Lentokonebongaus

Seutulassa

minnespäin kannattaisi suunnistaa, että olis "pelipaikoilla"?

23

10791

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei löydy

      on Vantaalla Seutula? Ja onko sielläkin lentokenttä?

    • mistä suunnasta...

      Riippuu tietysti ihan mistä suunnasta koneet laskeutuvat, mutta Seutulan ehkä "kuuluisin" bongauspaikka on Lemminkäisenkallio eli Tuusulanväylän juuressa, Lemminkäisen tehtaiden vieressä. Sinne vaan kallion päälle niin koneet laskeutuvat ylitse, paikka on tosi suosittu varsinkin aurinkoisina kesäpäivinä/iltoina. Jos koneet nousevat uudelta kiitotieltä niin sitten kannattaa suunnistaa Katriinantielle (?), jonka varrella on muutama kiviröykkiö, josta on ihan hyvät maisemat lentokenttäalueella.

      • Make

        Kahden viikon päästä olen tulossa Helsingin seudulle vähän kauempaa ja tekisi mieli poiketa katselemaan koneita. Yleensä on ongelmana löytää autolle laillinen pysäköintipaikka. Onko paikat paremmin tuntevilla antaa vinkkejä (esim. lemminkäisenkallion nurkilta)?


      • petri40
        Make kirjoitti:

        Kahden viikon päästä olen tulossa Helsingin seudulle vähän kauempaa ja tekisi mieli poiketa katselemaan koneita. Yleensä on ongelmana löytää autolle laillinen pysäköintipaikka. Onko paikat paremmin tuntevilla antaa vinkkejä (esim. lemminkäisenkallion nurkilta)?

        Autojen parkkipaikat ovat vähissä kentän ympärillä. Käsittääkseni Lemminkäisenkankaa lähiteillä olevat paikat (Kulomäentie ja Lammaskaskentien varret) on laitettu pysäköintikieltoon. Jos koneet laskevat tai nousevat uuden kiitoradan kautta, silloin voi auton jättää louhittujen kallioiden eteen Tikkurilantielle kiitoradan pään kohdalle ja nousta rinteelle katselemaan. Toinen hyvä katselupaikka paikka on Katriinan tiellä kiitoradan puolivälissä. Auton voinee jättää Viinikankaaren varrelle, vaikka en ole ihan varma miten yritykset siihen suhtautuvat.


      • vcb6

        20 v sitten olin Lammaskaskentiellä katsomassa kun koneet laskeutuivat ihan pääni ylitse. Onko Lammaskaskentie nykyään kokonaan suljettu?

        Entä toisella puolella kenttää? Mikä on paras paikka mahdollisimman lähellä kiitoradan päätä johon tavallisetkin ihmiset pääsevät?


      • vcb6 kirjoitti:

        20 v sitten olin Lammaskaskentiellä katsomassa kun koneet laskeutuivat ihan pääni ylitse. Onko Lammaskaskentie nykyään kokonaan suljettu?

        Entä toisella puolella kenttää? Mikä on paras paikka mahdollisimman lähellä kiitoradan päätä johon tavallisetkin ihmiset pääsevät?

        Lammaskaskentien päässä on lukittu portti, jonka kyllä pääsee halutessaan kiertämään (jalan tai fillaria kantaen). Tänään ei ollut intoa tsekkailla pidemmälle, sitä virallista Finavian kieltokylttiä ei siinä kohden näkynyt, lie sitten lähempänä kiitorataa. Kovin pitkä matkahan tuosta ei ole laskeutumisvalojen alkuun.


      • klmgy
        MrEngineer kirjoitti:

        Lammaskaskentien päässä on lukittu portti, jonka kyllä pääsee halutessaan kiertämään (jalan tai fillaria kantaen). Tänään ei ollut intoa tsekkailla pidemmälle, sitä virallista Finavian kieltokylttiä ei siinä kohden näkynyt, lie sitten lähempänä kiitorataa. Kovin pitkä matkahan tuosta ei ole laskeutumisvalojen alkuun.

        Menin spottailemaan tuota puusepäntietä pitkin ja päädyin kiitotie 15:n paikkeille. Näin sieltä että pari taloa oli aivan siinä lähellä kenttää! Luulisi häiritsevän kun esim. MD-11 lähtee kiihdyttämään 22L:llä tai muut isot koneet :D


      • Vesa Olavi
        klmgy kirjoitti:

        Menin spottailemaan tuota puusepäntietä pitkin ja päädyin kiitotie 15:n paikkeille. Näin sieltä että pari taloa oli aivan siinä lähellä kenttää! Luulisi häiritsevän kun esim. MD-11 lähtee kiihdyttämään 22L:llä tai muut isot koneet :D

        Kuljen kiikarit mukana lintujen takia ulkoiluttaen koiraani, Koska talvella luonnossa tapahtuu vähän asioita olen myös katsellut Vihdissä nousevia ja laskeutuvia liikennematkustaja lentokoneita. Tunnen jo muutaman konen aikataulunkin. Vaan tänään seurasin matkustajalentonetta, jonka nokan kärkisosa aina matkustamoon asti oli kirkkaan punainen. Osaako joku keroa, mihin lentokoneesee4n tämmöiset tuntomerkit sopivat. Kyseessä oli suikuturbiini kone, ei kovin suuri. / ihmettelee Vesa


      • 16+15
        Vesa Olavi kirjoitti:

        Kuljen kiikarit mukana lintujen takia ulkoiluttaen koiraani, Koska talvella luonnossa tapahtuu vähän asioita olen myös katsellut Vihdissä nousevia ja laskeutuvia liikennematkustaja lentokoneita. Tunnen jo muutaman konen aikataulunkin. Vaan tänään seurasin matkustajalentonetta, jonka nokan kärkisosa aina matkustamoon asti oli kirkkaan punainen. Osaako joku keroa, mihin lentokoneesee4n tämmöiset tuntomerkit sopivat. Kyseessä oli suikuturbiini kone, ei kovin suuri. / ihmettelee Vesa

        Olisko ollut Norwegianin kone

        http://www.norwegian.com/fi/tietoa-norwegianista/our-company/lentotoiminta/lentokalusto/


    • on monta

      FAP ry on tehnyt kartan, josta voit valita parhaat paikat: http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=http://www.fap.fi/EFHK_spotting_points.kmz

      Kiitotie 1:lle on hyvät näkymät kiitotien koillispäästä Sammonmäeltä (Puusepäntien ja Kulomäentien risteys).
      Kiitotie 2:lle näkee hyvin Ruskeasannantiellä lähellä vanhaa siunauskappelia ja Tullimiehentien kallioilla.
      Kiitotie 3:n paras paikka on DHL:n terminaalia vastapäätä sijaitsevalla kalliolla Katriinantiellä.

      Helsinki-Vantaa sijaitsee muuten Lentokentän kaupunginosassa, eikä Seutulassa. ;)

      • IJP

        Kiitotie 1:lle on hyvät näkymät kiitotien koillispäästä Sammonmäeltä (Puusepäntien ja Kulomäentien risteys).

        Kannattaa kävellä muutama sata metriä Ahtolantietä, niin siitä on hyvät bongausnäkymät kiitoradan päähän, eivätkä koneet tule aivan pään yli. Tien päässä on asuintalo, joten kunnioita asukkaan rauhaa. Auto kannattaa jättää Ahtolantien alkupäähän.


    • tutkailua

      www.flightradar24.com

      Sieltä näkee lennot reaaliajassa

      • nimetön.

        Olettaen tietenkin että jollakin on vastaanotin, joka lähettää Flightradar24:ään tietoja. Lisäksi Flightradar24 seuraa vain ADS-B transpondereita. Esimerkiksi Finnairin kalustossa olevilla Embraer koneissa ei ole ADS-B transpondereita.

        Euroopan koneista 60% on ADS-B transponderi, Yhdysvaltalaisista koneista vain 30%, muun maailman vielä vähemmän.

        Helsingin seudulla ei ongelma, mutta Pohjois-Suomessa kyllä. Jossakin hieman Oulua korkeammalla on seuraaminen satunnaista, ilmeisesti koska Rovaniemen seudulla ei ole kuin yksi vastaanotin, ja sekin lähettää tietoja vain satunnaisesti.

        Esimerkiksi seuraavissa konemalleissa ei ole ADS-B transponderia:

        Antonov An-225
        ATR-42
        ATR-72
        Boeing 707
        Boeing 717
        Boeing 727
        Boeing 737-200
        Boeing 747-100
        Boeing 747-200
        Boeing 747SP
        All CASA models
        All Bombardier Dash models
        All Bombardier CRJ models
        Dornier 328
        All Embraer models (except most new deliveries of Embraer E190)
        Jetstream 32
        Fokker 50
        McDonnell Douglas DC-9
        McDonnell Douglas MD-8x
        McDonnell Douglas MD-9x
        Saab 340
        Saab 2000
        "Air Force One"
        Most older aircraft
        Most military aircraft


      • lp,k
        nimetön. kirjoitti:

        Olettaen tietenkin että jollakin on vastaanotin, joka lähettää Flightradar24:ään tietoja. Lisäksi Flightradar24 seuraa vain ADS-B transpondereita. Esimerkiksi Finnairin kalustossa olevilla Embraer koneissa ei ole ADS-B transpondereita.

        Euroopan koneista 60% on ADS-B transponderi, Yhdysvaltalaisista koneista vain 30%, muun maailman vielä vähemmän.

        Helsingin seudulla ei ongelma, mutta Pohjois-Suomessa kyllä. Jossakin hieman Oulua korkeammalla on seuraaminen satunnaista, ilmeisesti koska Rovaniemen seudulla ei ole kuin yksi vastaanotin, ja sekin lähettää tietoja vain satunnaisesti.

        Esimerkiksi seuraavissa konemalleissa ei ole ADS-B transponderia:

        Antonov An-225
        ATR-42
        ATR-72
        Boeing 707
        Boeing 717
        Boeing 727
        Boeing 737-200
        Boeing 747-100
        Boeing 747-200
        Boeing 747SP
        All CASA models
        All Bombardier Dash models
        All Bombardier CRJ models
        Dornier 328
        All Embraer models (except most new deliveries of Embraer E190)
        Jetstream 32
        Fokker 50
        McDonnell Douglas DC-9
        McDonnell Douglas MD-8x
        McDonnell Douglas MD-9x
        Saab 340
        Saab 2000
        "Air Force One"
        Most older aircraft
        Most military aircraft

        Flybe:n lennot on alkanut näkymään Flightradarissa (embraerit)


      • k,lp
        lp,k kirjoitti:

        Flybe:n lennot on alkanut näkymään Flightradarissa (embraerit)

        Jatkoa: ATR 72, B 717, Bombardier D8, Avro 100, Saab 340


    • Lentsikkatuofiilistä

      Aika kauan sitten aloitettu ketju, mutta ihan ajankohtainen!
      Aina on meitä, jotka nauttivat lentsikoiden katselusta niides laskeutuessa tai noustessa tai ainakin matalalla lentäessä.

      Minä kuljin tänään Vantaan Variston kauppaliikekeskittymässä ja sepä jo on aika kiva paikka, kun aika matalalla jo siinä kohdin lentävät aivan siitä päältä.

      Mihin voisin bussilla (autoa ei ole) ajaa vieläkin parempaan paikkaan, ikäänkuin edemmäksi tuosta, jolloin koneetkin jo olisivat vieläkin matalammalla?

      Tässä ketjussa aiemmin mainitut 'se' kallio ja kaikenlaiset kiintotien päät ja reunat ovat vaikeita jalkamihelle.
      Mihin parhaaseen paikkaan ajaa BUSSI?
      Nyt kuitenkin luetaan laskuista pois varsinaiset lentoketälle vievät bussit :). Neuvokaa, pliis.

    • FR24

      Juu, ja nykyään näkyy myös FR24:sessa ilman ADS-B lähettimiä varustetut koneet.

    • sukkajumala

      Onko muuten jotain nettisivua, mistä näkee koska kentälle laskeutuu jotain muuta kun tuota flightradarin vakiokalustoa... Esim 747 laskeutuminen ois kiva nähdä lemminkäisen kalliolta

      • snsnnsnssn

        Mahtaako B747 lentää tällä hetkellä Helsinkiin? Jotain satunnaisia chartereita on ollut, sekö muistaakseni jossain vaiheessa Thaikkulaan lensi jumbo. Isoimmat päivittäin lentävät koneet ovat finskin A330,340 ja 350 airbusseja sekä japsien b787. Rahtikoneina ilmeisesti b767 bojoa. Flightradarista näkee liikenteen ja kentältä sqapuvat/lähtevät.


      • Transponderi
        snsnnsnssn kirjoitti:

        Mahtaako B747 lentää tällä hetkellä Helsinkiin? Jotain satunnaisia chartereita on ollut, sekö muistaakseni jossain vaiheessa Thaikkulaan lensi jumbo. Isoimmat päivittäin lentävät koneet ovat finskin A330,340 ja 350 airbusseja sekä japsien b787. Rahtikoneina ilmeisesti b767 bojoa. Flightradarista näkee liikenteen ja kentältä sqapuvat/lähtevät.

        Välillä on rahtikoneina 747, mutta ei vakioreiteillä. Vakioreitti rahtarina mm. 757.
        FRn lentoasemalistassa ei näy nuo rahtikoneet, mutta aktiiviseuraaja voi niitä löytää (helpommin ne kentällä transponderi päällä olevat).


    • LentäväSuomalainen

      Tuolla katriinantien varrella dhl ja bernerin logistiikkaksekusten vieressä on hyviä paikkoja bongaukseen.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1949
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe