ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ?

Onnellisen kanin omistaja, ...

Minulla on kani. Hoidanko kaniani oikein, jos siivoan sen häkin n. kerran parissa kuukaudessa, en osaa laittaa hihnoja sille, se on ulkokani, mutta minua pelottaa/en jaksa käyttää sitä lenkillä? Olen hankkimassa myös koiraa, olen mielestäni valmis siihen. Olen todella eläinrakas! Lisäksi minulla ei ole aikaa käyttää kaniani lenkillä, koska huvittelen vain kavereitteni kanssa ulkona. Kaverini, jolta kanin sain (kaverini kanin poikanen) sanoo, että voisi ottaa sen takaisin, mutta en halua, sillä muilla kavereillanikin on lemmikki. Pitäisikö antaa kani takaisin? Mitä minun kanattaisi nyt tehdä? Kannattaako minun hankkia koira? Mielestäni olen valmis siihen, ja teen kaikki tunnollisesti ja huolellisesti. Olen suunnitellut lenkinkin valmiiksi koiraa varten!

19

965

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kapraatti

Kania ei tarvitse lenkittää jos sillä on joka päivä mahdollisuus liikkumiseen. Eli ei häkissä kykkimistä..
      Kanin häkki pitää siivota kerran viikossa!!! Jos sinulla ei ole aikaa kanin lenkitykseen niin mistä saat aikaa koiralle??

Ei kannata ajatella että: muillakin on lemmikki eli mullakin pitää olla... Kanit ja koirat vaativat paljon hoitoa. Pitää olla oikeasti valmis ottamaan eläin.

• Kyllä...

...Ajattelisin tuota ihan omalla sydämelläni, eli jos/niinkuin tiedät, että miten kania pitää hoitaa, ja tiedät, että et hoida sitä hyvin, niin mietippäs sitä hetki. Jos sinulla on mahdollisuus antaa se hyvään kotiin, niin jos todella päätät sisälläsi, että et osaa/jaksa sitä oikein hoitaa, niin onko parempi antaa kani parempaan kotiin, vai vain pitää sitä itsellään, vaikka olisit miten laiska sitä hoitamaan. Ja sama tuon koiran kanssa. Eli, mieti. En nyt ole sinua pakottamassa miettimään nyt päätäsi puhki, vaan ihan järkevästi, kanin kannalta.

• asiantuntija

Tee kanille iso ulkoaitaus verkosta niin se voi jaloitella siinä niinkuin munkin kani

• Onnellisen kanin, ...

Eli siis, en osaa laittaa sille hihnoja. Se kyykkii kyllä päivät pitkät sisällä.. Kun siivoan sen häkin silloin joskus, pidän kanini matkahäkissä. Kani asuu vessassa, ja on n. metrin kokoisessa häkissä.

• suski87

Mikäli kanisi olisi ulkokani kuten ensimmäisessä viestissä mainitsit, sillä olisi tilava (useita metrejä kumpaakin suuntaan oleva) tarha jossa olisi asianmukainen lämmin tila, ei tuossa hoidossa olisi paljoa huomautettavaa. Lähinnä se, että ulkokaneja olisi aina syytä olla kaksi (ja sisäkanejakin mieluiten, etenkin jos varsinaiseen kanin kanssa seurusteluun ei muun hoidon ohella liikene kovin paljoa aikaa). Isossa ulkotarhassa kanilla olisi tilaa liikkua ilman valjaslenkkejäkin ja mikäli kani tekisi tarpeensa ulkotilaan ei tuollainen iso tarha vaatisi siivoamistakaan yhtä tiheään kuin pieni sisähäkki. Eri asia sitten on, mitä iloa kaneista olisi, jos niiden kanssa ei haluta viettää edes aikaa, vaan kaverit menevät edelle. Myös kanien terveyden tilaa olisi sitä vaikeampi seurata, miten vähemmän niiden kanssa viettäisi aikaa; onko joku tavallista apeampi, poikkeavatko papanat normaaleista jne.

Jälkimmäinen viesti kuulostaa sen sijaan enemmän huolestuttuvalta, se jossa mainitset kanin asuvan vessassa n. metrin kokoisessa häkissä. Metrin kokoinen häkki on erittäin pieni pienimmillekin kaniroduille, ellei kani ole suurimman osan ajastaan vapaana yhdessä huoneessa tai koko asunnossa. Tämän kokoinen häkki myös likaantuu varsin nopeaan ja tulisi siivota ainakin kerran viikossa, kuten jo mainittu. Tosin jos kani käyttää tiettyä nurkkaa wc:nä, olisi siihen hyvä vaihtaa kuivikkeet hieman useamminkin. Jos kani todella asuu tälläisessä häkissä ja sen ainoa ulkoilu ovat nuo valjaslenkit, olisi sen syytä päästä niille vähintäänkin tunniksi jokaikinen päivä. Tällöinkään tilanne ei ole kanin kannalta se ihanteellisin, kun kaikki liikkuminen tapahtuisi hihnassa ihmisen seuratessa perässä.

Mikäli ainoat syyt lemmikin hankintaan/pitoon ovat että kaikilla kavereillakin on ja ne ovat kivoja, mutta hoitoon ei kuitenkaan välitetä panostaa, kannattaa sinun luopua kanista ja jättää se koirakin hankkimatta. Kani on laumaeläin ja etenkin yksinäinen kani vaatisi aikaasi useamman tunnin jokainen päivä. Kani tai mikään muukaan eläin ei ole mikään trendikäs t-paita tai kivanvärinen kynsilakka, vaan elävä ja tunteva olento, jolla on omat elintapansa ja omat tarpeensa. Josus suurinta eläinrakkautta on olla ottamatta/pitämättä jotain eläintä vaikka siitä pitäisikin, jos aika ja muut resurssit eivät sille kuitenkaan riitä.

• kanipööö

Ajattelepa vähän kania äläkä itseäsi, parempi koti olisi ilmeisesti kanille todella tarpeen.
      Ei kania ole luotu kököttämään häkissä vuorokauden ympäri, vaan päivässä pitäisi olla vähintään kaksi tuntia vapaana oloa ja liikuntaa.
      Näin keväällä kania olisi myös hyvä käyttää ulkona kävelemässä, koska siihen alkaa taas olla mahdollisuuksia.
      Valjaiden laitto ei ole vaikeaa, kuulostaa vain siltä ettet kehtaa.
      Häkin siivous ei kerran parissa kuukaudessa riitä, vaan pahimmat sotkut siivotaan päivittäin ja ainakin kerran viikossa tehdään suursiivous.
      Jos häkissä on matto alusena, on siivous helpompaa kuin purujen kanssa, ja kanitkin tuntuvat tykkäävän enemmän.
      Etkä ole todellakaan eläinrakas, koiraa on turha haaveillakaan. Otahan sinne vielä sellainenkin kärsimään! Lenkiksikään ei koiralle riitä aina toistuva, samanlainen pieni kierros jossain lähistöllä. Ajattelepa hieman.
      Se koirakaan ei kauan kiinnosta, eihän kiinnostanut kanikaan.
      Typerää on myös ajatella, että kun muillakin on lemmikki, täytyy sinullakin olla sellainen.
      Kaverisi kuitenkin ilmeisesti jaksavat lemmikeistään huolehtia.
      Sinuna todellakin ryhdistäytyisin, tai sitten antaisin kanin hyvään kotiin ja lopettaisin minkäänlaisista lemmikeistä haaveilemisen.
      Ja vielä lopuksi, eiköhän tuo viestisi ole pelkkä huvikseen kirjoitettu vitsi... ;)
      Tässäpä kuitenkin mielipiteeni. ;)

• provo/idiootti

Tämä on selkeä provo tai sitten kirjoittaja on täysi idiootti.

Jos ei kanin kanssa jaksa puuhailla, ei jaksa sitten koirankaan kanssa.

• Onnellisen kanin, ...

Ei! Ei se ole vitsi!

• AlbinoRaven

Kanin häkki tulee siivota kerran viikossa, joten tuo kerran parissa kuukaudessa on aivan liian harvoin jonka takia kanilla ei varmasti ole kiva olla kun joutuu pyörimään omissa ulosteissaan. Se voi myös ärsyttää kanin silmiä ja tassuja. Minusta olisi ihan hyvä jos antaisit sen kanin takaisin kaverillesi, tai oikeasti alkaisit pitää siitä huolta, kani etusijalle ja kaverit tulee perästä!

Ikinää älä ajattele sitä "no ku muillaki on!" -juttua, se on aivan syvältä ja sen keksijä on aivan syvältä. Ethän sinä erotu joukosta yhtään jos haluat kaikkea samaa mitä kavereillasikin on ja olen aivan varma, että sinulla on ainakin yksi kaveri jolla ei ole mitään lemmikkieläintä.

Koiraa älä hitossa hanki jos et kaniakaan jaksanut hoitaa kunnolla. Olen ainakin sen 110% varma siitä, että sanoit nuo samaiset asiat silloin kun sitä kania halusit. "Olen valmis siihen ja teen kaikki hoitamiset tunnollisesti ja huolellisesti."
      Sen lisäksi koiran hoito ei ole pelkkää ulkoiluttamista, koira tarvitsee varsinkin pentuna opastusta talon tavoille tai siitä tulee oikeasti riesa. Tuolloin voit unohtaa ne kavereitten kanssa huvittelut vähäksi aikaa kun sinulla on "lapsi" hoidettavana. Älä hanki sitä koiraa ennenkuin oikeasti tiedät mitä se on, se on nimittäin niin paljon haastavampaa kuin kanin pitäminen vaikkei sekään mikään helpoin eläin ole.

• JEUI

Hei tiedätkö mitä ?
      Viestisi kuulostaa todella ääliömäiseltä.
      Mitään lemmikkiä ei voi pitää vain "koska muillakin sellainen" on. Täällä palstalla ihmiset ovat YLEENSÄ eläinrakkaita sanan todellisessa merkityksessä ja pyrkivät täältä saamaan neuvoja kanin/eläimen parempaan oloon ja käyttäytymiseen.

Tiedät itsekkin että kanisi ei ole onnellinen. Mainitset että kanisi on ulkokani ja sitten se asuukin vessassa metrin häkissä ? Ulkokani,joka ei pääse edes häkin kautta seurailemaan ihmisten touhuja,tarvii lajitoverin.Mieluiten sisäkanikin tietysti.

Mielestäni et edes välitä kanistasi.Kania ei kuulu käyttää hihnan kanssa ulkona niinkuin koiraa(ulkoilu valjaissa joskus tietenkin piristää kania,joka tykkää haistella ja kaivella ulkona kun muuten elää vain sisällä) ja häkki siivotaan kerran-pari viikossa, päivittäin itse ainakin monta kertaa poistan kissahiekkalaatikosta papanat.Kaniamme hellitään päivittäin,se makoilee ympäri kämppää ja viettää korkeintaan yöt häkissä.Johdot on piilotettu ja mitään muuta ei edes ole mitä kani tuhoaisi. Sinä tuskin tiedät kuinka mahtavan lemmikin kanista saa ? Kuinka seurallinen ja "koiramainen" kani voi olla.

JA NYT VINGUT KOIRAA ? Mä en käsitä,olen pahoillani,jos viestini on jonkin mielestä asiaton,mielestäni sinun viestisi on. Tiedätkö, koira vaatii monta lenkkiä päivittäin,sitä ei voi mitenkään ängetä pieneen häkkiin niinkuin näköjään sen kanin voi.Surettaa minkälaisia kohtaloita sitä tietää ja kuuleekaan.

"Kaverini, jolta kanin sain (kaveri kanin poikanen) sanoo, että voisi ottaa sen takaisin,mutta en halua, sillä muilla kavereillanikin on lemmikki." Miten voit kutsua kaniasi lemmikiksesi,kun se tuskin edes tunnistaa sinua käydessäsi katsomassa sitä silloin tällöin !

Anna kani takaisin kaverillesi,joka toivottavasti on vastuullisempi kuin sinä ! Muuten,minkä ikäinen olet ?

• Mälli ja Vauhtis

Ensin Mälliltä; Tämä kani, jota tämä tyhmä tyttö rääkkää, taitaa olla minun kanini poikanen... Heillä on ennenkin ollut kani, mutta myivät sen pois, kun eivät uskaltaneet/osanneet hoitaa sitä... Haluaisin, että tämä tyttö antaisi kaninsa minulle takaisin, koska kani ansaitsee paljon parempaa!Tiedän yhden toisen tytön, ketä oikeasti teki töitä sen eteen, että olisi saanut tämän kanin itselleen... Niillä sille olisi ollut toinen kani kaverina. Minä tuhmänä menin antamaan kanini poikasen tälle eläinrääkkääjälle, ja kun kysyin, että lupaatko hoitaa kania hyvin, niin hän vastasi, että TIETENKIN!!! Tuommoiset ihmiset ovat kamalia!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Itken joka päivä kanin takia, se ansaitsee parempaa!!! :( ennestään minulla on kaksi kania Möhö-Maha (möhö) ja Nasu... Kaikki kenellä on kani, antakaa sille hyvä elämä!

Vauhtis: Olin kerran Mällin (Mellun, kutsutaan Mälliksi) kanssa, kun hänen kaninsa oli saanut poikasia. Ihastuin tietysti niihin heti, onhan meilläkin kani. Kaninpoikaset kasvoivat, ja kaikki lähtivät, ne annettiin hyviin koteihin. Mutta tämä kyseinen poikanen, jota kohdellaan huonosti jäi. Kanin nimi on Nappi. Käytimme Mällin (Mellun) kanssa kerran Nappia lenkillä valjaissa. Se rakastaa ulkoilua. Se tulee perässä, ja juoksee kilpaa. Lenkki oli pitkä, ainakin puolitoista tuntia, eikä kani edes väsynyt! :D Siitä päiväst' lähtien, aloin mankumaan isältäni, että saisin sen. Mällin nimittäin piti antaa se pois, olihan hänellä ennestään jo kaksi kania. Isäni lupasi miettiä asiaa, ja kertoa ennen joulua vastauksensa.

Isäni oli viemässä minua Espoosta Tampereelle (äitini luokse) päivää ennen joulua. Mietin kani-asiaa, sillä en ollut saanut vieläkään vastausta. Keräsin kaiken rohkeuteni, ja kysyin isältäni; Entä se kani? Isäni naurahti, ja kertoi vastauksensa.. Ja arvatkaa! Hän lupasi, että saan kanin!! Olin ihan riemuissani!! Kun koulut taas alkoivat, kerroin Mällille. Hän oli vähän suruissaan, ja kertoi, antaneensa hölmönä, ja ajattelemattomana kaninsa naapurilleen. (kyseiselle eläinrääkkääjälle) Minua harmitti kovasti!

Siksi itkinkin itseni monena yönä uneen, kunnes kyyneleitä ei enää tullut. Rakastin sitä kania, se on ihana, juuri sellainen, josta olen uneksinut! Nyt, eilen, kun olin

• !!!

kerran parissa kuukaudessa ei todellakaan riitä. minulla on kani ja siivoan sen häkin kerran päivässä, ja oikein kunnolla kerran viikossa. jos et edes pidä sitä vapaana vaan annat sen olla vain häkissä sen elämä on todella tylsää eikä se varmasti ole onnellinen kanssasi. jos kaverisi tarjoutuu ottamaan sen takaisin niin kannatta antaa se, vaikka sinulla ei olisikaan lemmikkiä niin mitä väliä. voithan ostaa vaikka akvaarion tai jonkin muun joka ei tarvitse niin liikuntaa. koiraa sinun ei todellakaan kannata ottaa!!! ja tuo kun olet miettinyt lenkinkin valmiiksi ei riitä, koska jos et jaksa leikkiä kanin kanssa niin entäs koira. mieti että sitä tulee pitää aina mukana ja se tarvitsee seuraa ja ehdotonta liikuntaa!!!! ET ole vielä valmis eläimen omistajaksi!!

• ..........

En oo kyllä säälittävämpää ihmistä nähny! Anna kani takaisin kaverillesi ja ota koira vasta kun olet kasvanut vastuuntuntoiseksi! Eläintä ei oteta sen takia etä "muillakin on" vaan sille on pidettävä seuraa ja siitä on huolehdittava! Ja mitenköhän se onnistuu siitä päätellen että hillut vapaa-aikasi kavereidesi kanssa ja laiminlyöt kanin hoidon? Kanin häkki pitää puhdistaa kerran vkossa, eikä kerran kahdessa kuussa, voi elämä!

• Vanhempien vastuu???????
        .......... kirjoitti:

En oo kyllä säälittävämpää ihmistä nähny! Anna kani takaisin kaverillesi ja ota koira vasta kun olet kasvanut vastuuntuntoiseksi! Eläintä ei oteta sen takia etä "muillakin on" vaan sille on pidettävä seuraa ja siitä on huolehdittava! Ja mitenköhän se onnistuu siitä päätellen että hillut vapaa-aikasi kavereidesi kanssa ja laiminlyöt kanin hoidon? Kanin häkki pitää puhdistaa kerran vkossa, eikä kerran kahdessa kuussa, voi elämä!

Missä on tämän lapsen vanhemmat?

Näytä nyt hyvä tyttö vanhemmillesi tämä viestiketju!

• NAAPUREILLE/SUKULAISILE
        Vanhempien vastuu??????? kirjoitti:

Missä on tämän lapsen vanhemmat?

Näytä nyt hyvä tyttö vanhemmillesi tämä viestiketju!

VANHEMPIEN KAVERILLE.Jos ovat järki-ihmisiä.Huolehtikaa että, pupu lähtee tuolta,jos ei vanhemmat pysty siihen.Voihan olla että tyttö on niin piloille hemmoteltu kakara että, saa KAIKEN mikä ikinä keksii pyytää. Myös eläimiä. AUTTAKAA suku ym......

• minä!
        NAAPUREILLE/SUKULAISILE kirjoitti:

VANHEMPIEN KAVERILLE.Jos ovat järki-ihmisiä.Huolehtikaa että, pupu lähtee tuolta,jos ei vanhemmat pysty siihen.Voihan olla että tyttö on niin piloille hemmoteltu kakara että, saa KAIKEN mikä ikinä keksii pyytää. Myös eläimiä. AUTTAKAA suku ym......

Ilmoittakaa eläinsuojeluyhdistykseen jo tuosta! Ja heti! Jos kani siivotaan kerran perissa kuukaudessa niin siellä on jo sellaiset olosuhteet , että HUI!
        Taitaa kuitenkin tämä viesti olla provo sillä ensiksi kani on ulkona , mutta sitten se todetaankin asuvan sisällä vessassa?

• Täplä^^
        minä! kirjoitti:

Ilmoittakaa eläinsuojeluyhdistykseen jo tuosta! Ja heti! Jos kani siivotaan kerran perissa kuukaudessa niin siellä on jo sellaiset olosuhteet , että HUI!
        Taitaa kuitenkin tämä viesti olla provo sillä ensiksi kani on ulkona , mutta sitten se todetaankin asuvan sisällä vessassa?

SAMA TÄÄLLÄ!Kania kohdellaan kuin jotakin joka ei olsi edes olemassa!minunkin mielestö olisi hyvä jos antaisit kanisi takaisin kaverillesi,jos et itse pysty pitämään huolta siitä!TÖRKEÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!!

• Vilma }}

Minusta sinun
      kannattaa antaa
      kani takaisin
      Jos et edes
      osaa hoitaa..
      Tai sitten
      lukea tietoa
      kaneista :)
      ( vinkki vaan )'

• Leve

Hei! Luin viestisi. Suoraan sanottuna pidät kania vain itsesi takia. Et hoida oikein kanie, eikä sinulla ole edes aikaa sille, niin ei varmastikaan koiralle. Jos oikeasti rakastat tätä kania ja haluat sille vain parasta, anna se hänelle takaisin. Kasvattajalla(tässä tapauksella kaverisi) on vastuu ottaa kasvattama eläimensä takaisin. Toivottavasti ajattelet tässä järkevästi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1790
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe