Kauhu kakara

Ja sen pureminen

Itselläni sekarotunen belgi joka jo pentuna kova puremaan...poitsu 9viikkonen ja hampaat on ahkerassa käytössä.
Millä ihmeellä olette saaneet pennulta puremisen pois...ei rotikka poikani ollut tuollainen pentuna.
Koko ajan kovasti lahkeessa kiinni ja kuten tiedätte niin nuo pienet nasta hampaat ei tee kovin kivaa pohkeessa.
Olen toki kieltänyt mutta se vaan käy kahta kauheemmin jalkaan kiinni:/
Olen koittanut luunappia nenälle,maahan rauhoittamista ja kaikke muuta mutta kun ei niin ei.
Olen myös sitä koittanut ohjata puremaan jotain muuta esim omia lelujaan tai luitaan mutta mamman jalka on ilmeisesti paljon mukavempi.
Sitten kaikki mitä laittoalla on eli matot,kengät ja puutelineestä halot lähtevät kävelylle ja siihenkään ei se ei auta.
Taitaa olla aikas jäärä päinen rotu...ja mulla on ollu käsitys että rotikat on hankalampia mutta ei meitin poika tuollainen ollut pentuna:)

21

2539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • (keskustelun aloittaja)

      Sitä vielä että mitäs muuta tulisi ottaa koulutuksessa huomioon?
      Tiedän kyllä rodun ja olen siitä lukenut mutta muiden kokemuksia tässä haluan kuulla!
      Ainii ja poitsu on sakemanni ja malinoissin rakkauden hedelmä:)
      Super hyper aktiivinen tapaus:)
      Tuntuu ettei se ikinä nuku...yöt jo onneksi rauhoittunut.

      • ,.,.,.,.,.,.,.

        minä orivedeltä hain viime viikonloppuna sakemanni/belgi malinois naaraspennun.tämä on kans ihan samanlainen.mulla on toinen sakemanni sekotus mutta ei sekään ollu tuollanen tuholainen pienenä


      • väsynyt

        hmm..
        luulin jo olevani ainoa tämän asian kanssa.
        mulla on narttu joka on belgian paimenkoiran ja suursnautserin sekotus.
        eikä yhtään ensinnäkään opi mitään.vaikka olen kaikkea kokeillut.
        puree kaikki rikki ,elikä yksin kotio jättäminen on todella harkinnan varassa aina.
        tuntuu välillä että tekis mieleni luovuttaa, koska voimat on henkisesti aika poissa.
        mulla on myös kuusi vuotias tytär jota pentu tykkää näykkiä ja kiusata kaikin tavoin.ainut minkä on kovan työn tuloksena oppinut on istu käsky :(hihnassa kulkeminenkin mahdottoman vaikeaa..
        mulla oli aivan ihana belggarin ja sakemannin sekotus narttu aikoinaan.enkä muista hänestä mitään vastaavaa...se oli helmi se koira
        oikumpa täällä kävisi joku joka vastailisi ja tietäisi näistä asioista.
        kiitos
        ja voimia teille sinne kohtalotovereille.


      • Tervu.
        väsynyt kirjoitti:

        hmm..
        luulin jo olevani ainoa tämän asian kanssa.
        mulla on narttu joka on belgian paimenkoiran ja suursnautserin sekotus.
        eikä yhtään ensinnäkään opi mitään.vaikka olen kaikkea kokeillut.
        puree kaikki rikki ,elikä yksin kotio jättäminen on todella harkinnan varassa aina.
        tuntuu välillä että tekis mieleni luovuttaa, koska voimat on henkisesti aika poissa.
        mulla on myös kuusi vuotias tytär jota pentu tykkää näykkiä ja kiusata kaikin tavoin.ainut minkä on kovan työn tuloksena oppinut on istu käsky :(hihnassa kulkeminenkin mahdottoman vaikeaa..
        mulla oli aivan ihana belggarin ja sakemannin sekotus narttu aikoinaan.enkä muista hänestä mitään vastaavaa...se oli helmi se koira
        oikumpa täällä kävisi joku joka vastailisi ja tietäisi näistä asioista.
        kiitos
        ja voimia teille sinne kohtalotovereille.

        Kolme ....kolme ja puolivuotta kun tuhotyöt loppuvat kuin seinään ja koira ei riko mitään


        Toisilla loppuu kyllä aikaisemminkin.

        Nyt täyttää 5 vuotta.. joskus leikillään näykkäisee mua persauksista mutta eipä se haittaa kun on leikkiä


      • on kaks
        väsynyt kirjoitti:

        hmm..
        luulin jo olevani ainoa tämän asian kanssa.
        mulla on narttu joka on belgian paimenkoiran ja suursnautserin sekotus.
        eikä yhtään ensinnäkään opi mitään.vaikka olen kaikkea kokeillut.
        puree kaikki rikki ,elikä yksin kotio jättäminen on todella harkinnan varassa aina.
        tuntuu välillä että tekis mieleni luovuttaa, koska voimat on henkisesti aika poissa.
        mulla on myös kuusi vuotias tytär jota pentu tykkää näykkiä ja kiusata kaikin tavoin.ainut minkä on kovan työn tuloksena oppinut on istu käsky :(hihnassa kulkeminenkin mahdottoman vaikeaa..
        mulla oli aivan ihana belggarin ja sakemannin sekotus narttu aikoinaan.enkä muista hänestä mitään vastaavaa...se oli helmi se koira
        oikumpa täällä kävisi joku joka vastailisi ja tietäisi näistä asioista.
        kiitos
        ja voimia teille sinne kohtalotovereille.

        belgiä, molemmat aina olleet energisiä ja aktiivisia. Pentuna yrittivät muutaman kerran mua purra mutta loppui kun annoin tarpeeks kovan höykkyytyksen. Enkä tässä tarkoita mitään hakkaamista ja pieksemistä vaan kunnon niskarabistusta höystettynä kovalla huudolla ja mekastuksella. En missään nimessä hyväksy minkäänlaista puremista, en minua, lapsia enkä tietenkään ketään muitakaan ihmisiä kohtaan. Ja mitä tuohon oppimiseen tulee niin ainakin kaikki tuntemani belgit ja sakut on älykkäitä ja oppivat helposti uusia asioita. Kiinnittäkää huomiota että palkka jonka annatte on koiralle tarpeeksi mieluisa. Turha esim. palkata koiraa namilla jos se enemmän tykkäisi vaikka pallosta tai jostain muusta lelusta.


      • Hellyys.
        on kaks kirjoitti:

        belgiä, molemmat aina olleet energisiä ja aktiivisia. Pentuna yrittivät muutaman kerran mua purra mutta loppui kun annoin tarpeeks kovan höykkyytyksen. Enkä tässä tarkoita mitään hakkaamista ja pieksemistä vaan kunnon niskarabistusta höystettynä kovalla huudolla ja mekastuksella. En missään nimessä hyväksy minkäänlaista puremista, en minua, lapsia enkä tietenkään ketään muitakaan ihmisiä kohtaan. Ja mitä tuohon oppimiseen tulee niin ainakin kaikki tuntemani belgit ja sakut on älykkäitä ja oppivat helposti uusia asioita. Kiinnittäkää huomiota että palkka jonka annatte on koiralle tarpeeksi mieluisa. Turha esim. palkata koiraa namilla jos se enemmän tykkäisi vaikka pallosta tai jostain muusta lelusta.

        Puremista... sen näkee jo päällepäinkin..

        Tai paremminkin näykkäisy ja sitten mennään pakoon muka..

        Sitäö ei saa puremmaan vikka ottaisi luunn siltä väkisin pois ärinä je meteli on kova..

        Sitten kun antaa luun takaisin niin koira tulee hetken päästä sitä tarjoamaan että vieläkö leikitään jä äristään..


      • (keskustelun aloittaja)
        ,.,.,.,.,.,.,. kirjoitti:

        minä orivedeltä hain viime viikonloppuna sakemanni/belgi malinois naaraspennun.tämä on kans ihan samanlainen.mulla on toinen sakemanni sekotus mutta ei sekään ollu tuollanen tuholainen pienenä

        Juu sinun pentusi veljestä on kyse.
        Mites teitin pennulle kuuluu?

        Voidaan s.postiakin vaihtaa [email protected]


      • kuullostaa tutulta
        Tervu. kirjoitti:

        Kolme ....kolme ja puolivuotta kun tuhotyöt loppuvat kuin seinään ja koira ei riko mitään


        Toisilla loppuu kyllä aikaisemminkin.

        Nyt täyttää 5 vuotta.. joskus leikillään näykkäisee mua persauksista mutta eipä se haittaa kun on leikkiä

        Itse erehdyin nuoruuden hulluudessani ottamaan pienen suloisen koiranpennun (rotunatseille tiedoksi, että siihen aikaan ei sekarotuisesta maksettu rahaa, joten ilmaiseksi sain). Emo oli saku-mali-sekoitus, isästä ei kellään tietoa. Tänä päivänä en moista sekoitusta ottaisi, taisi tuossa omassa koirassa sattua molempien rotujen huonot puolet yhteen otukseen. Näykkimistä, puremista, pöydän alta tuijottamista ja murinaa, kämpän tuhoamista. Kaiken mahdollisen pahan teki paitsi ei tehnyt tarpeitaan sisälle eikä huutanut yksin jäädessään. Antaa ruoskan vaan soida ihan vapaasti, koska tiedän itsekkin, että tein virheitä kyseisen pennun kohdalla. Ja nyt koira on pian kymmenenvuotias, joten on sitten teinityttöjen ihan liian myöhäistä alkaa huutamaan siitä, miten koira olisi pitänyt kasvattaa ja kouluttaa. Nykyään koira on aivan ihana, tuhotyöt ja muukin pahuus loppui kuin seinään koiran tullessa kolmevuotiaaksi. Ei uskoisi että on sama koira!! En tiedä miten tää viesti ketään auttaa tai on auttamatta, mutta pisti vaan silmään tuo kun "Tervu." kirjoitti tosta kolmen vuoden iästä=) Ja loppuun pieni varoituksen sananen teille, jotka aiotte saku-mali-sekoituksen ottaa, jos huonosti käy, saatte sen kärpäsiä jahtaavan ompelukoneen (suosittuja termejä täällä=)) kotiinne, joten harkitkaa muutama kerta, itse olisin harkinnut, jos olisin tajunnut, mihin näppini iskin. Noin ja nyt sitten vaan kaikki viisaat äkkiä soimaamaan minua, kuinka en osannut toimia koirani kanssa=D


      • tuli vaan mieleen...

        "Tiedän kyllä rodun ja olen siitä lukenut mutta muiden kokemuksia tässä haluan kuulla!
        Ainii ja poitsu on sakemanni ja malinoissin rakkauden hedelmä:)"
        Enpäs usko, että tiedät rodun.. Tai siis haluaisin tietää, että mistä olet lukenu sakun ja malin sekoituksesta? Ei sille ole mitään rotumääritelmää olemassa, vaan on täysin onnenkauppaa, mitkä ominaisuudet yksittäinen pentu kultakin vanhemmaltaa sattuu perimään. Siinä ei auta sen paremmin sakun kuin malinkaan "periytyvät ominaisuudet", kun nuo kaksi rotua lyödään yhteen. Saanko ihan mielenkiinnosta kysyä, että paljonko tuosta pennustasi maksoit? Ei ole pakko vastata, enkä aio soimata jos pennusta jotain maksoit, haluan vaan tietää.


    • mitä tilaa

      Pennun myyjä varmaan auttaa, eli soita sille ja kysy mikä avuksi. Ja mee koirakouluun opiskelemaan suhteen rakentamista. Kannattais varmaan opetella suuntaamaan viettejä oikeisiin kohteisiin. Jos ei oo mitään tarjota koiralle, niin senkun kärsii sitten vaan. Belgi ei ainakaan oo jääräpää, mut jos sellasen haluu toimimaan, niin pitää vähän osatakin jotain. Väärillä metodeilla sellasesta ei varmasti saa kun kuspäisen rakin.

      • (keskustelun aloittaja)

        On taas fiksua toimintaa...ymmärrätkö että täällä pyydettiin toiminta ohjeita...En halunnut tulla haukutuksi enkä halunnut tietää sitä kuinka tyhmä olen.
        Ja pennun myyjä ei nyt kyllä tässä tilanteessa voi auttaa...
        Koirakouluun ollaan menossa heti kun rokotukset on kunnossa...tiedätkös kun ne saa kuntoon vasta kolmenkuukauden ikäisenä...tiedäthän:)
        Sä voit vissiin mennä muualle jakelemaan noita todella fiksuja neuvojasi.
        Olen aikasemmin rotikan kasvattanut ja ihan yhteiskuntakelpoinen kaveri siitä on tullut ja siksi lähinnä puremisesta kyselin että onko muilla kokemusta...mulla kun ei aikasemmin ole belgiä ollut nii että haistappa sina kuule vaikka pitkä vittu!


      • 2 belgiä.

        Ai et belgit ei jääräpäitä vai?! Hih... Tuus kattomaan mun koiria ni näät minkälaisia belgit todellisuudessa on.
        Mihin sä perustat ton väittees et "belgi ei ainakaan oo jääräpää"?


      • just just
        2 belgiä. kirjoitti:

        Ai et belgit ei jääräpäitä vai?! Hih... Tuus kattomaan mun koiria ni näät minkälaisia belgit todellisuudessa on.
        Mihin sä perustat ton väittees et "belgi ei ainakaan oo jääräpää"?

        Ihan jos katsoo eri lajien kisatuloksia, luonnetestejä. Tai vaikka menee sinne kentän laidalle seuraamaan, kuinka iso belgiuros on 12-vuotiaan pikkutytön käsissä kuin sulaa vahaa. Ne on ne metodit, joilla koiraa opetetaan, ja väärillä niitä ei saa pirukaan tottelemaan. Kaikki koiraihmiset ei oo belgi-ihmisiä, tapaa joku viisaampi sanoa, ja on siinä varmasti oikeassa.


    • ...

      belgianpaimenkoira ja puri alussa kovasti kaikkea mitä ihmisestä löytyy.nenät ja hiukset oli ihania.
      Pentu nytten 10 viikkoa ja ei enää pure oikeestaan paljookaa.:).jos kädestä vähän näykkäsee niin tajuaa heti mitä teki ja ottaa vaikka peitosta tai tyynystä kiinni kun niin ärsyttää.
      Eli me ei olla joko huomioitu tai sitten ollaa näpäytetty kuonoon ja sanottu EI ja lopetettu leikki siihen tai paijaus.pikkuhiljaa se kyllä sen ymmärsi :)
      Ja kyllä vain belgianpaimenkoirat voi jotkun olla vähän jääräpäisiä,niin ainankin meillä on :)

    • ...

      mitä toista rotua koirassa on tiedättekö?

      • (keskustelun aloittaja)

        Eli emossa on sakua ja belgiä ja isä puhdan belgi...


      • ?!!
        (keskustelun aloittaja) kirjoitti:

        Eli emossa on sakua ja belgiä ja isä puhdan belgi...

        Minkä ihmeen takia ihmiset ottavat sekarotuisia ja sitten valittavat kun ei kasvatus onnistu. Ja tukevat samalla mahdollista pentutehtailua. Jos haluaa belgin niin ottaa kunnolliseen kasvattajaan yhteyttä ja ostaa paperillisen koiran, niin mahdollisiin tuleviin ongelmiinkin löytyy ratkaisu. Belgipiireissä ei varmasti ymmärrystä heru sekarotuisen omistajalle.

        Jos selityksenä on että sekarotuinen halvempi niin voi unohtaa koko koiran ottamisen!


      • ,.,.,.,.,.,.,.
        ?!! kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia ihmiset ottavat sekarotuisia ja sitten valittavat kun ei kasvatus onnistu. Ja tukevat samalla mahdollista pentutehtailua. Jos haluaa belgin niin ottaa kunnolliseen kasvattajaan yhteyttä ja ostaa paperillisen koiran, niin mahdollisiin tuleviin ongelmiinkin löytyy ratkaisu. Belgipiireissä ei varmasti ymmärrystä heru sekarotuisen omistajalle.

        Jos selityksenä on että sekarotuinen halvempi niin voi unohtaa koko koiran ottamisen!

        sinä "muka"kaikki tietäväinen...mee hoitoon


      • khjghghgh
        ?!! kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia ihmiset ottavat sekarotuisia ja sitten valittavat kun ei kasvatus onnistu. Ja tukevat samalla mahdollista pentutehtailua. Jos haluaa belgin niin ottaa kunnolliseen kasvattajaan yhteyttä ja ostaa paperillisen koiran, niin mahdollisiin tuleviin ongelmiinkin löytyy ratkaisu. Belgipiireissä ei varmasti ymmärrystä heru sekarotuisen omistajalle.

        Jos selityksenä on että sekarotuinen halvempi niin voi unohtaa koko koiran ottamisen!

        kaikki pennut puree pentuna mutta hän vain kysyi onko hyviä neuvoja tohon puremiseen!opettele vittu lukemaan ja tajuamaan lukemaasi dork..


      • heh
        khjghghgh kirjoitti:

        kaikki pennut puree pentuna mutta hän vain kysyi onko hyviä neuvoja tohon puremiseen!opettele vittu lukemaan ja tajuamaan lukemaasi dork..

        onpa asiallista keskustelua. ei ihme, jos ei kukaan oikea kasvattaja ole myyny pentua tollaselle. onnee vaan viritykselle. osaavalta kasvattajalta ois saanu neuvojakin, eikä tarvis toisilta tietämättömiltä kysellä kaikenmaailman palstoilla. mistä täälläki tietää mitkä neuvot on oikeesti ollu käytössä ja todettu toimiviksi. kai kuka vaan voi sanoa, et läpsi sitä kuonolle, vaikka ei itse tekis koskaan niin?


      • 2.nd rokkefeller
        khjghghgh kirjoitti:

        kaikki pennut puree pentuna mutta hän vain kysyi onko hyviä neuvoja tohon puremiseen!opettele vittu lukemaan ja tajuamaan lukemaasi dork..

        yleensä mitä suuhunsa saavat.Koittakaapa kasvattaa esim jämtlannin pystykorvan pentua.Vanhempanakin puree rikki kaikki,mitä näkyvillä on.Ruokakupitkin on ovat oltava peltiä että säilyvät ehjinä..:)Mitenkään moittimatta rotua,todella hienoja metsästyskoiria ja muutenkin sosiaalisia koiria..(vanhemmillakin tällä hetkellä kaksi kappaletta)Roki(emä tervu ja isä lapin koira)nyt 4kk ikäinen.Puree väliin ,muttei kovaa ja uskoo sanomista.Tuon ikäisellä ikenet kutiaa uusien hampaiden kasvaessa ja suurin puruvimma tulee tod.näköisesti siitä.Kumisia puruleluja on annettu ja oikeitakin luita.Vanhuksilla olevia jämptejä ei ole koulutettu,mutta Rokin kanssa ollaan pärjätty hienosti.Lopettaa puremisen kun komentaa,eikä ole muutenkaa mikään itseppäinen.
        ja ihan asiasta toiseen,Hauholta haettiin pentu huhtikuussa -07 ja jos tätä sattuu lukemaan mut pentujen ostajat,niin olis mukava vaihdella kuulumisia ja kuvia sisaruksista...:)
        Viestejä voi laitella osoitteeseen [email protected]


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      445
      2170
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      220
      1921
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1552
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1293
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1261
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1237
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      38
      1084
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1036
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe