elikkä olen ainoa lapsi muuta minun vanhempani erosivat kauansitte ja minun isäni meni uusiin maimisiin venäläisen naisen kanssa.ntällä naisella on omasta liitostaan yksi lapsi .minun isäni on ottanut tämän pojan huoltajuuden virallisesti nimiinsä.isäni rakensi talon tämän venäläisen kanssa. minä itse en ole päässy sinne kertaakaan kylään kun tämä venäläinen muija ei päästä!!ja nyt tämä venäläine muija on puhunu minu isäni tekemään testamenti että en saa perintöä penniäkään tästä talosta ja isältäni!!voiko tosiaan tehdä semmoisen testamentin että en saa isältäni penniäkkään kuh hänestä aika jättää ??vastatkaa pian
onko perintö menetetty??
8
1609
Vastaukset
- tiippii
Sinulle kuuluu puolet siitä, mitä saisit jos testamenttia ei olisi.
Eli nythän jos isäsi kuolisi, perit tämän toisen lapsen kanssa puolet talosta. Testamentilla saat ns. rintaosan, eli puolet tästä puolikkaan puolikkaasta mitä oikeasti perisit.
Millaiset välit sulla on isääsi. Jos hän on järkevä, eikä teillä ole riitaa tms. miksi hän sinua kohtelisi eritavoin kun lasta, joka ei edes ole hänen lihaansa ja verta.
Tutkaile asiaa. Toinen juttu on sitten se, onko tämä venäläinen nainen laittanut taloon paljonkin rahaa, silloin ymmärrän hänen näkökantansa, niin kuin varmaan sinäkin.
Onnea matkaan- suyiyi
Jos oletetaan, että isäsi vaimo on miestään köyhempi, hän tulee saamaan isäsi kuoleman jälkeen osituksessa tasinkoa, siten että hänen osuudekseen tulee 1/2 puolisoiden yhteisestä nettovarallisuudesta. Jos sinä ja isäsi vaimon lapsi olette isäsi perijät, saisit ilman testamenttia 1/4 ja isäsi vaimon lapsi 1/4. Jos isäsi tekee sinut testamentilla perinnöttömäksi, voit vaatia lakiosaasi, joka on puolet perintöosasta eli 1/8 isäsi ja tämän uuden vaimon yhteenlasketusta nettovarallisuudesta.
- Jotain saat
Joka tapauksessa olet oikeutettu lakiosaan joka on puolet siitä mitä perisit ilman testamenttia.
Jos kiinteistö esim on 1/2 isän ja 1/2 uuden vaimon omistuksessa niin lakiosa olisi lesken avio-oikeus huomioiden 1/8 isän osuudesta eli 1/16 koko kiinteistöstä. Jos isä omistaa koko kiinteistön niin lakiosa olisi lesken avio-oikeus huomioiden 2/16 koko kiinteistöstä. Leskellä on yhteistä kotia koskien muitakin oikeuksia.
Jos isää ei kiinnosta aiemman suhteensa lasten hyvinvointi ja muut edut ja suhteet käytännön elämään ulottuen vähääkään niin minua ei lapsena kiinnostaisi tuollainen isä tai hänen perintönsä. On ymmärrettävää että nainen ajattelee vain oman lapsensa etua, mutta ei ole lainkaan ymmärrettävää että mies ei ajattele lainkaan joidenkin lastensa etua! tulee, ellei ole erityistä syytä tehdä perinnöttömäksi.
- :OOO
Isäsi vaimon lapsella ei ole perintöoikeutta isäsi jälkeen(ilman testamenttia) vaikka isäsi olisi hänen huoltajansa. Mutta jos isäsi on adoptoinut tämän lapsen, hänellä on oikeus perintöön ilman testamenttiakin. Tällöin jaatte isänne perinnön puoliksi. Jos adoptiota ei ole tapahtunut, olet sinä isäsi ainoa perijä. Isäsi voi tietysti tehdä testamentin kenen tahansa hyväksi. Sinulla on kuitenkin oikeus vaatia lakiosaa. Huomaa em. tapauksessa, että jos et vaadi lakiosaa, et sitä myöskään saa.
Muuten olen sitä mieltä, että jos isäsi ei ole hoitanut isän velvollisuuksiaan sinua kohtaan, niin onhan sinulla moraalinen oikeus saada edes perintöä. Onhan sekin jotakin, vaikka ei tietystikään mitenkään korvaa isän henkistä panosta elämässäsi. - Laki!!!
Testamenttia kannattaa moittia,jos se sattuu olemaan väärin tehty.Laki määrää tarkasti kuinka testamentti on pätevä.
- No jaa
Aito testamentti ei kaadu vähäisiin muotovirheisiin ja toisaalta on moraalisesti arvelluttavaa yrittää kaataa testamenttaajan tahto vain oman edun vuoksi.
- mieltä asiasta
No jaa kirjoitti:
Aito testamentti ei kaadu vähäisiin muotovirheisiin ja toisaalta on moraalisesti arvelluttavaa yrittää kaataa testamenttaajan tahto vain oman edun vuoksi.
Rintaperillisellä on lakisääteinen oikeus perintöön. Rakastumisen huumassa voi taas pää seota ja silloin on altis manipuloinnille. Omaa lastaan ei kyllä kunnollinen lastaan rakastava vanhempi kohtele huonommin kuin täsysin vierasta, ei omaa sukua olevaa lasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445842
- 475338
- 483718
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise953327- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854