sopiva ikä päiväkotiin

-angel-

ihan mielenkiinnosta kyselen, että minkä ikäisinä olette lapset päiväkotiin vienyt? Mikä on mielestänne "sopiva" ikä?

24

3521

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei lapsia

Itselläni ei ole vielä lapsia, mut olen ajatellut että tulevaisuudessa (..jos vain mhdollista..) en veisi lapsia päiväkotiin ennen kun osaa itse puhua kunnolla ja kertoa mitä haluaa/on tapahtunut jne..

Olen päiväkodissa töissä joten jonkin verran tuota menoa on tullut nähtyä..

• itse...

Paras aika viedä lapsi päiväkotiin on ,kun lapsi kävelee ja syö itse. On tullut nähtyä konttaavia vauveleita jotka jäävät toisten alle ja ulkonakaan eivät pysty mitään tekemään.

• lapset

ovat menneet vasta esikouluun -ja hyvin ovat pärjänneet koulussakin vaikka eivät ole ihan vaavista jo olleet harjottelemassa ryhmässä toimimista.
      Alle 2-vuotiaita ei missään nimessä pitäisi päästää päiväkoteihin .Mielellään ainakin 3-vuotias .Ehkä vasta 4...5-6 -vuotiaat hyötyvät siitä mutta onhan noita kerhoja & muitakin paikkkoja ...harrastuksia joissa on samanikäisiä kavereita jos ei pihoilta ja puistoista löydy .
      Minäkin olen päivähoitaja eli kokemuksen syvällä rintaäänellä puhun ...

• oliivi

Itse olen toiminut lastenhoitajana päiväkodissa ja mielestäni sopiva ikä päivähoitoon viemiseen on 4 vuotta. Tässä iässä lapset alkavat jo kaipaamaan kavereita ja muitakin virikkeitä. Itse aion hoitaa omat lapseni esikouluun saakka kotona. Käyvät kerhoissa ja kavereitakin löytyy. Päiväkotiin en lapsiani laita

• aika...

Paljonko lapsillasi on ikäeroa? Jos meinaat pitää lapset esikouluikään asti kotona eli ileisesti olet kotona siihen saakka kun lapsi menee kouluun, koska esiopetushan on vaan se 4h päivässä. Kauanko olet itse poissa työelämästä? riittääkö 8vuotta?
        Minulla olisi ainakin aikamoinen kynnys lähteä töihin noin pitkän ajan jälkeen.. ajat ja lapset muuttuvat niin paljon 10 vuodessa ettei ainakaan päiväkotityötä voi tehdä samalla tavalla kun vielä 10 vuotta sitten.
        Itseäni säälittää päiväkodissa lapset jotka eivät vielä kävele. Niin pienet lapset vievät melkeinpä sen yhden aikuisen joten 2 muulle aikuiselle jää ne loput 11 lasta.

• öfhajksakjh

Esikoinen meni vasta eskariin ja kuopus meni kolme vuotiaana. Olisin ollut mielelläni hänen kanssaan vielä vuoden kotona, mutta töihin oli jo pakko mennä. Ikäistään seuraa on lapsillani ollut aina kun olen aktiivisesti ollut mukana kaikessa äiti-lapsi-toiminnassa ja myös lapset aloittaneet harrastuksia jo pienenä: vauvamuskaria, vauvauintia, äiti-lapsi-jumppaa...Alle kolme vuotias on liian pieni hoitoon ja se on ohi kiitävä aika kun lapset ovat pieniä, on surullista jos sen hetken menettää : ( Nauttikaa pienistänne, ja antakaa heille aikaa ja hyvää hoitoa kotona, uskon että teillä kaikilla on ihan tarpeeksi työvuosia vielä edessäpäin ; )

• Anne 22

Oli tuokin neuvo. Kaikki ei voi rahallisesti jäädä kotiin mutta onneksi sinä olet sen ajan saanut olla kotona ja pidät sitä ainoana vaihtoehtona. Entä jos kaikki ei voikaan ottaa kaikkea miehensä selkänahasta kuten sinä vaan on ihan itse pakko lähteä ansaitsemaan elantoansa..?

Anne

• hunnye
        Anne 22 kirjoitti:

Oli tuokin neuvo. Kaikki ei voi rahallisesti jäädä kotiin mutta onneksi sinä olet sen ajan saanut olla kotona ja pidät sitä ainoana vaihtoehtona. Entä jos kaikki ei voikaan ottaa kaikkea miehensä selkänahasta kuten sinä vaan on ihan itse pakko lähteä ansaitsemaan elantoansa..?

Anne

ihmeessä pitää alkaa heti ilkeilemään? Mäkin olin himassa niin kauan, että muksu oli 3,5 vuotias. Eikä ollut miestä kenen selkänahasta repiä leipää. Ei kyllä ollut omaisuuttakaan. Hyvin pärjäsin kuitenkin sen 3 vuotta 400 egen kk-tuloilla, mitä jäi handuun kotihoidontuesta ja sossu-tuesta. Elatusapu ja lapsilisä vielä siihen päälle tietty. Piti kyllä hyödyntää kirpparit aika tarkkaan ja kierrättää tuttujen tavarat..
        Tyttäreni alkoi kuitenkin selvästi kaipaamaan muuta leikkiseuraa kuin äitinsä siinä 3,5- vuoden iässä. Tyttö oli murheellinen, kun ei pihoissa, puistoissa ollut koskaan ketään leikkikaveria, ja meikä sentään kiersi puistot 6 km:n säteellä, ilman autoa. Enkä enää voinut katsella surullista lasta.. Pimu on viihtynyt päiväkodissa ja nyt eskarissa vallan mainiosti, ei ole ollut ainuttakaan päivää, jolloin olisi jäänyt itkemään perään. Et veikkaisin sopivaksi iäksi noin 3-4 vuotta..

• miehen
        Anne 22 kirjoitti:

Anne

selkänahasta revi mitään .Yhdessä olemme lapsen tehneet ja yhdessä päättäneet että lapselle paras on saada olla kotona mahdollisimman pitkään .
        Mieskin on pienipalkkanen mutta ihme kyllä aina vaan selviämme .
        Tiedän monta tapausta jossa äiti on vienyt heti 10kk hoitoon valitellen ettei rahat riitä ,on pakko mennä töihin ....Todellisuudessa olisivat riittäneet mutta kun piti saada isompaa asuntoa ja autoa ja lomareissuja jne .

• kikka

Moi! Minustakin toi puheen oppimisen-kriteeri on ihan hyvä. Toki siinä on liikkumisen varaa n.2-4v (mieluummin ei kuitenkaan 3v). Tietysti paljon riippuu lapsen luonteesta (jos on varaa miettiä asia noin töihin menon kannalta)

Meillä on lapset ollu vaan kerhoissa,johon kuopus oli valmis menemään heti 3v:na, mutta keskimmäinen roikkui vielä jalassa. Meni "vasta" 5-vuotiaana. Jokatapauksessa pahimpaan "uhma" aikaan (eli -3v)on minusta huonoin vaihe, vaikkakin se on just se kotihoidontuen/hoitovapaan loppu ja sillon useat alottaa päivähoidon. (em. päätös on minusta omituinen, siis hoitovapaa 3v:n asti; kun lapsi on useasti just sillon "kriisissä" ja tarttis tuttuja ja turvallisia vanhempiaan/vanhempaa)

Eli siis jo n.2v (jos on pakko) tai vasta 4v tai myöhemmin, on mun mielipide noin about.

Kommentti 10v:n kotona olemiseen. Olen etuoikeutettuna saanut olla ton ajan omieni kanssa kotona, toki toiminut osan ajasta myös PPH:na ja suorittanut joitain opintoja, lasten kasvaessa. Helposti olen pysynyt kasvatuksen "kärryillä" eikä ammattitaito ole päässyt ruostumaan, päinvastoin! Jos on kotona lasten kanssa, ei tarkoita että olis ulkona maailmasta. Tietty se vaatii vähän omaa aktiivisuutta. Nyt pikku provo: Luulen, että kotona oleminen lasten kanssa on raskaampaa/vaativampaa kun töissä käyminen (pääsee ainakin yksin vessaan ja on ruokatunnit!)

• aika silti..

En puhunut viestissäni varsinaisesti kasvatuksesta vaan pikemminkin työtavoista ja niiden muuttamisesta. Nykyään (toivottavasti) missään päiväkodissa ei harrasteta koko ryhmän toimintoja vaan pienrymätoiminta ja lasten jakaminen pitäisi olla arkipäivää, koska tänäpäivänä 20 lapsen ryhmän pyörittämisestä ei vaan tule mitään. Myös erityislasten määrä on noussut. nämä yhtenä esimerkkinä päivähoidosta. Siskoni joka on kaupanalalla osastopäälikön hommissa hermoili ainakin 3½ vuoden poissaolon jälleen koko kassajärjestelmän ja tekniikan uudistumista ja työkavereitten vaihtumista kun hänellä ei ollu hajuakaan kuka olisi vielä töissä.

Eikä todellakaan olluta tarkoitus mitenkään aliarvioida kotiäitejä. Kotiäidin homma ei ole mikään 8 h päivässä vaan alkaa aamusta kun lapsi herää ja ja jatkuu koko päivän ja mahdollisesti yönkin ja siinä pitäis vielä kotityötkin hoitaa. JOs on mahdollisuus olla lasten kanssa kotona niin mikäs siinä, harvallahan siihen on mahdollisuus.

• kikka
        aika silti.. kirjoitti:

En puhunut viestissäni varsinaisesti kasvatuksesta vaan pikemminkin työtavoista ja niiden muuttamisesta. Nykyään (toivottavasti) missään päiväkodissa ei harrasteta koko ryhmän toimintoja vaan pienrymätoiminta ja lasten jakaminen pitäisi olla arkipäivää, koska tänäpäivänä 20 lapsen ryhmän pyörittämisestä ei vaan tule mitään. Myös erityislasten määrä on noussut. nämä yhtenä esimerkkinä päivähoidosta. Siskoni joka on kaupanalalla osastopäälikön hommissa hermoili ainakin 3½ vuoden poissaolon jälleen koko kassajärjestelmän ja tekniikan uudistumista ja työkavereitten vaihtumista kun hänellä ei ollu hajuakaan kuka olisi vielä töissä.

Eikä todellakaan olluta tarkoitus mitenkään aliarvioida kotiäitejä. Kotiäidin homma ei ole mikään 8 h päivässä vaan alkaa aamusta kun lapsi herää ja ja jatkuu koko päivän ja mahdollisesti yönkin ja siinä pitäis vielä kotityötkin hoitaa. JOs on mahdollisuus olla lasten kanssa kotona niin mikäs siinä, harvallahan siihen on mahdollisuus.

Heips! En sun viestiä aliarvioimisena ottanutkaan. Kerroin vaan kokemuksestani, ettei siinä kuitenkaan maailman kehityksestä pudonnut, koska tuntuu, että moni sitä pelkää. Itekkään en voinu kotiin jäädessä uskoa,että oisin/voisin olla niin kauaa kotona. Kymmenen vuotta tuntui sillon tosi pitkältä ajalta! Nyt se aika tuntuu kuitenkin yllättävän lyhyeltä!

Muutoksista sen verran, että kun jäin äitiyslomalle, meidän ryhmässä oli 9 1-3-vuotiasta. Tosi kivan kokoinen porukka, ehti kaikkien kanssa rauhassa olla. Nyt esim. tässä naapuripäiväkodissa on ryhmä, jossa on 21 3-vuotiasta!! Siis apua! Kaikkien heidän puolesta! Että kyllä pk:n työympäristö ON muuttunut, ei voi kieltää!

• esikoiseni

kun laiton perhepäivähoitoon. En olisi halunnut laittaa, mutta taloudellisista syistä oli pakko laittaa ja mennä töihin. odotan nyt toista lasta ja jälleen pakon edessä joudun hänetkin viemään hoitoon alle 1v., koska kela ei maksa asunto ym lainoja. =)
      Ja painotan siis että minäkin mielelläni olisin sen 3 vuotta halunnut olla kotona, mutta rahatilanne ei sitä salli. Kyseinen "kotiäitiys" on mahdollista niille kellä rahat siihen riittävät tavalla tai toisella.

• hunnye

on riitävä rahatilanne. Olisi kiva tietää, ihan noin muuten vaan, miten ihmiset täällä budjetoivat elämäänsä. Itse jään äitiyslomalle syyskuun paikkeilla ja (brutto)tulot ovat nyt yhteensä reilut 4200 egee, välillä satku-pari enemmän. Ja toisen panos jäisi pois. Olen ajatellut että mieheni, koska tämä on hänen eka muksunsa, vaikka hän onkin se paremmin tienaava osapuoli.

Eli jäisi mun tulot 1900 € ja kotihoidontuki (äkkiä laskien 450 € kuntalisä 200 €). Ja tuloista ja tuesta vielä verot veks. Eli potti olisi noin 1985 €, mitä jäisi handuun. Siitä lainat ja yhtiövastike veks niin jää 1200 €. Mun mielestä tuo on summa jolla nelihenkinen perhe saatais pärjätä sen aikaa, et muksu on 3-v, ja valmis päiväkotiin.

Käteen jäisi reilu 1000 € vähemmän, mitä nyt. Mä laskin nää sit aika haipakkaa pitäen, et virheitä voi olla laskuissa, mut suurinpiirtein näin taitais mennä talous meidän perheessä.

• alle
        hunnye kirjoitti:

on riitävä rahatilanne. Olisi kiva tietää, ihan noin muuten vaan, miten ihmiset täällä budjetoivat elämäänsä. Itse jään äitiyslomalle syyskuun paikkeilla ja (brutto)tulot ovat nyt yhteensä reilut 4200 egee, välillä satku-pari enemmän. Ja toisen panos jäisi pois. Olen ajatellut että mieheni, koska tämä on hänen eka muksunsa, vaikka hän onkin se paremmin tienaava osapuoli.

Eli jäisi mun tulot 1900 € ja kotihoidontuki (äkkiä laskien 450 € kuntalisä 200 €). Ja tuloista ja tuesta vielä verot veks. Eli potti olisi noin 1985 €, mitä jäisi handuun. Siitä lainat ja yhtiövastike veks niin jää 1200 €. Mun mielestä tuo on summa jolla nelihenkinen perhe saatais pärjätä sen aikaa, et muksu on 3-v, ja valmis päiväkotiin.

Käteen jäisi reilu 1000 € vähemmän, mitä nyt. Mä laskin nää sit aika haipakkaa pitäen, et virheitä voi olla laskuissa, mut suurinpiirtein näin taitais mennä talous meidän perheessä.

2000e ja verot veke yms. joten hintsusti sitä rahaa jää. Ihan kädestä suuhun saa elää, kun verojen jälkeen jää pikkasen päälle 1000e ja siitä vähennetään lainat ym. laskut. Joten omalla kohdallani ei ainakaan kyse ole "rahasokeudesta" etten oikeasti tietäisi millaista on elää pienellä rahalla.

• Nimetön
        alle kirjoitti:

2000e ja verot veke yms. joten hintsusti sitä rahaa jää. Ihan kädestä suuhun saa elää, kun verojen jälkeen jää pikkasen päälle 1000e ja siitä vähennetään lainat ym. laskut. Joten omalla kohdallani ei ainakaan kyse ole "rahasokeudesta" etten oikeasti tietäisi millaista on elää pienellä rahalla.

piti siis vielä sanoa, että olen yh nykyisen ja vielä myöskin tulevan lapseni kanssa. Että mulla ei miestä tai sen tuloja ole... =)

• Oliivi

Ihmiset pitääkö sitä lainaa sitten ottaa niin paljon? ettei pysty edes omia lapsia hoitamaan.
      Ei se lapsi tarvitse isoja omakotitaloja, kesämökkejä. Luuletteko, että esim. minä joka olen ajatellut hoitaa omat lapseni kouluikään aivan itse. Omistaisin luksus talon tai mitään muutakaan ns. ylimääräistä.On tyhmää väittää, että joillakin on vain mahdollisuus olla kotona. Mahdollisuus on sitä, että jotkut vaan laittaa asiat omaan tärkeys järjestykseen.

• keiju06

juuri varasin paikan lapselleni päiväkodista, menee sinne elokuun alusta jolloin on 9,5 kk vanha. itse olen täysin kypsä kotona oloon, ja painun töihin. tosin hoitopäiviä ei tule olemaan kun se 12 kuukaudessa mieheni työn takia. niin, ja jos en töitä saakkaan niin silti laitetaan hoitoon, saanpahan omaa aikaa sit =)

• Anneli 33

Minun poikani meni perhepäivähoitoon 1,5 vuotiaana joka oli pakko vaihtaa päiväkotiin noin 3 kk myöhemmin.

Syistä viis mutta poika viihtyi kyllä kymmenen kertaa paremmin päiväkodissa kuin perhepäivähoidossa. Siellä oli kavereita ja potkivat mieshoitajan kanssa jalkapalloa yms. Sinne oli kiva mennä ja siellä oli hänestä kiva olla.

On minusta surkeaa että hoitohenkilökunta täällä mollaa omaa työpaikkaansa. Jos siellä ei lapsilla ole hyvä olla niin katso itseäsi peiliin eikä kokemuksen syvällä rintaäänellä haukuta päiväkoteja..

Päiväkodissa on monenlaisia hoitajia myös niitä jotka soveltuisivat paljon paremmin johonkin muuhun työpaikkaan mutta voi se perhepäivähoitajakin olla leipääntynyt ja kuka sen edesottamuksia valvoo päivisin..

Anneli

• eivät
        Anneli 33 kirjoitti:

Minun poikani meni perhepäivähoitoon 1,5 vuotiaana joka oli pakko vaihtaa päiväkotiin noin 3 kk myöhemmin.

Syistä viis mutta poika viihtyi kyllä kymmenen kertaa paremmin päiväkodissa kuin perhepäivähoidossa. Siellä oli kavereita ja potkivat mieshoitajan kanssa jalkapalloa yms. Sinne oli kiva mennä ja siellä oli hänestä kiva olla.

On minusta surkeaa että hoitohenkilökunta täällä mollaa omaa työpaikkaansa. Jos siellä ei lapsilla ole hyvä olla niin katso itseäsi peiliin eikä kokemuksen syvällä rintaäänellä haukuta päiväkoteja..

Päiväkodissa on monenlaisia hoitajia myös niitä jotka soveltuisivat paljon paremmin johonkin muuhun työpaikkaan mutta voi se perhepäivähoitajakin olla leipääntynyt ja kuka sen edesottamuksia valvoo päivisin..

Anneli

voi mitään niille epäkohdille joita päiväkodeissa nykyään on -liian isot ryhmät & liian vähän hoitajia .
        Siinä ei peiliin katsomiset auta .
        En itse enää aio työskennellä päiväkodeissa sillä en katso voivani ottaa vastuuta ja taata turvallista hoitoa niin isolle lapsimäärälle .

• kikka
        Anneli 33 kirjoitti:

Anneli

En nyt tiedä onko täällä kukaan varsinaisesti mollannut päiväkoteja, ei mun mielestä. Niinkuin sanoit, joka alalla on ihmisiä, jotka ei ehkä sinne kuulu. Päiväkoteja on erilaisia, jopa päiväkodin sisällä ryhmät on erilaisia, joihinkin veisin lapseni huoletta, joihinkin en.

Aikanaan kun alettiin laskea päiväkotien käyttö- ja täyttöasteita, rakentaa niistä "tulosyksiköitä" ja laskea lapsia desimaalipilkuin, alkoi mennä metsään. Musta on älytöntä, että satsataan ylenmäärin kaikkeen materiaan (oopperatalot, kaikenmaailmanpatsaat ja vesiputoukset) ja vaaditaan lapsilla (ja vanhuksilla) eli ihmisillä tehtävän taloudellista tulosta.

Huh! Tais mennä (vaihteeksi) asian vierestä, mutta välillä vaan raivostuttaa tää yhteiskunnan meininki.

Muuten, sille yhdelle viestittäjälle, on paljon parempi lähteä töihin, jos ei jaksa olla kotona. Pahempi vaihtoehto on olla pakolla kotona lapsen kanssa, se heijastuu kuitenkin aina jotenkin lapseen. Ei kaikki vaan ole ns. "lapsi-ihmisiä"

• Rakastan lastani
        eivät kirjoitti:

voi mitään niille epäkohdille joita päiväkodeissa nykyään on -liian isot ryhmät & liian vähän hoitajia .
        Siinä ei peiliin katsomiset auta .
        En itse enää aio työskennellä päiväkodeissa sillä en katso voivani ottaa vastuuta ja taata turvallista hoitoa niin isolle lapsimäärälle .

Hei..Meillä tytär aloitti päiväkodissa 8kk enkä ole tuntenut omantunnon tuskia: kuukaudessa kertyy 14 hoitopäivää koska olen yöt töissä ja joka toinen viikko kotona , lapsen isä hoitaa öisin . Meillä on aivan ihana päiväkoti jossa pienten ryhmässä on vain
        kahdeksan lasta . Hoitajat ovat ihania ja lapsi jää päiväkotiin mielellään .Hoitotunteja kertyy päivässä kuusi tuntia joten saan nukkua sen ajan ..Näin jaksan olla parempi äiti ja parempi vaimo miehelleni, eikä tarvitse kituuttaa asuntolainan kanssa..
        ps.Kiitos hoitajille päiväkoteihin jotka jaksavat tehdä arvokasta työtä

• Äiskä-76

Meillä aloitti tyttö osa-aika päiväkodin 3 päivää viikossa kuukautta vajaa 1,5v. ikäisenä.

Mielestäni oli hyvä ikä. Osasi kävellä, juosta ja oli juuri oppinut syömään itse. Ei vielä kuitenkaan puhunut, paitsi omia juttujaan :)

Lukuunottamatta yhtä konttaavaa 10kk poikaa oli ryhmänsä (0-2v) nuorimpia. En veisi missään nimessä päiväkotiin lasta joka ei vielä itse osaa kunnolla kävellä, myös syömisen osaaminen olisi suuri hyöty.

Alle vuoden ikäinen on vielä ihan liian pieni päiväkotiin, sitoo yksin yhden hoitajista ja jää helposti jalkoihin ulkoillessa. Monet kaipaisivat vielä nukahtaa päiväunille ulos vaunuihin, jota ei päiväkodeissa voida tarjota, muiden nukkuessa sisällä. Kun hoitajien lukumäärä on laskettu 4 lasta per hoitaja on erittäin hankalaa jos hoitoon tuodaan vauva joka vaatii yhden hoitajan jatkuvaa täyttä huomiota. :(

Hoitajista ainakin meidän päiväkodissa vähän näkee että 10kk poika on vielä yhdenlainen rasite jonka hoitajatkin kokevat turhan pieneksi olemaan päiväkodissa. :( Tai eivät varmaan ko. lapsen äisille näytä kun oikeus on tuoda, mutta huomaahan tuon muut.

Näin ollen sopiva ikä omata mielestäni aloittaa hoito olisi _aikaisintaan_ 1,5v. iässä. Tai ei niinkään suoraan iän mukaan, vaan ennen kaikkea taitojen. Kuten mainittu lapsi joka osaa, kävellä, juosta ja syödä itse oman ruokansa on riittävän vanha hoitoon, nuorempi ei.

Tietenkin ideaalia olisi jo voisi pitää kotona 2v asti, jolloin osaisi jo puhuakin. Yli 2 vuotias jo sitten alkaa kaivatakin ikäisiään leikkikavereita joten siinä reilu 2v iässä olisi varmaan ideaali aika aloittaa päivähoito.

• eikös

sitten 2-vuotiaille löydy muualta kavereita kuin päiväkodista! Ihme juttu viedä lapsia päiväkotiin sosiaalisten taitojen kehittämiseksi. Pystyyhän sitä äiti ja lapsi yhdessäkin liikkuumaan ties minne puistoihin, josta löytyy kavereita. Voi äitikin saada siinä sivussa uusia ystäviä...tai ainakin tuttuja!!
        On vain äidin jaksamisesta ja viitseliäisyydestä kiinni kuinka paljon lapsella on kotona/pihalla päivisin seuraa. Ei siihen päiväkotia tarvita!! (Ellei nyt ihan maaseudulla/metsässä asu.)
        Ja koulussa istutaan sitten monta vuotta isoissa ryhmissä...kyllä niihin vielä 6-7- vuotiaanakin tottuu!!

Eli on tuo 1,5-vuotiaskin vielä aika pieni päiväkotiin...ja 2- ja 3-vuotias!! Mikä kiire kaikilla on palata työelämään?! Ensin halutaan lapsia ja sitten ne työnnetään päiväkotiin (on siellä välillä ihan kivaakin, mutta ne 7-8-tuntiset päivät käyvät työpäivästä lapselle)!

Taitaa olla niin, että vain ne, joille lasta ei suoda helposti, tajuavat kuinka arvokasta ja ihanaa aikaa tuo lapsuus on ja viettävät nauttien lapsensa kanssa hänen ensimmäiset elinvuotensa. Ikävää, mutta totta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      213
      7506
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      58
      2943
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      193
      2357
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1773
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      171
      1728
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      20
      1406
    7. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      75
      1261
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1173
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      27
      1165
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1029
    Aihe