Jälleen yksi kysymys suuren tietämättömyyteni vähentämiseksi: Onko Airiston eksymärata yhä käytössä? Kokemuksia sen käytöstä ja luotettavuudesta?
Vastaukset 27
- Tarvitaanko?
Paljon helpommin teet eksymätaulukon jos ajaat ympyrää moottorilla tyynellä säällä ja merkaat kompassin (sisältää eksymän) ja GPS:n (ei sisällä eksymää) kurssit esim 30' välein. Paljon nopeampaa ja helpompaa.
Voit tarkistaa että olet tehnyt oikein esim. väylien linjatauluista.- Örgen
Älä missään nimessä käytä gps:ää eksimätaulukon laatimiseen! Se tulee aina myöhässä ja on tietyn suunnan/-hajonnan keskiarvo.
Kun ajat muutenkin jotakin linjaa päin, mittaa TS kartasja ota ota samaan aikaa KS, josta voit laskea eks.
Kesänmittaan sulla on eksymätaulukko. - Eksymätaulukon tehnyt
Örgen kirjoitti:
Älä missään nimessä käytä gps:ää eksimätaulukon laatimiseen! Se tulee aina myöhässä ja on tietyn suunnan/-hajonnan keskiarvo.
Kun ajat muutenkin jotakin linjaa päin, mittaa TS kartasja ota ota samaan aikaa KS, josta voit laskea eks.
Kesänmittaan sulla on eksymätaulukko.Suoraan eksymäratasivulta:
Eksymäkäyrä GPS:n avulla
Vaikka GPS näyttää muiden asioiden ohella myös kuljettua ilmansuuntaa, jopa tosisuuntaa, se ei missään tapauksessa riitä korvaamaan veneen magneettikompassia. Sen sijaan näyttää siltä, että GPS:ää voidaan menestyksellisesti käyttää magneettikompassin eksymätaulun laatimiseen.
Etsitään turvallinen, riittävän laaja vesialue, jossa on tilaa ajaa eri suuntiin. Aallokon tulee olla hyvin pientä, mieluummin pitäisi olla tyven. Koska GPS:n reaktiokyky on hieman hitaampi kuin kompassin, tulisi jokaista suuntaa ajaa muutama minuutti ennen kuin lukemat otetaan.
Periaatteessa meillä on kaksi mahdollisuutta: joko selvitetään eksymäarvot tasan 45° välein ja käytetään sen jälkeen tietokoneen laskentaohjelmaa, kuten myöhemmin selvitetään, tai sitten tehdään havaintoja enemmän, vaikkapa 20° tai 15° välein ja jatketaan siitä edellä kuvatulla tavalla graafisesti piirtämällä.
Molemmissa tapauksissa periaate on sama: magneettikompassin mukaan ajetaan valittuja suuntia ja kullakin suunnalla merkitään muistiin sekä kompassin että GPS:n näyttämät lukemat.
Jokaiselle ajetulle kompassisuunnalle lasketaan sitten eksymä. Jos vaikkapa ajettaessa kompassin mukaan tarkasti suuntaan 270° GPS näyttää suunnaksi 284°, lasketaan eksymä seuraavasti:
TS
284°
(GPS)
er
( )- 5°
MS
279°
KS
- 270°
eks
9°
Eksymäntarkistuspöytäkirjan arvot syötetään eksymäohjelman kohtaan tosisuunta, ja ohjelma hoitaa lopun. Se, että tosisuunta-nimiseen kohtaan tullaankin näin syöttäneeksi itse asiassa kompassisuunta, ei haittaa, sillä alkuperäinen eksymäyhtälö lähteekin juuri kompassisuunnista.
Teoriassa tämä menetelmä antaa jopa luotettavamman eksymätaulun kuin Airiston eksymärata. Väitettä voi perustella siten, että Airiston eksymärata on käytännön syystä rakennettu tosisuuntien mukaan. GPS:n avulla sen sijaan eksymät saadaan kompassisuunnittain, kuten pitääkin.
Käytännössä GPS:n avulla määritellyn eksymän luotettavuus riippuu yksinomaan siitä, kuinka tarkkaan pystymme ohjaamaan venettä kompassin mukaan. Tulos lienee paras siten, että kompassista katsotaan ohjattava suunta ja sen avulla valitaan kaukaa keulan edestä joku ohjausmerkki, jonne veneen keulaa tarkasti koko ajan tähdätään. Jos veneen ruoriratas on toisessa laidassa, tulisi ruorimiehen eksymäajossa yrittää päästä veneen keskiviivalle, josta ajo on tarkempaa. - Örgen
Eksymätaulukon tehnyt kirjoitti:
Suoraan eksymäratasivulta:
Eksymäkäyrä GPS:n avulla
Vaikka GPS näyttää muiden asioiden ohella myös kuljettua ilmansuuntaa, jopa tosisuuntaa, se ei missään tapauksessa riitä korvaamaan veneen magneettikompassia. Sen sijaan näyttää siltä, että GPS:ää voidaan menestyksellisesti käyttää magneettikompassin eksymätaulun laatimiseen.
Etsitään turvallinen, riittävän laaja vesialue, jossa on tilaa ajaa eri suuntiin. Aallokon tulee olla hyvin pientä, mieluummin pitäisi olla tyven. Koska GPS:n reaktiokyky on hieman hitaampi kuin kompassin, tulisi jokaista suuntaa ajaa muutama minuutti ennen kuin lukemat otetaan.
Periaatteessa meillä on kaksi mahdollisuutta: joko selvitetään eksymäarvot tasan 45° välein ja käytetään sen jälkeen tietokoneen laskentaohjelmaa, kuten myöhemmin selvitetään, tai sitten tehdään havaintoja enemmän, vaikkapa 20° tai 15° välein ja jatketaan siitä edellä kuvatulla tavalla graafisesti piirtämällä.
Molemmissa tapauksissa periaate on sama: magneettikompassin mukaan ajetaan valittuja suuntia ja kullakin suunnalla merkitään muistiin sekä kompassin että GPS:n näyttämät lukemat.
Jokaiselle ajetulle kompassisuunnalle lasketaan sitten eksymä. Jos vaikkapa ajettaessa kompassin mukaan tarkasti suuntaan 270° GPS näyttää suunnaksi 284°, lasketaan eksymä seuraavasti:
TS
284°
(GPS)
er
( )- 5°
MS
279°
KS
- 270°
eks
9°
Eksymäntarkistuspöytäkirjan arvot syötetään eksymäohjelman kohtaan tosisuunta, ja ohjelma hoitaa lopun. Se, että tosisuunta-nimiseen kohtaan tullaankin näin syöttäneeksi itse asiassa kompassisuunta, ei haittaa, sillä alkuperäinen eksymäyhtälö lähteekin juuri kompassisuunnista.
Teoriassa tämä menetelmä antaa jopa luotettavamman eksymätaulun kuin Airiston eksymärata. Väitettä voi perustella siten, että Airiston eksymärata on käytännön syystä rakennettu tosisuuntien mukaan. GPS:n avulla sen sijaan eksymät saadaan kompassisuunnittain, kuten pitääkin.
Käytännössä GPS:n avulla määritellyn eksymän luotettavuus riippuu yksinomaan siitä, kuinka tarkkaan pystymme ohjaamaan venettä kompassin mukaan. Tulos lienee paras siten, että kompassista katsotaan ohjattava suunta ja sen avulla valitaan kaukaa keulan edestä joku ohjausmerkki, jonne veneen keulaa tarkasti koko ajan tähdätään. Jos veneen ruoriratas on toisessa laidassa, tulisi ruorimiehen eksymäajossa yrittää päästä veneen keskiviivalle, josta ajo on tarkempaa.Varmasti näin, mutta joka tapauskeesa on tiedettävä miten gps laskee 'träkin' ja milaisella viiveellä.
Jos ei tiedä, on parempi että jättää käyttämättä koska muuten voi olla yks'ja sama tekeekö taulukon vai ei. - Eksymätaulukon tehnyt
Örgen kirjoitti:
Varmasti näin, mutta joka tapauskeesa on tiedettävä miten gps laskee 'träkin' ja milaisella viiveellä.
Jos ei tiedä, on parempi että jättää käyttämättä koska muuten voi olla yks'ja sama tekeekö taulukon vai ei.Ei se nyt niin vaikeaa ole. Itse tein taulukon siten, että ajoin aina 30 s samaan suuntaan ennen GPS:n antaman TS:n kirjausta. Sittemmin kun olen verrannut tulosta linjataulujen linjoihin niin tulos on ollut oikein hyvä. Täytyy muistaa, että normivenekompassin lukematarkkuus on kuitenkin vain luokkaa 2,5 astetta.
- Örgen
Ei se nyt niin vaikeaa ole. Itse tein taulukon siten, että ajoin aina 30 s samaan suuntaan ennen GPS:n antaman TS:n kirjausta. Sittemmin kun olen verrannut tulosta linjataulujen linjoihin niin tulos on ollut oikein hyvä. Täytyy muistaa, että normivenekompassin lukematarkkuus on kuitenkin vain luokkaa 2,5 astetta.
Paras tulos on kuitenkin sulkea elektyriniikka ulos ja ajaa linja akiinni, se on absoluuttisen tarkkaa.
En kuitenkaan suosittele gepsillä e-taulukon tekoa, koska siinä pääsee virhemarginaali kasvamaan. Aina joku tekee sen kuitenkin väärin/hätäisesti ja jos vahinkao sattuu, niin... "Mutta kun mä tein sen gps:llä..."
Kannattaa käyttää gepsiä ja tehdä e-taulukot ym. asiat ilman gepsiä, ihan vaan senkin takia, että tottuu.
Gepsi on hyvä, mutta....
Jokainen tekee kuitenkin niin kun tekee, ja mielipiteistä on kiva käydä vaihtoa. - Eksymätaulukon tehnyt
Örgen kirjoitti:
Paras tulos on kuitenkin sulkea elektyriniikka ulos ja ajaa linja akiinni, se on absoluuttisen tarkkaa.
En kuitenkaan suosittele gepsillä e-taulukon tekoa, koska siinä pääsee virhemarginaali kasvamaan. Aina joku tekee sen kuitenkin väärin/hätäisesti ja jos vahinkao sattuu, niin... "Mutta kun mä tein sen gps:llä..."
Kannattaa käyttää gepsiä ja tehdä e-taulukot ym. asiat ilman gepsiä, ihan vaan senkin takia, että tottuu.
Gepsi on hyvä, mutta....
Jokainen tekee kuitenkin niin kun tekee, ja mielipiteistä on kiva käydä vaihtoa.Tämä menee nyt perinteiseen gps:n puolesta/vastaan -keskusteluun, mutta väitän, että tavallinen veneilijä saa gps:n avulla tehtyä paremman ja tarkemman eksymätaulukon kuin ajamalla esimerkiksi noita Airiston eksymäradan linjoja. Perustelen väitteeni näin:
- tuolla radalla on vain neljä linjaa, jotka molempiin suuntiin ajamalla saadaan kahdeksan suuntaa. GPS:n avulla voit ajaa vaikka 72 linjaa
- liittyen edelliseen, eksymäkäyrä ei välttämättä ole (ainakaan minulla ei ole) puhdas sinikäyrä, jolloin kahdeksasta luvusta interpoloimalla käyrästä tulee joillakin suunnilla väistämättä virheellinen
- takalinjan ajaminen tarkasti on todella vaikeaa linjaa kohti ajamiseen verrattuna, jolloin siinä tulee helposti useiden asteiden virheitä. Jos kahdeksasta suunnasta heti puolet on virheellisiä, niin ei siitä eksymäkäyrästäkään saa mitenkään tarkkaa. - Örgen
Tämä menee nyt perinteiseen gps:n puolesta/vastaan -keskusteluun, mutta väitän, että tavallinen veneilijä saa gps:n avulla tehtyä paremman ja tarkemman eksymätaulukon kuin ajamalla esimerkiksi noita Airiston eksymäradan linjoja. Perustelen väitteeni näin:
- tuolla radalla on vain neljä linjaa, jotka molempiin suuntiin ajamalla saadaan kahdeksan suuntaa. GPS:n avulla voit ajaa vaikka 72 linjaa
- liittyen edelliseen, eksymäkäyrä ei välttämättä ole (ainakaan minulla ei ole) puhdas sinikäyrä, jolloin kahdeksasta luvusta interpoloimalla käyrästä tulee joillakin suunnilla väistämättä virheellinen
- takalinjan ajaminen tarkasti on todella vaikeaa linjaa kohti ajamiseen verrattuna, jolloin siinä tulee helposti useiden asteiden virheitä. Jos kahdeksasta suunnasta heti puolet on virheellisiä, niin ei siitä eksymäkäyrästäkään saa mitenkään tarkkaa.>>> tuolla radalla on vain neljä linjaa, jotka molempiin suuntiin ajamalla saadaan kahdeksan suuntaa. GPS:n avulla voit ajaa vaikka 72 linjaa > takalinjan ajaminen tarkasti on todella vaikeaa linjaa kohti ajamiseen verrattuna, jolloin siinä tulee helposti useiden asteiden virheitä
- Eksymätaulukon tehnyt
Örgen kirjoitti:
>>> tuolla radalla on vain neljä linjaa, jotka molempiin suuntiin ajamalla saadaan kahdeksan suuntaa. GPS:n avulla voit ajaa vaikka 72 linjaa > takalinjan ajaminen tarkasti on todella vaikeaa linjaa kohti ajamiseen verrattuna, jolloin siinä tulee helposti useiden asteiden virheitä
"Miksi ajaa takalinjaa? Käännä vene 180* ja aja eteenpäin linjaa pitkin hetki ja lue kompassi, kyllä se helpompaa on kuin takalinjan ajo ja nopeampaa kuin gps:n (jättää, laskee ka:n ja on aina tidettävä mikä on JUURI sen gps:n jättö jne...) "
Nyt tuota taisin pudota kärryiltä. Jos tuolla Airiston eksymäradalla on neljä linjaa, niin niitä eteenpäin ajamalla saadaan neljä suuntaa, eikö? Neljän suunnan perusteella eksymätaulukon teko on vielä hieman vaikeaa; tarvitaan siis lisää suuntia. Samalla radallahan niitä saadaan sitten ajamalla nuo ensin ajetut neljä suuntaa toisin päin eli siten, että linjataulut tms. ovat perän takana. Tässähän se epätarkkuus sitten syntyy.
Mutta jokainen tyylillään. Itse olen sitä mieltä, että GPS:n avulla eksymätaulukon teko on a) helppoa b) varmempaa kuin linjataulujen avulla c) eksymätaulukosta saadaan parempi d) nopeampaa.
- nykyaika?
Onko GPS tuttu?
- Meripoika
Kuka sen tietää, milloin joku hullu ampuu ne satelliitit alas.
- perinteisellätyylilläseilaava
Onko sähkövika tuttu? Onko varapatterit kunnosa? Kyllä matkapaatissa pitää eksymätaulukko olla.
- Markos ;
Tere, nykyajan veneilijöiltä unohtuu opetella perinteisen kartan käyttötaito. Jos GPS menee epäkuntoon, varsinkin ulkosaaristossa monilla ei ole hajuakaan missä ovat tai minne pitäisi ajaa. Juuri tuolloin pitää hallita perinteisen kartan käyttötaito, ei se niin vaikeaa ola. Ja muistakaa, GPS on ollut tavisveneilijöiden käytettävissä n 10 vuotta, millä ennen GPS:ää suunnistettiin? ;)
- -Pete-
Minulla on sellainen kuva, että Turun Navigaatioseura ylläpitäisi rataa, mutta kysymällä selvinnee. Radasta yms. http://www.turunnavigaatioseura.fi/koulutus/eksymarata.htm
- alta...
Airisto ei ole mikään leikkipaikka, menkää muualle täyttämään ristikoitanne joita ette osaa edes käyttää. Miten voi tulla edes mieleen lähteä Airistolle ajelemaan siksakkia???
- KLMM
Moi, taidat olla juuri niitä pellejä, jotka ajavat GPS:ään tuijottaen tuhatta ja sataa meriteiden säännöistä tietämättä. Sitten kun ei ole GPS:ää ja eksytään, ajetaan joko kivelle tai soitetaan merivartiosto apuun.
Olen varma että et edes tiedä mikä on eksymätaulukko. Ja mitä airistoon tulee, siellä taitaa "juuri ja juuri" riittää tilaa eksymätaulukon linjojen ajamiseen. - tiedoksi!!!
KLMM kirjoitti:
Moi, taidat olla juuri niitä pellejä, jotka ajavat GPS:ään tuijottaen tuhatta ja sataa meriteiden säännöistä tietämättä. Sitten kun ei ole GPS:ää ja eksytään, ajetaan joko kivelle tai soitetaan merivartiosto apuun.
