ämerrikkalaiset rekat

asdf

Kävin äsken volvon USAlaisilla sivuilla ja katsoin siellä autoja. Tuli vain mieleen, että minkä takia amerikkalaiset rekkojen vetoautot ovat niin isoja, siis nokallisia ja aivan hirveitä möhkäleitä? Miksi täällä riittää huomattavasti pienemmät rekat? vai onko kyse pelkästa liioittelusta?

15

14867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perhtynyt?

      Suomessa "rekan" pituus mitataan puskurista puskuriin, kun taas USA:ssa ratkaisee muistaakseni vain perävaunun pituus. Ja ohjaamoiden suurikoko johtuu siitä että USA:ssa on paljon pidemmät välimatkat kun suomessa ja kuljettajat käytännössä asuvat autoissaan. Muistaakseni siellä on suurin sallittu etuakselipaino vain 6 tonnia jolla voisi selittää veturin pitkän akselivälin.

      • ANR

        minun muistaakseni jenkkirekan mittaus aloitetaan kopin taka seinästä eli kärri ja vähä päälle.


      • rekkakuskievp

        Väärin muistettu, ei pidä paikkaansa sanoo siellä työkseen ajava.


      • Parempi.Myöhään
        rekkakuskievp kirjoitti:

        Väärin muistettu, ei pidä paikkaansa sanoo siellä työkseen ajava.

        Oiskohan asia voinut vaikka muuttua niiden 16 vuoden aikana kun ylläolevat kommentit ovat olleet kirjoitettuna?!


    • Pätkä

      Suomessa pitää saada jokainen sentti runkopalkista hyötykäyttöön jotta rojun kuskaaminen jotensakkiin on kannattavaa.
      Keppanakorit pitää saada mahdollisimman tehokkaasti ahtaaseen gongiin hinnalla millä hyvänsä eli nokalliset vehkeet ei siihen sovellu.
      Täällä kekkoslandiassa, anteeksi tarkoitin tarjalassa kuskin henki ei ole euronkaan arvoinen.
      Nokattoman hytissä istuvan reppanan turvallisuus on hiace luokkaa vastaantulevan rekan hipaistessa hyttiä.

      Jenkkilässä välimatkat ovat pitempiä ja todennäköisesti rekoilla ei jaeta rojuja ovelta ovelle eli auton notkeudella ei ole niin suurta väliä.

    • Junior-Trucker

      No onko ne usan vehkeet sitten niin isoja?? Eivät kai sentään. Moottorit ovat aivan samoja kuin euroopassa, tehot ovat monesti jopa pienempiä. Cumminsin Signature 600 on aikalailla moottorien lippulaiva USA:ssa. Kokonaispainot ovat siellä 40 tonnin luokkaa, ja tehoja tarvitaan eniten oikeastaan vuorten ylityksiin.

      Jos olit Volvon sivuja katsellut, niin periaatteessa suomalaisetkin VN-Volvot ovat aivan samoja vehkeitä luhyemmillä makuuhyteillä, kuin amerikkalaisetkin Volvot.

      Atojen pituus Amerikassa johtuu siitä, että kuskit todella asuvat autoissaan. (Viime vuoden Ajolinjassa oli juttu jostain kuskista, joka oli käynyt kotona kolme kertaa viimeisen kahden vuoden aikana.) Niin...palataanpa taas siihen pituuteen... Autossa voi olla hytillä pituutta vaikka kuinka paljon. Rekan pituus mitataan Amerikassa VETOAUTON HYTIN TAKASEINÄSTÄ taaksepäin, joten kärryn ja hytin väliin ei kannata jättää turhan paljoa tilaa. Hytti sen sijaan saa olla vaikka kymmenen metriä pitkä. Ja eiköhän pitkällä akselivälillä varustettu auto ole myös vakaampi ajaa... Kymmenen metriä pitkällä autolla ei myöskään tarvitse yrittää mihinkään henkilöautoille tarkoitettuun portin reikään.

      Amerikasta löytyy myös autoja, jotka ovat nokattomia, ja hyvin eurooppalaisen näköisiä. Ja nepä ovatkin jakelutehtävissä, niinkuin suurin osa suomalaisitakin autoista. Esim Renaultin Premium on melko yleinen näky myös Amerikassa. Siellä se vaan tunnetaan nimellä Mack Quantum. Mackin mallistoon kuuluu myös meillä yleinen Midlum. Freightlinerin mallistosta löytyy Freightliner Atego, joka on tehty Mersun osista, mutta hyttiä on muutettu, ja kromi kiiltää siinäkin. :)

      Eli jos niistä usan vehkeistä riisutaan se makuuhytti pois, niin jäljelle jää pitkällä akselivälillä varustettu auto, joka esim Volvon tapauksessa on aivan samannäköinen, kuin Euroopan teillä pyörivät. Makuuhytit ovat muuten irrotettavia Amerikassa!! Niitä on samalla lailla vaihdossa, kuin autojakin!

      Ja onhan se amerikkalainen rekkakuski varmasti sen verren muutos haluton, että pitää siinä autossa se nokka olla, kun on aina ollut. Ja tuohan se nokka kai turvallisuuttakin aika merkittävästi.

      Jotkut myös väittävät, että se auto on hiljaisempi, kun moottori on siellä edessä, eikä murisemassa hytin alla. Siihen en osaa sanoa mitään, mutta ainakin nokallinen Scania on meluisampi kuin nokaton!!

      Niinkuin joku jo mainitsikin, niin akselipainotkin ovat amerikassa pinempiä, joten vetopöytä sitten jätetään keskelle teliä, ja moottori etuakselille.

    • asdf

      kiitos, kiitos vastauksista. nyt taisi amerikkalaisten tavarankuljetusautojen mysteeri ratketa minullekin.. näköjään täälläkin osataan vielä kirjoittaa kunnollisia vastauksia

      • Junior-Trucker

        Eipä kestä! Kyllä osataan antaa asiallisiakin vastauksia! Kaikki osaa, jotkut vaan viitsivät nähdä vaivaa(ihme kyllä) kirjoittamalla niitä epäasiallisia. Koitetaan antaa toisillemme asiallisia vastauksia, ja karsia ne vähemmän asialliset pois, niin tää homma saattaa vaikka vielä vilkastua!


    • Pöllikuski

      Hytin takaseinästähän se rekan pituus tuolla "järven" takana mitataan joten se makuuhytti voi olla reilumman kokoinen ja kunnon keulakin voi autossa siten olla...Eipähän lainlaatijat ole vielä täällä koti Suomessamme huomanneet että voisi ainakin kokeilumielessä harkita kuorma-autoihin "seisoma ohjaamoita" Kuljettaja ajaisi autoa seisaaltaan-> Riittäisi paljon lyhyempi ohjaamo-> Hyötykuorma tilaa jäisi enemmän ja kannattavuus kohentuisi =)

      • fasdafddsf

        Miksei makuuohjaamokin menisi kontin päällä, siten että kontin etuseinä on samalla rekan etuseinä.


      • ex volvokuski

        Mutta onhan meillä seisomahytti nimittäin neliakselisissa VOLVOISSA niillä kun ei voi itualtaan ajaa kun ei jaksa pitää ratista kiinni


      • exxvolvo
        ex volvokuski kirjoitti:

        Mutta onhan meillä seisomahytti nimittäin neliakselisissa VOLVOISSA niillä kun ei voi itualtaan ajaa kun ei jaksa pitää ratista kiinni

        Samoja mielipiteitä.


      • Teiden Kuningas
        exxvolvo kirjoitti:

        Samoja mielipiteitä.

        Kyllähän se asuu Suomalainen ajoneuvoyhdistelmäkuskikin siellä hytissä. Ja jos kuuntelee juitsareita ja työnantajia niin enemmänkin saisi asua ja nimenomaan ajaa hytissään. Pitäisi vain kaikkien ymmärtää, että nukkua sen joskus pitää kuskinkin. Itse jouduin lopettamaan kuskin hommat kun aloin liiaksi pelkäämään samanlaisia vastaantulevia ratissanuokkujia. Itselle muutama kerta 60 tonnin yhdistelmän noukkiminen takaisin omalle kaistalle piisasi. Suomeksi sanoen nukahdin rattiin ja varjelus matkassa olen tässä Teille kertomassa siitä. Jokainen yöllinen vastaantuleva ajoneuvoyhdistelmä on kuin viikatemies, joka ohittaa Teidät arvon Rahtarit reilun metrin etäisyydeltä. Ei siinä auta nokat eikä nokattomuudet silloin kun kohtalon sormi viisaa Teihin. Teitä kaivataan kotona ja odotetaan saapumaan kotiin.
        Minä opettelen nyt uudelleen elämää, kaiken kokemani jälkeen. Työkaverni ei ole enää kertomassa Teille miten voi ihmisen elämän kulku loppua pikaisen lyhyeen. Hän joutui onnettomuuteen, ilman omaa syytään, aivan yllättäin ja Hänen henkensä lipui autuaamille Rahtausmaille. Rahtari, rahtaa rauhassa ja lepää ajallasi, Valtatietä kyllä riittää... Ystäväsi, toinen Rahtari


    • Wanha Koira

      USA:ssa kokonaispainot ovat 36.3 tonnia yleisesti, etuakselipaino 5.6t, eli 60 tonnin pakkasyhdistelmäkin ottaa sallittuna kantavuuskuormana amerikan herkun kokonaispainon. Tällaisessa pp-yhdistelmässä on 5 akselia, yleensä vetäjä on puikko 6x4, puoliperä kun on yhtä kehno etenemään liukkaalla sielläkin. Eroja on osavaltioittain, mutta rannikolta rannikolle ajavan, toisin sanoen mihin tahansa osavaltioon sallitaan tuo 80 000 naulan (0.454 kg) /36.3 metrisen tonnin kok.paino (niillä kun on lyhyt- ja pitkä tonni). Kanadalaisilla on enemmän pelivaraa provinssista riipuen ja puoliperäautossa voi olla esim. 7 akselia ja painot suurempia.
      Suomessa on määritetty maksimi lavapituuden lisäksi kokonaispituus.. eli puoliperän vetäjissäkään ei tulla näkemään vessoja ja suihkuja, saunoista puhumattakaan - kaiken ratkaisee tila, kantavuus ja lauttamaksut, eli kuski on kuin Musti; asuu kopissa, syö kylmää ruokaa, kusee renkaisiin ja haukkuu ohikulkijoita.
      Joku mainitsi erillisistä sleepperien/motorhomen tekijöistä, ne ovat omistaja kuljettajilla ja komeimmat löytyvät muuttoja tekeviltä, joissa kantavuus ei ole niin merkityksellinen.

    • Maua

      Kyllä euroopan ja suomen kamppeen hytit on tilavampia ku jenkeissä makuutilat on isot ameriikassa joku mack nii vänkärin olokapäät hitsaa kuskin olokapäähän

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1697
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe