Mistä rahat lasten harrastuksiin?

yksinhuoltajamamma

Olen yksinhuoltaja äiti täältä pääkaupunkiseudulta. Olen ihan hyvässä työssä ja ennen rahat ovat riittäneet ihan hyvin kaikkeen tärkeään. Nyt kuitenkin menoja on tullut koko ajan enemmän lasten harrastuksien kautta. Niihin on uponnut jo kaikki säästöt ja nyt minua huolettaa, että kuinka saan maksettua lasten rakkaat harrastukset vielä ensi vuonnakin. 15 vuotias poikani pelaa kiekkoa ja kausimaksu on noin 2000 euroa. Tyttöni voimistelee ja se maksaa noin 100 euroa kuussa. Lisäksi on kaikki kisat, pelit ja varusteet, jotka pitää ainakin osaksi maksaa itse. Olen miettinyt tätä jo pitkään ja en haluaisi, että lapseni joutuvat rahan takia luopumaan harrastuksistaan. Kertokaa muut samanlaisista kokemuksista tai vinkeistä kuinka itse tekisitte tässä tilanteessa.

30

8851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairut

      tai siis, lapset vois osallistua itse raha-talkoisiin. Lehtienjakoa ja lapsenvahtimista jne.
      Ja tietysti,mistäs muusta kuin ruuasta. Ostat perusjuureksia ja kasviksia ja jatkat niillä.
      Eipä muuta keksi,myyt vanhoja tavaroita...kirjoja jne

      • KK*

        Tiedän että joissain jääkiekkoseuroissa on semmonen periaate, ettei rahapulan takia tarvi lopettaa. Voit puhua seuran johdon kanssa sun ongelmasta ja luultavasti saat alennusta maksuihin. Yllätyn jos et saa. Muttei kantsi siitä sitten kaikille puhua koska kateelisia riittää. Mutta ota yhteyttä "päämiehiin".

        Kenties sama voisi toimia jumppapuolella. Voisikohan tyttösi kenties apuvalmentaa pienempiä ja saada sillä tavoin alennusta maksuihin?

        Toivon, että onnistut. Aurinkoista kevättä teille toivotan =)


    • hjhjhj

      "kaikki säästöt uponneet lasten harrastuksiin..." ihanko totta? en yhtään ihmettele, että sulla on rahavaikeuksia. suhteellisuudentajua, kiitos. laitat keskenkasvuisten harrastuksiin enemmän kuin tienaat ja todennäköistä on että harrastus lopahtaa ennen täysi-ikää. mites ajattelit opinnot kustantaa, jotka ehkä ovat hieman tärkeämmät?

      lapset itse keräämään rahaa. ylhäältä sai jo vinkkejä, ei sinun tarvi yksin heidän harrastuksia kustantaa. missäs lasten isä?

    • KiekkoMutsi

      Myös minun poika harrastaa kiekkoa, pelaa c-junioreissa. Tiedän, että maksut ovat kerrassaan kovia kiekossa. Meidän seurassa, täällä pohjoisessa, on päädytty sellaiseen ratkaisuun ainakin parin yksinhuoltajan pojan kohdalla, että me muut vanhemmat kannamme vastuun poikien kuukausimaksuista. Meistä jokainen perhe laittaa kuukausittain muutaman euron joukkueen tilille ja näin saamme pidettyä nämä kiekkopojat ringissämme. Myöskin talkoita voidaan tehdä ja niistä saatava raha voidaan tulouttaa esim. yksinhuoltajien lapsien maksuihin. Keinoja on monia, jos vain on haluja. Murrosikäiselle lapselle on tosi kova paukku, jos rahan takia pitää harrastus lopettaa.

      Uskon vahvasti, että pääkaupunkiseudulla myöskin on tällainen auttaminen mahdollista. Kysele seurastanne asiasta, voit yllättyä positiivisesti. On kyllä hemmetin väärin, että lapset ovat kovin eriarvoisessa asemassa urheilun kalleuden vuoksi. Meillä pitäisi olla kuten Ruotsissa, että valtio maksaa lähes kokonaan kiekkojunioreiden kuukausimaksut. Tällä meidän systeemillä joutuu moni huippulupaus lopettamaan lajin rahan vuoksi, se on hemmetin väärin.

    • samaa miettivä

      Olen 3 lapsen yh,tähän asti saanut harrastukset maksettua.Muista asioista sitten pitänyt karsia..ei oo pleikkareita,x-boxeja,kännyköissä halvimmat perusmallit jne.Kiekkoilevalle pojalleni hain viime talvena kaupungilta apurahaa kiekkoiluunsa,varusteita hankittiin. Aion ens kaudella taas hakea apurahaa,kovin useinhan sitä ei voi hakea. Sossusta vois kysyä apua,en ole siellä vielä tän asian takia käynyt. Kyselepä kaupunkinne sossusta,nuorisotstosta tms.onko siellä mitään tarjolla.

      Seuraavana aion ryhtyä hakemaan sponsoria pojalleni,siirtyy näet d-junnuihin ja kulut nousee kun harj.kerrat lisääntyvät.Tietysti poika kasvaa ja pitää isompia varusteita hankkia..Eli käytännössä lähden firmoissa,liikkeissä käymään ja selittään asian.
      Edellä mainitista lapsenkaitsemis- ja lehtienjakeluhommista varmaan lisärahaa vois saada.
      Miten lasten isä osallistuu? Meillä on elatusrahat hieman vaihdelleet..mutta aika hyvin tukea saatu.Toivottavasti voitte keskustella ja saada apua lasten isältä.
      Hyvää jatkoa!

      • Sairut

        Entäs jos kaikki yh-äidit ja isätkin toki löytäisivät toisensa jotenkin näissä urheilupiireissä ja yhdistäisivät voimansa! Tarkoitan, että perustettaisiin "huoltomammat"-yhdistys tms ja sitten viisaat päät yhteen! Juuri noita sponsoreita hankittais isoista firmoista,kirpputoreja
        (kulunut idea mutta kuitenkin!) kannatustansseja,
        vois myydä arpoja jos sais arpajaisvoittoja...jnejne
        Sieltä sitten jaettaisiin stipendejä jollakin systeemillä puutteenalla oleville lapsille ja nuorille. Voisi olla että sellainen saattaisi ottaa tulta kun löytyisi muutama aktiivinen mamma, ja pappakin toki!
        Nappiksien vaihtopörssi-kiekkokamapörssi-balettitossupörssi...
        Idean saa vapaasti omia itselleen ja omiin nimiinsä.
        Joku julkkis vetojuhdaksi...se on siinä!


      • ja millähän
        Sairut kirjoitti:

        Entäs jos kaikki yh-äidit ja isätkin toki löytäisivät toisensa jotenkin näissä urheilupiireissä ja yhdistäisivät voimansa! Tarkoitan, että perustettaisiin "huoltomammat"-yhdistys tms ja sitten viisaat päät yhteen! Juuri noita sponsoreita hankittais isoista firmoista,kirpputoreja
        (kulunut idea mutta kuitenkin!) kannatustansseja,
        vois myydä arpoja jos sais arpajaisvoittoja...jnejne
        Sieltä sitten jaettaisiin stipendejä jollakin systeemillä puutteenalla oleville lapsille ja nuorille. Voisi olla että sellainen saattaisi ottaa tulta kun löytyisi muutama aktiivinen mamma, ja pappakin toki!
        Nappiksien vaihtopörssi-kiekkokamapörssi-balettitossupörssi...
        Idean saa vapaasti omia itselleen ja omiin nimiinsä.
        Joku julkkis vetojuhdaksi...se on siinä!

        perusteella sitten joku on vähäosainen? riittääkö yhksinhuoltajuus? entäs ne, joiden vanhemmat ovat sairaseläkkeellä, työttömiä? isolapsiset perheet? eli lapsia 10 maailmaan ja sitten oletus, että joku huoltomammat ja -papat kustantavat jääkiekkoharrastuksen. ja sitten, eihän se voi urheiluharrastusten tukemiseen jäädä, pitäähän noiden lasten päästä opiskelemaan ja hehän eivät ehdi töihin urheilultaan.

        anteeksi vain, itse olen sitä mieltä, että niin makaa kuin petaa. eli harrastukset tulojen mukaan.


      • rajoissa!
        ja millähän kirjoitti:

        perusteella sitten joku on vähäosainen? riittääkö yhksinhuoltajuus? entäs ne, joiden vanhemmat ovat sairaseläkkeellä, työttömiä? isolapsiset perheet? eli lapsia 10 maailmaan ja sitten oletus, että joku huoltomammat ja -papat kustantavat jääkiekkoharrastuksen. ja sitten, eihän se voi urheiluharrastusten tukemiseen jäädä, pitäähän noiden lasten päästä opiskelemaan ja hehän eivät ehdi töihin urheilultaan.

        anteeksi vain, itse olen sitä mieltä, että niin makaa kuin petaa. eli harrastukset tulojen mukaan.

        Jokainen kykyjensä mukaan. Yksinhuoltajuus tuntuu olevan perustelu kaikelle. Onko se joku mitta, että kaikki pitää tulla helpolla ja valmiina, muiden kustantamana.

        Harrastaminen on vapaa ehtoista ja harrastusta valittaessa tulisi ottaa huomioon, että sen pysyy omin varoin kustantamaan loppuun asti. Harrastus on ilo, ei status.


      • Samaa mieltä
        rajoissa! kirjoitti:

        Jokainen kykyjensä mukaan. Yksinhuoltajuus tuntuu olevan perustelu kaikelle. Onko se joku mitta, että kaikki pitää tulla helpolla ja valmiina, muiden kustantamana.

        Harrastaminen on vapaa ehtoista ja harrastusta valittaessa tulisi ottaa huomioon, että sen pysyy omin varoin kustantamaan loppuun asti. Harrastus on ilo, ei status.

        edellisten kanssa. Ei yksinhuoltajuus tarkoita sitä, että käydään ruikuttamassa varoja muilta harrastuksiin ja ylimääräisiin touhuihin. Toiset eivät pysty edes hankkimaan kunnollisia vaatteita lapsilleen, kun toiset miettivät miten saisivat salimaksut maksettua.

        Kukin harrastakoon varojensa mukaan. Ellei niitä ole tarpeeksi jääkiekkoon, voipi vaihtaa halvempaan. Eikö?


      • Myös YH
        rajoissa! kirjoitti:

        Jokainen kykyjensä mukaan. Yksinhuoltajuus tuntuu olevan perustelu kaikelle. Onko se joku mitta, että kaikki pitää tulla helpolla ja valmiina, muiden kustantamana.

        Harrastaminen on vapaa ehtoista ja harrastusta valittaessa tulisi ottaa huomioon, että sen pysyy omin varoin kustantamaan loppuun asti. Harrastus on ilo, ei status.

        Ei muiden tarvi maksaa yksinhuoltajien kuluja vain siksi, että ollaan yksinhuoltajia.

        Sääli, ellei rahat riitä harrastukseen, mutta voin lohduttaa, että jos todellinen lahjakkuus on kyseessä, löytyvät ne rahat varmasti.

        Oma poikani on ns huipputason urheilija eräässä lajissa. Kukkaroni on aika keveä, mutta rahat pojan harrastukselle ovat järkkääntyneeet. Seura on hommannut sponsoreita firmoista, että on saatu matkat ja välineet kuntoon.


      • meitä on joka junaan :(
        rajoissa! kirjoitti:

        Jokainen kykyjensä mukaan. Yksinhuoltajuus tuntuu olevan perustelu kaikelle. Onko se joku mitta, että kaikki pitää tulla helpolla ja valmiina, muiden kustantamana.

        Harrastaminen on vapaa ehtoista ja harrastusta valittaessa tulisi ottaa huomioon, että sen pysyy omin varoin kustantamaan loppuun asti. Harrastus on ilo, ei status.

        Ei yksinhuoltajuus oikeuta saamaan alennuksia lasten harrastuksista, mutta yh-perheissä on vain yksi maksaja tai ainakin vähemmän tuloja kuin kahden huoltajan perheessä.

