Näin tänään ekaakertaa livenä MacBookin. Se oli yllättävän pieni, todellinen kannettava. Itselleni se oli ehkä jopa "järkytys". Olen puntaroinut ko. laitten hankkimista, mutta taitaa vaakakuppi silti kallistua MacBook Pro:n puolelle.
Tällähetkellä vanha 12 tuuman "simpukka" ja jotenki tän näyttö/kirjaisinkoko sopii silmälle paremmin ku ton MacBook:in.
MacBook
6
833
Vastaukset
- Mika...
... tuo macbook ja niin mainio laite kun se muuten onkin, niin sen näyttö on surkein näkemäni (tai eihän sitä meinaa nähdä:))
Muuten olen tosi tyytyväinen siihen ja ulkoisen näytön kanssa se on oiva peli.se näyttö on surkea?
Meinaan vaan, kun on tullut katteltua useampia ja kohtalaisen hyvät on näytöt olleet tuohon hintaluokkaan.- Mika....
RepeRuutikallo kirjoitti:
se näyttö on surkea?
Meinaan vaan, kun on tullut katteltua useampia ja kohtalaisen hyvät on näytöt olleet tuohon hintaluokkaan..... se katselukulma on siinä tavattoman kohtisuora eikä kestä oikein minkäänlaista päänliikautusta ilman, että sävyt ja värit muuttuvat. Ongelma on etenkin pystysuuntaisessa katselukulmassa. Ajattelin ensin, että minulla on viallinen yksilö, mutta foorumeilla (hopeinenomena, omenamehu) muutaman saman suuntaisen kirjoituksen näin niin arvelin, että se on tämän mallin ominaisuus. En ole muiden macien näyttöjä nähnyt kovin montaa (paitsi jonkun cinemadisplayn ja imacin), mutta muutamia PC-puolen kannettavia mitä on duunissa käytellyt, niin niissä ei juuri tämä ongelma ole niin paha. Itse käytän kuvien käsittelyyn kuitenkin ulkoista crt:tä niin itseäni tuo ei haittaa. Ja kone suoriutuu erinomaisesti kaikesta työstä jota olen sillä tehnyt (jopa aperture pyörii jouhevasti jo giganmuistilla kolmentuhannen kuvan arkistolla).
Tuo näyttö on ihan riittävän kokoinen koska macissa on mainioita apuvälineitä tsoomaukseen ja ei sitä ole pakko käyttää maksimiresolla niin näkee tekstinkin lukea, mutta tuo kuvakulma on sellainen, että siitä ei paljoa mainoksissa huudella, niin ajattelin asiasta mainita ettei tule ihmisille yllätyksenä. Se että paljon halvemmissa pc-koneissa (mitä ne näytöt mahtaakaan macbookprossa olla) on paremmin toimivia näyttöjä kuin tässä, kertoo sen ettei tämän näytön tarvitsisi olla näin huono.
Mutta mielestäni macbook ei ole huono kone, minulla on tämä nyt ollut reilunkuukauden enkä keksi ainoatakaan moitetta tästä. Hyvin toimii ja kukkuua ja selviää leikiten kaiksta kuvakäsittelyn operaatioista joita olen sille keksinyt. Ohjelmisto kokoonpano minua vielä mietityttää, kokeilin aperturea, mutta en oikein pitänyt sen toimintatavasta (liian jäykkä ja kurvit puuttui). Olen nyt taipumassa ajatukseen, että käytän iViewiä arkistointiin ja CaptureNX (siitä tuli universaaliversio joka toimii kuin unelma ja ainakin se takkuaminen ja hidastelu on taakse jäänyttä elämää) kuvan säätöihin, joku Gimpin ja photarin rutkale satunnaisimpiin manipulaatioihin ja NeoOffice toimistotarpeisiin, niin siinä se. iSync pelittää nokian kanssa ja noi kalenterit, muistilaput, ja mailit toimii mainiosti vanhojen systeemien kanssa. Ainoa on etten ilmeisesti saa vanhoja Outlookin .pst tiedostoja auki macin puolella muuten kuin asentamalla windows uudelleen officen kera ja tallettamalla viesti kerrallaan tavalliseksi viestitiedostoksi (tätä kai voisi pienenä miinuksena pitää, vaan ei voi mitään). - anselmi aah....
Mika.... kirjoitti:
.... se katselukulma on siinä tavattoman kohtisuora eikä kestä oikein minkäänlaista päänliikautusta ilman, että sävyt ja värit muuttuvat. Ongelma on etenkin pystysuuntaisessa katselukulmassa. Ajattelin ensin, että minulla on viallinen yksilö, mutta foorumeilla (hopeinenomena, omenamehu) muutaman saman suuntaisen kirjoituksen näin niin arvelin, että se on tämän mallin ominaisuus. En ole muiden macien näyttöjä nähnyt kovin montaa (paitsi jonkun cinemadisplayn ja imacin), mutta muutamia PC-puolen kannettavia mitä on duunissa käytellyt, niin niissä ei juuri tämä ongelma ole niin paha. Itse käytän kuvien käsittelyyn kuitenkin ulkoista crt:tä niin itseäni tuo ei haittaa. Ja kone suoriutuu erinomaisesti kaikesta työstä jota olen sillä tehnyt (jopa aperture pyörii jouhevasti jo giganmuistilla kolmentuhannen kuvan arkistolla).
Tuo näyttö on ihan riittävän kokoinen koska macissa on mainioita apuvälineitä tsoomaukseen ja ei sitä ole pakko käyttää maksimiresolla niin näkee tekstinkin lukea, mutta tuo kuvakulma on sellainen, että siitä ei paljoa mainoksissa huudella, niin ajattelin asiasta mainita ettei tule ihmisille yllätyksenä. Se että paljon halvemmissa pc-koneissa (mitä ne näytöt mahtaakaan macbookprossa olla) on paremmin toimivia näyttöjä kuin tässä, kertoo sen ettei tämän näytön tarvitsisi olla näin huono.
Mutta mielestäni macbook ei ole huono kone, minulla on tämä nyt ollut reilunkuukauden enkä keksi ainoatakaan moitetta tästä. Hyvin toimii ja kukkuua ja selviää leikiten kaiksta kuvakäsittelyn operaatioista joita olen sille keksinyt. Ohjelmisto kokoonpano minua vielä mietityttää, kokeilin aperturea, mutta en oikein pitänyt sen toimintatavasta (liian jäykkä ja kurvit puuttui). Olen nyt taipumassa ajatukseen, että käytän iViewiä arkistointiin ja CaptureNX (siitä tuli universaaliversio joka toimii kuin unelma ja ainakin se takkuaminen ja hidastelu on taakse jäänyttä elämää) kuvan säätöihin, joku Gimpin ja photarin rutkale satunnaisimpiin manipulaatioihin ja NeoOffice toimistotarpeisiin, niin siinä se. iSync pelittää nokian kanssa ja noi kalenterit, muistilaput, ja mailit toimii mainiosti vanhojen systeemien kanssa. Ainoa on etten ilmeisesti saa vanhoja Outlookin .pst tiedostoja auki macin puolella muuten kuin asentamalla windows uudelleen officen kera ja tallettamalla viesti kerrallaan tavalliseksi viestitiedostoksi (tätä kai voisi pienenä miinuksena pitää, vaan ei voi mitään).että katselukulmalla olis ollu niin merkitystä. Kone oli kylläkin kaupassa, enkä kerennyt kauheesti sillä "kikkailemaan". (2,5 vuotias jälkikasvu hoiti sen puolen)
Ihmettelen vaan, et onko tosiaan Applen kannettavien näyttöjen laatu huonontunut. 7v vanhan "simpukan" näyttö ainakin hakkaa parivuotta vanhan FS:n näytön katselukulmilla 6-0.
Saako muuten käyttiksen tekstejä jotenkin isommaksi, muuten ku näytön resoa muuttamalla? - Mika...
anselmi aah.... kirjoitti:
että katselukulmalla olis ollu niin merkitystä. Kone oli kylläkin kaupassa, enkä kerennyt kauheesti sillä "kikkailemaan". (2,5 vuotias jälkikasvu hoiti sen puolen)
Ihmettelen vaan, et onko tosiaan Applen kannettavien näyttöjen laatu huonontunut. 7v vanhan "simpukan" näyttö ainakin hakkaa parivuotta vanhan FS:n näytön katselukulmilla 6-0.
Saako muuten käyttiksen tekstejä jotenkin isommaksi, muuten ku näytön resoa muuttamalla?... siitä tekstin koosta sillä itsekin etsiskelin sitä asetusta mutten löytänyt. Sitten keksin, että pitämällä kontroll painiketta pohjassa samalla kun pyörittää hiiren rullaa tai vetaa kahdella sormella ohjauslevyä tsuumaa näyttö nopeasti mihin kokoon haluaa.
Tuosta näytöstä sen verran etten ole katsellut muita MB:ja kuin omaani joten voi olla että minulla on viallinen yksilö tai sitten kuvankäsittelyorientoituneena olen vain tarpeettoman kriittinen muutoksiin näytön sävytoistossa.
Joka tapauksessa kun olen vertaillut duunissa lähinnä dell:in kannettavaan ja pariin pöytälittuun, niin tässä mb:sä katselukulma vaikuttaa huomattavasti enemmän sävyjen ja värien toistumiseen. Kyllähän kaikki litut on aika rajoittuneita näyttölaitteita, mutta niissä näyttäisi jonkinverran olevan eroja. - muutettua
anselmi aah.... kirjoitti:
että katselukulmalla olis ollu niin merkitystä. Kone oli kylläkin kaupassa, enkä kerennyt kauheesti sillä "kikkailemaan". (2,5 vuotias jälkikasvu hoiti sen puolen)
Saako muuten käyttiksen tekstejä jotenkin isommaksi, muuten ku näytön resoa muuttamalla?> Saako muuten käyttiksen tekstejä jotenkin isommaksi, muuten ku näytön resoa muuttamalla?
Näytä valinnat>tekstin koko
Tuolta saa säädettyä objektien tekstien koon haluamakseen. Selaimissa on säädöt tekstin koolle erikseen. Valikkojen koot ovat kyllä aika sopivat MacBookin resoluutiolla.
Keväällä tuleva Mac OS X 10.5 on täysin resoluutiovapaa, eli koko käyttöliittymän saa skaalattua haluamakseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303481Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs91538Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131473Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2241255Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34893Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht242883- 60869
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.130858Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ66844Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲97808