Minua huolestuttaa hirveästi, että saanko gradustani tarpeeksi pitkän. Gradusta pitäisi tulla noin 80 sivuinen, mutta 60 sivuakin tuntuu jo hyvältä saavutukselta. Osa teoria osiosta puuttuu ja analyysiosiostakin suurin osa. Mutta tuntuu kuitenkin, että tutkimustulokset on aika helposti esitettävissä ja tuo 80 sivua on pelkkää utopiaa..
Jos jollain on kokemusta tällaisesta, niin mikä on auttanut? Teoria-osion laajennus tietysti onnistuu helpostikin, mutta gradun tasapaino varmaan järkkyisi liikaa.
gradun pituus
7
3055
Vastaukset
- ??????
Olen nähnyt n. 50 s. näpäköitä graduja, joisa on asiat esitetty tiiviisti ja arvosanatkin ovat olleet ihan ok. Toisaalta on toistasadan sivun opuksia joista saadaan jus se lubenter ehkä...
Joten älä venytä väkisin, jos olet asiasi sanonut. Vaatiiko ohjaaja/laitos tiettyä sivumäärää? - sanon minä
Oma graduni oli 38 sivua ja magna tuli kummemmin yrittämättä. Olen nähnyt myös yhdeksän sivua pitkän väitöskirjan, joka kuitenkin sisälsi oleellisen tuloksen.
Minulle sanottiin, että pituus on ennen haitta kuin etu - on taito sanoa sanottavansa kompaktisti mutta kuitenkin selkeästi ja kattavasti.- JvVtH
Kyllä se 80 sivua tulee helposti täyteen kun pääsee vauhtiin. Muistan itsekin graduani aloitellessa kauhistelleeni 70-100 sivun pituusvaatimusta. Kun pääsee omaan aiheeseen todella sisälle, on helppo paukuttaa sivuja vaikka miten paljon. Se vie toki aikaa, ennen kuin pääsee todella sinuiksi aiheensa kanssa. Lähteitä kannattaa lukea huolella ja yhä uudelleen ja uudelleen...jossain vaiheessa homma vaan käynnistyy ja alkaa sujua sen jälkeen kuin itsestään. Ja tämä ei ole mitään yleistä rohkaisupaskanjauhantaa vaan olen ihan tosissani. Se homma lähtee jossain vaiheessa sujumaan omalla painollaan! Itselle tuo n. 100 sivun yläraja aiheutti lopuksi enemmän huolta kuin vähimmäispituusvaatimus. Ole kärsivällinen ja panosta reilusti aikaa graduusi niin kyllä se 80 sivua täyttyy ennen kuin huomaatkaan...Tsemppiä!
- elämäkertoja
Käväisepä lukemassa tiedekuntasi aiempia opinnäytetöitä, niin eiköhän se huoli siitä vähän helpotu. Ja on sitäpaitsi ihan hauskaa ajankulua.
- 80sivua tehty
Etenkin siinä vaiheessa, kun on jo itsekin saanut jotain tehtyä gradunsa eteen, on mielenkiintoista ja hyödyllistä lueskella pääaineensa ja saman aihepiirin graduja. Saa monenlaista vinkkiä ja ideaa.
Tuosta sivumäärästä: se lienee useimmiten melko löyhä, ohjeellinen kriteeri että 80 sivua pitäis olla. Riippuu todella paljon aiheesta, käytetyistä menetelmistä jne kuinka pitkä työstä tulee. Olen tosiaan minäkin nähnyt 50 sivun graduja joilla on napattu eximia, ja toisaalta 150-sivuisia joilla on saatu cumu. Laadulliset menetelmät taitaa usein tuoda lisää pituutta kuin itsestään, kun tulososio väkisin venyy pitkien lainausten ja kertovan sekä kuvailevan tekstin ansioista. Kvantigradut ovat monesti hyvinkin lyhyitä, jos olleellinen data tiivistyy näppärästi kaavoihin ja taulukoihin. Itselläni on kirjallisuus- ja teoriaosio n. 30 sivua, ja ohjaaja kehui miten se on erityisen napakkaa asiaa ja hyvin kirjoitettua. Menetelmien kuvaus vie kymmenisen sivua, ja tulokset pari-kolmekymmentä. Johdanto on viitisen sivua, pohdinta suunnilleen saman verran. Työ on loppuitkua vaille, eli ennen pääsiäistä luovutan sen käsistäni pois. Menetelmänä kvali taustatutkimus (käytännössä muutama haastattelu) ja sitten se varsinainen tutkimus on kvanti kysely jossa rapiat 200 vastaajaa. Alana talous. Kaverini teki sosiologiasta 150-sivuisen kvalin, sai magnan.
Sivumäärästä on ihan turha ottaa stressiä. Kun oleellinen käy ilmi, on pituus sivuseikka.
Jos yhä epäilyttää, niin juttele ihmeessä ohjaajasi kanssa ja kysy mitä mieltä hän on sivumääristä aiheesi ja menetelmäsuunnitelmasi tuntien.
Tsemppiä!
- josjos
...kerran teoriaosuudesta puuttuu osa ja pääasiasta eli analyysista suurin osa, niin eikä se 20 sivua ole jo siinä:O Mutta 70 sivuakin varmaan riittää.
- huolestunut2
Siis minulla ei ole lähellekään edes sitä 60 sivua vielä kasassa, mianitsin vain, että sekin tuntuisi jo hyvältä saavutukselta. Kasassa on vajaat 30 sivua, ja siitä puuttuu siis osa teoria osiota, osa johdannosta, tulosten raportointi ja yhteenveto.
Ohjaajan kanssa olen jutellut asiasta, ja hänen mielestään 60 sivuinen gradu olisi aika lyhyt(ohje 80 sivua). Hän sanoi kuitenkin, että jos gradu on muuten hyvin tehty, niin pituus ei varmaan silloin ole pääpointti. Että lyhyt napakka parempi kuin liiaan pitkä jaarittelu! Eli oikeassa olitte:)
Kiitos kaikille hyvästä ja kannustavasta palautteesta! Vielä kun jaksaa ainakin kuukauden ahertaa niin sitten helpottaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315326- 363701
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833263- 112505
- 292102
- 121987
- 1631866
- 1051352
- 141298
- 1371144