Luokkaretket

Köyhyysrajalla elävä

On kiva kun peruskoulunsa päättävät nuoret tekevät luokkaretkiä ja sehän on kiva lopetus yläasteelta lähtemiseen. Mutta se pakollinen rahojen hankinta kismittää tällaista vähävaraista kuten minä olen. Leipomiset, myyjäiset ja muut koululaisten tekemät rahanhankintakeinot ovat ihan ok, mutta esim. kuukausiraha, nuorelle annettava matkaraha, muut matkaan liittyvät kustannukset ovat monelle perheelle aika ylivoimaisia maksettavia.

Vanhempainilloissa päätetyt kk-rahat ovat monesti sellaisten ehdottamia, joissa perheissä on kaksi maksajaa. Ei oteta huomioon, että monella lapsella on ainoastaan se yksi aikuinen, joka maksaa kaiken.

Nyky-yhteiskunnassa myös työttömyys, yksinhuoltajuus, pienipalkkaisuus, opiskeleminen, jne ovat suuria syitä siihen, että kaikki ylimääräinen meno horjuttaa pahasti elantoa.

Minun mielestäni tällaiset pakkorahastukset joutavat kokonaan pois kouluista.

44

2100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tosi on

Mikäli koulussa kerätään rahaa oppilaiden kotoa, koulu toimii väärin. Luokkaretkistä ja rahan keruusta tuli viime keväänä tarkennetut ohjeet. Rahaa retkiin ja muihin toimintoihin voidaan kerätä vain myymällä jotain tuotteita. Kerätty raha tulee suunnata kaikille luokan oppilaille, olipa osallistunut talkoisiin tai ei. Kuukausirahan keruu on vastoin ohjeita. Asian pitäisi kyllä olla kaikkien koulujen tiedossa!

• vähän kerrallaan

Meidän perheessä kerätään kahdelle lapselle rahaa reissua varten. On todella hienoa, että lasten on mahdollista päästä luokan kanssa pienelle matkalle. Niin, ja koska meilläkään ei ole rahaa kuin roskaa, on hyvä että on matkakassaa varten pieni kuukausiraha (esim 5 euroa, kerralla emme pystyisikään antamaan koko matkan rahoja.
      Niin, ja eihän nykyään ole pakko osallistua keräyksiin... Tai aina on mahdollista jäädä kouluun kun toiset ovat matkalla.

• ne kouluun

sitten jäävät, kun rikkaiden lapset ovat reissussa? Olipa kommentti, huh, huh!

Tuossa se taas paistaa se, minä-minä-asenne!

• rikas..-
        ne kouluun kirjoitti:

sitten jäävät, kun rikkaiden lapset ovat reissussa? Olipa kommentti, huh, huh!

Tuossa se taas paistaa se, minä-minä-asenne!

niin se menee. Se piirtää jolla on liitua.

• huoleti

Tämän lukuvuoden loputtua kukaan ei lähde enää minnekään leirikoulumatkalle - nehän eivät siis ole mitään luokkaretkiä. Päättäjät reagoivat espoolaisrouvan tekemään valitukseen paniikinomaisesti ja kukaan opettaja ei todellakaan halua koskea sellaisiin projekteihin kepilläkään.

Leirikoulun puuhaaminen, käytännön järjestelyt, valtava juridinen vastuu jne. ei edes kuulu opettajan virkavelvollisuuksiin - sitä työtä on tehty mukavien oppilaiden hyväksi omalla ajalla ja useimmiten ilman kiitoksia esim. huoltajilta.

Kuka iskä tai äippä ottaisi vastuulleen luokallisen murkkuja? ;-)))

• eetu.

nyt puhut vasten parempaa tietoa.minulla on 3 lasta ja ne kaikki ovat olleet luokkaretkellä ensin päiväkodissä ollessaan sitten ala.asteella ja sitten ylä-asteella ja minä olen ollut jokaisella mukana vapaaehtoisena valvojana eikä ollut yhtään hankalaa

• menethän
        eetu. kirjoitti:

nyt puhut vasten parempaa tietoa.minulla on 3 lasta ja ne kaikki ovat olleet luokkaretkellä ensin päiväkodissä ollessaan sitten ala.asteella ja sitten ylä-asteella ja minä olen ollut jokaisella mukana vapaaehtoisena valvojana eikä ollut yhtään hankalaa

sinä sinne valvojaksi.Kun matkasi ei maksa sinulle mitään,ahne kun on niin mukaan vaan.

• kerran..
        menethän kirjoitti:

sinä sinne valvojaksi.Kun matkasi ei maksa sinulle mitään,ahne kun on niin mukaan vaan.

Itse olen ollut kerran valvojana, toista kertaa en lähde, oli sen verran rankkaa hommaa. Missä milloin ja minkä ikäisten kanssa, en kerro. Toinen juttu, että vanhempia ei nykyisin mielellään oteta valvojiksi, sillä joillain on sellaisia kokemuksia, että vanhempien kännääminen on ollut retken suurin vaiva - valtakunnallisesti siis, en välttämättä puhu juuri Kajaanista.

• Hessu Hopo
        menethän kirjoitti:

Kuka tahansa meistä ahneuksissaan tahtoo matkalle jossa on omalta osaltaan vastuussa muiden lapsista,ilman että saa sanoa sanaakan siihen mihin mennään, millä aikatalululla, mitä siellä tehdään, missä käydään jne. Lisäksi saat maineen kyttänä kun yrität pitää vapaaksi pääsyn huumassa karsinanseiniä potkivat nuoret jotenkin aisoissa. Ehdottomasti jokaisen ahneen paskiaisen unelmalomareissu! Annahan olla kadehtimati tätäkin. Minä kokemuksistani huolimatta lähden ihan mielelläni,koska valvojat (ilmeisesti ed. mainituista syistä)ovat hakusessa. Sitäpaitsi,minusta(kaikesta nuoruuden rutinasta huolimatta) nykynuoret on hemmetin fiksuja.

• näin..

kuukausirahan kerääminen on vapaaehtoista. Mutta kaikkien on silti päästävä matkalle halutessaan, olipa osallistunut keräyksiin tai ei. Laki menee näin, muunlainen toiminta on lainvastaista ja vaikka kuinka urputatte vastaan, niin näin se vaan on. Mutta ilmeisesti moni koulu vielä tuota laitonta kuukausirahan keräämistä harrastaa, tai siis laittomalla tavalla. Eli jos kymmenen tuo kuukausirahaa, niin se on oltava kaikkien kahdenkymmenen käytettävissä silti. Vaikka olisi kuinka epäreilua, niin lain mukaan se on näin. Tästä syystä ei ainakaan sillä yläasteella, missä omat lapseni ovat, ei kuukausirahoja kerätä.

• ei mitään järkeä

Ei tuollaista lakia kyllä voi keksiä kukaan muu kuin aito vasuri. Nehän on niin tottuneita käymään työssäkäyvän lompakolla. Nytkö ne jo on ujuttaneet ideologiansa koulujen luokkaretkiin? Vasureiden penskat ei osallistu millään tavalla rahojen keräämiseen ei edes leipomalla kakkuja myyjäisiin, mutta silti heidän pitäisi saada kaikki hyöty irti toisten tekemästä työstä? Tosi reilua...

Vai muka työläisen asialla? Minusta vasureiden tulisi muuttaa mottoansa muotoon "työläisen lompakolla". Vasurit ja demarit vieroittavat näköjään lapsensa visusti ulos työelämästä jo kouluikäisenä. Mitä sitä itse tekemään, kun kaiken voi teettä muilla.

• hilseen..
        ei mitään järkeä kirjoitti:

Ei tuollaista lakia kyllä voi keksiä kukaan muu kuin aito vasuri. Nehän on niin tottuneita käymään työssäkäyvän lompakolla. Nytkö ne jo on ujuttaneet ideologiansa koulujen luokkaretkiin? Vasureiden penskat ei osallistu millään tavalla rahojen keräämiseen ei edes leipomalla kakkuja myyjäisiin, mutta silti heidän pitäisi saada kaikki hyöty irti toisten tekemästä työstä? Tosi reilua...

Vai muka työläisen asialla? Minusta vasureiden tulisi muuttaa mottoansa muotoon "työläisen lompakolla". Vasurit ja demarit vieroittavat näköjään lapsensa visusti ulos työelämästä jo kouluikäisenä. Mitä sitä itse tekemään, kun kaiken voi teettä muilla.

Ei tässä jutussa ollut alunperin tarkoitus politiikasta puhua, eikä politiikalla ole mitään tekemistä luokkaretkien suhteen.

Yksinkertaisin ja selkein sääntö olisi näille luokkaretkille se, että ne jotka sinne haluavat,he ainoastaan suunnittelevat, maksavat, tekevät talkootyöt ja myös heidän vanhemmat osallistuvat siihen.
        Opettajia ei tarvitseisi vaivata näillä asioilla, heillä on tarpeeksi muutenkin tekemistä itse opetustyössä ja sekin on mennyt paljon vaativammaksi monessa suhteessa kuin mitä se oli ennen.

• tapauksesas on
        hilseen.. kirjoitti:

Ei tässä jutussa ollut alunperin tarkoitus politiikasta puhua, eikä politiikalla ole mitään tekemistä luokkaretkien suhteen.

Yksinkertaisin ja selkein sääntö olisi näille luokkaretkille se, että ne jotka sinne haluavat,he ainoastaan suunnittelevat, maksavat, tekevät talkootyöt ja myös heidän vanhemmat osallistuvat siihen.
        Opettajia ei tarvitseisi vaivata näillä asioilla, heillä on tarpeeksi muutenkin tekemistä itse opetustyössä ja sekin on mennyt paljon vaativammaksi monessa suhteessa kuin mitä se oli ennen.

No joo turha tähän on politiikkaa sotkea. Mielestäni lasten tulisi oppia jo varheisessa vaiheessa, että ne saa, jotka tekee. Ne jotka ei tee, ei saa. Vähävaraisten perheiden lapset voivat hankkia rahaa vaikka poimimalla marjoja ja myymällä ne marjanostajille. Ei se raha tyhjästä muillekaan tule, vaan töitä sen rahan eteen on muidenkin perheiden tehtävä.

Ei tuossa ola mitään järkeä, että toiset keräävät rahaa (myyjäiset, pullonkeräys jne.) ja toiset ei tee mitään. Ja silti molemmilla muka pitäisi olla yhtäläinen oikeus käyttää kerättyjä varoja? Se on sitä toisten lompakolla käymistä se...

• alunperin

Ei tähän liity politiikka mitenkään. Alunperin tämä lähti joskus viime keväänä siitä, kun joku muistaakseni espoolainen tai ainakin etelä-suomalainen vanhempi valitti maksullisesta uimahallikäynnistä, että peruskoulunhan pitäisi olla ilmainen eikä maksuja saa periä mistään mihin koulun kanssa mennään. Opetushallitus oli se, joka taisi tarkistaa asian ja kouluille on lähetetty ohjeistus sieltä. Sitä, mitä puoluetta ko. äiti (kyseessä oli siis äiti) edustaa, ei ole kerrottu.

• koska
        hilseen.. kirjoitti:

Onko teillä ohjeita niille, jotka vaihtavat koulua kesken yläasteen? Sitä paitsi eniten töitä tehnyt voi itse sairastua, ei sitä lasketa kuka eniten tekee. Laki on laki, ei se ole mielipidekysymys. Itse en ole mikään laiska vanhempi, vaan oma lapseni on se, joka usein on juuri ollut esim. myymässä ja pitää tarkasti huolen, että oma osuus tulee hoidettua muutenkin.

• porvariporsas

Paskiainen Eiköhän me duunarit makseta aina omasta pussista kaikki,toisin kun porvarit kepulais vilj tark yhteiskunnan elätit kepulaiset ne vasta vieroittaa opetetaan lapsille että kyllä yhteiskunta tukiaisia syytää

• kkk11
        porvariporsas kirjoitti:

Paskiainen Eiköhän me duunarit makseta aina omasta pussista kaikki,toisin kun porvarit kepulais vilj tark yhteiskunnan elätit kepulaiset ne vasta vieroittaa opetetaan lapsille että kyllä yhteiskunta tukiaisia syytää

töihisi siitä, äläkä käytä työnantajasi konetta täällä surffailuun!!!

• ole työttömällä

varaa, ei. Juuri sen takia lapseni ei lähdekään luokkaretkelle, on muuten iso raha 10-20 €/kk:ssa laittaa työmarkkinatuesta moiseen retkirahastoon.

• riue,jnb

sen 20€ olen minä sinulle verorahoistani antanut. Etkä sinä raski sitä lapsellesi antaa? Häpeä.

• ,,,,

Puutut tärkeään asiaan.

Oma lapseni on samassa tilanteessa. Koulunkäynti on tärkein juttu. Kuitenkin.

Lapsia ei saisi eriarvoistaa koulussa. Luokkaretki koulun päätteeksi on kiva muisto, mutta ei saa nousta liian suureen roolin koulunkäynnin ohella.

Muistorikkaan jutun voi rakentaa lähellä kouluakin. Se vain vaatii lasten, vanhempien ja oettajan mielikuvitusta.

t. isä

• normi duunari

10-20 €/kk iso raha?!?! Siis HALOO!!! Jätät sen päivittäisen röökiaskin ja viikonloppuviinat ostamatta, etkä kömmi sinne lähipubiin jokapäivä, niin saattaisi LAPSELLESI liietä tuo mitätön summa kuukaudessa!!

Naurettavia oman kaljamahansa ja tervakeuhkojen puolustajia ovat nämä tyypilliset vasurisurkimukset.

• sinä
        normi duunari kirjoitti:

10-20 €/kk iso raha?!?! Siis HALOO!!! Jätät sen päivittäisen röökiaskin ja viikonloppuviinat ostamatta, etkä kömmi sinne lähipubiin jokapäivä, niin saattaisi LAPSELLESI liietä tuo mitätön summa kuukaudessa!!

Naurettavia oman kaljamahansa ja tervakeuhkojen puolustajia ovat nämä tyypilliset vasurisurkimukset.

pitkä vittu! En polta, enkä todellakaan juo, mutta ei siitä työmarkkinatuesta laskujen ja vuokran jälkeen jää käteen kuin pari kymppiä ja sekin pitäisi laittaa johonkin helevetin luokkaretkeen ja olla syömättä mitään, niinkö?! Vitun idiootti! Eiköhän se päivittäinen ateria kuitenkin ole lapselle tärkeämpää kuin koulujen hömpötykset.

• kfjaölkfjaö
        sinä kirjoitti:

pitkä vittu! En polta, enkä todellakaan juo, mutta ei siitä työmarkkinatuesta laskujen ja vuokran jälkeen jää käteen kuin pari kymppiä ja sekin pitäisi laittaa johonkin helevetin luokkaretkeen ja olla syömättä mitään, niinkö?! Vitun idiootti! Eiköhän se päivittäinen ateria kuitenkin ole lapselle tärkeämpää kuin koulujen hömpötykset.

Kaikesta huolimatta saat työmarkkinatuen lisäksi lapsilisät yh-korotuksella, asumistuen sekä toimeentulotuen. Kaupungin vuokra-asunnosta jää maksettavaa kokonaista 300 eur tuen jälkeen, jes. Anna sille lapsellekin oikeus kokea joskus se ilo, että saa ihan itsellekin jotakin kivaa. Vai oletko kateellinen lapsesi saamasta matkasta?

• sikarikasss
        sinä kirjoitti:

oletko kokeillut työntekoa? sillä minä olen rahoittanut kaiken. Näköjään myös sinunkin vuokrasi.

• voihyväisäsentään

sehän se luokkaRETKEN idea juuri on että mennään kauemmaksi siitä koulun nurkilta. Että köyhienkin vanhempien lapset näkevät edes kerran vähän muutakin kun koulun takapihan. Jos ei todella ole varaa maksaa lasten luokkaretkeä, niin jätetään lapset hankkimatta tai tehdään asialle jotain. Mennään vaikka töihin tai hankitaan rahat vaikka puolukoita keräämällä.

• tulossa!

Oletkos menossa lukioon? Odotahan vielä kaksi vuotta, niin sitten se riemu repeää kun on ne idioottimaiset vanhojenpäivät.
      Eikä kukaan puutu tähän täysin kusipäiseen rahantuhlaukseen - siinä yhteydessä ei olla köyhiä eikä kipeitä. Miten se on mahdollista?

Mitä helkkarin prinsessoja ja vuorineuvoksettaria nämä pikkulikat/pojat kuvittelevat olevansa, monikaan ei eläessään tule sellaiseen asemaan, että sen jälkeen kuunapäivänä moisia hörsyjä tarttis.

Eikä tähän ilmiöön puutu kukaan, luokkaretkiasiaan on edes yritetty.
      Mistähän tämä johtuu, ettei olis jotain tekemistä itsensä nuorten ikinaisellisen turhamaisuuden kanssa... ja typeryyden.

Idolseja ja bigbrothereita, jopa joo, sitähän tämä elämä...

• 9:llä

EI luokkaretket ole pakollisia!!! kukaan ei pakota (eikä ole ikinä pakottanut) laittaa kenenkään lastaan luokkaretkelle jos ei ole varaa!!
      mutta miksi heidän joilla ei ole varaa, on pilattava sitten muidenkin koululaisten luokkaretket (tai siis oli pilattava sillä nythän niitä ei enää saisi olla vaan onneksi ainakin koulussa jossa minä vielä olen, niitä tehdään ;)

ja ihan turha kenenkään vastata tähän siitä tasa-arvosta sillä tiedän ettei se sitä ole, mutta tämä on minun mielipiteeni ja ilman MITÄÄN "spesiaalia" ei siellä (koulussa) jaksa niin ahkerasti ollakkaan.. Ja lähes kaikki spesiaali maksaa!

• tellu

hei,oon ihan samaa mieltä,meilläkin pitäs leipoa ja myydä ,asutaan syrjässä eikä ole mahdollisuuksia myyntiin kotikulmilla.Ja luokkaretkelle mennään sinne asti mihin budjetti sallii,ei aina tarvitse lähtee ulkomaille asti.Vaikka se oliskin mukavaa matkustaa.10 euroa pitää viedä kassaan jos ei leivo myyjäisiin,on se väärin.

• hmmmhhhhh

Ihan oikein se on, että kerätään rahaa yhdessä matkaa varten. Ja varsinkin vähävaraisemman perheen lapselle se on loistava tilaisuus päästä kokemaan ja matkustelemaan ja jopa ulkomaille, tuo saattaa olla jopa ainoa mahdollisuus.

• Tietoa on
        hmmmhhhhh kirjoitti:

Ihan oikein se on, että kerätään rahaa yhdessä matkaa varten. Ja varsinkin vähävaraisemman perheen lapselle se on loistava tilaisuus päästä kokemaan ja matkustelemaan ja jopa ulkomaille, tuo saattaa olla jopa ainoa mahdollisuus.

Täytyyhän lasten päästä juopottelemaan, täytyyhän?

• O.Pettaja

Köyhät meillä on aina keskuudessamme, sanoi jo Jeesus aikanaan. Se, että köyhiä on ei tarkoita sitä, että niiden joilla on mahdollisuus rahoittaa lastensa harrastukset pitäisi siitä pidättäytyä vain siksi kun köyhät ei pääse osallistumaan.
      Leirikouluja tehdään edelleen, eikä opetushallitus ole niitä edes kieltänyt, päinvastoin kuin jotkut näyttävät niin luulevan. Viitonen taikka kymppi kerran kuussa ei kenenkään taloutta kaada. Köyhilläkin näyttää tupakkiin ja kaljaan olevan varaa, joten mikseipä myös lastensa eteen voisi pienen summan sijoittaa oman terveytensä pilaamisen sijaan.

• lainaaaa

5 000 euron laina 10 vuoden maksuajalla. Maksat 9 000 euron korollisen lainan 10 vuodessa. Nykyään ei saa mitään ilman luottoa tai osamaksua. Pankki on luoton antaja siis lainan antaja toisin sanoen vakuuden antaja hakemallesi summalle. Pankki antaa sinulle rahaa jonka voit antaa eteenpäin. Lainatulla summalla on pankin vakuus rahan vaihtamisesta eteenpäin niin kauan, kun sunulla on maksamatonta velkaa. Kun olet maksanut velan niin vakuus loppuu, koska kuseistä sumaa ei ole enään, on vain korko.

• Lohtajan poor

Olen köyhä vasuri, eikä perheemme pääse Thaimaan lomalle. Olen yrittänyt lähestyä liikenneministeriä lakiehdotukselle, jossa rikkaammat naapurini velvoitetaan maksamaan minunkin perheeni Thaimaan matka kerran vuodessa!

Eikö se olisi vähintäänkin kohtuullista? Miksi minä en saa matkustaa ja muut saavat? Ei köyhyyden pitäisi matkustamista rajoittaa!

Nyt lähden siwaan hakemaan viikonloppumäyräkoiran ja röökit koko perheelle, sillä niitähän kuluu kun murehtii köyhyyttään!

• fffgggghhhhhhhh

Meillä tehtiin (ei Kainuussa, asuin peruskouluiässä muualla) joka vuosi joku retki johonkin kaupunkiin. Kasilla päätin, että en lähde ja käytin vähävaraisuutta tekosyynä - kotona en puhunut luokkaretkestä yhtään mitään, isä olisi siihen kyllä rahat kaivanut vaikka kiven alta, että olisin päässyt. Oli ihana rento päivä olla koulussa, kun meitä oli vain muutama ja kiusaajat olivat poissa. Luokanvalvoja oli vähän hapan ja taisi arvata, että en vain halua, mutta ei voinut pakottaakaan kun ilmoitin, että haluan olla sen päivän koulussa.

• Tosi on

Tupakkarahoilla kyllä saa vuodessa yhden ulkomaanmatkan.

• fffgggghhhhhhhh
        Tosi on kirjoitti:

Tupakkarahoilla kyllä saa vuodessa yhden ulkomaanmatkan.

Pitäisi vissiin rueta polttamaan, että vois sitten lopettaa ja säästää? Meillä ei kotona kukaan polttanut, eikä käytetty alkoholiakaan.

• Näin on

Rikkaat ei ymmärrä köyhää.

• 34gafd

haista sinä köyhä pas*a!

• rikassssss

En ymmärrä en. Olen opiskellut ja käynyt ikäni töissä maksaakseni köyhien toimeentulon verorahoillani. En ymmärrä köyhiä en.

• tyhmyys pahempi
        rikassssss kirjoitti:

En ymmärrä en. Olen opiskellut ja käynyt ikäni töissä maksaakseni köyhien toimeentulon verorahoillani. En ymmärrä köyhiä en.

Elikäs sä maksat mm. pienituloisten osa-aikaisten työntekjöiden palkat? Älä valita, ei se pakko ole.

• hyvä idea!

Muutenkin pitäisi tapahtumiin ym. saada hinnoittelu kohdilleen. Esimerkiksi tansseissa voisi olla tuplahintapäiviä niin ei tarvitsisi köyhien hikeä haistella. Köyhät kävisivät sitten keskenään.

• rikasssss

Tässä on loistoidea!

• köyhä tanssii

Eikö ne tanssit ole olleet iät ja ajat köyhien harrastusta?

• taiteilijasko
        köyhä tanssii kirjoitti:

Eikö ne tanssit ole olleet iät ja ajat köyhien harrastusta?

Nimenomaan ei. Tanssi on aina ollut eliitin harrastama taidemuoto, minkä köyhät pilasivat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      3393
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1251
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      50
      1235
    4. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1202
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1092
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1047
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      28
      953
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      887
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      882
    Aihe