Kuinka usein formatoitte?

milloin tarpeen?

Että tietäis itekkin formatoida tarpeeksi usein?
Onko levyimagea tehtynä?
Vai asenatteko ajan kanssa?

17

1306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Formatoin silloin kun ostan uuden kiintolevyn. Muuten tämä linux ei formatointeja tai uudellen asennuksia kaipaa.

      • muut käyttikset

        Mites sitten kun haluaa vaihtaa toiseen linuxiin? Noita vaihtoehtojahan teillä riittää?
        Tekisi mieli sanoa, että enemmän kuin tarpeeksi.

        Mutta, eikö tarvi linuxia formatoida IKINÄ?


      • asennetaan..
        muut käyttikset kirjoitti:

        Mites sitten kun haluaa vaihtaa toiseen linuxiin? Noita vaihtoehtojahan teillä riittää?
        Tekisi mieli sanoa, että enemmän kuin tarpeeksi.

        Mutta, eikö tarvi linuxia formatoida IKINÄ?

        toinen Linux sen vanhan tilalle/päivitetään uudempaan versioon. Yleistä tosin, että koneella on pari-kolmekin eri jakelua ihan mielenkiinnosta, että näkee miten mikäkin jakelu on toteutettu ja jos etsii vielä sitä "omaa" jakelua. Ei vaikeaa.


      • käytännössä
        asennetaan.. kirjoitti:

        toinen Linux sen vanhan tilalle/päivitetään uudempaan versioon. Yleistä tosin, että koneella on pari-kolmekin eri jakelua ihan mielenkiinnosta, että näkee miten mikäkin jakelu on toteutettu ja jos etsii vielä sitä "omaa" jakelua. Ei vaikeaa.

        >koneella on pari-kolmekin eri jakelua ihan mielenkiinnosta,<
        Pitääkö jostain valita, mikä.


      • Linux...
        muut käyttikset kirjoitti:

        Mites sitten kun haluaa vaihtaa toiseen linuxiin? Noita vaihtoehtojahan teillä riittää?
        Tekisi mieli sanoa, että enemmän kuin tarpeeksi.

        Mutta, eikö tarvi linuxia formatoida IKINÄ?

        Periaatteessa Linuxia ei tarvitse koskaan formatoida tai eheyttää. Käyttäjän kaikki tiedostot sijaitsevat omalla osiollaan (dokumentit, asetukset) joten nekin ovat sellaisenaan käytettävissä uuden jakelun asennuksen jälkeen.

        Osioiden tarkoitusta ja kokoja voi muuttaa jälkikäteenkin, että se ei ole ongelma. On jopa mahdollista, että esim. käyttäjän kotikansio (eli osio) tai mikä tahansa osio sijaitsee fyysisesti useammalla kuin yhdellä kiintolevyllä. Kätevää kun tila loppuu niin lisää vaan uuden levyn ja ottaa siltä tilaa käyttöön. Ei tarvitse siirrellä ja kopioida tiedostoja.


      • -----------------
        käytännössä kirjoitti:

        >koneella on pari-kolmekin eri jakelua ihan mielenkiinnosta,<
        Pitääkö jostain valita, mikä.

        ...käynnistys valikosta. Virtuaalikoneeseen asennettuna noita voi sitten tietty ajaa kaikkia yhtäaikaakin, eli käynnistää vaikka 3 Linuxia samaan aikaa.


      • lataajasta
        käytännössä kirjoitti:

        >koneella on pari-kolmekin eri jakelua ihan mielenkiinnosta,<
        Pitääkö jostain valita, mikä.

        Eli käynnistyvä käyttis valitaan käynnistyslataajasta (Grub, Lilo), johon voi määritellä koneella olevat käyttikset ja näiden osiot. Eli voit koneen käynnistyessä valita valikosta käynnistetäänkö esim. XP, Ubuntu, Debian tai Slackware.


        Osin vanhentunutta tietoa (nykyään kaikki on paljonpaljon helpompaa), mutta pätevää silti järjestelmän ymmärtämisen kannalta:

        http://linux.ilmainen.net/


      • Nimetön
        muut käyttikset kirjoitti:

        Mites sitten kun haluaa vaihtaa toiseen linuxiin? Noita vaihtoehtojahan teillä riittää?
        Tekisi mieli sanoa, että enemmän kuin tarpeeksi.

        Mutta, eikö tarvi linuxia formatoida IKINÄ?

        tarvinnu formatoia ikinä,pitää tupeksia tosi pahasti jos tarvitsee formatoida.


    • tehneeni

      omalle koneelle, jollekkin muulle ehkä kerran tai kaksi.
      Image on tehty. Uudelleenasennuksia Xp:n osalta kaksi.

    • Preerian McLammas

      on formatoitu silloin kun tein tämän, nelisen vuotta sitten. Samalla tuli XP Pro. Ei noita koviksia tarvitse formatoida kun uutena tai sitten jos tulee vika... niin, silloin taas uutena.

    • suomentakaa

      Nyt joku tälläinen palautusohjelma, noihan on kaikki englanninkielisiä.

      Onko ilmaisia ja sen voisi imuroida vapasti.
      siihen suomenkieliset ohjeet.

      Juuri asennettu windows ja kaikki omat tiedostot ja suosikit löytyy ja mitä vielä voisi toivoa?

      Jos tälläinen on mahdollista, kauanko menee asennuksessa?

      Tökkää tuo kieli varmaan useimmilta.

      • Preerian McLammas

        tehtyä kopion koviksesta toiselle kovikselle ainakin FATina. NTFS:nä ei ole tullut kokeiltua.
        Norton Ghost on kova sana mutta se ei ole ilmainen eikä sitä saa kai suomenkielisenä. Toisaalta, joku tuttu joka haldaa vähän englantia voisi olla kaverina.
        Silloin sulla on kopio koko käyttiksestä ohjelmineen ja pelaa jos kovis sattuisi jotenkin tuhoutumaan.


      • ---------------
        Preerian McLammas kirjoitti:

        tehtyä kopion koviksesta toiselle kovikselle ainakin FATina. NTFS:nä ei ole tullut kokeiltua.
        Norton Ghost on kova sana mutta se ei ole ilmainen eikä sitä saa kai suomenkielisenä. Toisaalta, joku tuttu joka haldaa vähän englantia voisi olla kaverina.
        Silloin sulla on kopio koko käyttiksestä ohjelmineen ja pelaa jos kovis sattuisi jotenkin tuhoutumaan.

        ..saa imagen tehtyä myös ja palautettuakin kätevästi. Ei välitä levyn tiedostojärjestelmästä sitä eikä tätä.


    • Eipä tämä WinXP:käänn sitä vaadi jos käyttäjä ei kämmäile tosi pahasti.Ja silloinkin on muita vaihtoehtoja jjos ei ole kovin lyhytjännitteinen/malttamaton tyyppi.
      Ei tarvitse koskaan formatoida -
      Image,what's that
      Ajan kaanssa pannaan antaa yleensä parhaan loppuytuloksen.Jos toinen o tyytyväinen nii o itekii

    • Vastaanko

      En koskaan.

    • pitäis ??

      en koskaan ole formatoinut,eikä ole imageja tehtynä.
      Ei ole tarvinnut...

    • Wintoosailija

      Noin pari kolme kertaa vuodessa. Drive Imagella hoidan sen. Se on aina aikamoinen kevennys kun sen tekee, Wintoosa kun tuuppaa "pursuamaan" niin tällä systeemillä on hyvä välillä tehdä pienoinen dieetti sille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe