Hedelmöityshoidot loppuvat - Toimi nopeasti

S_guru

Turun Sanomat nettisivu:
Lahjasiittiöillä tehdyt hedelmöityshoidot loppuvat suurimmissa sairaaloissa ensi syksynä kokonaan.

Syynä on syyskuussa voimaan tuleva lainmuutos, joka vaatii rekisteröimään sukusolujen luovuttajan henkilötiedot. Tämä on karkottanut spermanluovuttajat.

- Meillä ei ole yhtään rekisteröitymishaluista luovuttajaa, enkä usko, että niitä mistään yhtäkkiä ilmestyy, toteaa erikoislääkäri Antti Perheentupa Tyksin naistenklinikalta.

Myös Hyksin tilanne on toivoton.

- Luovutushoidot loppuvat Hyksissä kokonaan, sillä Väestöliitto ei pysty toimittamaan meille hoitoihin tarvittavaa spermaa ensi syksystä alkaen, vahvistaa osaston ylilääkäri Aila Tiitinen Hyksin naistenklinikalta.

Luovuttajien määrä väheni tuntuvasti jo lain valmistelun aikana. Tyksissä spermaa on saatu vain noin kahdelta luovuttajalta vuodessa. Väestöliiton ylläpitämän, maan suurimman spermapankin reservistäkin löytyy vain muutama rekisteröitymiseen suostuva luovuttaja.

Uusi laki määrittelee luovutuksista maksettavat palkkiot, joten rahallakaan uusia luovuttajia ei voida houkutella.

Monet yksityisklinikat ovat tähän saakka hankkineet spermansa ulkomaisista spermapankeista. Senkin saanti hankaloituu huomattavasti, sillä myös ulkomaisen sperman on täytettävän Suomen lain vaatimukset. Tämä nostaa hoitojen hintaa, joka liikkuu yksityisklinikoilla jo nyt useissa sadoissa euroissa.

Jatkossa lahjasiittiöitä tarvitsee todennäköisesti entistä useampi, sillä tutkimustulosten mukaan erityisesti nuorten suomalaismiesten sperman laatu heikkenee jatkuvasti.

Ensi syksystä lähtien Tyksistä ja Hyksistä ei saa enää lahjasiittiöillä tehtäviä hedelmöityshoitoja. Sama uhkaa myös muita luovutushoitoja tekeviä klinikoita Suomessa. Esimerkiksi Väestöliitossa hoitojen määrä romahtaa jopa kymmenesosaan nykyisestä.

KOTIMAA 7

33

2864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tikku-ukko

      toisaalta asia ei minua haittaakaan

    • Tyttö_20

      Henkilökohtaisesti pidän henkilötietojen rekisteröimistä viisaana päätöksenä, JOS se tarkoittaa sitä, että vieraista sukusoluista syntynyt lapsi saa halutessaan rekisteristä tiedon biologisesta isästään/äidistään. Mielestäni jokaisella tulisi olla oikeus saada halutessaan tietää kenestä periytyy. Näin siis myös silloin, kun hedelmöityshoitoihin menee heteropariskunta ja käytetään vaikka vieraita siittiösoluja.

      • vaikeuksiin

        kun sen akka saa asiasta tietää, niin se ottaa avioeron ja potkaisee äijänsä ulos talosta keppi kerjäläiseksi.


    • ohikulkenut heteromies

      Maailma on täynnä tervejärkisiä miehiä, joiden kanssa asiat voi hoitaa sulassa sovussa.

      Tietenkin jos yrittää tehdä asiat niinkuin tuossa laissa on määrätty, niin halukkaista voi olla pulaa.
      Jos on velvollisuuksia niin pitää olla saman verran oikeuksiakin, lainsäätäjän mielestä miehelle tulee vain ne velvollisuudet.

