allergia/gerbiili

huolestunut äiti

Moro!
Tytölläni on allergia kissoille, koirille ja hevosille. Väliin se oli astmana mut saatiin lääkkeillä kuriin. Nyt hän haluaisi lemmikin ja kyseltiin eläinkaupasta ja ne suosittelivat gerbiilejä. Onko kellään kokemusta? Uskallanko laittaa tytölle gerbiilejä?

18

2809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • möhmi

      Kannattaisi käydä allergia testeissä gerbiileistä... Luulenpa, ettei gerbiili käy, kun on noin paha allergia kissoille, koirille ja hevosille... Mutta en sitten tiedä...
      Itse en ainakaan luottaisi varmuudella eläinkauppiaisiin..
      Mutta kokeileppa, innostuisiko tyttösi valkovatsasiilistä tai chinchillasta. Ne sopivat mielestäni allergisoijillekkin.
      Mutta toivottavasti joku minua hivenen viisaampi osaisi neuvoa paremmin... :)

      • Anonyymi

        Gerbiilit EI allergisoi vaan se puru, ja niitä puruja on erilaisia joten suosittelen vähiten pölisevää vaihtoehtoa.


    • täti

      Mulle lääkäri sanoi, että juuri nuo pienet elukat kuten gerbiilit allergisoivat kaikista helpoiten!

      Jos on eläinallergia, niin ei kannata ottaa eläintä joka hilseilee.

      Eli; jos tytölle jotain tahdot ottaa niin suosittelen kaloja, kilpikonnaa, matelijoita...

      Äläkuitenkaan rupea leikkimään tyttäresi terveydellä, vaikka testeissä ei tällä hetkellä näkyisikään, että hän on gerbiilille allerginen niin jo puolenvuoden päästä tulokset voivat näyttää toista......

      • just me

        Moi.
        Mullaki todettiin allergia kaikille karvasille eläimille ja tällä hetkellä mulla on pupu ja 2 hiirtä ja koira tulossa... Aina ne testitkään ei ole niin varmoja!


      • Twilight
        just me kirjoitti:

        Moi.
        Mullaki todettiin allergia kaikille karvasille eläimille ja tällä hetkellä mulla on pupu ja 2 hiirtä ja koira tulossa... Aina ne testitkään ei ole niin varmoja!

        Meillä on ollut vuodesta 1999 lemmikkejä(karvaisia) ja perheessämme on astmaatikko ja allergikko, kummatkin allergisia* kaikille karvaisille eläimille. ensimmäiset eläimet oli juuri gerbiilisisarukset ja ei oireita. sitten tuli kolmas ja sen jälkeen hamsteri, ei mistään mitään. toimineet oikeastaan siedätyshoitona. nyt sitten tulossa koiranpentu taloon :D en olisi ikinä uskonut mahdolliseksi mutta tässä sitä nyt ollaan. ei oireita mistään. Ja eläimistä olen ollut hirveän onnellinen :) gerbiilin sanotaan allergisoivan VÄHITEN jyrsijöistä, tosin henkilökohtaista. jos eläimet asustaa terraariossa, oireilun mahdollisuudet pienenevät.


    • Annich

      Minulla OLI 2gerbiiliä. Erittäin paha astmakin on... Juuri äsken löysin toisen kultani kuolleena.. Minulle ei tule gerbiilistä oireita... MUTTA muista ettei gerbiilejä saa pitää yksin, niillä on oltava aina kaveri.

      • Tuulikki

        Minulla on ollut 7 vuotta astma ja allergioita aina. Saan oireita kissoista, koirista, kaneista, marsuista,chinchillista...mutta gerbiilistäpä en!!!! Minulla on ollut 5 kk gerbiilejä. Mutta allergiat ovat yksilöllisiä. Kannattaa kysyä lääkäriltä, mitä mieltä hän on.
        Ja jos ostaa kasvattajalta, voisaada purettavan ostosopimuksen eli jos tulee oireita, gerbiilit voi palauttaa. Kyllä gerbiilit terraariostakin "pölisevät", vaikka ovatkin lievimpiä allergeenejä jyrsijöistä. Joka tapauksessa, jos otatte gerbiilejä, ottakaa kaksi ja hankkikaa paljon oikeaa tietoa! Netustä löytyy ja kirjoista.


      • Teppo

        mul on kissa ja koira allergia mut mul oli koira josta ei tullu kyl mitää sit mul on 2 kääpiöhamsterii niist ei tuu mitää muutaku välil purujen vaihdossa ku ne pöllyy ja sit mul on pupu eikä siitäkään tuu mitää..


    • Emmi

      Älä vaan ota mitään karvaista eläintä tytöllesi, jos hänellä on astmakin jo valmiiksi se voi yx kaunis ilta äityä niin pahaksi, että jää viimeiseksi illaksi....
      Itselläni on kokemusta!
      Hyvä ystäväni kuoli astmakohtaukseen, koska piti väenvängällä kissansa, vaikka oli tälle allerginen ja väitti kiven kovaan, että lääkärit ovat väärässä.
      Jos haluat asiantuntevampia kannanottoja suunnitelmaasi mene tuonne hyvinvoinnissa sijaitsevaan allergia ja astma palstalle.

    • Tuplapupu

      En pidä hyvänä juttuna, että lähdetään leikkimään eläimen hyvinvoinnin ja elinolosuhteiden pysyvyyden kustannuksella. Vaikka eläimet ovat todella ihania, etenkin ne karvapallukat, ja lapsi niitä kuinka vinkuu, minkälaisen itsekkyyden mallin antaa vanhempi ottamalla lemmikin riskeistä huolimatta. Hyvinkin voi käydä, mutta kuvittele sitä parkua, kun lemmikki joudutaan ehkä lopettamaan allergian takia. Aina kun lapsi joutuu lisäämään lääkeannostaan, mietitte, josko se johtuu lemmikistä ja pitäisikö siitä luopua. Mahdollisesti jopa lääketoleranssi kasvaa eläimenpidon ja lisääntyneen lääkkeidensyönnin takia.

      Toimikaa hyvät ihmiset vastuullisesti ja esim pyytäkää joltakin tuttavalta lemmikki kyllin pitkäaikaiseen hoitoon tai valitkaa lemmikki, joka ei allergoi. Tai mieluiten lapsi viikoksi eläinkotiin, jotta nähdään pitkän aikavälin eläinpölykertymän vaikutus.

      Allergiat ovat erittäin yleisiä ja saattavat yllättää aikaisemmin allergiattomankin kodin. Ilmoituspalstat ovat täynnä "annetaan/myydään allergian takia"-ilmoituksia. Älkää siis ottako tietoisesti suurta riskiä kasvattaa heittopussieläinten joukkoa.

      • Anonyymi

        Viikon olen ollut gerbiilien hoitajana, tyttäreni perhe matkoilla ja heidän lemmikit täällä. Astma diagnoosin sain 20 vuotta sitten, olen pitänyt huolen kaikista allergisoivista eläimistä ja muistakin alergiaa aiheuttavista aineista ja asioista. Hyvin meni, mutta nyt käsivarret täynnä ihottumaa, samoin jaloissa; minulle sanottiin, että gerbiilit eivät aiheuta tai haittaa astmaatikkojen elämää. Suurin pelkoni on koska hengitys vaikeutuu. Kun sen on kokenut astman puhjetessa ennen kunnon lääkitystä, niin tietää mitä se on ja pelottaa....
        Nyt on onneksi astma lääkitys ja voi ottaa isommat annokset, mutta silti: idiootti olin, kun luotin siihen, ettei gerbiili aiheuta allergiaa, Idiootti olin, kun en itse lukenut netistä totuutta. Vielä on viikko jäljellä, mitenkähän tässä käy? Pari kertaa astman alkuvaiheessa piti mennä ampulanssilla sairaalaan. Pitäisi ottaa selvää, soittaa, kysyä, jos on allerginen. Lastenlapsia ajattelee joskus liian paljon.


    • Puputyttö

      Siskollani on astma, silti meillä on gerbiilejä, eikä hän ole saanut niistä mitään hengitysoireita.

      Allerginen ihminen voi kyllä leikkiä gerbujen kanssa ja ruokkia niitä. Häkin tyhjentämisen pitäisi kuitenkin olla jonkun ei-allergisen ihmisen tehtävänä, sillä häkin pölyistä ja puruista alkaa nenä helposti niiskuttaa ja silmät vuotaa.

      Jos päädytte kokeilemaan gerbiilejä, käyttäkää niiden pahnoina vain paperia, purua, pahvinpaloja, ei missään tapauksessa heinää. Akvaario/lasiterraariokin voisi olla hyvä ratkaisu, mutta silloin gerbiilejä pitää olla useampi, että ne viihtyisivät, sillä lasiseinäisessä kodissa ne eivät voi samalla tavalla reagoida ihmisiin kuin häkissä.

      • Hipsu

        Myös meillä on hyviä kokemuksia gerbiileistä ja allergiasta, oireita ei ole ollut (gerbiilejä ollut n. 3,5 vuotta).

        Gerbiilejä on AINA oltava vähintään kaksi, ne ovat laumaeläimiä. Ihminen ei voi koskaan eikä millään korvata lajikumppania. Ja asunnoksi ei voi suositella häkkiä, se on suunnilleen yhtä hyvä vaihtoehto kuin muovipussi tai pahvilaatikko... Eli gerbiilit aina terraarioon, lasiseen tai muoviseen sellaiseen.

        Ja kuivikkeena parasta on purut, suosittelen kokeilemaan Mörtti röpöä. Se ei ole sitä tavallista purua, vaan lähes pölyämätöntä haapahaketta. Hinta tosin on huomattavasti kalliimpi kuin kutterinpurulla, mutta terveyden takia kannattaa hiukan maksaakin.


    • Anna H

      Minulla on mies allerginen kaikelle ja gerbiileistä ei ole tullut mitään allergiaa. Itse gerbiili ei yleensäkään hilseile juurikaan eli on hyvin siedetty laji allergikoilla, mutta puru ja mahdollinen heinä (ei ole pakollista gerbiileillä) ovat se todennäköisempi allergian lähde.

      Meillä on nyt yli 30 gerbiiliä, on ollut rottia ja hamsteri tuli juuri taloon (sekä koira pyörii nurkissa) eikä allergiaa ole tullut. Aloitimme kahdella gerbiilillä ja vähitellen siedätyshoito on auttanut ;D

      Mitä jos kysyisit joltain kasvattajalta lainaan tai koeajalle kahta gerbiiliä? Minä itse olen ainakin tehnyt joskus näin, eli allergiaa epäillyt perhe on saanut pennut koeajalle ja jos on mennyt hyvin, he ovat pitäneet gerbiilit, muussa tapauksessa ne olisi palautettu. Kertaakaan ei kyllä ole takaisin tullut :)

    • Moon

      Lapsensa terveydellä ei pidä ruveta leikkimään!
      Jos sosiaaliviranomaiset saavat vihiä, että perheessä pidetään elukoita, vaikka lapsi on allerginen voi hyvin äkkiä lapsi olla huostaanotettu!!!

      Ajatelkaa nyt hyvät vanhemmat järjellä eikä tunteella!!!

      Se ei ole eläimenkään edun mukaista, jos sitä viskotaan kuin räsynukkea omistajaltatoiselle.

    • Gerbu

      Ite oon allerginen, mut on mulla ollu jo 6 vuotta gerbiileitä. Kyllä niitä voi ottaa, jos pitää ne eri huoneessa, kuin lapsi nukkuu, ei pölytä kauheasti puruja vaihdettaessa ja purut vaihdetaan n. kerran viikossa. Gerbiili on hyvä lemmikki allergisille, se ei pölytä paljon. Chinchillaakin suositellaan allergisille, muuta astmaa poteville ei kovin mielellään. Gerbiili: allergisen paras vaihtoehto.... *WIRN*

    • Haluaisingerbiilin

      Minun äiti on myös todella allerginen kissoille, koirille, hevosille jne. Hänellä on astmakin. Olen kiinnostunut gerbiileistä mutta en ole varma allergisoiko se. Gerbiili ei kuulema hilseile (paljoa) joten se voisi olla hyvä vaihto ehto. Suosittelen ottamaan kasvattajalta kaksi gerbiiliä koe-ajalle ja katsoa allergisoiko se. 🙈

    • Anonyymi

      20 v vanha viesti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe