Jenkkirekat

-Snowman-

Onko kukaan koskaan päässyt ajamaan jenkkirekkaa? Kenworthia, Mackia GMC:tä yms.? Miltä tuntui? Onhan ne vanhemmat etenkin pirun tyylikkäitä, mutta pitääkö se paikkaansa että ovat melko tehottomia ja kankeita ajettavia?

34

9210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiekkalaatikossa

      Aina olivat täynnä hiekkaa ja sitten tuli iso poika ja työnsi sen taskuunsa.

    • Kenworth W900L

      Sen verran voisin sanoa, että olen käynyt Freightlinerin, Kenworthin ja Peterbiltin dealership-paikoissa kokeilemassa ja olen todennut, että ne sopivat sikäläiseen infrastruktuuriin hyvin. Tehot liikkuvat nykyisin täys-ja puoliperävehkeissä 430-700 hp (koneiden viritystä harrastetaan jonkin verran), mutta pääosin samoissa tehoissa kuin eurotkin. Ajotuntuma on varsin vakaa ilmajousien ansiosta, penkit ja sisustus pitkälle reissulle suunniteltuja ja säilytystilaa ja väljyyttä riittää. Lisäksi eteen vedetty etuakseli erityisesti perinteisissä malleissa on miellyttävämpi kuin taaksevedetyt aeromallien akselit. Koneissa (Detroit, Cummins, Cat, Volvo) riittää vääntöä tappaviin nousuihin ja reippaisiin maantienopeuksiin (65-75 mailia) eli reilut 125km/h. Takavuosien vehkeet eivät ole sen surkeampia kuin vastaavan ikäiset eurotkaan, sillä esim. GMC Astroon oli saatavilla vuonna 1969 290-400 hp koneita (olen selannut esitettä) ja Freightliner Powerlineriin (1974-1977) 450 heppasta Detroitia.
      Synkronoimaton laatikko vaatii tietysti totuttelua, mutta automaatti on yhtä kätevä kuin täälläkin. Pitkät perävälitykset mahdollistavat suuret nopeudet ja cruiseri sekä traction-control avustavat mukavasti. Koneista sen verran, että ne suosivat pienillä kierroksilla ajoa, kuten Cumminsin esitteessäkin todetaan, että tehoreservin voi ottaa käyttöön kun on tarvis, mutta muuten kannattaa säästellä turhaa löpönpolttoa. Silti asiantuntijoitahan löytyy ja mielipiteitä niin ikään, mutta ottaen huomioon amerikkalaisten terminaalit, leveät tiet ym infrastruktuurin, niin mielelläni ajaisin siellä työkseni. Katso www.kenworth.com, www.peterbilt.com, www.westernstar.com ja www.freightlinertrucks.com, joista löytyy tiedonnälkään.
      Tässä vielä listaa kokeilemistani autoista viime kesältä 2006:
      Peterbilt 379 Fuller 13speed, 3.58 rears, 475hp C-15
      Kenworth T-800, automaatti, 72"aerocab aerodyne, 3.36 rears, 625hp ISX
      Freightliner Columbia c-120, 70"condo sleeper, 3.60 rears, 18speed fuller
      Freightliner Classic XL, 84" Double Deck condo sleeper, automaatti, 3.72 rears, S60 Detroit 500hp

      P.S käyn ensi kesänä California, Nevada, Utah, Arizona-reissulla tutkiskelemassa asiaa lisää ja olen lisäksi tutkinut kyseistä aihetta koko ikäni, joten kysy vaan lisää, jos osaisin vastailla. Lisääkin voin kertoa, mutta tässä jotain äkkiseltään mieleen tullutta.
      Peter

      • Kenworth W900L

        Se, että jenkkivehkeitä pidetään alkeellisina, johtuu tod. näk. siitä, että tekniikka on yksinkertaisempaa. Autot rakennetaan siten, että toimintavarmuus olisi mahd. suuri, sillä autonhan pitää olla käyttövalmis Alaskasta Mojaven aavikolle ilman lisävarusteita sekä kanadan markkinoille.
        Amerikoissa käytetään lisäksi muitakin yhdistelmätyyppejä kuin vain puoliperää. Täysperät, B-junat, Michigan-centipendet, Rocky-doublet, Turnpike-doublet ja triple-yhdistelmät sekä "dromedaarit" ovat sallittuja tietyissä osavaltioissa.
        www.hankstruckpictures.com sivuilta löydät näitä kaikkia, kun etsit.
        Minusta on huvittavaa seurata suomalaisten "asiantuntijoiden" keskustelua tehottomista autoista jne., mutta ei siitä sen enempää.
        Toki eurooppalaisetkin autot ovat ihan käypäisää tavaraa täällä, mutta jenkkirahtari kammoksuu C.O.E-autoja, sillä Freightliner Argosyn valmistus loppui 2006, eli nyt on vain nokkamalleja.
        Olen haastatellut paikallisia kuskeja ja automyyjiä ja ovat kertoilleet, että luotettavuudessa Volvo häviää hieman, sillä käyttävät euro-koneita ja huolto monimutkaisempaa ja varaosat kalliimpia. Lisäksi Volvon konepellin nostoon tarvitaan 2 ukkoa, mikä on varsin mielenkiintoista.


      • -Snowman-

        Kiitoksia vastauksistasi! Uskon, että nyt tuli ainakin ihan oikean asiantuntijan kommentit. Ei muuta kun "kuitti"! ;)


      • Kenworth W900L
        -Snowman- kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksistasi! Uskon, että nyt tuli ainakin ihan oikean asiantuntijan kommentit. Ei muuta kun "kuitti"! ;)

        "Ten-four, Snowman. Over'n out"
        p.s kysele vaan lisää, jos tulee jotain mieleen, vastailen mielelläni, jos vaan tietoa löytyy. Toivottavasti näistä oli apua!


    • ajanut

      semmoista GMC-Volvoja.Tehoja oli ylimääräitäkin,mutta ajetavuus aikaa huono.

      • Kenworth W900L

        Millä autolla ajoit ja oliko kyseessä 80-90-luvun vaihteen Volvo/White WIA, joka ei todellakaan kuulu arvostettujen joukkoon. Myös vastaavan mallin bulldog-versio ei niitä "kaikkein parhaita". Lisäksi ovat käyneet suht harvinaisiksi, enää näkee suurten kaupunkien satamissa vetämässä kontteja.


      • Kenworth W900L
        Kenworth W900L kirjoitti:

        Millä autolla ajoit ja oliko kyseessä 80-90-luvun vaihteen Volvo/White WIA, joka ei todellakaan kuulu arvostettujen joukkoon. Myös vastaavan mallin bulldog-versio ei niitä "kaikkein parhaita". Lisäksi ovat käyneet suht harvinaisiksi, enää näkee suurten kaupunkien satamissa vetämässä kontteja.

        Jos ajattelee pelkkiä etäisyyksiä ja pitkiä matkoja, niin hyvälle autolle löytyy kysyntää, kuten Freightliner FLD 132 Classic XL, Peterbilt 379 ja 389 sekä Kenworth W900L. Toki pitkä akseliväli on suomalaisissa oloissa hankala, mutta rapakon toisella puolella akseliväli valitaan tehtävän mukaan. Pitkille maantieosuuksille ja viikkotolkulla ajamiselle on ideaalia tietysti iso (yli 60" makuuhytti) ja mielellään yli 120"BBC-mitoitus, mutta lyhyemmille reissuille ja kokonaispaino-herkille hommille (tanker, bulk, flatbed ym) lyhyempi veturi tuo keveyttä ja lyhyempi makuuhytti lyhyempää akseliväliä ja ketteryyttä.


    • -Snowman-

      Noista linkeistä löytyvistä kuvista kyllä näkee, että kyllä niitä tyylikkäitä pitkänokkia osataan tehdä edelleenkin.

    • jenkkirekka
      • ja aussit

        elää vielläkin 60-luvulla kun katselee kuorma-autojen ohjaamojen ergonomiaa vs. eurooppalaiset erityisesti Scania ja volvo.


      • tietosi
        ja aussit kirjoitti:

        elää vielläkin 60-luvulla kun katselee kuorma-autojen ohjaamojen ergonomiaa vs. eurooppalaiset erityisesti Scania ja volvo.

        Katsopa uusimpia mainoskuvia. Ei ihan pohjoismaista tasoa, mutta ei sentään 60-lukuakaan. Pikemminkin on kyse kulttuurierosta.


      • ---
        ja aussit kirjoitti:

        elää vielläkin 60-luvulla kun katselee kuorma-autojen ohjaamojen ergonomiaa vs. eurooppalaiset erityisesti Scania ja volvo.

        Älää elvistelle...vehkeet on hienot...sinussa puhuu vaan katellisuus...tolla vehkeilla ois hieno painaa baana pitkiin!


      • Nimetön
        ja aussit kirjoitti:

        elää vielläkin 60-luvulla kun katselee kuorma-autojen ohjaamojen ergonomiaa vs. eurooppalaiset erityisesti Scania ja volvo.

        Volvo on kyllä vahvasti mukana tuolla USA-markkinoilla.
        Freightliner mersun firma.
        Kyllä jenkeillä sama teitotaito on, täällä vaan useimmiten esitellään vanhoja malleja.
        Ajattelutapa ja määräykset eroavat.
        Eurooppalaisten Ergonometriastakin voidaan olla montaa mieltä:
        esim. mainitsemassasasi SCANIA:ssa asuminen vaatii sorjan vartalon ja akrobatiaa, Nelos sarjan ja R-sarjan kojelauta onneton, kaikki nappulat jää käteen ja mittarit näyttää mitä sattuu.


      • ---
        Nimetön kirjoitti:

        Volvo on kyllä vahvasti mukana tuolla USA-markkinoilla.
        Freightliner mersun firma.
        Kyllä jenkeillä sama teitotaito on, täällä vaan useimmiten esitellään vanhoja malleja.
        Ajattelutapa ja määräykset eroavat.
        Eurooppalaisten Ergonometriastakin voidaan olla montaa mieltä:
        esim. mainitsemassasasi SCANIA:ssa asuminen vaatii sorjan vartalon ja akrobatiaa, Nelos sarjan ja R-sarjan kojelauta onneton, kaikki nappulat jää käteen ja mittarit näyttää mitä sattuu.

        olet ihan oikeassa


    • -Snowman-

      Miten noissa kolmi-akselisissa vetureissa on toteutettu vetotapa, eli vetääkö molemmat taka-akselit jatkuvasti?

      • Kenworth W900L

        Morjensta taas Snowman!
        Teliveto on standardina kaikissa 3-akselisissa vetureissa ja sen saa päälle/pois päältä katkaisijalla (Paccar-konsernin Kenworth&Peterbilt autoissa useimmiten kojetaulun alakulmassa ratin oikealla puolella.
        Lisäksi aiempaan keskusteluun voisin lisätä, että jos todella vertaatte 70-luvun euroja ja vastaavan ajan jenkkejä, niin tässä esimerkki. Sonny Pruitt-hahmo ajoi tv-sarjassa Movin' on Kenworth W-900A mallilla (1974). Malli oli V.I.T-versio eli very important trucker ja tarkoitti nahka-sisustaa, puukojetaulua, cruiseria ja leveämpää tupla-punkkaa. Autoja tehtiin ohjelmaan kolme ja yksi on jäljellä (ajaa viljaa päivätöikseen Wyomingissa). Auto restauroitiin 2003 ja alkuperäiskoneena oli 400 hp Cummins NTC Big Cam 2 kytkettynä 10-nopeuksinen fullerin RTLO-laatikkoon.
        Ehdotan käymään vaikkapa www.freightlinertrucks.com sivuilla katsomassa hyttikuvia Coronado ja Classic-malleista ja puhumaan epämukavuudesta vasta sen jälkeen..
        Lisäksi volvo on ihan kelpo-valinta amerikkalaisliikennöitsijälle etenkin tavallisessa umpikaappi-ajossa polttoainetalouden ja vakaan ajettavuuden vuoksi. Kenworthin ja peterbiltin mallit ovat kalliimpia luksus-versioita, joilla on korkea jälleenmyyntiarvo. Freightliner on suosittu edullisten korjauskulujen, luotettavuuden ja hienon mallilaivueen vuoksi ja Western Star on ylellinen vaihtoehto omistajakuljettajille, jotka haluavat custom-tilatun auton suoraan tehtaalta.
        Lisäksi: Argosyn valmistus on siis lopetettu USA:n markkinoilla, mutta Australiassa ja Etelä-Afrikan tasavallassa sitä vielä saa tiukempien yhdistelmäkohtaisten pituussäädösten vuoksi.


