Niin elikkä, jos joku käy kiinni minuun, esimerkiksi tulee ja käy reveleihin kiinni, ja pyyhkäisee turpaan, mitä minulla on oikeus tehdä? Saanko käyttää itsepuolustukseksi jotain mitä minulle on itsepuolustukseksi opetettu lajissa jota harrasta, eli jotain jolla saan hyökkääjän iskut estettyä, esim tehdä jonku lukon käteen tai jos hän lyö minua, niin ottaa kädestä kiinni ja potkaista polvella mahaan? Nimittäin meille treeneissä näitä opetettiin nimenomaan ITSEPUOLLUSTUKSEEN, eli niitähän voi käyttää, vai? Entä sitten jos olisi vaikka jotkut pippalot, ja kaverini kimppuun kävisi vaikka 1-3 isompaa jätkää tuosta nuin vain, niin saisinko mennä auttamaan kaveriani ja mennä väliin? Mikä katsotaan hätävarjeluksi ja itsepuollustukseksi? Koska nyt lähiaikoina eräs kaverini sai pahasti turpaan kun toinen tuli vain ja sanoi että kaverini olisi vittuillut hänelle, vaikka ei ollut mitään tehnyt, no se sitten löi kaveriani joka kaatui maahan, sitten meni itsekin maahan ja löi useita iskuja kasvoihin. Mieli teki mennä väliin, mutta siihen tuli sitten lisää isompia jätkiä jotka katsoivat minua siihen malliin että parempi jättää menemättä.
Hätävarjelu?
4
350
Vastaukset
- turpiin vaan ja onnea:=)
Kyllä minä en ala miettimään seuraamuksia jos kaverin kimppuun käydään vielä syyttä niin apuun menen tottakai.Kaveria ei jätetä motto mielessä.Voithan provosoida jotta ne käy sinun kimppuun jos luulet selviäväsi ja silloin on oikeus puolustaa itseään tietysti minimaalisella voiman käytöllä.Kanveesiin kaikki ja polliisi paikalle.
- en ajattelekkaan :)
Koska mulle on aivan sama tuleeko mulle jotain seuraamuksia jos puollustan omia kavereita, tai jotain muijia, jos joku käy päälle. Parempi kuollut sankari kuin elävä pelkuri. :)
- porsastelijamies
Oikeutettua hätävarjelua on teko, jolla pyritään torjumaan mm. jotakuta henkilöä vastaan kohdistuva oikeudeton hyökkäys. Ollakseen oikeutettu, teon pitää myös olla hyväksyttävä ja oikeassa suhteessa, kun otetaan mm. huomioon hyökkäyksen/ja hyökkääjän laatu, eli suomeksi saat käyttää sellaisia keinoja, mitkä ovat välttämättömiä tällaisen hyökkäyksen torjumiseksi.
Hätävarjelun liioitteluun ja pahoinpitelyyn voit syyllistyä mm. jos annat takaisin, eli et lopeta omaa toimintaasi heti, kun välitön uhka hyökkääjän taholta on loppunut, tai käytät sellaisia voimakeinoja, joita lievempiäkin käyttäen olisit (oikeuden mielestä) pystynyt tilanteesta selviämään.
Hätävarjeluoikeuden syntymiseen ei vaikuta se, ketä tai mitä vastaan _oikeudeton_ hyökkäys kohdistuu, voit puolustaa niin itseäsi, kaveriasi, tuntematonta kadunmiestä tai tämän koiraa tai vaikka naapurisi pensasaitaa, kunhan muistat, että käytettävien voimakeinojen pitää olla myös sopivia kun otetaan huomioon varjeltava kohde, ja oikeushyvä, jota sen varjelemiseksi joudutaan mahdollisesti rikkomaan. Esim. sen pensasaidan pelastamiseksi vahingonteolta ei varmasti ole hyväksyttävää vammauttaa tai tappaa vahingontekijää, ihmishengen pelastamiseksi se ei ole välttämättä rangaistavaa, jos mitään muuta keinoa ei ole.
Oleellisinta on muistaa se, että hätävarjeluoikeus loppuu heti, kun vastarintakin, eikä se voi myöskään alkaa, ennenkuin on ilmeistä, että hyökkäys todella on alkamassa. Eli et voi kostoksi löylyttää päällekarkaajaa, etkä pelkästä vittuilusta vielä tirvaista ketään nenuun perusteella, että se olisi kuitenkin kohta lyönyt.
Lähes yhtä oleellista on tosi tiukan paikan tullen muistaa: parempi raudoissa kuin laudoissa...- niin tiedät
edellinen kommentti oli tosi hyvä!
http://www.heikniemi.net/kirj/jur/rikos/hatavarjelu.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743387
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662661Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611729
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351695
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601618