Hyvää sunnutaita!Tulin juuri kirkosta ja tuli mieleen kysyä,moniko teistä käy pyhäisin kirkossa?
Minä silloin tällöin ja olen todennut,jotta päivällä on pituutta ,kun sonnistautuu 10:ksi kirkkoon.
Joku viisas on sanonut:"Kun antaa tunnin Herralle,saa kaksi takaisin ".Näin se siunautuu.
Iloista vaali-pyhää kaikille!
Moniko teistä ?
14
749
Vastaukset
- katriina64
Kirkossa tulee käytyä vain vihkiäis ja siunaustilaisuuksissa, sekä silloin kun joku sukulaisen lapsi pääsee ripille.
Kauneimpia joululauluja olemme käyneet kuuntelemassa. Kirkon menot ovat minun makuuni liikaa sidottu kaavaan, on liturgioita, ja saarnat almanakkaan sidottuja nk. päivän epistolatekstejä.
Tarkoitit tietenkin luterilaisen kirkon Jumalanpalveluksia.
Vapaakirkon ja metodistien sekä helluntalaisten kirkonmenot ovat "hauskempia", olen käynyt toteamassa.- KristaTee
minullakin. Joulukirkossa käydään, opin sen lapsena enkä siitä luovu. Mutta muina aikoina ei juuri käydä. Eihän sihen kirkkoa vaadita, jos ylemmän apua kaipaa.
- KristaTee
KristaTee kirjoitti:
minullakin. Joulukirkossa käydään, opin sen lapsena enkä siitä luovu. Mutta muina aikoina ei juuri käydä. Eihän sihen kirkkoa vaadita, jos ylemmän apua kaipaa.
Eikä vain apua, vaan jos haluaa muuten jutella.
- 1943
musiikista, mutta en saarnoista. Viimeksi kävin kirkossa 6.12.2004. Emme yleensä mieheni kanssa käyneet, mutta tuolloin olimme itsenäisyyspäivänä. En tuolloin aavistanut, että olisin samassa kirkossa kolme viikkoa myöhemmin mieheni siunaustilaisuudessa. Sen jälkeen en ole tuossa kirkossa käynyt. Haluan kuunnella Kauneimmat joululaulut, jos vain mahdollista. Entinen työnantajani tarjoaa joka vuosi joulukonsertin Temppelinaukion kirkossa. Siitä nautin ja olen ollut joka vuosi. Jumalanpalvelukseen menen seuraavan kerran aivan vieraaseen kirkkoon, johon ei liity muistoja, esim. Ristin kirkkoon Lahdessa.
- jenkaten
mutta kun en osaa.Oikea uskovainen osaa antaa
oikean arvon elämälle ja kunnioittaa toisen elä-
mää ja ihmisarvoa.Kunnioittaa luontoa ja sen
hienouksia ja huomaa kuinka luonto tuo esiin
uuden elämän kevään tulon myötä kaikkine hie-
nouksineen lintujen laulun kera.
Meniköhän nyt yli hilserajan?
Mutta kirkossa käyn aina silloin tällöin.
Rauhoitan pyhäpäivän.Jumalan palveluksen aikaan
ei saa turhia tohinoita olla.Käyn myös ehtool-
lisella,on monin verroin parempi asia kuin ai-
kanaan kapakassa käynti.
Olen samaa mieltä naapuri isäntä vainajan kans-
sa "pyhänä ei moottori sahaa kiskota käyntiin."
Kuulin tässä kerran erään ystäväni sanovan kir-
kossa käynnistä,että"kävishän sitä kun pääsisi
alkuun."
Olen minäkin tässä elon tiellä monet mutkat
kulkenut,mutta kirkossa käyntiä en ole kieltä-
nyt.- 1943
harras körttiläinen. Pyhäisin ei saanut tehdä töitä. Jumalanpalvelus kuunneltiin radiosta, sitten kun sellainen oli. Äiti veisasi keinutuolissa kauniilla äänellään. Tästä taustasta minulle on ehken ollut apua elämän koettelemuksissa, vaikka en kirkossa käykään niin usein.
- a-woman1
Liian harvoin tulee käytyä kirkossa, muutaman kerran vuodessa.
Radiojumalanpalveluksen kuitenkin yleensä kuuntelen. Se on perua lapsuudesta. Lapsena piti istua tuvan penkillä virsikirja kädessä ja osallistua kuulemaansa palvelukseen.
Tänään olikin mukava kuunnella kotikirkosta tulevaa jumalanpalvelusta:).
Käyn useammin seurakuntamme pääkirkossa sunnuntai-iltaisin tuomas-messussa, koska en ole aamuihminen, joka olisi valmiina kymmeneksi menemään lähikirkkoon.- Uskonto on oopimumia
Miksi ihmeessä menisin kirkkoon? En näe siihen mitään syytä. En ole tunnustuksellinen uskovainen enkä edes tapakristittykään.
En ateistikaan, uskonnon pohtiminen ei kiinnosta. Haluan olla totaalisesti vapaa kaikesta uskonnollisesta. Mieluiten tietysti niin, ettei kalenterissa olisi edes sunnuntaipäiviä eikä uskonnollisia juhlia. - jenkaten
Uskonto on oopimumia kirjoitti:
Miksi ihmeessä menisin kirkkoon? En näe siihen mitään syytä. En ole tunnustuksellinen uskovainen enkä edes tapakristittykään.
En ateistikaan, uskonnon pohtiminen ei kiinnosta. Haluan olla totaalisesti vapaa kaikesta uskonnollisesta. Mieluiten tietysti niin, ettei kalenterissa olisi edes sunnuntaipäiviä eikä uskonnollisia juhlia.Olen juonut,olen syönyt,olen istunut kapakoissa,
olen ottanut vauhtia siltojen alta.En silti osaa
olla uskovainen,mutta kun käyn kirkossa joskus,
esim.joulukirkossa,itsenäisyyspäivän jumalan
palveluksessa ja kuuntelemassa kauneimpia joulu-
lauluja tai jos kaverini sanoo että,lähdetään
ehtoollis kirkkoon,niin ainakin minun mielestä
lähden rauhallisin mielin kotiin.Eikä ole paha
olo jälestä päin.
Tämä on vain minun mieli pide kirkko asiasta.
Jokaisellahan on omansa.
- isoäiti*
Minä käyn epäsäännöllisesti kirkossa, ja koska luterilaista kirkkoa ei ole nurkan takana,
niin käyn eri uskontokuntien tilaisuuksissa,
mitkä ovat usein paljon värikkäämpiä ja välittömämpiä kuin luterilaisen kirkon.
Minulle nämä käynnit ovat myös opintomatkoja,
koska olen kiinnostunut ihmisistä.
Monet kirkkorakennukset ovat erittäin kauniita ja niissä on miellyttävä hiljentyä tai kuunnella
vaikkapa vesperiä.- katriina64
Alvar Aalto suunnitteli kirkon, jolla on nimenä Kolmen Ristin Kirkko.
Se oli uutena arkkitehtooninen nähtävyys erikoisen, ainakin kirkolle erikoisen ulkonäkönsä takia.
Rakennus on kirkko, eli Jumalanpalvelukseen tarkoitettu rakennus, ja jotenkin tuntui ikävältä kun sitä kutsuivat jotkut Pirun torjuntabunkkeriksi. - KristaTee
katriina64 kirjoitti:
Alvar Aalto suunnitteli kirkon, jolla on nimenä Kolmen Ristin Kirkko.
Se oli uutena arkkitehtooninen nähtävyys erikoisen, ainakin kirkolle erikoisen ulkonäkönsä takia.
Rakennus on kirkko, eli Jumalanpalvelukseen tarkoitettu rakennus, ja jotenkin tuntui ikävältä kun sitä kutsuivat jotkut Pirun torjuntabunkkeriksi.kun kuulin tuon sanonnan kirkosta, se kirpaisi pahasti. En ole mitenkään uskonnollinen, mutta joitakin asioita pitää sentään kunnioittaa. Huumoriksi se varmaan on tarkoitettu, vaan se huumori meni kyllä pieleen. Lienenkö sitten tosikko, tiukkapipo?
- Uskonto on oopiumia
KristaTee kirjoitti:
kun kuulin tuon sanonnan kirkosta, se kirpaisi pahasti. En ole mitenkään uskonnollinen, mutta joitakin asioita pitää sentään kunnioittaa. Huumoriksi se varmaan on tarkoitettu, vaan se huumori meni kyllä pieleen. Lienenkö sitten tosikko, tiukkapipo?
Roomalaiskatoliset kirkot erityisesti ovat kauniita myös sisältäpäin. Myös muiden uskontojen "kirkot", kuten moskeijat ovat kiinnostavia, erityisesti tunnelmaltaan. Ulkomailla käyn kirkoissa, kuitenkin mieluiten silloin, kun niissä ei ole jumalanpalvelusta tms - on sitäpaitsi epäkohteliasta, jopa moukkamaista mennä töllistelemään uskonnollisia paikkoja kun niissä harjoitetaan hartautta.
Tosin olen kerran käynyt miesten koraanikoulussa kun siellä oli opetus päällä. Epäilemättä tulevia Osama bin Ladeneita. Säädyllinen vaatetus ja sopivasti baksheesia sekä hieman arabiaa ja islamin tuntemusta, siten se järjestyi.
Itse en uskontoa harjoita.
- Juni69
Miksi kirkossa käynti on niin tärkeää?
Viimeksi kirkossa kävin silloin, kun oli pakko...
eli, kun pääsin ripille ja vanhempani pakottivat minut sinnekkin. Siellä (kirkossa) käynti ei tee kenestäkään sen parempaa ihmistä kuin hän on....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi782594On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole512570Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.682523Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä742433Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl391947Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1051769Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko271287Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve121283Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r81069Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411065