Kerro Perusta

matkalla*

Hei kaikki, joilla on kokemusta Perusta, erityisesti Cuscosta asuinkohteena. Olen lähdössä tänä vuonna maahan - mitä kaikkea täytyy erityisesti huomioida? Ensikäden tietoja kaipailen, kiitos!

22

3779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että lue ensiksi

      Lueppa ensiksi ulkoministeriön matkustustiedotteet, lisäksi googleta, jos jotain jäi vielä epäselväksi tule sitten taas kyselemään tälle palstalle !

      • turha paikka

        "ulkoministeriön matkustustiedotteet"

        ei niissä juurikaan ole matkailijalle infoa. Yritäpäs niiden perusteella löytää majapaikkaa tai mitään muutakaan.


      • matkailija*

        Kysyin ENSIKÄDEN tietoa, en mitään ulkoministeriön infoa. Uteliaisuuttani, miten Perun matkailija on kokenut ITSE Perun. Kummallista kiukuttelua tällä palstalla, joka on tarkoitettu juuri matkakohteista keskustelemiseen. Oletko jotenkin kateellinen, jos et pääse itse reissuun? Vai muuten vajaa-älyinen eli sisälukutaidoton?

        Kiitos viimeiselle fiksulle vastanneelle.:-) Aurinkoista kevättä


      • netistä
        matkailija* kirjoitti:

        Kysyin ENSIKÄDEN tietoa, en mitään ulkoministeriön infoa. Uteliaisuuttani, miten Perun matkailija on kokenut ITSE Perun. Kummallista kiukuttelua tällä palstalla, joka on tarkoitettu juuri matkakohteista keskustelemiseen. Oletko jotenkin kateellinen, jos et pääse itse reissuun? Vai muuten vajaa-älyinen eli sisälukutaidoton?

        Kiitos viimeiselle fiksulle vastanneelle.:-) Aurinkoista kevättä

        suosittelen, että luet www.lonelyplanet.com sieltä keskustelupalstalta thorn tree forum ja sieltä valitset Perun. saat aika paljon tietoa kun luet muiden kysymyksiä ja vastauksia. siellä on sekä niille, jotka menevät reppumatkalle tai suunnitelevat pidemmäksi aikaa oleskelua. Vastaukset ovat asiallisia. Itse olen sitä lueskellut kun ensi kuussa suuntaan Peruun ja hyvää tietoa saanut.


      • pioneeri2
        matkailija* kirjoitti:

        Kysyin ENSIKÄDEN tietoa, en mitään ulkoministeriön infoa. Uteliaisuuttani, miten Perun matkailija on kokenut ITSE Perun. Kummallista kiukuttelua tällä palstalla, joka on tarkoitettu juuri matkakohteista keskustelemiseen. Oletko jotenkin kateellinen, jos et pääse itse reissuun? Vai muuten vajaa-älyinen eli sisälukutaidoton?

        Kiitos viimeiselle fiksulle vastanneelle.:-) Aurinkoista kevättä

        Älä nyt suutu. Mikset itse heti alkuun kysynyt tarkemmin mitä haluat? Suomalaista laiskuutta? Suomalaista heti mulle kaikki?

        Mlen lähdössä matkalle jonnekkin. Mitä kaikkea minun pitää huomioida? Meneekö jakeluun?


    • pientä...

      Nyt kun en juuri jaksa pitempään kirjoitella mainitsen vain että itse olen matkustellut Perussa ristiin rastiin, yleensä yksin, ilman sen kummempia suunnitelmia. Yleensä olen vain mennyt. Paikan päällä olen majapaikatkin etsinyt. Tässä on kyllä hyvänä apuna joku matkaopaskirja, footprint, lonely planet, tms. Terve järki mukana. Pahinta mitä minulle on sattunut on että lompakko vietiin repusta, kaikista paikoista eläintarhassa. Kännykän nappasivat myös.
      Cuscosta asuinkohteena en osaa sanoa, olen siellä ollut vain muutamia päiviä.
      Puhua pälpätä kovasti. Ja hymyile aina jos sulla on hyvät hampaat. Niillä avuin jo pärjännet :-), vaikka vuoristolaiset on sielläkin kyllä jäyhempiä kuin rannikon ja viidakon väki.

      • urep

        moi. oot varmaankin nuori seikkailija, mut annappa ohjeita 50v. mummelille joka on kovastikin sinne menossa.


      • niin nuori
        urep kirjoitti:

        moi. oot varmaankin nuori seikkailija, mut annappa ohjeita 50v. mummelille joka on kovastikin sinne menossa.

        En aivan nuori ole enää - en tiedä onko se plussaa vai miinusta. Melkein saman ikäinen kuin sinä. Mitäköhän tässä ohjeiksi osaisi antaa...koetetaan jotain ihan yleistä.
        Olen ollut Perussa 3 kertaa, aina omatoimisesti. Perussa on mielestäni helppo matkustella tai oleskella tilapäisesti, asuminen pysyvästi on ehkä gringolle vähän hankalampaa.Ihmiset ovat useimmiten ystävällisiä ja avuliaita ja kiinnostuneitakin ulkomaalaisista. Ihan omatoiminen matkailu siellä onnistuu loistavasti, varsinkin jos puhuu espanjaa. Majapaikkoja, edullisia ja kalliimpiakin, löytyy runsaasti, liikenneyhteydet toimivat kohtuullisesti ainakin kaupunkien välillä. Liikkuminen busseilla on halpaa, maansisäiset lennotkaan eivät ole hirvittävän kalliita. Maa on aika iso, noin 4 kertaa Suomen kokoinen, joten välimatkat ovat pitkiä.
        Turvallisuus...kuten mainitsin, minulle ei ole pahasti käynyt, mutta totuuden nimissä on sanottava että kyllähän Perussa esim. väkivaltarikollisuus on suurempaa kuin Suomessa. Poliisit ja muut virkamiehet ovat lahjottavissa. Poliisien palkat ovat (erittäin) pienet millä on tiettyjä seurauksia. Näistä ikävistä puolista ja Perun vaarallisuudesta kuulee aina varoituksia, mutta kuten sanoin ei minulla ole ollut ongelmia viranomaisten kanssa vaikka olenkin siellä yli vuoden oleskellut, päinvastoin kaikki on sujunut loistavasti.
        Perussa voi oleskella maahan tullessa annettavalla turistikortilla max. 90 päivää, sen jälkeen siihen voi anoa jatkoa 30 pv. kerrallaan hintaan 30 dollaria, tai poistumalla maasta ja palaamalla takaisin saa taas 90 pv. Oleskeluluvan ylityksestäkään ei heitetä vankilaan suoraa päätä, siitä selviää maksamalla maasta poistuessaa sakkoa 1 $/päivä. Näin olen siellä onnistunut viettämään vapaavuoden.


      • Matkustin
        urep kirjoitti:

        moi. oot varmaankin nuori seikkailija, mut annappa ohjeita 50v. mummelille joka on kovastikin sinne menossa.

        Minä olin viime toukokuussa Perussa. Olin silloin vasta 49. Jos osaat ruotsia niin voi lukea matkakertomukseni sivulta www.taisto.de


    • Steffo

      Peru ja etenkin Cusco/Andit ovat mahtavia paikkoja jonne ehdottomasti kannattaa mennä. Tälläkin palstalla kirjoitellaan paljon maan vaarallisuudesta. Minun mielestäni vaarallisinta Perussa on mieletön, täysin anarkistinen liikenne.

      • no jaa

        Kyllä minusta juuri Cusco oli sitä epäaidointa Perua, täynnä turisteja ja turismin lieveilmiöitä turistihintoineen. Esim. Arequipa oli huomattavasti miellyttävämpi paikka. Itse en Cuscossa jaksanut olla kuin pakollisen ajan kun sieltä suunnattiin Machu Picchulle. Cusco oli muuten ainoa paikka Perussa, jossa meille yritettiin kaupata huumeita. Uusi vuosi oli siellä kylläkin hieno, vaikkakin rakettien ampuminen ravintolasta käsin olikin hiemna suomalaisen turvallisuustajun vastaista:)

        Perun liikenne on todella melkoista. Ohitustilanteissa ei tunnu olevan väliä, vaikka näkyvyys olisi sumun tai jyrkän mutkan takia nolla. Jossain lehtijutussa perulaisia taksikuskeja oli haastateltu ja heillä ei ollut jutun mukaan mitään tunnonvaivoja vaikka sattusivat ajamaan jonkun ihmisen päälle. En epäile, muutaman kerran taksin kyydissä pitemmällä matkalla olleena... Sade tekee lisäksi omia tepposiaan, joskus tie on muuttunut joeksi, joskus tien toinen kaista on saattanut sortua sateen mukana rotkoon. Teiden varsien tuhannet ja taas tuhannet muistomerkit kertovat omaa karua kieltään perulaisesta liikennekulttuurista.

        Muuten Peru on ihana paikka, ihmiset mukavia ja nähtävyydet upeita. Suosittelen!


      • ninam.
        no jaa kirjoitti:

        Kyllä minusta juuri Cusco oli sitä epäaidointa Perua, täynnä turisteja ja turismin lieveilmiöitä turistihintoineen. Esim. Arequipa oli huomattavasti miellyttävämpi paikka. Itse en Cuscossa jaksanut olla kuin pakollisen ajan kun sieltä suunnattiin Machu Picchulle. Cusco oli muuten ainoa paikka Perussa, jossa meille yritettiin kaupata huumeita. Uusi vuosi oli siellä kylläkin hieno, vaikkakin rakettien ampuminen ravintolasta käsin olikin hiemna suomalaisen turvallisuustajun vastaista:)

        Perun liikenne on todella melkoista. Ohitustilanteissa ei tunnu olevan väliä, vaikka näkyvyys olisi sumun tai jyrkän mutkan takia nolla. Jossain lehtijutussa perulaisia taksikuskeja oli haastateltu ja heillä ei ollut jutun mukaan mitään tunnonvaivoja vaikka sattusivat ajamaan jonkun ihmisen päälle. En epäile, muutaman kerran taksin kyydissä pitemmällä matkalla olleena... Sade tekee lisäksi omia tepposiaan, joskus tie on muuttunut joeksi, joskus tien toinen kaista on saattanut sortua sateen mukana rotkoon. Teiden varsien tuhannet ja taas tuhannet muistomerkit kertovat omaa karua kieltään perulaisesta liikennekulttuurista.

        Muuten Peru on ihana paikka, ihmiset mukavia ja nähtävyydet upeita. Suosittelen!

        Haluaisin lisätä vielä tuohon perulaiseen liikennekulttuuriin hieman tilastotietoa. Luin äskettäin www.livinginperu.com, että vuonna 2006 Limassa oli menehtynyt n. 3000 ihmistä liikenneonnettomuuksissa (jalankulkijat,matkustajat ja kuljettajat). Aikamoinen luku, vaikka onhan Limassa noin 8 miljoonaa asukasta.


    • Huayna Capac+Mama Ocllo

      HI !
      Perussa on kolme maantieteellistä vyöhykettä: Rannikko , Andit ja Amazonia.
      Rannikkoon tutustut vähällä vaivalla ajamalla microbussilla Pucusanan kalastussatamaan 50 km
      Limasta etelään. Siellä näet minkämoisia kaloja meressä uiskentelee. Hyviä kalaravintoloita.
      Vuoristosta ja Amazoniasta saat hyvän kuvan jos
      lähdet Cruz del Sur yhtiön bussilla Huancayoon
      ja sieltä Lobato yhtiön bussilla Satipoon.
      Huancayo on säästynyt turismilta viime vuosina sillä sinne menevä rautatie ei enään kuljeta
      matkustajia vaan on ainoastaan kaivosyhtiöiden käytössä. Huancayo sijaitsee Mantaro joen laaksossa, jossa runsaasti kyläjuhlia ympäri vuoden. Myös käsitöitä tuottavia kyliä on laakso täynnä. Huancayosta pääsee eteenpäin kohti Cuscoa
      Ayacuchon kautta tai Huancavelicaan kapearaiteista rautatietä.
      Lobato bussi vie sinut La Mercedeksen kaupunkiin josta Suomeen tulee kahvia. Satipon takaa alkaa
      Amazonia ja Puerto Ocopasta pääset veneellä
      Rio Tambo joen varren google:ashaninka kyliin. ATalaysta
      voit ottaa isomman lautan allesi ja se menee Pucallpaan. Atalyasta voi yrittää veneyhteyksillä kohti Cuscoa mutta säännöllistä liikennettä ei ole.
      Cusco on tietysti must paikka käydä, mutta turismi on tehnyt seudusta melkoisen sirkuksen.
      Kaupungista etelään on vähempi tungoksisia raunioita kuten Pikillacta ja Tipon. Urcosin sunnuntaimarkkinat ovat Pisacia kiinnostavammat
      kansantieteellisesti, koskapa valkoihoisia ei siellä näe , kun taas Pisacissa on gringo-pellejä yllin kyllin. Machu Picchuun pääsee mielenkiintoista kiertotietä. Ensin bussilla Quillabambaan ja sieltä Santa Teresaan microlla.
      Sieltä on jonkun tunnin vaellus Machulle. En suosittele reittiä pimeässä koskapa itse mursin nilkkani reitillä.Neljä päivää meni ennenkuin pääsin Cuscoon röntgeniin.
      Perun rannikko on mielenkiintoista ja arkeologille riittää näkemistä. Trujillosta kannattaa aloittaa. Chiclayosta käsin kannattaa tehdä päivän retkiä Sipanin Raunioille ja Tucumeen. Zanan esiinkaivettu kaupunki tarjoaa mahdollisuuden kävellä länsimaisen kulttuurin raunioilla.
      Limassa on viisainta viettää viikonloppu etsimällä maan päälehdestä Comerciosta parhaat
      iltabileet. Sachun ja Brisas de Titicaca ovat ehkä ohjelmiensa puolesta parhaat.
      Vatsataudit uhkaavat usein suomalaisia maassa.
      Kannattaa käydä sapuskoimassa siellä missä perulaiset normaalikansalaiset. Turistipaikoista saa lähes aina ongelmia. Suomalaiset uskovat lääkkeisiinsä virheellisesti.
      Kannattaa ottaa pillerit maan apteekeista, sillä monenmoista pöpöä on liikkeellä. Bactrim ja
      Donafan yhdistelmä on koeteltua kamaa.
      Vaelluksilla korkealla kokalehtien pureskelu on suositeltavaa eli pakkaus lehtiä ja tocraa tai
      lliptaa niin kunnon mälli poskessa selviää rinteestä kuin rinteestä. Espanjan kielen opiskelu ennen matkalle lähtöä on suositeltavaa.
      Ihmiset ovat maassa monikerroksisen huumorin taitajia ja nuoret naiset nopeaälyisiä. Sellaisen
      voi tuoda mukanaan matkamuistoksi. Latino loweria
      en suosittele , koskapa hän ei ole useinkaan emännälleen uskollinen. Cuscossa parveilee Inkojen jälkeläisiä , jotka ovat jo käyneet tutustumassa jo vähintään kymmeneen appiukkoehdokkaaseen. Heistä käytettään nimitystä
      bridgero eli sillanrakentaja.

    • uusavuton2

      Hei kaikki! Olen lähdössä Aasiaan kohta ja aikaakin reissuun on pari päivää. Mitä kaikkea minun täytyy erityisesti huomioida? Eikä sitten mitään toisen käden tietoja kiitos!

      • jos vielä kuitenkin

        Niinpä siitä kyselläänkin Aasian osiolla! Ja sekin ihmetyttää, että neljä (4) vuotta vanhaa kyselyä joku kaivaa esiin! Ihan tahallaan varmaan! #####!!!!!^^^^^^


    • pachamama/apus

      Tulin Perusta 26.1.2012 ja suosittelen Perua lämpimästi kaikille all inclusiveja kaihtaville.Mikäli haluaa nähdä maan kaikki ominaispiirteet, niin vuokra-auto on ehdoton ratkaisu.Välimatkat kaupunkien välillä ovat suht pitkiä ja 200 km Suomessa vastaa noin 400 km Perussa,koska tiet siellä kiemuraisia ja nousut ja laskut jyrkkiä.Keskinopeus parhaimmillakin punaisella karttoihin merkityillä valtateillä jää noin 60 km/h. Keltaisella merkityillä teillä taittaa matkaa päivässä noin 250-300 km valoisaan aikaan ja tiet suurilta osin hiekkateitä.
      Cusco on turistikaupunki mitä suurimmassa määrin ja näpistelijät ovat sen myös hoksanneet.Meiltä ei 3 viikon aikana varastettu mitään,mutta köyhyyttä on Perussa niin paljon,että uskon varovaisuuden olevan perusteltua.
      Katuosoitteet on Cuscossa huonosti merkitty ja ihmisiltä on turha kysyä osoitetta kadun ja numeron perusteella,tietävät vain kaupunginosat.Cusco on kaiken kaikkiaan kuitenkin kiva kaupunki pikku kujineen ja puoteineen.Taksia kannattaa käyttää sillä kaupunkimatkat esim . Cuscossa maksavat 4 sollia eli 1,3 euroa.Ruoka on hyvää ja kanaa syödään Perussa tosi paljon.Polleriassa kokonaisen kanan ranskalaisineen saa noin 30 sollilla,joten 10 e kolmen ihmisen ateriasta ei liene paljon.Oluen ystävänä petyin pari kertaa,koska varsinkin vuoristossa olut tarjoiltiin usein lämpimänä.Pitääkin aina varmistaa onko kylmää olutta, jos sitä haluaa.Mukaan kannattaa varata myös us dollareita,sillä esim. Machu Picchun junalippu maksetaan dollareilla.Kalliimmat hotellit haluavat maksun myös dollareina.

      • solet riittää

        Dollareita ei tarvita,kaiken voi tietysti maksaa paikallisella valuutalla. Voi olla että hienommissa hotelleissa, matkatoimistoissa ja Machu Picchun lipunmyynnissä hinta varsinkin turistille ilmoitetaan dollareissa mutta kyllä maksu onnistuu soleissa myös. Sehän on maan virallinen valuutta. Ensimmäinen paikka mistä voi soleja hankkia on Limassa lentokentän automaatit, heti matkatavarahihnojen vieressä. Toki käteistä kannattaa olla mukana hätävara. Eurot voi vaihtaa helposti.


      • näin se on
        solet riittää kirjoitti:

        Dollareita ei tarvita,kaiken voi tietysti maksaa paikallisella valuutalla. Voi olla että hienommissa hotelleissa, matkatoimistoissa ja Machu Picchun lipunmyynnissä hinta varsinkin turistille ilmoitetaan dollareissa mutta kyllä maksu onnistuu soleissa myös. Sehän on maan virallinen valuutta. Ensimmäinen paikka mistä voi soleja hankkia on Limassa lentokentän automaatit, heti matkatavarahihnojen vieressä. Toki käteistä kannattaa olla mukana hätävara. Eurot voi vaihtaa helposti.

        Dollareita tarvitaan tai luottokortti.Peru rail eli junamatka Machu Picchuun pitää maksaa nomenomaan dollareilla tai luottokortilla,samoin lento Nazcassa Nazca-linesien yllä.Perun valtio ilmeisesti halajaa us dollareita.Pankkiautomaateista varsinkin Cuscossa saa myös dollareita sollien lisäksi varmaankin juuri tästä syystä.


      • no ei....
        näin se on kirjoitti:

        Dollareita tarvitaan tai luottokortti.Peru rail eli junamatka Machu Picchuun pitää maksaa nomenomaan dollareilla tai luottokortilla,samoin lento Nazcassa Nazca-linesien yllä.Perun valtio ilmeisesti halajaa us dollareita.Pankkiautomaateista varsinkin Cuscossa saa myös dollareita sollien lisäksi varmaankin juuri tästä syystä.

        hmmm no ei. Älä levitä väärää tietoa. Junan _voi_ maksaa dollareilla mutta yhtä hyvin soleilla. Machu Picchun pääsylippu taas pitää maksaa soleilla, dollarit eivät kelpaa. Jos ostat paketin jostain matkatoimistosta ne tietysti saattavat vaatia sinulta mitä sitten vaativatkin, ihan miten ovat laskeneet eniten hyötyvänsä.


    • Perussa 6-25.1.2012

      Kerron omasta kokemuksestani ,enkä halua asiasta väitellä,mutta meiltä Peru Railin virkailija halusi Machu Picchun junalipun hinnan dollareina.Samoin kävi Nazcassa kun ostettiin lennot Nazca linesien ylle.Kannattaa siis varata myös dollareita mukaan....

    • cuscoon kans

      Lonely planetissa väitetään että eurot alkavat kelpaamaan yhtälailla!

    • chonguinada

      Täytyy ottaa huomioon , että Amazonialla matkatessa voi joutua kyliin , jossa rahaa ei käytetä lainkaan. San Martin de Pangoan takamailla Juninin läänissä nomachiguenga-naisille maksoin aamiaisen rahalla. Sitä nuo naiset eivät olleet koskaan nähneet. Tietysti miehet korjasivat potin,. Viidakkokylissä arvostetaan lahjoja , joista erityisesti suola on arvostettua. Radion pattereita kaipaavat kaukaisten kylien opettajat. Machete viidakkovesuri on aina tervetullut. Vastavuoroisuuden periaate vallitsee , sekä Andeilla , että Amazonialla. Tämä käsitehän on kadonnut länsimaisesta kulttuurista.
      Ikävää, että massaturismi suuntautuu Perussa vain harvoihin kohteisiin. Kun vielä matkustat maamiestesi kanssa niin , etpä onnistu saamaan matkastasi paljoakaan irti. Vähemmällä vaivalla pääset kun Youtuben videot heijastat screenille ja matkabudjettisi lahjoitat johonkin kehitysyhteistyöprojektiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1403
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1063
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      999
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      974
    6. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      881
    7. 3
      880
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      879
    9. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      868
    Aihe