Olen varma että et edes tiedä mikä on eksymätaulukko. Ja mitä airistoon tulee, siellä taitaa "juuri ja juuri" riittää tilaa eksymätaulukon linjojen ajamiseen.Osaan käyttää jopa sekstanttia ja olen ehdolla seuramme kommondoriksi, seuran jossa ei hölmöillä airistolla!!!
- herralle:
tiedoksi!!! kirjoitti:
Osaan käyttää jopa sekstanttia ja olen ehdolla seuramme kommondoriksi, seuran jossa ei hölmöillä airistolla!!!
Olen kahtena viime kesänä tehnyt mainitsemasi "ristikot" Airistolla kauniina alkukesän aamuna klo 5 ja 7 välillä. Ei ole ollut paljon liikennettä, ei. Kenenkähän jaloissa siellä luulet sitten olevan? Sinunko? Oikein kommondori! Mikä se muuten on?
- seuran nimi
tiedoksi!!! kirjoitti:
Osaan käyttää jopa sekstanttia ja olen ehdolla seuramme kommondoriksi, seuran jossa ei hölmöillä airistolla!!!
-että tiedetään kiertää kaukaa, sopisit paremmin komendantiksi kuin kommodoriksi.
- olla
tiedoksi!!! kirjoitti:
Tamperelainen vai miksi esität harvinaisen tyhmää muka turkulaisena!!!
- Meripelastaja
tiedoksi!!! kirjoitti:
niin, sinuthan valitaan.
- valitaan!!!
Meripelastaja kirjoitti:
niin, sinuthan valitaan.
Anteeksi kirjotusvirheistä, satuin nielemään suolavettä jo kun te räkänokat opiskelitte kirjoittamaan. Onko se nyt niin vaikeata pyhittää Airisto ammattimerenkulkioille, kyllä te sitä suunnistusta pystytte muuallakin leikkimään!!!
- Airistolla
KLMM kirjoitti:
Olen varma että et edes tiedä mikä on eksymätaulukko. Ja mitä airistoon tulee, siellä taitaa "juuri ja juuri" riittää tilaa eksymätaulukon linjojen ajamiseen.Viime kesänä ainoa tosi vaarallinen tilanne Airistolla oli kun purjevene tuli vasemmalta noin 7 solmua koneella vasemmalta ja vielä väärää kaistaa. Onneksi 26 solmua kulkeneesta noin 7 tonnin veneestämme näkyy täydellisesti ulos joka suuntaan, muuten olisi tullut ruumiita.
- paavia
valitaan!!! kirjoitti:
Anteeksi kirjotusvirheistä, satuin nielemään suolavettä jo kun te räkänokat opiskelitte kirjoittamaan. Onko se nyt niin vaikeata pyhittää Airisto ammattimerenkulkioille, kyllä te sitä suunnistusta pystytte muuallakin leikkimään!!!
Pyhittämään,me maallikot emme sitä voi tehdä.Pyydä samalla että,rukoilee amiraali ehdokkuutesi puolesta.
Pansionlahdelta on löytynyt intin merkit Kallanpään laiturin seutuvilta.
Ajolinjat ovat kyllä aika lyhyet mutta homman voi tehdä muutaman kerran asian varmistamiseksi.- Meripoika
Menee tämä keskustelu äkkiä väittelyksi gepsin ja kompassin kannattajien välillä. Onhan tuo gps aika hieno laite jo kännykässäkin, saati sitten kaukana merellä. Näen itse kuitenkin pääsääntöisen gepsiin turvaamisen purjehdustaidon murentajana. Siinä jäävät eksymät ja helpommatkin laskutoimitukset tekemättä, kun ei tarvitse muuta kuin nappeja painella. Käyttäköön kuitenkin itse kukin gepsiä, mutta perustaitoja ei saa päästää huononemaan.
- Oskari
...on eksymätaulukon ihan oikeasti tehnyt etenkään nykyisenä GPS-aikana. Minä olen selvinnyt ilman sitä erilaisilla veneillä kymmeniä vuosia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?
Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.1681323- 881204
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti2051100- 68932
- 58704
- 52573
- 32568
Muiden vaikutus
Oletko antanut muiden vaikuttaa mielipiteisiisi, tunteisiini tai valintoihisi suhteessa kaivattuusi?80526No tavallaan seuraava kohtaaminen on käänteentekevä
Koska sanon sulle että rakastan sua. On aika. Pösilö.29494- 45487