      • minua

        miehenä epäilyttäisi lähteä vaikka sellaiseen muumimuki projektiin, jossa lupaan olla syntyvän perheen ulkopuolinen. Entä jos lapsen synnyttyä alkaisinkin kaivata yhteyttä häneen, tai jos haluaisin pysyä etäisenä, mutta äitien mieli muuttuisi (ero, sairaus, työttömyys, kuolema) ja saisinkin isyyshaasteen? Sama ongelma kuin kohdunvuokraaja äideillä.


      • Olen nainen,
        minua kirjoitti:

        miehenä epäilyttäisi lähteä vaikka sellaiseen muumimuki projektiin, jossa lupaan olla syntyvän perheen ulkopuolinen. Entä jos lapsen synnyttyä alkaisinkin kaivata yhteyttä häneen, tai jos haluaisin pysyä etäisenä, mutta äitien mieli muuttuisi (ero, sairaus, työttömyys, kuolema) ja saisinkin isyyshaasteen? Sama ongelma kuin kohdunvuokraaja äideillä.

        mutta eläydyin miehen.


      • ohikulkenut heteromies
        Olen nainen, kirjoitti:

        mutta eläydyin miehen.

        Tervejärkiselle miehelle ei ole mikään ongelma jos lapsi tulee soittamaan ovikelloa teininä. Laitetaan vaan parasta pöytään mitä talossa on.

        Tai myöskään isyyshaaste ei ole ongelma, siinähän saa samalla oikeuksia ja oikein hyvässä tapauksessa lapsen huoltajuuden.

        Näissä lesbojen lisääntymistouhuissa hämmästyttää lähinnä tämä keskitysleirimeininki. Muumimuki käteen mars, itse emme suostu tekemään mitään asian hyväksi. Sinulla ei ole mitään oikeuksia. Haastamme sinut oikeuteen tapahtuneen johdosta ihan milloin haluamme.

        Lapsen hankkimisen pitäisi olla iloinen asia.


      • sinä
        ohikulkenut heteromies kirjoitti:

        Tervejärkiselle miehelle ei ole mikään ongelma jos lapsi tulee soittamaan ovikelloa teininä. Laitetaan vaan parasta pöytään mitä talossa on.

        Tai myöskään isyyshaaste ei ole ongelma, siinähän saa samalla oikeuksia ja oikein hyvässä tapauksessa lapsen huoltajuuden.

        Näissä lesbojen lisääntymistouhuissa hämmästyttää lähinnä tämä keskitysleirimeininki. Muumimuki käteen mars, itse emme suostu tekemään mitään asian hyväksi. Sinulla ei ole mitään oikeuksia. Haastamme sinut oikeuteen tapahtuneen johdosta ihan milloin haluamme.

        Lapsen hankkimisen pitäisi olla iloinen asia.

        voi odottaa, että mikään pariskunta on valmis hankkimaan lapsia seksillä jonkun muun kanssa. Ihan sama, onko lesboja, bissejä vai heteroita.

        En ole koskaan kuullut, että yksikään lesbo olisi esittänyt luovuttaja-isälle isyyshaasteen tai kieltänyt häntä olemasta isä lapselleen. Mietiskelin vain siksi, kun elämä kuitenkin tuo yllätyksiä mukanaan ja pitää olla tarkkana siinä mihin ryhtyy, ettei satu käymään köpelösti. Kaikki on mahdollista, vaikka olisi miten epätodennäköistä.


      • ohikulkenut heteromies
        sinä kirjoitti:

        voi odottaa, että mikään pariskunta on valmis hankkimaan lapsia seksillä jonkun muun kanssa. Ihan sama, onko lesboja, bissejä vai heteroita.

        En ole koskaan kuullut, että yksikään lesbo olisi esittänyt luovuttaja-isälle isyyshaasteen tai kieltänyt häntä olemasta isä lapselleen. Mietiskelin vain siksi, kun elämä kuitenkin tuo yllätyksiä mukanaan ja pitää olla tarkkana siinä mihin ryhtyy, ettei satu käymään köpelösti. Kaikki on mahdollista, vaikka olisi miten epätodennäköistä.