    • -Snowman-

      Kun lueskelee noiden jenkkien nettisivuja ja katselee kuvia, niin rupee Jerry Reedin East bound and down soimaan päässä ;) Kait juontanee juurensa niihin aikoihin, kun lapsena näin Bandit and the smokey leffan..

      • Kenworth W900L

        Ihan mukava leffasarja olikin. Tais tulla tossa 90-luvun puolivälissä uusintana kolmoselta. Ajokkina ykkösessä oli niin ikään Kenworth W900A, 40" flattop-sleeper ja auto oli muistaakseni tehty joskus 1969-73.


      • Lady-Rahtari

        Mulla se on puhelimessa soittoäänenä....


    • Kenworth W900L

      Black dog-kuoleman kilometrit (1997) leffassa käytettiin Peterbilt 379EXHD-mallia (uuden 389:n edeltäjä). Koneena oli Caterpillarin 3406B, 425hp ja 13-nopeuksinen fuller.
      En kuitenkaan muista konna ja koukku-leffojen muiden osien autoja, sillä leffat hieman hämärän peitossa, mutta muistaakseni siellä oli ainakin Freightliner FLC-12064 Conventional noin 60" flattop makuuhytillä. Tehoa ton ajan vehkeessä tod.näk 375-475 ja koneena Cumminsin NTC (vain arvaus).

      • -Snowman-

        Nyt kun tuli "rekkaleffoista" asiaa, niin mikä rekka esiintyi Kaappaus erämaassa -leffassa? Olikohan nimi oikein, mutta Kurt Russel oli pääosissa, ajoi punaista Jeep Cherokeeta.

        ps. tuo Black dog oli ihan katsottava leffa.


      • Kenworth W900L
        -Snowman- kirjoitti:

        Nyt kun tuli "rekkaleffoista" asiaa, niin mikä rekka esiintyi Kaappaus erämaassa -leffassa? Olikohan nimi oikein, mutta Kurt Russel oli pääosissa, ajoi punaista Jeep Cherokeeta.

        ps. tuo Black dog oli ihan katsottava leffa.

        Se oli Peterbilt 377 A/E (jos meinaat sitä tumman sinistä), 48"flattop, jossa lisäspoileri ja 48" Dorseyn kärry


      • kule 260"
        Kenworth W900L kirjoitti:

        Se oli Peterbilt 377 A/E (jos meinaat sitä tumman sinistä), 48"flattop, jossa lisäspoileri ja 48" Dorseyn kärry

        ...tuo kaikki tieto tulee?? Oon katellu noita sun kirjotuksias, kriittisella silmalla. Eika voi sanoa etta paskaa oisit jauhanu.


      • -Snowman-
        Kenworth W900L kirjoitti:

        Se oli Peterbilt 377 A/E (jos meinaat sitä tumman sinistä), 48"flattop, jossa lisäspoileri ja 48" Dorseyn kärry

        Juuri sitä tumman sinistä veturia tarkoitin. Mitä tarkoittaa 48" Dorseyn kärry??


      • Kenworth W900L
        -Snowman- kirjoitti:

        Juuri sitä tumman sinistä veturia tarkoitin. Mitä tarkoittaa 48" Dorseyn kärry??

        Dorsey on perävaunun valmistaja (kuten vaikkapa Fruehauf, Beall tai Great Dane). Mulla sattu yksikkövirhe eli tuumamerkin (")tilalla piti olla "feet" eli perävaunun pituus=48 jalkaa. Tämän puolestaan erottaa siitä, että esim 53-jalkaisessa kärryssä takaylitys on merkittävästi pidempi eli akselit eivät ole aivan kärryn perässä.
        p.s Hyvä, että ollaan kriittisiä, mutta SANOISIN, ETTÄ hillitön kiinnostus, esitteiden selaaminen ja kyseisiä vehkeitä työkseen ajavien jututtaminen kartuttavat tietoa pikkuhiljaa.


      • Kenworth W900L
        Kenworth W900L kirjoitti:

        Dorsey on perävaunun valmistaja (kuten vaikkapa Fruehauf, Beall tai Great Dane). Mulla sattu yksikkövirhe eli tuumamerkin (")tilalla piti olla "feet" eli perävaunun pituus=48 jalkaa. Tämän puolestaan erottaa siitä, että esim 53-jalkaisessa kärryssä takaylitys on merkittävästi pidempi eli akselit eivät ole aivan kärryn perässä.
        p.s Hyvä, että ollaan kriittisiä, mutta SANOISIN, ETTÄ hillitön kiinnostus, esitteiden selaaminen ja kyseisiä vehkeitä työkseen ajavien jututtaminen kartuttavat tietoa pikkuhiljaa.

        Jos katselee esitteitä ym. kirjallisuutta, mistä tiedot löytyvät varmasti ja luotettavasti, niin kyllä ne vähitellen päähän jää. Esimerkkinä vaikkapa Kenworthin makuuhyttien koot. Koot alkavat 36 tuumasta, seuraavana 48-tuumaa ja jos aerocab-hyteistä puhutaan niin 62-ja 72-tuumaiset tulevat seuraavana. Suurin hytti on 86" Studio-sleeper, joka on muuten suurin pohjois-amerikan markkinoilla oleva tehdas-valmis makuuhytti. Kenworthin sivuilla löytyy tästäkin kuvia.


    • Bison

      oiskohan se pruitin rekka kuiteskin ollu Kenworth W925...

      • Anonyymi
        Tahvo6vee kirjoitti:

        Isi lupas ostaa minulle ikioman jenkkirekan.
        https://www.truckworld.com.au/used/trucks/6x4_prime-mover/kenworth/t909/qld/2012/171590/?query=/trucks/a~prime-mover/&f=v~1-z~15-#

        Jenkkirekka soveltuu suomeen erittäin hyvin.

        Raakapuun ajoon metsästä, soran ajo, jakorahti kaupunkien keskustoissa yms.
        Elementin ajossa on mallikkaasti ollutkin, autolla oli parempi työskennellä kuin perinteisellä.

        Maamme on takapajula jossa kateuden vuoksi liikennöitsijä ei uskalla ostaa jenkkiä.
        Muuten täällä näkyisi pilvin pimein niitä.

        t. rahtari oy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkkirekka soveltuu suomeen erittäin hyvin.

        Raakapuun ajoon metsästä, soran ajo, jakorahti kaupunkien keskustoissa yms.
        Elementin ajossa on mallikkaasti ollutkin, autolla oli parempi työskennellä kuin perinteisellä.

        Maamme on takapajula jossa kateuden vuoksi liikennöitsijä ei uskalla ostaa jenkkiä.
        Muuten täällä näkyisi pilvin pimein niitä.

        t. rahtari oy

        Ostohinta ratkaisee. Ei kannata rahdata jenkeistä kun eurorekan saa halvemmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostohinta ratkaisee. Ei kannata rahdata jenkeistä kun eurorekan saa halvemmalla.

        Jenkkirekka piiitkällä akslivälillä on tosi ketterä.


    • Anonyymi

      Raktoreita ja moukkamaisia kaikki USA vehkeet, Mersu on silkkaa unelmaa!!🌋🌋🌋

      • Anonyymi

        Mersu on rössypannu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1707
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe