Hei, en tunne kovin hyvin eri tyylisuuntia. Jos ostan tämän voinko myydä sitä funkkiksena? Milloin tehtiin viimeiset funkkisrivitalot?
Suomessa on ilmeisesti tehty tosi paljon funkkista. Onko lähiökerrostalotkin kaikki funkkista?
www.oikotie.fi
kohdenumero 36735
auttakaa
3
654
Vastaukset
- funkkia,
ettei tarvitse hölpötellä joutavia.
- arxitehti
"funkkiksella" tarkoitetaan klassisismin jälkeen tullutta funktionalismia, tunnettu aikanaan kansainvälisesti myös nimellä "International Style". Funktionalismin huippu - jos nyt niin voi yleensä sanoa - oli Suomessa ennen sotia 30-luvulla. 1950-luvulle tultaessa funktionalismi oli jo pehmennyt "kultakauden arkkitehtuuriksi."
Tuo esimerkkitalosi (rakennettu 1967) ei ole lähelläkään "funkkista". Se on 60-luvun arkkitehtuuria, jossa on mausteena muistumia 1950-luvun arkkitehtuurista. Tuntuu siltä että rakennuksen suunnittelija ei ole ollut enää v.1967 ihan nuori.
Tyypillistä on, että korjaus- ja muutostöitä ei ole tehty rakennuksen 60-luvun selväpiirteistä henkeä kunnioittaen vaan "laatutasoa nostaen". Tuloksena on sekamelska, McLaatua.
Jos kiinnostaa edelleen käy rakennusvalvontavirastossa katsomassa rakennuksen lupakuvia ja kaiva suunnittelijan nimi esiin.- alkuperäinen kirjoittaja
Minä jo ehdin säikähtää, kun olin kuvitellut että funkkis (tai funkis) olisi jotain muuta kuin tavallinen 60-luvun talo.
Pitäisiköhän kiinteistönvälittäjän tutkintoon sisällyttää oppitunnit eri tyylisuunnista, kaupunginosien rajoista ja nimeämisestä, sekä markkinointilauseiden käyttämisestä.
Erittäin tuttua on muun muassa Merimiehenkadun ja Sepänkadun myyminen Eirana, tai Mankkaan myyminen Tapiolana. Huonompi homma sille joka ei huomaa totuutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1627226
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264158- 493611
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1473200- 512946
- 482444
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262336Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2732039Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt551995- 291896