        Ei minusta ole lasten syy, että vanhemmat ovat eronneet eikä toinen vanhempi ole kiinnostunut lapsestansa.

        Ennenkaikkea on hienoa, että yksinhuoltajaäiti haluaa kasvattaa lapsiaan kuten kahden huoltajan perheetkin ja etsii omatoimisesti keinoja rahoittaakseen lasten harrastukset. Uskoisin, että ap on jo luopunut kaikista niistä omista menoista mistä vain on mahdollista lastensa hyväksi ja silti täällä joku kateellinen(?) jaksaa valittaa. Yhteiskunnalle tulee paljon kalliimmaksi yh, joka notkuu ravintoloissa illat samalla kun lapset potkivat mummoja kadulla.

        Hitto, että sapettaa aikuisten ihmisten ajattelemattomuus! Ei ap. ollut teiltä rahaa pyytämässä!


      • Sapettunut
        meitä on joka junaan :( kirjoitti:

        Ei yksinhuoltajuus oikeuta saamaan alennuksia lasten harrastuksista, mutta yh-perheissä on vain yksi maksaja tai ainakin vähemmän tuloja kuin kahden huoltajan perheessä.

        Ei minusta ole lasten syy, että vanhemmat ovat eronneet eikä toinen vanhempi ole kiinnostunut lapsestansa.

        Ennenkaikkea on hienoa, että yksinhuoltajaäiti haluaa kasvattaa lapsiaan kuten kahden huoltajan perheetkin ja etsii omatoimisesti keinoja rahoittaakseen lasten harrastukset. Uskoisin, että ap on jo luopunut kaikista niistä omista menoista mistä vain on mahdollista lastensa hyväksi ja silti täällä joku kateellinen(?) jaksaa valittaa. Yhteiskunnalle tulee paljon kalliimmaksi yh, joka notkuu ravintoloissa illat samalla kun lapset potkivat mummoja kadulla.

        Hitto, että sapettaa aikuisten ihmisten ajattelemattomuus! Ei ap. ollut teiltä rahaa pyytämässä!

        Hitto, että sapettaa aikuisten ihmisten ajattelemattomuus! Mutta yh-perheissä on vain yksi maksaja tai ainakin vähemmän tuloja kuin kahden huoltajan perheessä. Hitto, että sapettaa aikuisten ihmisten ajattelemattomuus!

        Hitto, että sapettaa aikuisten ihmisten ajattelemattomuus!Ei ap. ollut teiltä rahaa pyytämässä! Kyllä me käymme töissä ja maksamme teidän lapsilisät korotuksineen. Me maksamme teidän elatustuen. Me maksamme tiedän asumistuet. Hitto, että sapettaa aikuisten ihmisten ajattelemattomuus!

        Hitto, että sapettaa aikuisten ihmisten ajattelemattomuus! Yhteiskunnalle tulee paljon kalliimmaksi yh, joka notkuu ravintoloissa illat samalla kun lapset potkivat mummoja kadulla. Harrastus ei estä tätä tapahtumasta Hitto, että sapettaa aikuisten ihmisten ajattelemattomuus!

        Hitto, että sapettaa aikuisten ihmisten ajattelemattomuus! Miksi pitää aina olla laskukone kädessä ja laskemassa mistä saadaan tukea mihinkin. Tehkää töitä ja maksakaa itse menonne. Hitto, että sapettaa aikuisten ihmisten ajattelemattomuus!

        Hitto, että sapettaa aikuisten ihmisten ajattelemattomuus! Ei todellakaan ole lasten vika että vanhempien kyvyt ei riitä lasten harrastusten maksuun ja valitkaan halvempi harrastus pönkittämään omaa itsetuntoa kuin se kaikkein kallein. Ei yh tarvitse koko ajan todistella itselleen ja muille pystyy kasvattamaan lapsen kun tällä on kallis harrastus kyllä se kasvatuksen onnistuminen näkyy ihan muissa asioissa kyllä hyvä koulutus tärkeämpää kuin kallis harrastus että ei peri tätä yh köyhyyttää vaan saa kunnon ammatin ja tätä kautta elättävän työpaikan ettei tarvitse laskin kädessä kulkea sukupolvesta toiseen.Hitto, että sapettaa aikuisten ihmisten ajattelemattomuus!


      • lapsille
        meitä on joka junaan :( kirjoitti:

        Ei yksinhuoltajuus oikeuta saamaan alennuksia lasten harrastuksista, mutta yh-perheissä on vain yksi maksaja tai ainakin vähemmän tuloja kuin kahden huoltajan perheessä.

        Ei minusta ole lasten syy, että vanhemmat ovat eronneet eikä toinen vanhempi ole kiinnostunut lapsestansa.

        Ennenkaikkea on hienoa, että yksinhuoltajaäiti haluaa kasvattaa lapsiaan kuten kahden huoltajan perheetkin ja etsii omatoimisesti keinoja rahoittaakseen lasten harrastukset. Uskoisin, että ap on jo luopunut kaikista niistä omista menoista mistä vain on mahdollista lastensa hyväksi ja silti täällä joku kateellinen(?) jaksaa valittaa. Yhteiskunnalle tulee paljon kalliimmaksi yh, joka notkuu ravintoloissa illat samalla kun lapset potkivat mummoja kadulla.

        Hitto, että sapettaa aikuisten ihmisten ajattelemattomuus! Ei ap. ollut teiltä rahaa pyytämässä!

        etsiä mahdollisimman kallis harrastus? jääkiekko on yksi kalliimpia hiihdon ohella. minunkin lapseni olisivat aikoinaan halunneet alkaa jääkiekon, mutta en suostunut, vaan johdattelin muiden pariin. halvempiakin on ja yhtä hyviä.

        minusta ap on vähintäänkin ajattelematon. kertoo laittaneensa säästönsäkin lasten harrastuksiin. harrastuksiin, jotka vaikka rakkaita ovatkin, eivät luultavasti ikinä tuo leipää pöytään. mites sitten kun lähdetään opiskelemaan?

        menot tulojen mukaan - myös harrastusmaksut.

        ja muuten, olen yh minäkin. minun lapseni pelaavat lentopalloa ja ainakin siihen ovat vähäiset varani riittäneet.


      • ihme loisia täällä..
        ja millähän kirjoitti:

        perusteella sitten joku on vähäosainen? riittääkö yhksinhuoltajuus? entäs ne, joiden vanhemmat ovat sairaseläkkeellä, työttömiä? isolapsiset perheet? eli lapsia 10 maailmaan ja sitten oletus, että joku huoltomammat ja -papat kustantavat jääkiekkoharrastuksen. ja sitten, eihän se voi urheiluharrastusten tukemiseen jäädä, pitäähän noiden lasten päästä opiskelemaan ja hehän eivät ehdi töihin urheilultaan.

        anteeksi vain, itse olen sitä mieltä, että niin makaa kuin petaa. eli harrastukset tulojen mukaan.

        TÄYSIN SAMAA MIELTÄ!
        Pitääkö muiden kustantaa perheesi harrastukset jos itse olet asiasi "sotkenut"? Miksi ihmeessä? Yhtä hyvin muut voisivat mällätä rahansa liian elintasoon nähden liian kalliisiin harrastuksiin, vaatteisiin, matkusteluun tms. ja vedota sitten siihen, että tili on nyt tyhjä ja voitaisiinko yhteisvastuullisesti hiukan sponssata mussukan harrastusta. Olet itse lapsesi alulle laittanut, joten hoidat kustannukset myös itse. Miksi ihmeessä on pitänyt noin kalliit harrastukset aloittaa jos tiedossa on, että maksat niiden kulut yksin? Eihän se oikeasti voi olla muiden perheiden vika ja heidän tehtävänsä maksaa mukuloidesi harrastuksista, jos sinä olet päätynyt suhteessasi yksinhuoltajaksi?? Ärsyttää tämä yli äyräiden pursuava tasa-arvolässytys, siis se, että taustasta, tuloista, viitseliäisyydestä, työpaikasta ja opiskeluista huolimatta kaikilla pitäisi olla joka hemmetin asiaan samat oikeudet ja mahdollisuus kaikkeen kivaan yhteneväisesti. Tällä menolla ei kohta ole enää järkeä paiskia töitä, kun ilman sitäkin yhteiskunta/seurat/ne kuuluisat "muut" säälin ja tasa-arvon nimissä kuitenkin kustantavat erinäiset huvimenot. Omien ansioiden mukaan valitaan se elintaso mihin varaa on ja jos mielii enemmän, niin sitten pitää ITSE tehdä töitä sen eteen. muussa tapauksessa tyydytään siihen mitä on.


    • en man

      Voisit vaikka kirjoittaa paikakuntasi Lions klubiin ja kysyä että auttaisivatko he esimerkiksi urheiluvälineiden hankinnassa. Lions-club etsii tuettavia kohteita ja järjestävät tilaisuuksia sekä tempauksia joilla voivat tukea apua tarvitsevia. Kannattaa kirjoittaa ja kysyä. Et menetä mitään.

    • <joro>

      vaihtakaa vähemmän mediaseksikkäisiin ja halvempiin lajeihin. joku muu joukkuepeli on varmasti yhtä antoisaa, vaikkei justiinsa kiekko oliskaan - ja halvempaa: salibandy, koris, pesis, jalis,lentis.... kiekko ny vaan on hirmu kallista. ellei poitsu itse halua repiä rahoja siihen vaikka lehtiä jakamalla, ei se rakkaus lajiin oo aitoa.

      mut poika harrastaa hiihtoa; siihenki uppoo älyttömästi; suksiin, sauvoihin, voiteisiin, pukuihin vuositasolla 1000-2000 ekeä. mä myös yh, tytär käy kuviksessa ja soittamassa, että ne pysyy hanskassa, mutta poika jo 16 vee rahoittaa ite harrastuksensa. on saanu kaks sponsoria, ku on pärjännyt ja seuran tukea. lisäks jakaa lehtiä, hoitaa muksuja, leikkaa nurtseja ym. on säästäväinen. mun osaks on jäänyt vaan kilpamatkojen hoito ja tietty tsemppaus.

      • Jotkut

        yh:t näemmä tajuavat, että itse kuuluu rahoittaa harraste eikä vinkua apua muilta.


    • joku raja

      Lasten harrastusten ei kuulu syödä vanhempien säästöjä tai perheen ruokamenoja.

      Ilmoita, että nyt loppui köyhäily ja harrastuksiin hankitte joko itse rahat tai vaihdetaan halvempiin.

      Jääkiekkoilija viihtyisi varmasti esim. kamppailulajien parissa; kausimaksut 100-200 euroa. Tyttö viihtyisi varmasti muun naisliikunnan parissa, niin ikään selviäisitte 100-200 eurolla.

      Pakkoko sitä aina on hyystä kilpaurheilua; jumppaa ja muuta löytyy ihan harrastustyyppistäkin.

      4-5 kertaa viikossa harjoitukset -tyyppisiin harrastuksiin ehdollistetut lapset eivät voi olla psyykkisesti terveitä. Ei ole ainakaan vanhemmuus kunnossa niissä perheissä.

      • liian rasittavaa

        "4-5 kertaa viikossa harjoitukset -tyyppisiin harrastuksiin ehdollistetut lapset eivät voi olla psyykkisesti terveitä. Ei ole ainakaan vanhemmuus kunnossa niissä perheissä."
        Tuo on totta. Kyllä näkee, että esim. taitoluistelija Kiira Korvesta on suuresta harjoittelumäärästä johtuen kasvanut epäsosiaalinen ja agressiivinen ihminen. Siksi kannattaakin kannustaa lapsia oleilemaan illat TV:n ääressä. Se on ilmaista ja lapset oppivat arvokkaita ihmissuhdetaitoja katsoessaan asiaa käsitteleviä sarjoja, eikä vanhempien aika kulu lasten harrastuksiin kuljettamisessa. Murrosiän kynnyksellä voi nuori sitten siirtyä ulos kaduille toteuttamaan oppimiaan taitoja. Näin kasvaa psyykkisesti ja fyysisesti terveitä aikuisia.


      • Urheilija lapsen äit
        liian rasittavaa kirjoitti:

        "4-5 kertaa viikossa harjoitukset -tyyppisiin harrastuksiin ehdollistetut lapset eivät voi olla psyykkisesti terveitä. Ei ole ainakaan vanhemmuus kunnossa niissä perheissä."
        Tuo on totta. Kyllä näkee, että esim. taitoluistelija Kiira Korvesta on suuresta harjoittelumäärästä johtuen kasvanut epäsosiaalinen ja agressiivinen ihminen. Siksi kannattaakin kannustaa lapsia oleilemaan illat TV:n ääressä. Se on ilmaista ja lapset oppivat arvokkaita ihmissuhdetaitoja katsoessaan asiaa käsitteleviä sarjoja, eikä vanhempien aika kulu lasten harrastuksiin kuljettamisessa. Murrosiän kynnyksellä voi nuori sitten siirtyä ulos kaduille toteuttamaan oppimiaan taitoja. Näin kasvaa psyykkisesti ja fyysisesti terveitä aikuisia.

        Et oo tosissas!!!!


    • 56v.

      Meillä kyllä tuossa iässä lopetettiin, jääkiekossa
      sitten kun se Amerikan matka tehtiin.

      Keskityttiin Lukioon, ajateltiin että ei ole enää potkua molempiin.

      Aloitettiin Harrastukset ja jääkiekko 4v iässä.


      Mistä rahat, en tiedä,
      mutta ensin voisin sanoa että hyvät lähtökohdat olet lapsillesi antanut.

      Noissa harrastuksissa on ruumiillinen kehitykin ollut hyvää, on tullut enemmän voimaa ja lihaksia.

      Luusto on vahvistunut.

      MUTTA se raha, koska jääkiekko on niin jokapäiväistä jne. voisiko poika hankita
      siirtymistä salibändiin ???, sitten kun on sopiva hetki jääkiekon lopettamiselle.
      -------
      MEILLÄ PIKKUKAUPUNGISSA kyllä voi anoa vapautusta lisenssimaksuista, ym.
      Myös eri seurat ovat erihintaisia,
      toki kauemmaksi tulee kulkeminen maksaman enemmän.



      Hyvät ovat ratkaisusi olleet,
      toki kaikissa on myös sitä huonompaa porukkaa,
      "sano heille että eivät ota oppia niistä pelleistä vaan fiksummasta PORUKASTA"

    • tässä tuli vinkkiä

      että voi hakea seuralta erivapauksia, se on ok. Sitten ehdotettiin, että lapset etsisivät halvempia harrastuksia. Järkeviä ehdotuksia.
      Ettet sinä vain olisi curling-vanhempi, joka yrittää pedata lapsille sileää tietä, siis hyvät harrastukset, kuten muillakin, vaikkei teillä ole varaa niihin? Ei harrastukset loppujen lopuksi ole niin tärkeitä, että niihin kannattaa kaikki rahat laittaa. Yritä järjestellä, mutta jos ei onnistu, ehdota halvempia harrastuksia. Sehän on yksi oppi lapsille, että on monia mahdollisuuksia elämässä, eikä kannata jämähtää johonkin yhteen juttuun.

      • ..jj

        Ei lasten harrastukset ole maailman tärkeitä.


    • rahaton ja harratukseton

      Olen 16 vuotias urheilullinen poika. Olen harrastanut monia lajeja, kuten salibandyä ja jalkapalloa. Viime vuonna vanhempani sanoivat etten voi enää harrastamista, vaikka olin lähellä maajoukkuettakin. Syy on se että he ovat lestadiolaisia ja heidän mukaansa on väärin olla huippu-urheilija tai edes harrastaa lajia. Mitä voin tehdä, jotta saisin harrastaa edes jotakin?

      • ......

        Mitä mä oon 14vuotiaan tyttöni harrastusta (jalkapalloa) seurannu, nii se on sille melkeinpä kaikki kaikessa. Jotkut nuoret ei kykene elämää ilman harrastustaan ja jos on pelannu jossain joukkueessa vuosia niin joukkueen vaihtaminen voi olla vaikeaa. Mun tyttö joutu yhes vaiheessa melkein lopettamaa jalkapallon jota on pelannu neljä vuotta, ja se melkeinpä itki, mut onneks se mahollisuuden jatkaa ja rauha talossa.


      • ??
        ...... kirjoitti:

        Mitä mä oon 14vuotiaan tyttöni harrastusta (jalkapalloa) seurannu, nii se on sille melkeinpä kaikki kaikessa. Jotkut nuoret ei kykene elämää ilman harrastustaan ja jos on pelannu jossain joukkueessa vuosia niin joukkueen vaihtaminen voi olla vaikeaa. Mun tyttö joutu yhes vaiheessa melkein lopettamaa jalkapallon jota on pelannu neljä vuotta, ja se melkeinpä itki, mut onneks se mahollisuuden jatkaa ja rauha talossa.

        Rakkaasta harrastuksesta luopuminen on varmasti vaikeaa, mutta täytyykö lapsia suojella pettymyksiltä? Jos tahtoo pelata varman päälle, kannattaa olla kaukaa viisas ja antaa lapsen aloittaa vain sellaisia harrastuksia, joita voi jatkaa vaikka jäisi työttömäksi ja perheen tulot tippuisi lähes nolliin.


    • yh itsekin

      Melkein toivon, että aloittajat lapset on joutunut lopettamaan kalliit harrastuksensa: Lasten on tärkeää oppia, että menot tulee mitoittaa tulojen mukaan.

      • ohut lompakko

        Niinpä. Muuten oppivat jo nuorella iällä siihen, ettei opiskelulla, työllä ja rahalla ole niin väliä kun jos jotain haluaa niin sen ilman muuta saa vaikkei varaa olisikaan, koska "kyllähän nyt muut maksavat meidänkin laskut omien laskujensa lisäksi...". Meinaatteko (te, jotka ehdotitte, että seura sponssaisi ilmaisen harrastuksen), että me muut paiskimme ihan huviksemme töitä ja pitkää päivää, jotta saamme omien lasten harrastusten lisäksi kustannettua teidänkin perheen kausimaksut? Koska sitä se nimenomaan tarkoittaa, jos seura antaa mittavat alennukset vuositolkulla kausimaksuista. Jostainhan se raha on silti seurankin saatava ja sen maksamme sitten me muut jatkuvasti nousevien kausimaksujen muodossa. Ei kovin reilua. Harvalla perheellä sitä rahaa kierii ylimääräisenä kukkarossa ja kyllä ottaa päähän, että toiset maksavat itsensä kipeäksi esim. jääkiekon kausimaksuista ja toiset sitten loisivat muiden ksutanuksella.

        Ymmärtäkää nyt, että aina ei vain saa kaikkea mitä haluaa. Ei ole toki lasten vika, ettei rahaa ole, mutta sillon olisi vanhempien/vanhemman pitänyt tajuta laittaa lapset edullisempaan lajiin. Kyllä pitää oppia suhteuttamaan menot siihen, mitä tilille tulee ja jos ei ole tyytyväinen, niin sitten pitää joko karsia menoista tai keksiä uusi tapa tienata paremmin.Se vain vaatii ponnisteluja ja mahdollisesti lisäkouluttautumista. Se, että on yksinhuoltaja ei tarkoita, että voi ihan pokkana maksattaa menonsa muiden kukkarosta. Sinun yksinhuoltajuutesi ei ole muiden vika. Ilmeisesti ap:n kohdalla talousoppi ei ole aikanaan mennyt perille, mutta ehkäpä lapset oppivat kantapään katta miten asiat kannattaa tulevaisuudessa hoitaa...


    • FionaLewi

      Hope Yhdistykset ympäri Suomea avustavat lasten harrastusmaksuissa. Katso lähin Hope ja ole yhteydessä suoraan heihin: http://www.hopeyhdistys.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3270
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2852
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2676
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2628
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2496
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2335
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1793
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1747
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1610
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1466
    Aihe