Mun kanilla on ongelmana purentavika ja sen hampaat kasvaa kovaa vauhtia pitkiksi.. Ne vähä päälle kuukausi sitte lyhennettiin mut ne alkaa taas näyttää uhkaavasti pitkiltä.. Sen hampaita ei voi kuitenkaan montaa kertaa vuodessa lyhentää koska sille pitäis antaa aina rauhoittavaa ja sitä ei voi antaa usein.. Eläinlääkärikin sanoi et jos ne ei ala kasvaa normaalisti niin se joudutaan lopettamaan.. Se kani on mulle tosi tärkee ja mä en haluais luopua siitä mut jos muu ei auta niin se on sen hyvinvoinnin takia pakko lopettaa.. Jos jollakin on samoja kokemuksia ja varsinkin jos kanin purentavika saatiin jotenkin paranemaan niin mä toivon et te auttaisitte mua.. Kiitos jo etukäteen!!!:)
KANIN purentavika ongelmana!!!
12
2388
Vastaukset
- Marsufani
Anna kanillesi paljon keppejä,ja kovaa purtavaa...
Esim. omenapuun oksia,pajua jne. - 15*pupu
Meillä ristipurentaisen kanin hampaat leikataan itse kotona, eläinlääkärin ohjeiden mukaan.
Purenta on niin pahasti ristissä, että hampaat täytyy leikata noin 2-3 viikon välein.
Mitään rauhoittamista siihen ei tarvita, vaan kani otetaan tukevasti syliin selälleen, mihin se yleensä nätisti rauhoittuukin, kun on muutaman kerran todennut että rimpuilusta ei ole hyötyä.
Yleensä leikkauksessa on hyvä olla kaksi ihmistä.
Toinen pitää kanin paikoillaan ja suun auki ja toinen leikkaa hampaat.
Mutta myös yksin se onnistuu, kun kani on toimenpiteeseen tottunut.
Kova pureskeltava, kuivatut leivät, näkkileivät, korput, pajun-, haavan-, lepän- ja omenapuunoksat hidastavat hampaiden kasvua, mutta ristipurentaisella ei kuitenkaan vaivaa paranna. - someone
mun kanilla on myös ristipurenta tai jotain sellasta. mulla on kaks kania ja toinen järsii tosi paljon mut tää jolla on tää ongelmaa ei suostu järsimaan mitään oksia tai sellasta.
kun se ilmaantui käytin sitä eläinlekurilla pari kertaa mut aina vaan kasvo hampaat taas liian pitkiks.
no me ostettiin hyvät leikkurit ja aloin leikkaan hampaita kotona.
kani on parin vuoden ikäinen ja sen lopetus tuntus mahdottomalta.
nytkin kun aattelen kuin lähellä susun lopettaminen oli, tulee kyyneleet silmiin. no onneksi se on tottunut muhun ja antaa pitää sylissä ja katsoa hampaita kiitos sen kun pidin sitä pienestä asti joka päivä tosi paljon sylissä.se on niin rakas mulle etten vois ajatellakaan siitä luopumista. toivon etten joudukaan luopumaan siitä pitkään aikaan. joku voi ajatella että kuka on niin tyhmä että kiintyy kaniin noin paljon mut minkä mä sille voin. niin ja on meillä koirakin. sillä on jotain ongelmia joita en jaksa nyt tässä selittää, mutta sen lopettaminen on niin lähellä että itken sen takia monesti illalla.- Emma
Mun mielestä siinä ei oo mitään kummallista jos itkee lemmikkinsä takia. Oon kokenu sen itse monta kertaa.. usein niiden kuoleman takia.. Mut tällä kertaa oon kiintyny kaniini niin et itken jopa silloin kun vaan näen sen.. Se on itse aivan ihmeissään kun silleen itken siinä.. Se jopa tuntuu tajuavan sen koska tulee aina tökkimään kuonolla yms. Se on vasta n. vuoden vanha ja ne hampaat alkoi vaivaamaan vasta talvella.. Ne kasvaa kauheeta vauhtia.. Niitä joutuis leikkaamaan kuukauden välein.. Täytyy vaan alkaa opettelemaan hampaitten leikkaamista koska olis sääli jos se niitten takia pitäis lopettaa.. Sitä mä vaan ihmettelen kun sillä ei kesällä ollu minkäänlaista vaivaa niiden kans.. Oliskohan se voinu lyödä ne johonkin niin et ne vääntyi?
- someone
Emma kirjoitti:
Mun mielestä siinä ei oo mitään kummallista jos itkee lemmikkinsä takia. Oon kokenu sen itse monta kertaa.. usein niiden kuoleman takia.. Mut tällä kertaa oon kiintyny kaniini niin et itken jopa silloin kun vaan näen sen.. Se on itse aivan ihmeissään kun silleen itken siinä.. Se jopa tuntuu tajuavan sen koska tulee aina tökkimään kuonolla yms. Se on vasta n. vuoden vanha ja ne hampaat alkoi vaivaamaan vasta talvella.. Ne kasvaa kauheeta vauhtia.. Niitä joutuis leikkaamaan kuukauden välein.. Täytyy vaan alkaa opettelemaan hampaitten leikkaamista koska olis sääli jos se niitten takia pitäis lopettaa.. Sitä mä vaan ihmettelen kun sillä ei kesällä ollu minkäänlaista vaivaa niiden kans.. Oliskohan se voinu lyödä ne johonkin niin et ne vääntyi?
niin siis ei mullakaan ollut tätä ongelmaa aluks mut sit se talven myötä tuli. siis vuosi sitten. mulla kans joutuu leikkaan joka kuukausi tai joskus useammin. no siinä kannattaa olla ainaski aluks kaks leikkaamas ja ainaki susu anto vaan mun leikata ne hampaat kun oli kait kiintyny muhun. joskus kun olin pois ja äiti yritti leikata ni se vaan rimpuili. niin ja sen jälkeen se kannattaa palkita jotenkin. sillon se leikkaaminen ei ehkä oo niin kamalaa.
- Emma
someone kirjoitti:
niin siis ei mullakaan ollut tätä ongelmaa aluks mut sit se talven myötä tuli. siis vuosi sitten. mulla kans joutuu leikkaan joka kuukausi tai joskus useammin. no siinä kannattaa olla ainaski aluks kaks leikkaamas ja ainaki susu anto vaan mun leikata ne hampaat kun oli kait kiintyny muhun. joskus kun olin pois ja äiti yritti leikata ni se vaan rimpuili. niin ja sen jälkeen se kannattaa palkita jotenkin. sillon se leikkaaminen ei ehkä oo niin kamalaa.
Vielä ku tietäis millä ne leikataan.. Eläinlääkäri leikkas ne pihdeillä mut se vaikuttaa jotenki kivuliaalta..
- SaijZ
Emma kirjoitti:
Vielä ku tietäis millä ne leikataan.. Eläinlääkäri leikkas ne pihdeillä mut se vaikuttaa jotenki kivuliaalta..
Kanin purentavika saattaa olla ihan synnynnäinen tai tulla myöhemmällä iällä tapaturman seurauksena. Eli siis emman kanille on voinut sattua jotain silloin talven aikana, vaikka hypännyt jostain ja tullut huonosti turvallensa alas, jonka seurausena tullut purentavika. Ja ne hampaat voi itse leikata ihan sivuleikkureilla.
Itselläni on puolivuotias kani, jolla synnynnäinen purentavika. Toinen ylähammas kasvaa vinosti toisen päälle. Parin viikon välein pitäisi lyhentää sekä ylä- että alahampaita ja nyt kun katsoin suuhun niin myös ylähampaiden takana kasvavat takahampaat olivat yhtäkkiä kasvaneet hurjan pitkiksi! ö.Ö Ihan sivuleikkureilla leikataan hampaat. Minä pidän kania tiukasti sylissä ja poikakaverini saa hoitaa leikkaamisen (itse en uskalla:)). Ja hoidon jälkeen jukurttinappi palkinnoksi, eikä kani ole moksiskaan, joten en usko että kivuliasta on ollut:)
- kani harrastaja.
Kovaa purettavaa ja äkkiä miksi ottaa lemmikin jos ei osaa pitää edes sen hampaista huolta?
Kanin hampaat kasvaa sen koko elämän ja sinun täytyy pitää huoli että se saa kovaa purettavaa esim.haapaa,näkkäriä,porkkanaa ja pellettikin on hyväksi hampaille koska se on kovaa.Kanin hampaat voi kasvaa niin pitkiksi ettei se voi enää syödä ja hampaat taipuvat kun ne kasvavat tuttavani kani lopetettiin koska hampaat kasvoivat kasvamistaan.Omilta kaneilta en ole koskaan leikannut hampaita koska ei ole tarvetta annan sinulle hyvän vinkin ota selvää aina kun olet hankkimassa uutta lemmikkiä voi tulla yllätyksenä mitä vain.- SaijZ
Purentavikaan ei auta mikään kova purtava!
Jos kanilla on oikeanlainen purenta niin hampaat kuluvat toisiaan vasten, ja totta kai kova purtava auttaa kulumista, mutta purentavikaisella se ei tehoa. Ei auta kun leikellä lyhkäsemmiksi..
Ja kania hommatessa kokenutkaan harrastaja ei välttämättä hoksaa suuhun katsoa. - Noppa ja Alisa
SaijZ kirjoitti:
Purentavikaan ei auta mikään kova purtava!
Jos kanilla on oikeanlainen purenta niin hampaat kuluvat toisiaan vasten, ja totta kai kova purtava auttaa kulumista, mutta purentavikaisella se ei tehoa. Ei auta kun leikellä lyhkäsemmiksi..
Ja kania hommatessa kokenutkaan harrastaja ei välttämättä hoksaa suuhun katsoa.Meillä on kaksi kania. Toinen on kääpiöluppakorvakani ja eläinkaupasta ostettu. Toinen kani on hankittu maalta kaveriltani. Se on leijonanharjan ja kääpiökanin sekoitus ja jo muutaman vuoden ikäinen. Etuhampaissa on niin paha purentavika, että se ei niillä pysty ollenkaan syömään. Niistä kasvaa lisäksi ylimääräinen pikku hammas. Leikkaamme hampaita rautalangan leikkaamiseen tarkotetuilla pihdeillä aina kun ne alkavat olla hieman torahammasmaiset. Kani pystyy kielellä ottamaan ruuan suuhun ja poskihampaillaan pureskelemaan ruuan. Juominen onnistuu pää vinossa juomalla. Ainoa harmi on että kun kanille tulee ikää, niin poskihampaat saattavat kulua liikaa. Onkohan kaneille nestemäistä/pehmeää ruokaa sitten? Se olisi kiva tietää...
- dreamcatcher-80
Noppa ja Alisa kirjoitti:
Meillä on kaksi kania. Toinen on kääpiöluppakorvakani ja eläinkaupasta ostettu. Toinen kani on hankittu maalta kaveriltani. Se on leijonanharjan ja kääpiökanin sekoitus ja jo muutaman vuoden ikäinen. Etuhampaissa on niin paha purentavika, että se ei niillä pysty ollenkaan syömään. Niistä kasvaa lisäksi ylimääräinen pikku hammas. Leikkaamme hampaita rautalangan leikkaamiseen tarkotetuilla pihdeillä aina kun ne alkavat olla hieman torahammasmaiset. Kani pystyy kielellä ottamaan ruuan suuhun ja poskihampaillaan pureskelemaan ruuan. Juominen onnistuu pää vinossa juomalla. Ainoa harmi on että kun kanille tulee ikää, niin poskihampaat saattavat kulua liikaa. Onkohan kaneille nestemäistä/pehmeää ruokaa sitten? Se olisi kiva tietää...
Jyväskylän alueella leikkaan kanien hampaat ja kynnet edullisesti ja opastan tarvittaessajos itse haluaa sen tehdä, yhteyden otot
skeltor at mbnet.fi
- eräs kanin omistaja
Minun kanillani kasvaa alle kuukaudesaa hampaat varmaan puolisenttiä!sillä kasvaa alahampaat melkein päällekkäin ja toinen ylähammas kasvaa vinoon....ja toinen ylähammas puuttuu kokonaan!:(olen hankkinut kanini eläinsuojelusta vasta 2kk sitten mutta en edes voi ajatella että se pitäisi lopettaa hampaiden takia minä niin rakastan häntä.!meillä on ollut tosi kivaa vaikka ei vielä anna kunnolla syliin ottaa,mutta kun päästän sen huoneeseen vapaaksi noin2 kertaa päivässä niin kun minä teen läksyjä niin pupuni tulee hyppimään selän päällle:)mutta nyt on tullut sellainen ongelma että ku puput syövät omia pipanoitaan niin minun pupullani on alkanut jäämään pipanat hampaiden väliin::(((
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1572558Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482377Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1021072- 64901
- 65839
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274717Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18717Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85710Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait203680Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22658