IKEA:n keittiö?

Jasoniitti

Minkälaisia kokemuksia Ikean keittiönkalusteita? Käytiin justiinsa Haaparannan Ikeassa ja näin useammassa kaapinovessa maalin lohkeiluja ja irtoamisia esim. niiden liimattavien kuminappien alta. Myöskin tammiset maassiivipuutasot olivat tosi epätasaisia ja karheita. Muissa puutasoissa ei valittamista löytynyt. Oliko nämä virheet sitten sattumaa, kovaan käytön jälkiä ja huonoa laatua?

Onko kellään käyttökokemuksia Ikean keittiöstä ?

23

6637

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sksksk

niin.

• Jasoniitti

Toivoisin vähän paremmin perusteltuja vastauksia, kiitos.

• Från Ikea?

Olen itekkin kysellyt ihmisiltä kokemuksia Ikean keittiöstä ja olen saanut pelkästään positiivista palautetta (ystäväpiirissä monella Ikean keittiö tai ovat sellaisen tilaamassa). Kestävyydeltään ovat samaa tasoa suomalaisten keittiöiden kanssa ellei jopa parempiakin. Ja mitä olen paikan päällä käynyt katsomassa keittiöitä, niin olemme havainneet niiden olevan hyvälaatuisia. Ja eri valmistajien keittiöitä olemme viime aikoina vertailleet todella paljon. Ja olemme tulleet perheemme kanssa johtopäätökseen, että meidän tuleva keittiö tilataan Ikeasta.

Tuosta ovien maalien lohkeiluista/irtoamisista. Käy juttelemassa siellä Ikeassa keittiöpuolen myyjien kanssa ja tiedustele asiaa heiltä ja esimerkiksi onko sattunut tulemaan "kärsinyt" kappale näytille, koska muissa sitä ei ole esiintynyt.

• takuu pelaa

Ikeassa on se hyvä puoli, että tuli mitä tahansa ongelmaa, niin ikea on aina valmis tulemaan vastaan, on tosi asiakasystävällinen.
      useimmat kotimaiset "laatu"keittiöfirmat taas haistattavat asiakkaille ja reklaamaatiot pitää kierrättää kuluttajaviranomaisten kautta.

• keittiöstä

Meillä jo toinen IKEA:n keittiö. Molempiin olemme olleet tyytyväisiä. Ensimmäisessä talossamme oli valkoinen perusversio, eikä siinäkään ollut mitään vikaa. Uudessa talossamme massiivitammiset kaapit ja ovat hyvin kestäneet ja sen lisäksi hyvän näköiset.

Monesti saa katsoa itseään (ja perheenjäseniään peiliin) jos keittiönkaapit eivät kestä käyttöä. Eihän niitä ovia kuulukaan paiskoa ja kahvoissa roikkua, lika pyyhitään heti pois nihkeällä liinalla eikä hankaamalla märällä hankaavalla pesimellä....

• Jasoniitti

Oliko Ikea hintansa puolesta selkeästi halvempi kuin kilpailijansa ja kaapistot piti ilmeisesti itse koota?

• Jussi Kan.

En ole tod. tyytyväinen. Nyt 1,5 vuotta vanha IKEA-keittiö ja rungon etunauhat irvistää jo, ilmeisesti saanut vähän kosteutta. Lisäksi 2 saranaa jumittunut jollain ihmeellisillä tavalla. Sais antaa sit varaosia mukaan, jos kerran pitää ite koota kaapit, prkl!

• takuu 10 vuotta

Ikean keittiöesitteen mukaan. Miksette valita Ikeaan,jos saranat jumittuvat ja etureuna irvistää noin lyhyen käytön jälkeen?

Ikeassa on hyvin paljon halpaa tavaraa, jota en ikinä ostaisi, mutta keittiökalusteet vaikuttavat minusta oikein hyvilta.

Keittiökalusteet ovat sen verran halpoja, että ilmeisesti ovat kilpailukykyisiä vielä jos tilaa lisäksi kasaamisen ja asennuksen a 72 e/kpl.

• Från Ikea

Jossain aikaisemmassa keskustelussa on ollut puhetta siitä, että Ikea ottaa paljon paremmin vastuuta tuotteistaan, kuin esimerkiksi joku suomalainen keittiötoimittaja, joka luikkii pakoon vastuutaan. Ja reklamaatiot otetaan vakavissaan Ikealla, jos siihen on aidosti aihetta eikä käyttäjän tyhmyyttä!

Jasoniitille: Ikeasta saa tuotteet joko osina tai sitte voit valita kasauspalvelun lisämaksua vastaan.

• Jouni00
        takuu 10 vuotta kirjoitti:

Ikean keittiöesitteen mukaan. Miksette valita Ikeaan,jos saranat jumittuvat ja etureuna irvistää noin lyhyen käytön jälkeen?

Ikeassa on hyvin paljon halpaa tavaraa, jota en ikinä ostaisi, mutta keittiökalusteet vaikuttavat minusta oikein hyvilta.

Keittiökalusteet ovat sen verran halpoja, että ilmeisesti ovat kilpailukykyisiä vielä jos tilaa lisäksi kasaamisen ja asennuksen a 72 e/kpl.

tollasilla kasaushinnoilla varmaan vanhat mummotki yrittää kasata itte kaappinsa!

• asentaja aapo

Älkää nyt hyvät ihmiset menkö ostamaan sitä ikean skeidaa.Lupauduin asentamaan yhdelle kusetetulle vanhemmalle rouvalle tälläisen ikean keittiö härdellin.
      Purettuani paketit totesin että saranat ja laatikoston osat olivat täyttä p..kaa ja Ikean kehumat tukevat 18mm runkolevyt olivat semmoista höttöistä lastulevyä johon ei ruuvitkaan kunnolla ottaneet jos vertaa esim koskisen valmistamaan lastulevyyn ja muilta toimittajilta ei lie edes saa niin huonoja saranoita.
      Kyökki on kyllä kasassa mutta massiivipuiset tasot tikkuilevat.
      Elikkäs koittakaapa tulla järkiinne ja katselkaa niitä paikallisia toimittajia.

• Rraikku

Nyt et puhu totta.

Mm. IKEAn saranat ovat aivan samaa, ilmeisen hyvää tavaraa kuin muissa liikkeissä.

Samoin laatikoston mekanismit olivat tunnettua tavaraa. Itse ne kasasin pari kuukautta sitten.

Tämä asiahan on helppo tarkistaa kun käy IKEAsssa, ei tässä tarvitse uskoa edelliseen kirjoittajaan eikä minuunkaan.

• paikallinen toimittaja ?

Just laitetaan viimeisiä listoja Ståt-keittiöön..

Rungot ovat ihan samaa tavaraa kuin kalliimmilla "kotimaisilla" ja laatikostot tukevaa peltiä. Laatikoiden mekanismit ja hidastimet toimivat moitteetta. Saranatkin ovat suht laadukkaat ja hyvin säädettävät, vaikkei niitä paljoa tarvinnut tehdasasetuksista säätää. Mitä ihmettä olet runkoihin ruuvaillut ? Laatikostojen kiskot pitää tietysti ruuvata kiinni mutta momentin käyttö kannattaa, hyvin puri kiinni eikä yksikään ruuvi "korkannut".

Ovet ja laatikostojen etuosat MDF:ää eikä "melamiinia" josta "laadukkaat" keittiömyyjät ovat kehittäneet ihan uuden materiaalin - ei se ole lastulevyä, se on melamiinia.....

• Rraikku

Asensin meille uuden IKEAn keittiön nyt jouluksi. Ovet olivat massiivikoivua.

- Asennus sujui loistavasti. Mitään ei puuttunut, asennus oli helppoa hyvien ohjeiden ansiosta ja pari itse väärin valitsemaani kahvaa sai palauttaa ilman mitään ongelmia. Tässä saavat kyllä monet perinteisemmät toimittajat pahasti näpeilleen.

- Hinta on oikein hyvä. Varsinkin Haaparanassa, jossa on n. 20% halvemmat hinnat kuin Suomen IKEAssa. Jos ostaa Suomalaiselle, ALV-rekisteröidylle yritykselle tavaraa Ruotsista, niin Ruotsin ALVtä ei tarvitse maksaa, eli hinta tippuu vielä lisää. Toki Suomen ALVi pitäisi kai maksaa?

- Tekninen laatu on ollut vähintäänkin asiallinen. Lastulevyt voisivat ehkä näppituntumalta olla 'tiheämpiä', mutta niiden kestävyydestä minulla ei ole vielä käytännön kokemusta. Ainakin kasaus sujui ongelmitta ja kaikki toimii kuin junan vessa.

- Keittiötasoa en hankkinut IKEAsta, vaan tein sen itse puutavaraliikkeen perus-IKI-tasosta. IKEAn tasoja on jonkin verran moitittu näissä keskusteluissa sekä tuttavien toimesta. Bauhaus olisi kuulemma hyvä tason hankintapaikka, jos sellainen on lähistöllä.

Yhteenvetona tässä vaiheessa sanoisin, että itse kasattuna ja itselle tehtynä valitsisin nykyisen kokemuksen perusteella IKEAn keittiön uudestaan (ja osaisin rakentaa sen tarkemmin tällä kertaa). Tuote ylitti selkeästi odotukset joita asetin tuohon hintaan nähden, enkä voi sanoa että tuotteet ainakaan olisivat vastaavia, perinteisiä huonompia.

Jos päädyt IKEAan, niin tee kunnon suunnitelma tarvitsemistasi kaapeista. Niiden perusteella tehdään liikeessä sinulle noutovarastoon poimintalista, jossa ovat sitten kaikki pienintä ruuvia ja saranaa myöten. IKEAn oma suunnitteluohjelma oli käytössä meillä.

• Jasoniitti

..ainakin näin näppituntumalla, mutta ovien maalaustyön laatu, runko- ja hyllylevyjen 'haperuus' ja esim. hyllyjen päätyjen puuttuvat reunanauhat arveluttavat; voi tulla kosteuden kanssa ongelmia.

• ei ehkä vaarallista,
        Jasoniitti kirjoitti:

..ainakin näin näppituntumalla, mutta ovien maalaustyön laatu, runko- ja hyllylevyjen 'haperuus' ja esim. hyllyjen päätyjen puuttuvat reunanauhat arveluttavat; voi tulla kosteuden kanssa ongelmia.

Olen juuri saanut pestyä sisältä jokaista 19 vuotta vanhaa keittiönkaappia ja rullalaatikkoa. Suomalainen merkki toki. Hyllyt olivat melamiinia muistaakseni, eli sisällä lastulevyä, - näkyi- ja sivuilla ja takaa puuttui tuo reunalista. Yksikään seinäkaappi ei ollut kärsinyt, mutta eihän niihin yleensä kosteutta tulekaan, muuta kuin kuivauskaapissa. Tosin ei ole mitään sisäänrakennettuja uuneja. Tiskikoneen päällä on perinteinen reunallinen teräksinen tiskipöytä ja tiskikoneen päällä lisäksi joku alumiini?levy. Tiskikoneen sivulla oli hiukan kupruileva kohta, mutta nauha ei ollut irronnut, siihen tulee kuitenkin usein kuumaa höyryä. Kuivauskaapissa kolme alinta hyllyä on ritilähyllyjä, joten eikö sinne tullut kosteus häviä melko hyvin avoimesta pohjasta? En toki tiskaa kovin paljon käsin.

Jätelaatikon pohja oli kärsinyt, sekin melamiinia, samoin altaiden edessä oleva 80 cm patalaatikosto, sekä pohjasta että mdf-levyjen etuosalta. Kun laatikosto on tiskipöydän edessä ja pienet lapset ovat auttaneet tiskaamisessa, niin en ihmettele yhtään. Vesi on välillä virrannut lattialle asti ja näkyy myös korkkilaattojen saumoissa reippaiden tiskaajien merkkejä.

Eikö Ikean laatikot ole jotain muovitettua metallia? Minusta mekanismit näyttävät Blumin mekanismeilta, eli laatutavaraa näyttäisi olevan. Ja takuu 10 vuotta. Ihan tukevilta on tuntunut, kun olen niitä kokeillut Espoon Ikeassa.

Olen kyllä nähnyt edellisissä vuokra-asunnoissa, miten reunanauhat ovat irronneet juuri tiskipöydän läheisyydessä, joten yritin välttää laittamasta sellaisia kalusteita "ongelma"kohtiin.

En siivoa kaappejani sisältä kovin innokkaasti, enkä liota hyllyjä vedessä, joten ehkä siinä on syy, miksi ovat kestäneet niin hyvin meillä..)

• Boris suom

IKEA ja suurin osa keittiö-tukkuliikkeistä käyttää rungoissa sitä venakon halpislevyä mikä on ihan saman näköstä mutta ei kestä kosteutta ja mekanismit ei pysy kiinni.

Tämä lastulevy tehdään jostain sademetsäpuusta, eikä suomalaisesta havupuusta niinkuin laatu-levy mitä käytetään kunnon keittiöfirmoissa!

• Wedu

Tietäkseni MIKÄÄN lastulevy ei kestä vettä(kyllästetty taika ei)...Pientä höyryä tai vastava-kyllä,mut ei sen enempä!!!
        T:NOVART asentaja.

• Iiiikea

Iken katselen minäkin, antavat 10v takuun. Heillä on antaa asennusfirman yhteystiedot, jos et haluat itse keittiötäsi kasata- yhden kaapin kasaus ja asennus on 72Euroa. Ja on hyvä muistaa, että kotona tehtävän asennuksen saa laittaa kotitalousvähennyksenä verotukseen.

Lataa netistä ikean keittiösuunnitteluohjelma ja kun olen köökkisi mitannut niin pääset luonnostelemaan ko. ohjelmalla. Kun olen suunnitelmaa saanut hieman aikaiseksi niin myymälässä kuulemma auttavat vielä lopullisen suunnitelman saamiseksi.

Taitaa täälä alkaa remontti :)

• Jasoniitti

..ja sillä olen tulevan keittiön suunnitellutkin. Katsotaan nyt sitten kuka sen tekee.

• minä vaan

Keittiötä valitessani mietin myös Ikeaa. Netistä Ikean sivuilta löytyy ihan kivasuunnittelu ohjelma, jolla tosin saa vain perus mallisen keittiön suunniteltua itse. Antaa kuitenkin hyvää osviittaa.
      Täällä Tampereen seudulla asuessa on vain se, että on lähdettävä katsomaan ja kauppaa tekemään joko Turkuun tai pääkaupunki seudulle.
      Laskimme, että tarvitsemme ainakin 2 reissua ja laina auton.. Me päädyimme toiseen toimittajaan. Joka ei kyllä ollut kallis, kun laskin sen Ikean ohjelman perusteella hinnan sille Ikeankin keittiölle.
      Nimittäin keittiö hinnoista saa tosi paljon puristettua pois kilpailuttamalla.

• keittiömaailmasta ei kannat...

osta ikeasta tai jos on enempi rahaa niin iskusta, jos haluat keittiön ajallaan ja kunnollisena. keittiömaailma nimistä liikettä kannattaa varoa, sieltä ei saa kunnollista keittiötä. myös topi-keittiö on hyvä.

• ikeasta

Olen myös suunnitellut ikeasta keittiön laittoa . Kävin Haaparannalla kahtomassa kaapistoja ja tykkäsin . Olen tehnyt keittiösuunnitelman ikean ohjelmalla ja tykkäsin ohjelmasta .Olen hankkinut vessa kalusteet ikeasta . Helpot oli koota .Hieman apua tarvin isännältä , kootessa niitä .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe