä munakkaisiin, kalakeittoihin, pataruokiin.
Helppo ja edullinen ruoka itse tehtynä on myös "meksikonpata" yms. Eli riisit, mausteet, kasvikset, jauheliha kaikki "omasta takaa" eikä valmiista pata-ainespussista.
Jauhalihapihvejä voi jatkaa erilaisilla kasvisraasteella. Perinteisin lienee punajuuriraasteella jatkaminen, jolloin tulee lindströminpihvejä. Maistunevat vannoutuneille lihanpurijoillekin. Ja joskus voi jättää koko jauhelihan pois, ja tehdä ihan vain kasvispihvejä/pyöryköitä/mureketta. Niitä voi välillä juhlistaa sekoittamalla raastetaikinan sekaan vaikkapa vähän aurajuustoa.
Lisukkeeksi myös erilaisia raasteita. Yhdistelemällä 1-3 eri kasvista kerrallaan saa lukemattomia raastevaihtoehtoja. Raasteen sekaan voi pilkkoa pieniä määriä appelsiinia, (säilyke)persikkaa, vinirypäleitä, luumua, tomaattia, paprikaa, raejuustoa, auringonkukansiemeniä, retiisiä, ituja, persiljaa, fetaa, oliiveja tms. koristeeksi ja piristeeksi.
Kerran viikossa voi pitää tähderuokapäivän. Pistää vaikka ruokien jämät (kuten jauhelikastikkeet ja pilkotut spaghetit tai pilkkoo keitetyt vihannekset ja perunat tai paloittelee silakkapihvien jämät/kyljykset riisin...) pannulle ja päälle rikkoo munia. Saa kunnon munakkaan. Raastetta/salaattia/hedelmälohkoja lisukkeeksi. Jos jämiä ei ole jäänyt, tekee jotain muuta edullista (esim. pinaatti- tai kasvissosekeitto, riisipuuroa kera marjojen tai kiisselin).
Meillä kuluu viiden sapuskoihin ( vaippoihin, vessapapereihin, pesuaineisiin ja muuhun sellaiseen) normaalioloissa noin viisisataa euroa kuussa. Sisältää kaikki muut ruuat paitsi puolison työpaikkalounaan ja hyvin satunnaiset "ulkonasyömiset". Sämpylät teen itse, muut leivät ostetaan kaupasta. Maitoa kuluu paljon. Syömme erittäin monipuolisesti ja vaihtelevasti -se ja hyvä mielikuvitus takaavat, että jaksan "innostua" päivittäisestä kokkaamisesta.- herkkäsuinen
Esitän eriävän mielipiteeni kanankoipien käytöstä ns. edullisempana vaihtoehtoina suikaileille. Minä en ainakaan voi syödä kanankoipia läheskään kokonaan. Vähintään puolet roskiin johtuen epämääräisistä "lihaosista" jotka kertakaikkiaan tökkäisevät... Ostan mieluummin suikaileita enkä edes paisti vaan file, kaikki tulee käytettyä varmasti eikä tarvitse kakoa...
- roikkeet
herkkäsuinen kirjoitti:
Esitän eriävän mielipiteeni kanankoipien käytöstä ns. edullisempana vaihtoehtoina suikaileille. Minä en ainakaan voi syödä kanankoipia läheskään kokonaan. Vähintään puolet roskiin johtuen epämääräisistä "lihaosista" jotka kertakaikkiaan tökkäisevät... Ostan mieluummin suikaileita enkä edes paisti vaan file, kaikki tulee käytettyä varmasti eikä tarvitse kakoa...
ja luut,ei tartte itte siivota,on halvempaa kun ostaa suikaleet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t745518- 353071
- 402684
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin272045Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402032Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291859- 951822
- 1741752
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241478Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät941240