        Seksillä on noissa jutuissa tosi pieni osa, enemmän on kyse siitä että hommat hoidetaan sovussa. Muumimukihomma ei ole se pääasia, vaan se millä asenteella hommaan lähdetään.

        Nämä mahdolliset isyyshaasteet ovat ainakin minun kohdallani itikanpissaa, jos tulisi kymmenen niin se olisi oikein hyvä. Kun kuitenkin olen järkevä mies, katson varsin tarkkaan etten ala hommiin riidanhaluisten tai epätoivoisessa elämäntilanteessa olevien kanssa.

        Olet liian arka, life is a bitch and then you die.
        *LOL*


      • varmasti
        ohikulkenut heteromies kirjoitti:

        Seksillä on noissa jutuissa tosi pieni osa, enemmän on kyse siitä että hommat hoidetaan sovussa. Muumimukihomma ei ole se pääasia, vaan se millä asenteella hommaan lähdetään.

        Nämä mahdolliset isyyshaasteet ovat ainakin minun kohdallani itikanpissaa, jos tulisi kymmenen niin se olisi oikein hyvä. Kun kuitenkin olen järkevä mies, katson varsin tarkkaan etten ala hommiin riidanhaluisten tai epätoivoisessa elämäntilanteessa olevien kanssa.

        Olet liian arka, life is a bitch and then you die.
        *LOL*

        olisit/olet/tulet olemaan erittäin hyvä isä. Jalat maassa, mieli korkealla, sydän paikallaan. :)


      • ohikulkenut heteromies
        varmasti kirjoitti:

        olisit/olet/tulet olemaan erittäin hyvä isä. Jalat maassa, mieli korkealla, sydän paikallaan. :)

        Kiitos kun huomasit.

        Pitää alkaa laittamaan teriyakilohta lapsille, kun se viimeinenkin tuli kotiin harrastuksista.

        Teille ruuanlaittotaidottomille:
        Lohifileestä ruodot pois ja perhospihveiksi (siis viillot sentin välein ja joka toinen nahan läpi).
        Muutamaksi tunniksi kulhoon jossa on peukalonkokoinen pala inkivääriä silputtuna, pari ruokalusikallista sokeria, neljä sherryä ja kuusi soijakastiketta. Paistetaan mieluiten maapähkinäöljyssä (muukin käy) ja lopuksi marinadi tyhjään pannuun niin tulee kastike. Lisäkkeenä riisiä.


      • ei ole
        minua kirjoitti:

        miehenä epäilyttäisi lähteä vaikka sellaiseen muumimuki projektiin, jossa lupaan olla syntyvän perheen ulkopuolinen. Entä jos lapsen synnyttyä alkaisinkin kaivata yhteyttä häneen, tai jos haluaisin pysyä etäisenä, mutta äitien mieli muuttuisi (ero, sairaus, työttömyys, kuolema) ja saisinkin isyyshaasteen? Sama ongelma kuin kohdunvuokraaja äideillä.

        biologinen äiti!


      • Lucky Laki
        sinä kirjoitti:

        voi odottaa, että mikään pariskunta on valmis hankkimaan lapsia seksillä jonkun muun kanssa. Ihan sama, onko lesboja, bissejä vai heteroita.

        En ole koskaan kuullut, että yksikään lesbo olisi esittänyt luovuttaja-isälle isyyshaasteen tai kieltänyt häntä olemasta isä lapselleen. Mietiskelin vain siksi, kun elämä kuitenkin tuo yllätyksiä mukanaan ja pitää olla tarkkana siinä mihin ryhtyy, ettei satu käymään köpelösti. Kaikki on mahdollista, vaikka olisi miten epätodennäköistä.

        Ruotsissa oli tapaus, jossa lesbopariskunnan äiti lesbopariskunnan eron jälkeen vaati muumimuki-isältä isyyskorvauksia. Lisäksi Saksassa oikeus teki päätöksen, että spermapankin kautta siittiöitä lahjoittanut mies sai elatusvelvollisuuden.


      • ohikulkenut heteromies
        ohikulkenut heteromies kirjoitti:

        Kiitos kun huomasit.

        Pitää alkaa laittamaan teriyakilohta lapsille, kun se viimeinenkin tuli kotiin harrastuksista.

        Teille ruuanlaittotaidottomille:
        Lohifileestä ruodot pois ja perhospihveiksi (siis viillot sentin välein ja joka toinen nahan läpi).
        Muutamaksi tunniksi kulhoon jossa on peukalonkokoinen pala inkivääriä silputtuna, pari ruokalusikallista sokeria, neljä sherryä ja kuusi soijakastiketta. Paistetaan mieluiten maapähkinäöljyssä (muukin käy) ja lopuksi marinadi tyhjään pannuun niin tulee kastike. Lisäkkeenä riisiä.

        lasta niitä haluaviolle naisille. Sekä heteroille, että lesboille. Mukaan mahtuu muutama bissekin.


      • vastuuntunnotonta
        ohikulkenut heteromies kirjoitti:

        lasta niitä haluaviolle naisille. Sekä heteroille, että lesboille. Mukaan mahtuu muutama bissekin.

        Aika vastuuntunnotonta sinulta. Kun ajattelee että Suomi on muutenkin pieni maa, jonka geenikanta on verrattain pieni, sinä vielä edesautat tätä kannan pienentymistä luovuttamalla "hyvää hyvyyttäsi".
        Toivon että ajattelisit toimiasi hiukan pidemmälle, ja että ainakin olet informoinut toisia osapuolia kuinka useasti olet tätä toimintaa harrastanut.
        Eihän ole säädetty mitään lakia kuinka monta lasta saa tehdä, mutta esim. väestöliitto vaihtaa muiden maiden kanssa luovutettuja sukusoluja juuri tämän geenikannan pienentymisvaaran vuoksi.


      • ohikulkenut heteromies
        vastuuntunnotonta kirjoitti:

        Aika vastuuntunnotonta sinulta. Kun ajattelee että Suomi on muutenkin pieni maa, jonka geenikanta on verrattain pieni, sinä vielä edesautat tätä kannan pienentymistä luovuttamalla "hyvää hyvyyttäsi".
        Toivon että ajattelisit toimiasi hiukan pidemmälle, ja että ainakin olet informoinut toisia osapuolia kuinka useasti olet tätä toimintaa harrastanut.
        Eihän ole säädetty mitään lakia kuinka monta lasta saa tehdä, mutta esim. väestöliitto vaihtaa muiden maiden kanssa luovutettuja sukusoluja juuri tämän geenikannan pienentymisvaaran vuoksi.

        Minun tapauksessani ei tosin tarvitsisi tuntea mitään tunnonvaivoja, geenit ovat paremmat kuin mitä osaat kuvitella.

        Olen erään tieteenalan l'enfant terrible, herätän kauhua ja hämmennystä ulkomailla. Ja kun tässä uraa rakentaessa minusta tuli puolivahingossa moni(euro)miljonääri, niin mahdolliset elatusmaksutkin voisi maksaa pikkurahakukkarosta. *LOL*


      • :D :D :D
        ohikulkenut heteromies kirjoitti:

        Minun tapauksessani ei tosin tarvitsisi tuntea mitään tunnonvaivoja, geenit ovat paremmat kuin mitä osaat kuvitella.

        Olen erään tieteenalan l'enfant terrible, herätän kauhua ja hämmennystä ulkomailla. Ja kun tässä uraa rakentaessa minusta tuli puolivahingossa moni(euro)miljonääri, niin mahdolliset elatusmaksutkin voisi maksaa pikkurahakukkarosta. *LOL*

        lollero


      • ohikulkenut heteromies
        :D :D :D kirjoitti:

        lollero

        Hauskinta asiassa on se, että kaikki on tiukasti totta. *ROTFLMAO*


      • gila
        ohikulkenut heteromies kirjoitti:

        Minun tapauksessani ei tosin tarvitsisi tuntea mitään tunnonvaivoja, geenit ovat paremmat kuin mitä osaat kuvitella.

        Olen erään tieteenalan l'enfant terrible, herätän kauhua ja hämmennystä ulkomailla. Ja kun tässä uraa rakentaessa minusta tuli puolivahingossa moni(euro)miljonääri, niin mahdolliset elatusmaksutkin voisi maksaa pikkurahakukkarosta. *LOL*

        ... raottaa salaperäisyyden verhoa ja kertoa, mistä tieteenalasta on kysymys?


      • herättämiset
        ohikulkenut heteromies kirjoitti:

        Minun tapauksessani ei tosin tarvitsisi tuntea mitään tunnonvaivoja, geenit ovat paremmat kuin mitä osaat kuvitella.

        Olen erään tieteenalan l'enfant terrible, herätän kauhua ja hämmennystä ulkomailla. Ja kun tässä uraa rakentaessa minusta tuli puolivahingossa moni(euro)miljonääri, niin mahdolliset elatusmaksutkin voisi maksaa pikkurahakukkarosta. *LOL*

        tiedeyhteisössä ja miljoonat rahapussissa kerro sinusta ihmisenä yhtään mitään. Sillä kirjoitustesi perusteella et ainakaan vaikuta valioyksilöltä. Etkä muutenkaan kovin mukavalta mieheltä. Jos olisit niin menevä ja menestynyt mies kuin väität, sinulla ei olisi aikaa "ohikulkea" täällä jatkuvasti. Joten lopeta jo tuo sössötys itsestäsi. Olet vaan tylsä tyyppi ja sinulla on pakkomielle lesboista.


      • ohikulkenut heteromies
        herättämiset kirjoitti:

        tiedeyhteisössä ja miljoonat rahapussissa kerro sinusta ihmisenä yhtään mitään. Sillä kirjoitustesi perusteella et ainakaan vaikuta valioyksilöltä. Etkä muutenkaan kovin mukavalta mieheltä. Jos olisit niin menevä ja menestynyt mies kuin väität, sinulla ei olisi aikaa "ohikulkea" täällä jatkuvasti. Joten lopeta jo tuo sössötys itsestäsi. Olet vaan tylsä tyyppi ja sinulla on pakkomielle lesboista.

        Jos jotain haluaa saada aikaan niin ei pysty olemaan ns. kiva tyyppi.

        Ja oikeasti tieteessä ja armeijassa hommat menevät samalla tavalla, ensin on paljon odottelemista ja sitten tehdään parissa päivässä ne tulokset.

        Ei tässä mitään pakkomiellettä lesboista ole, heteronaiset vaan ovat vielä paljon tylsempiä. Kummatkin kuvittelevat että tässä juostaan perseen perässä, lesbot eivät loukkaannu kun teen selväksi ettei se kiinnosta.


      • on taas
        ohikulkenut heteromies kirjoitti:

        Jos jotain haluaa saada aikaan niin ei pysty olemaan ns. kiva tyyppi.

        Ja oikeasti tieteessä ja armeijassa hommat menevät samalla tavalla, ensin on paljon odottelemista ja sitten tehdään parissa päivässä ne tulokset.

        Ei tässä mitään pakkomiellettä lesboista ole, heteronaiset vaan ovat vielä paljon tylsempiä. Kummatkin kuvittelevat että tässä juostaan perseen perässä, lesbot eivät loukkaannu kun teen selväksi ettei se kiinnosta.

        täällä. Ei voi muuta kuin nauraa :D


      • ohikulkenut heteromies
        vastuuntunnotonta kirjoitti:

        Aika vastuuntunnotonta sinulta. Kun ajattelee että Suomi on muutenkin pieni maa, jonka geenikanta on verrattain pieni, sinä vielä edesautat tätä kannan pienentymistä luovuttamalla "hyvää hyvyyttäsi".
        Toivon että ajattelisit toimiasi hiukan pidemmälle, ja että ainakin olet informoinut toisia osapuolia kuinka useasti olet tätä toimintaa harrastanut.
        Eihän ole säädetty mitään lakia kuinka monta lasta saa tehdä, mutta esim. väestöliitto vaihtaa muiden maiden kanssa luovutettuja sukusoluja juuri tämän geenikannan pienentymisvaaran vuoksi.

        tunnu missään geeniperinnän suhteen vaikka sitä luovuttaisi urakalla niin paljon kun sitä ehtii muodostua. Ottaen huomioon,ettei kaikki naiset tule edes raskaaksi vaikka sitä saisi isot määrät sisään.
        Mun "tavara" on kylläkin ollut aina laatutavaraa, parhaimmin tehoavaa.


      • täällä
        ohikulkenut heteromies kirjoitti:

        tunnu missään geeniperinnän suhteen vaikka sitä luovuttaisi urakalla niin paljon kun sitä ehtii muodostua. Ottaen huomioon,ettei kaikki naiset tule edes raskaaksi vaikka sitä saisi isot määrät sisään.
        Mun "tavara" on kylläkin ollut aina laatutavaraa, parhaimmin tehoavaa.

        taas ;)


      • uskottavuus
        ohikulkenut heteromies kirjoitti:

        Hauskinta asiassa on se, että kaikki on tiukasti totta. *ROTFLMAO*

        ei välttämättä ole ihan huippuluokkaa. Siis kyllä mä uskon että sä olet ihan kelpo tyyppi ja sitä rataa, mutta täällä netissä sun juttusi on hauskuttaa itseäsi ja meitä muita saduillasi.

        Aiemmin kerroit käyneesi Noam Chomskyn laboratoriossa... kertoisitko vaikka siitä seuraavaksi?


      • ohikulkenut heteromies
        uskottavuus kirjoitti:

        ei välttämättä ole ihan huippuluokkaa. Siis kyllä mä uskon että sä olet ihan kelpo tyyppi ja sitä rataa, mutta täällä netissä sun juttusi on hauskuttaa itseäsi ja meitä muita saduillasi.

        Aiemmin kerroit käyneesi Noam Chomskyn laboratoriossa... kertoisitko vaikka siitä seuraavaksi?

        Kuka tätä nyt vakavasti ottaisi, netissä harva asia on ihan sitä miltä se näyttää. :-)

        En minä käynyt Chomskyn labrassa sisällä, se oli ankea parakki jossain parkkipaikalla.

        Muutenkin MIT on hämmästyttävän kolkko, ainoita hieman paremmannäköisiä paikkoja on pääsisäänkäynti. Pääsisäänkäynnin lähellä on vitriini jossa kerrotaan kuuluisisista MITläisistä. Esimerkkinä vaikka Norbert Wiener, jonka muistokirjoituksessa sanottiin "Hänen kielensä ei ollut koskaan kaukana hänen poskestaan".

        Harvard on paikkana paljon kivempi, pieniä punaisia tiilitaloja.


      • Anonyymi
        ohikulkenut heteromies kirjoitti:

        Minun tapauksessani ei tosin tarvitsisi tuntea mitään tunnonvaivoja, geenit ovat paremmat kuin mitä osaat kuvitella.

        Olen erään tieteenalan l'enfant terrible, herätän kauhua ja hämmennystä ulkomailla. Ja kun tässä uraa rakentaessa minusta tuli puolivahingossa moni(euro)miljonääri, niin mahdolliset elatusmaksutkin voisi maksaa pikkurahakukkarosta. *LOL*

        Moktarin geenit tiedetään...


    • Hommaa lapsellesi

      OIKEA ISÄ= lasta haluava homo!

      • heitäkin

        löytää jossain tuppukylässä? Pk-seudulla varmaan on useita vastuullisia, mukavia, omanhenkisiä lasta toivovia homopareja, mutta etsipä jostain takamailta.


      • sinkkuja
        heitäkin kirjoitti:

        löytää jossain tuppukylässä? Pk-seudulla varmaan on useita vastuullisia, mukavia, omanhenkisiä lasta toivovia homopareja, mutta etsipä jostain takamailta.

        yhtään homoa en tunne.


    • koskaan

      ymmärtänyt ihmisten kiihkeää halua saada biologisesti omia lapsia hinnalla millä hyvänsä. Oli sitten kyseessä itsenäiset naiset, naisparit tai heteroparit. Jos sopivaa isäehdokasta ei löydy tai omat sukusolut "ei toimi" turvaudutaan vaikka minkälaisiin lääketieteellisiin rääkkeihin, jotta vaan saataisiin biologisesti oma lapsi.

      Olen itse seurannut erään heteroparin kymmenvuotista yritystä saada biologinen lapsi. Kaikki maailman hoidot on käyty läpi, mutta mikää ei tuota tulosta. Silti vaan maksetaan tuhansia ja tuhansia euroja uusiin hoitoihin. Ja "vauvaprojekti" hallitsee koko elämää. Mistään muusta ei oikein osata enää puhuakaan, puskahdetaan itkuun kun nähdään muiden pieniä vauvoja ja näivetytään niin henkisesti kuin fyysisestikin. Koko elämä on yhtä vauvaprojektia.

      En ymmärrä miksi he eivät adoptoi. Heteroparina se olisi heille mahdollista. Miksi kuluttaa itsensä loppuun kun maailmassa olisi paljon lapsia, joille he voisivat olla hyvä äiti ja isä?
      Mm. naispareille adoptio ei ole tietenkään mahdollinen, joten ymmärrän hieman paremmin biologisen lapsen toiveen naisparien kohdalla.

      Sinällään tragikoomista, että yksin elävä lesbo tai homo saa adoptoida lapsen. Mutta kun on kaksi naista (tai kaksi miestä) yhdessä niin sitten ei onnistukaan. Täysin epäloogista!

      • viidenteen,

        itse ihmettelen, miksi Brad Pitt tyytyväisenä hyväksyy kun Angelina Jolie adoptoi tyttöystävänsä (Jenny Schimizu, tai sinnepäin), näköisiä pienokaisia...

        Muuten minustakin adoptointi olisi parempi juttu, kun kerran orpolapsia ikävä kyllä riittää. Naispareista varmaan moni haluasikin mieluummin adoptoida, niin lapsi olisi tavallaan enemmän yhteinen.


    • Nimetön

      Täällä on viitattu hedelmöityshoitoihin ja niihin liittyviin isyyskanteisiin. Ei ihme, että monet miehet pelkäävät sperman luovutusta.

      Oma tilanteeni heteromiehenä on sellainen, että haluaisin lapsen. Olisi hienoa tietää jonkun olevan tässä maailmassa puoliksi geenieni kantaja ja että hänellä on hyvä koti. Haluaisin kodin tarjota itsekin, mutta muitakin vaihtoehtoja on olemassa. Tiedän myös, että kasvatuksen ja muiden ympäristötekijöiden vaikutus ihmiseen on suurempi kuin geenien mutta kuitenkin.

      Omaa ikää on jo lähellä 50 vuotta. Pitkä parisuhteeni päättyi pari vuotta sitten. Ikäeromme suhteessa oli sellainen, että lasten hankkimiselle ei ollut mitään kiirettä. Minusta tuntuu, että nyt olisi lapsen aika.

      Haluaisin sanoa tätä kautta, että on muitakin mahdollisuuksia kuin hedelmöityshoito ja voi olla halukkaita isiäkin.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2144
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      154
      1378
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1270
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      999
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      835
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      650
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      649
    Aihe