minnespäin kannattaisi suunnistaa, että olis "pelipaikoilla"?
Lentokonebongaus
23
10524
Vastaukset
- ei löydy
on Vantaalla Seutula? Ja onko sielläkin lentokenttä?
- campv
Jos ei ole asioista tietoa, niin sitten kannattaa ottaa niistä selvää. Netistä löytyy kaikenlaista kivaa tietoutta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Seutula
http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki-Vantaan_lentoasema
- mistä suunnasta...
Riippuu tietysti ihan mistä suunnasta koneet laskeutuvat, mutta Seutulan ehkä "kuuluisin" bongauspaikka on Lemminkäisenkallio eli Tuusulanväylän juuressa, Lemminkäisen tehtaiden vieressä. Sinne vaan kallion päälle niin koneet laskeutuvat ylitse, paikka on tosi suosittu varsinkin aurinkoisina kesäpäivinä/iltoina. Jos koneet nousevat uudelta kiitotieltä niin sitten kannattaa suunnistaa Katriinantielle (?), jonka varrella on muutama kiviröykkiö, josta on ihan hyvät maisemat lentokenttäalueella.
- Make
Kahden viikon päästä olen tulossa Helsingin seudulle vähän kauempaa ja tekisi mieli poiketa katselemaan koneita. Yleensä on ongelmana löytää autolle laillinen pysäköintipaikka. Onko paikat paremmin tuntevilla antaa vinkkejä (esim. lemminkäisenkallion nurkilta)?
- petri40
Make kirjoitti:
Kahden viikon päästä olen tulossa Helsingin seudulle vähän kauempaa ja tekisi mieli poiketa katselemaan koneita. Yleensä on ongelmana löytää autolle laillinen pysäköintipaikka. Onko paikat paremmin tuntevilla antaa vinkkejä (esim. lemminkäisenkallion nurkilta)?
Autojen parkkipaikat ovat vähissä kentän ympärillä. Käsittääkseni Lemminkäisenkankaa lähiteillä olevat paikat (Kulomäentie ja Lammaskaskentien varret) on laitettu pysäköintikieltoon. Jos koneet laskevat tai nousevat uuden kiitoradan kautta, silloin voi auton jättää louhittujen kallioiden eteen Tikkurilantielle kiitoradan pään kohdalle ja nousta rinteelle katselemaan. Toinen hyvä katselupaikka paikka on Katriinan tiellä kiitoradan puolivälissä. Auton voinee jättää Viinikankaaren varrelle, vaikka en ole ihan varma miten yritykset siihen suhtautuvat.
- vcb6
20 v sitten olin Lammaskaskentiellä katsomassa kun koneet laskeutuivat ihan pääni ylitse. Onko Lammaskaskentie nykyään kokonaan suljettu?
Entä toisella puolella kenttää? Mikä on paras paikka mahdollisimman lähellä kiitoradan päätä johon tavallisetkin ihmiset pääsevät? vcb6 kirjoitti:
20 v sitten olin Lammaskaskentiellä katsomassa kun koneet laskeutuivat ihan pääni ylitse. Onko Lammaskaskentie nykyään kokonaan suljettu?
Entä toisella puolella kenttää? Mikä on paras paikka mahdollisimman lähellä kiitoradan päätä johon tavallisetkin ihmiset pääsevät?Lammaskaskentien päässä on lukittu portti, jonka kyllä pääsee halutessaan kiertämään (jalan tai fillaria kantaen). Tänään ei ollut intoa tsekkailla pidemmälle, sitä virallista Finavian kieltokylttiä ei siinä kohden näkynyt, lie sitten lähempänä kiitorataa. Kovin pitkä matkahan tuosta ei ole laskeutumisvalojen alkuun.
- klmgy
MrEngineer kirjoitti:
Lammaskaskentien päässä on lukittu portti, jonka kyllä pääsee halutessaan kiertämään (jalan tai fillaria kantaen). Tänään ei ollut intoa tsekkailla pidemmälle, sitä virallista Finavian kieltokylttiä ei siinä kohden näkynyt, lie sitten lähempänä kiitorataa. Kovin pitkä matkahan tuosta ei ole laskeutumisvalojen alkuun.
Menin spottailemaan tuota puusepäntietä pitkin ja päädyin kiitotie 15:n paikkeille. Näin sieltä että pari taloa oli aivan siinä lähellä kenttää! Luulisi häiritsevän kun esim. MD-11 lähtee kiihdyttämään 22L:llä tai muut isot koneet :D
- Vesa Olavi
klmgy kirjoitti:
Menin spottailemaan tuota puusepäntietä pitkin ja päädyin kiitotie 15:n paikkeille. Näin sieltä että pari taloa oli aivan siinä lähellä kenttää! Luulisi häiritsevän kun esim. MD-11 lähtee kiihdyttämään 22L:llä tai muut isot koneet :D
Kuljen kiikarit mukana lintujen takia ulkoiluttaen koiraani, Koska talvella luonnossa tapahtuu vähän asioita olen myös katsellut Vihdissä nousevia ja laskeutuvia liikennematkustaja lentokoneita. Tunnen jo muutaman konen aikataulunkin. Vaan tänään seurasin matkustajalentonetta, jonka nokan kärkisosa aina matkustamoon asti oli kirkkaan punainen. Osaako joku keroa, mihin lentokoneesee4n tämmöiset tuntomerkit sopivat. Kyseessä oli suikuturbiini kone, ei kovin suuri. / ihmettelee Vesa
- 16+15
Vesa Olavi kirjoitti:
Kuljen kiikarit mukana lintujen takia ulkoiluttaen koiraani, Koska talvella luonnossa tapahtuu vähän asioita olen myös katsellut Vihdissä nousevia ja laskeutuvia liikennematkustaja lentokoneita. Tunnen jo muutaman konen aikataulunkin. Vaan tänään seurasin matkustajalentonetta, jonka nokan kärkisosa aina matkustamoon asti oli kirkkaan punainen. Osaako joku keroa, mihin lentokoneesee4n tämmöiset tuntomerkit sopivat. Kyseessä oli suikuturbiini kone, ei kovin suuri. / ihmettelee Vesa
Olisko ollut Norwegianin kone
http://www.norwegian.com/fi/tietoa-norwegianista/our-company/lentotoiminta/lentokalusto/
- on monta
FAP ry on tehnyt kartan, josta voit valita parhaat paikat: http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=http://www.fap.fi/EFHK_spotting_points.kmz
Kiitotie 1:lle on hyvät näkymät kiitotien koillispäästä Sammonmäeltä (Puusepäntien ja Kulomäentien risteys).
Kiitotie 2:lle näkee hyvin Ruskeasannantiellä lähellä vanhaa siunauskappelia ja Tullimiehentien kallioilla.
Kiitotie 3:n paras paikka on DHL:n terminaalia vastapäätä sijaitsevalla kalliolla Katriinantiellä.
Helsinki-Vantaa sijaitsee muuten Lentokentän kaupunginosassa, eikä Seutulassa. ;)- IJP
Kiitotie 1:lle on hyvät näkymät kiitotien koillispäästä Sammonmäeltä (Puusepäntien ja Kulomäentien risteys).
Kannattaa kävellä muutama sata metriä Ahtolantietä, niin siitä on hyvät bongausnäkymät kiitoradan päähän, eivätkä koneet tule aivan pään yli. Tien päässä on asuintalo, joten kunnioita asukkaan rauhaa. Auto kannattaa jättää Ahtolantien alkupäähän.
- tutkailua
www.flightradar24.com
Sieltä näkee lennot reaaliajassa- nimetön.
Olettaen tietenkin että jollakin on vastaanotin, joka lähettää Flightradar24:ään tietoja. Lisäksi Flightradar24 seuraa vain ADS-B transpondereita. Esimerkiksi Finnairin kalustossa olevilla Embraer koneissa ei ole ADS-B transpondereita.
Euroopan koneista 60% on ADS-B transponderi, Yhdysvaltalaisista koneista vain 30%, muun maailman vielä vähemmän.
Helsingin seudulla ei ongelma, mutta Pohjois-Suomessa kyllä. Jossakin hieman Oulua korkeammalla on seuraaminen satunnaista, ilmeisesti koska Rovaniemen seudulla ei ole kuin yksi vastaanotin, ja sekin lähettää tietoja vain satunnaisesti.
Esimerkiksi seuraavissa konemalleissa ei ole ADS-B transponderia:
Antonov An-225
ATR-42
ATR-72
Boeing 707
Boeing 717
Boeing 727
Boeing 737-200
Boeing 747-100
Boeing 747-200
Boeing 747SP
All CASA models
All Bombardier Dash models
All Bombardier CRJ models
Dornier 328
All Embraer models (except most new deliveries of Embraer E190)
Jetstream 32
Fokker 50
McDonnell Douglas DC-9
McDonnell Douglas MD-8x
McDonnell Douglas MD-9x
Saab 340
Saab 2000
"Air Force One"
Most older aircraft
Most military aircraft - lp,k
nimetön. kirjoitti:
Olettaen tietenkin että jollakin on vastaanotin, joka lähettää Flightradar24:ään tietoja. Lisäksi Flightradar24 seuraa vain ADS-B transpondereita. Esimerkiksi Finnairin kalustossa olevilla Embraer koneissa ei ole ADS-B transpondereita.
Euroopan koneista 60% on ADS-B transponderi, Yhdysvaltalaisista koneista vain 30%, muun maailman vielä vähemmän.
Helsingin seudulla ei ongelma, mutta Pohjois-Suomessa kyllä. Jossakin hieman Oulua korkeammalla on seuraaminen satunnaista, ilmeisesti koska Rovaniemen seudulla ei ole kuin yksi vastaanotin, ja sekin lähettää tietoja vain satunnaisesti.
Esimerkiksi seuraavissa konemalleissa ei ole ADS-B transponderia:
Antonov An-225
ATR-42
ATR-72
Boeing 707
Boeing 717
Boeing 727
Boeing 737-200
Boeing 747-100
Boeing 747-200
Boeing 747SP
All CASA models
All Bombardier Dash models
All Bombardier CRJ models
Dornier 328
All Embraer models (except most new deliveries of Embraer E190)
Jetstream 32
Fokker 50
McDonnell Douglas DC-9
McDonnell Douglas MD-8x
McDonnell Douglas MD-9x
Saab 340
Saab 2000
"Air Force One"
Most older aircraft
Most military aircraftFlybe:n lennot on alkanut näkymään Flightradarissa (embraerit)
- k,lp
lp,k kirjoitti:
Flybe:n lennot on alkanut näkymään Flightradarissa (embraerit)
Jatkoa: ATR 72, B 717, Bombardier D8, Avro 100, Saab 340
- Lentsikkatuofiilistä
Aika kauan sitten aloitettu ketju, mutta ihan ajankohtainen!
Aina on meitä, jotka nauttivat lentsikoiden katselusta niides laskeutuessa tai noustessa tai ainakin matalalla lentäessä.
Minä kuljin tänään Vantaan Variston kauppaliikekeskittymässä ja sepä jo on aika kiva paikka, kun aika matalalla jo siinä kohdin lentävät aivan siitä päältä.
Mihin voisin bussilla (autoa ei ole) ajaa vieläkin parempaan paikkaan, ikäänkuin edemmäksi tuosta, jolloin koneetkin jo olisivat vieläkin matalammalla?
Tässä ketjussa aiemmin mainitut 'se' kallio ja kaikenlaiset kiintotien päät ja reunat ovat vaikeita jalkamihelle.
Mihin parhaaseen paikkaan ajaa BUSSI?
Nyt kuitenkin luetaan laskuista pois varsinaiset lentoketälle vievät bussit :). Neuvokaa, pliis. - FR24
Juu, ja nykyään näkyy myös FR24:sessa ilman ADS-B lähettimiä varustetut koneet.
- sukkajumala
Onko muuten jotain nettisivua, mistä näkee koska kentälle laskeutuu jotain muuta kun tuota flightradarin vakiokalustoa... Esim 747 laskeutuminen ois kiva nähdä lemminkäisen kalliolta
- snsnnsnssn
Mahtaako B747 lentää tällä hetkellä Helsinkiin? Jotain satunnaisia chartereita on ollut, sekö muistaakseni jossain vaiheessa Thaikkulaan lensi jumbo. Isoimmat päivittäin lentävät koneet ovat finskin A330,340 ja 350 airbusseja sekä japsien b787. Rahtikoneina ilmeisesti b767 bojoa. Flightradarista näkee liikenteen ja kentältä sqapuvat/lähtevät.
- Transponderi
snsnnsnssn kirjoitti:
Mahtaako B747 lentää tällä hetkellä Helsinkiin? Jotain satunnaisia chartereita on ollut, sekö muistaakseni jossain vaiheessa Thaikkulaan lensi jumbo. Isoimmat päivittäin lentävät koneet ovat finskin A330,340 ja 350 airbusseja sekä japsien b787. Rahtikoneina ilmeisesti b767 bojoa. Flightradarista näkee liikenteen ja kentältä sqapuvat/lähtevät.
Välillä on rahtikoneina 747, mutta ei vakioreiteillä. Vakioreitti rahtarina mm. 757.
FRn lentoasemalistassa ei näy nuo rahtikoneet, mutta aktiiviseuraaja voi niitä löytää (helpommin ne kentällä transponderi päällä olevat).
- LentäväSuomalainen
Tuolla katriinantien varrella dhl ja bernerin logistiikkaksekusten vieressä on hyviä paikkoja bongaukseen.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä561968Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651678Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411357Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2281295Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391169- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3161080IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3361070