Katsastuksessa tuli ensin hylsy epätasapainoisista (400/700) takajarruista. Putsasin ne ja näytössä tuli sitten hylsy huonosti pitävistä takajarruista. Jarruvoima oli jotain 400 N, jarrut oli suht tasan. Käkkäri oli ok ja 1 kN. Renkaita pystyi kääntämään käsin kun jarrut oli pohjassa.
Heitin uudet kengät ja putsailin uudelleen paikat. Automaattisäädöt tuntuu pelaavan ja käkkäri ottaa alhaalla kiinni ja pitää. Lisäksi ilmasin koko systeemin. Jarrutehot ei vaan nouse takana, edelleen pyöriä pystyy vääntämään käsin. Onko vika vai ominaisuus ja v...mäinen katsastaja.
Käyttöjarru heikko takana
16
11967
Vastaukset
- kassu__
Olisko joku syy ettei paine siirry takajarrusylintereihin? Säädä vaan ne kengät lähemmäs rumpua. Ei se inssin vika ole ettei ne pidä.
- Arska
jos jarruissa on oikeasti vikaa. Tuossa kotterossa tuskin vaan on mitään huippupitäviä jarruja takana, kun ei ole tasapainoventtiiliäkään. Säätö on automaatti ja kun käsijarru ottaa alhaalla kiinni säädön pitäisi toimiakin. Käsin sitä ei pääse säätämäänkään Takamännätkin on herkistelty. Täytyy kaivaa viimevuotinen katsastuslappu esiin ja tsekata lukemat myös siitä.
Onhan noita vikapaikkoja vielä jäljellä. Kuluneet rummut voi päästää kengät liian kauaksi jolloin paine ei nousekaan tarpeeksi. Pääsylinteri tai piirien jakoventtiili kadottaa takapaineet. Ilmaus ei auttanut. Tuon jakoventtiilin sielunelämä on minulle tuntematon. Pääsylinterissähän on männät kahdelle piirille, jotka menee ristiin oikea etu/vasen taka ja vasen etu/oikea taka. Jakoventtiili jakaa paineen etupään ja takapään välille. Noiden viat pitäisi mielestäni näkyä parien epätasapainona eikä vain takapään heikkoutena.
Jarrut on kyllä ajossa hyvät ja käsijarrulla saa vauhdissa takapään lukkoon. - herkistellään
Arska kirjoitti:
jos jarruissa on oikeasti vikaa. Tuossa kotterossa tuskin vaan on mitään huippupitäviä jarruja takana, kun ei ole tasapainoventtiiliäkään. Säätö on automaatti ja kun käsijarru ottaa alhaalla kiinni säädön pitäisi toimiakin. Käsin sitä ei pääse säätämäänkään Takamännätkin on herkistelty. Täytyy kaivaa viimevuotinen katsastuslappu esiin ja tsekata lukemat myös siitä.
Onhan noita vikapaikkoja vielä jäljellä. Kuluneet rummut voi päästää kengät liian kauaksi jolloin paine ei nousekaan tarpeeksi. Pääsylinteri tai piirien jakoventtiili kadottaa takapaineet. Ilmaus ei auttanut. Tuon jakoventtiilin sielunelämä on minulle tuntematon. Pääsylinterissähän on männät kahdelle piirille, jotka menee ristiin oikea etu/vasen taka ja vasen etu/oikea taka. Jakoventtiili jakaa paineen etupään ja takapään välille. Noiden viat pitäisi mielestäni näkyä parien epätasapainona eikä vain takapään heikkoutena.
Jarrut on kyllä ajossa hyvät ja käsijarrulla saa vauhdissa takapään lukkoon.Jos takajarrusylintereitä (rumpujarrut) joutuu herkistelemään, niin niissä on jotakin vikaa. Mäntien pitäisi liikkua TODELLA helposti.
Vaihda sylinterit uusiin, ei maksa omaisuuksia. Samalla tulee valuteltua lisää uutta jarrunestettä jarrusysteemin läpi.
Micra-16V 93--03 Ø17,46 Sylinteri (ei ABS). . . . . . . . . 23-8631 12.45 - Arska
herkistellään kirjoitti:
Jos takajarrusylintereitä (rumpujarrut) joutuu herkistelemään, niin niissä on jotakin vikaa. Mäntien pitäisi liikkua TODELLA helposti.
Vaihda sylinterit uusiin, ei maksa omaisuuksia. Samalla tulee valuteltua lisää uutta jarrunestettä jarrusysteemin läpi.
Micra-16V 93--03 Ø17,46 Sylinteri (ei ABS). . . . . . . . . 23-8631 12.45ei kyllä auttanut, männät liikkuivat kyllä, mutta kaikki täytyy kokeilla, kun paikat oli auki. Sylinterit olenkin yleensä vaihtanut, eipä niille mitään muuta kannata tehdäkään. Ilmauksen yhteydessä nesteetkin vaihtuivat aika hyvin. Täytyy vielä mitata rummut kunnolla, jos ne onkin kuluneet ja kenkä ei ota koko pinnallaan kiinni. Kulumisvaraakaan ei ole kuin milli. Rummut maksaa 24 euroa. Micra ei kyllä ole tuo 16V vaan 1.0 GL, Venttiileitä tosin on 17 kun laskee talvi-, kesä ja vararenkaiden venttiilit mukaan :)
- diplinssi
Arska kirjoitti:
ei kyllä auttanut, männät liikkuivat kyllä, mutta kaikki täytyy kokeilla, kun paikat oli auki. Sylinterit olenkin yleensä vaihtanut, eipä niille mitään muuta kannata tehdäkään. Ilmauksen yhteydessä nesteetkin vaihtuivat aika hyvin. Täytyy vielä mitata rummut kunnolla, jos ne onkin kuluneet ja kenkä ei ota koko pinnallaan kiinni. Kulumisvaraakaan ei ole kuin milli. Rummut maksaa 24 euroa. Micra ei kyllä ole tuo 16V vaan 1.0 GL, Venttiileitä tosin on 17 kun laskee talvi-, kesä ja vararenkaiden venttiilit mukaan :)
ja laahanneet, kenkien pinta on muuttunut semmoiseksi, että kitkakerroin on olematon.
Kaverin v.86 Micrassa oikeanpuoleinen kenkä laahasi, piti vaihtaa uudet kengät, kun herkistykseni jälkeenkin otti vain 50% vasemmasta.
Kun mekanismi on voideltu ja jarruvaijerit kunnossa, kengät liikkuu ulospäin käsijarrua käyttämällä. Remontin tehtyäsi aja viikko, ennenkuin katsastukseen. Silloin uudet kengät on asettuneet. - Arska
diplinssi kirjoitti:
ja laahanneet, kenkien pinta on muuttunut semmoiseksi, että kitkakerroin on olematon.
Kaverin v.86 Micrassa oikeanpuoleinen kenkä laahasi, piti vaihtaa uudet kengät, kun herkistykseni jälkeenkin otti vain 50% vasemmasta.
Kun mekanismi on voideltu ja jarruvaijerit kunnossa, kengät liikkuu ulospäin käsijarrua käyttämällä. Remontin tehtyäsi aja viikko, ennenkuin katsastukseen. Silloin uudet kengät on asettuneet.Laitoin uudet kengät ja nyt on sitten ajeltu ja odoteteltu asettumista. Pitää säätää kengät vielä käsin, siellä kuitenkin taitaa olla se luukku jonka kautta meisselillä voi pyöritellä säätöjä. Tarkistan samalla käsijarrun vaijerisäädöt, jos se on vedetty liian kireälle ja kässäri ottaa alhaalla kiinni vaikka kengät on vielä liian kaukana (= automaattisäätö ei sittenkään toimi). Säätösystemmin pesin ja voitelin grafiitilla. Viime vuonna näkyi olleen lukemat 0,6/0,8 käyttöjarrulla, joten säädöissä taitaa vika kuitenkin olla.
- vaihdosta
Arska kirjoitti:
Laitoin uudet kengät ja nyt on sitten ajeltu ja odoteteltu asettumista. Pitää säätää kengät vielä käsin, siellä kuitenkin taitaa olla se luukku jonka kautta meisselillä voi pyöritellä säätöjä. Tarkistan samalla käsijarrun vaijerisäädöt, jos se on vedetty liian kireälle ja kässäri ottaa alhaalla kiinni vaikka kengät on vielä liian kaukana (= automaattisäätö ei sittenkään toimi). Säätösystemmin pesin ja voitelin grafiitilla. Viime vuonna näkyi olleen lukemat 0,6/0,8 käyttöjarrulla, joten säädöissä taitaa vika kuitenkin olla.
Itse ainakin, jos vaihdan jarrukengät säädän ne rummun ollessa auki etupuolelta käsin sen verran iholle, että rumpu menee vielä paikoilleen.Välillä voin painaa jalkajarrua rummun ollessa osittain kenkien päällä. Loppu hoituukin sitten automaattisäädöllä.
- diplinssi
vaihdosta kirjoitti:
Itse ainakin, jos vaihdan jarrukengät säädän ne rummun ollessa auki etupuolelta käsin sen verran iholle, että rumpu menee vielä paikoilleen.Välillä voin painaa jalkajarrua rummun ollessa osittain kenkien päällä. Loppu hoituukin sitten automaattisäädöllä.
Kyllä se automaattisäätö säätää parhaiten, kun ei itse säätele. Jos se tako on käytetty irti ja ruuvattu ulos ja voideltu kierteet ja kierretty takaisin ja käsijarru toimii eli ei liian kireällä eikä löysällä. Silloin käsijarrun käyttö kyllä säätää. Voit kokeilla käsijarrua, kun rumpu on poissa, mutta älä paina jalkajarrua, ettei tule männät ulos.
Jos käsijarruvaijerin säätää liian tiukalle, se liikuttaa rummun sisässä vipuja liian vähän.
NORMAALISTI KÄSIJARRUVAIJERIA EI TARTTE SÄÄTÄÄ, KUN KENGÄT VAIHDETAAN JA VAIJERIT EI OO JUMISSA. - Arska
diplinssi kirjoitti:
Kyllä se automaattisäätö säätää parhaiten, kun ei itse säätele. Jos se tako on käytetty irti ja ruuvattu ulos ja voideltu kierteet ja kierretty takaisin ja käsijarru toimii eli ei liian kireällä eikä löysällä. Silloin käsijarrun käyttö kyllä säätää. Voit kokeilla käsijarrua, kun rumpu on poissa, mutta älä paina jalkajarrua, ettei tule männät ulos.
Jos käsijarruvaijerin säätää liian tiukalle, se liikuttaa rummun sisässä vipuja liian vähän.
NORMAALISTI KÄSIJARRUVAIJERIA EI TARTTE SÄÄTÄÄ, KUN KENGÄT VAIHDETAAN JA VAIJERIT EI OO JUMISSA.vähän epäilyttää, se ottaa nyt aika alhaalta kiinni. Eli ongelma voi olla tuo väärin säädetty vaijeri ja siksi toimimaton automaattisäätö. No tutkimalla tuo selviää, kunhan vain auto joutaa tutkittavaksi. Aikaa on huhtikuun alkuun saakka hoitaa auto näyttökuntoon.
- luici
kuulostaa tutulta. mulla itellä micra vm.90. katsastuksessa oikea takajarru oli tehoton. pystyi pyörittään rengasta käsin kun jarrut pohjassa. vasen taka oli ok. vaihdettiin molemmille puolille uudet jarrusylinterit ja kengät. heti sen jälkeen jarrut meni lukkoon hiekalla mutta parin päivän jälkeen ei kumpikaan takajarru ota enää. ei auta ilmaukset. käsijarru ottaa hyvin. ei ymmärrä enää. onko arska löytänyt vian joka vois auttaa muakin?
- Arska
Nyt on Micrassa leima. 0,8 kN molemmin puolin. Meni käsisäätämiseksi. Näin sen tein
1. Käsijarrun vaijeri kunnolla löysäksi auton alta
2. Jarrukilven kumitulpat pois. Älä irroita rumpuja
3. Avustaja jarruja painelemaan ja käsijarrua vetelemään.
4. Pyöräpinnalla saa kätevästi automaattisäädön liukan irti säätörissasta.
5. Jarru pohjaan, liuska irti pyörästä ja meisselillä pyörittelemällä rissan säätöpyörää niin että inansa laahaa
6. Jarrun polkaisuja ja käkkärin käyttöä välillä ja kokeilee, että säätö pysyy kohdallaan
7. Sama toiselle puolelle.
8. Rengas paikalleen, jarru pohjaan ja vääntämällä renkaasta kokeilee että molemmet puolet on samantuntuiset. Sain omilla voimilla juuri ja juuri vähän liikahtamaan täpöillä vääntäen, olisiko se sitten 800 N
9. Käsijarruvaijerin säätö, että ottaa vasta 9 naksun kohdalla kiinni.
Liian kireölle säädetty käsijarruvaijeri ilmeisesti lopettaa automaattisäädön toiminnan liian aikaisin, kengät jää kauaksi. - diplinssi
Arska kirjoitti:
Nyt on Micrassa leima. 0,8 kN molemmin puolin. Meni käsisäätämiseksi. Näin sen tein
1. Käsijarrun vaijeri kunnolla löysäksi auton alta
2. Jarrukilven kumitulpat pois. Älä irroita rumpuja
3. Avustaja jarruja painelemaan ja käsijarrua vetelemään.
4. Pyöräpinnalla saa kätevästi automaattisäädön liukan irti säätörissasta.
5. Jarru pohjaan, liuska irti pyörästä ja meisselillä pyörittelemällä rissan säätöpyörää niin että inansa laahaa
6. Jarrun polkaisuja ja käkkärin käyttöä välillä ja kokeilee, että säätö pysyy kohdallaan
7. Sama toiselle puolelle.
8. Rengas paikalleen, jarru pohjaan ja vääntämällä renkaasta kokeilee että molemmet puolet on samantuntuiset. Sain omilla voimilla juuri ja juuri vähän liikahtamaan täpöillä vääntäen, olisiko se sitten 800 N
9. Käsijarruvaijerin säätö, että ottaa vasta 9 naksun kohdalla kiinni.
Liian kireölle säädetty käsijarruvaijeri ilmeisesti lopettaa automaattisäädön toiminnan liian aikaisin, kengät jää kauaksi."Liian kireälle säädetty käsijarruvaijeri ilmeisesti lopettaa automaattisäädön toiminnan liian aikaisin, kengät jää kauaksi."
Se liuska kääntää säppipyörää sitä enemmän, mitä enemmän kässärikahva liikkuu. Kuitenkaan ei vaijeri voi olla niin löysällä, ettei kiristä, vaan kahvan liike loppuu.
Ota rumpu pois ja voitele säätömekanismin kierteet ja kaikki mekanismit. Katso, että kenkien pinta kunnossa, ei laahannut, murea. Kokeile, että männät liikkuu, älä vedä kovin ulos.
Sitten osat paikoilleen ja kokeile rumpua. Säädä kuten edellä niistä aukoista. Pitäis kyllä säätyä käsijarrua vetelemälläkin. Toinen vetää, toinen kuuntelee ritinää-katselee reiästä.
Jos vaijerit ruosteessa, kannattaa vaihtaa. diplinssi kirjoitti:
"Liian kireälle säädetty käsijarruvaijeri ilmeisesti lopettaa automaattisäädön toiminnan liian aikaisin, kengät jää kauaksi."
Se liuska kääntää säppipyörää sitä enemmän, mitä enemmän kässärikahva liikkuu. Kuitenkaan ei vaijeri voi olla niin löysällä, ettei kiristä, vaan kahvan liike loppuu.
Ota rumpu pois ja voitele säätömekanismin kierteet ja kaikki mekanismit. Katso, että kenkien pinta kunnossa, ei laahannut, murea. Kokeile, että männät liikkuu, älä vedä kovin ulos.
Sitten osat paikoilleen ja kokeile rumpua. Säädä kuten edellä niistä aukoista. Pitäis kyllä säätyä käsijarrua vetelemälläkin. Toinen vetää, toinen kuuntelee ritinää-katselee reiästä.
Jos vaijerit ruosteessa, kannattaa vaihtaa.Tässä nyt näköjään moisista jarruista muodostuu oikein ongelma. Kyllä se siintä kun harjoittelee.
Nyt jos kaikki pitäisi toimia "herkästi" niin siinä ei voi olla kun kaksi pikku juttua. Jos vanhat rummut ja uudet kengät niin ne eivät ole samassa säteessä eli se kenkä ottaa rumpuun vaan keskiosaltaan, se on tavallaan liian pieni. Sen takia siintä kengän keskimmäiseltä kolmannekselta voi karkealla paperilla hieman hioa sitä että asettuisi nopeammin. Ei mitään työstöä, aika vähäkin auttaa tilanteeseen. Toinen jos rumpuun on kulunut "selvä" ura kengän kohdalle. Kengän ulkokanteista voi viilalla hieman viistota niitä kulmia koska uusi kenkä on leveempi kun se kulunut kohta. Jos katsoo sitä vanhaa kenkää niin sen pinta ei ole suora vaan kupera eli reunoilta kulunut enemmän.
Aikoinaan amiksessa kun tehtiin jarru korjauksia. Vanhoihin runkoihin vaihdettiin uudet pinnat liimaamalla tai siihen aikaan vielä joissain autoissa niitattiin. Rummut mitattiin ja kengät koneessa hiottiin sopiviksi.
Tosta säätämisestä. Jos niitä säädetään manuaalisesti. Kun tuntuu että se ottaa vähän kiinni niin siinä kohtaa vasaralla naputtelee siihen rumpuun, kengät keskittää paremmin kun pelkästään jarrua polkemalla tai käsijarrua nykien.
- ewgrhjboiehbjoei
käyttöjarrut edessä ja takana hyvät mutta käsijarru heitti liikaa ja jarruvoimaltaankin heikohko. Hylätty ja jälkitarkastukseen 1kk sisällä, mikähän voisi olla vikana?
- Anonyymi
Joo pitänee heittää käsijarruvaijeri aivan saatana löysää :D
- Anonyymi
Mikä vikana ,kun 30millin laakeri ruuvin vääntää 150 momentiin niin rumppu tartuu kiinni?Onko laakeri väärä? Onko jarruhiihnat liian leveät/Väärät?
(Motonetista ostettu.)Nissan Micra 2012.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578777Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123459Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262650Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142030Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht802030Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3571747Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411442FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01211Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101095Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu681050