Apua tarvitseva!!!!

maarutar1

Opettaja on ehdottanut tyttärelleni 2 luokan kertausta kun ei matematiikka oikein onnistu,muut aineet kylläkin menevät kohtalaisesti.Onko se oikein että yhden aineen takia tyttö erotetaan kavereistaan ja olisko siitä enempi haittaa koulun käynnille?Tytöllä on vähän keskittymis vaikeuksia,varsinkin kokeissa,kotona tehtävät onnistuvat melko hyvin.Vaikeutuuko koulu hirveästi 3 luokalla?Olen aivan neuvoton tässä asiassa,kyllä oli koulu aivan erilaista minun aikanani,60 luvulla.En osaa opettaa tytölle matematiikan saloja.Mistähän sais apua tähän ongelmaan?

20

3657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annipekka

      Ei oikeastaan pitäisi tällaiseen asiaan sanoa mitään, sillä nämä jutut ovat aina tapauskohtaisia. Olisi vaan luotettava opettajan näkemykseen. Oletko keskustellut erityisopettajanne kanssa? Häneltä voisi saada päätöksentekoa helpottavia tietoja. Tätä luokan kertaamista ei kyllä kovin heppoisin perustein ehdotella, joten kyllä se varmasti on ihan vakavasti otettava vaihtoehto. Vai onko se ollut koulussanne yleistä? Kysele hiukan. Sen voin kyllä sanoa, että kolmoselle tapahtuu todellinen hyppäys. Vaatimukset kasvavat yhtäkkiä reilusti, huomattavasti isompi hyppäys kuin ekalta tokalle. Voimia päätöksentekoon!

    • kakkosen kertaamisesta

      Meille se oli kanssa kova pala aikinaan, mutta päädyttiin, koska koulu ei todellakaan sujunut että olisi pärjännyt kolmoselle.
      Sen voin sanoa, että meillä kannatti. On lapselle helpompaa kerrata alaluokalla, kuin jos olisi vaikka viitosella tai yläaseteella. Oppimisen kiinniottaminen on sillon vaikeempaa.

      Jos lapsesi kertaa kakkosen syksyllä, niin hänelle on jo opitut asiat tuttuja, ja huomaa että hän pärjää luokalla, kun osaa vanhastaan jo.
      Kolmosella tulee uusia aineta lisää, ja jos ei entisiä osaa, on vaikea oppia uutta.

      Olin itse vihainen sillon opettajalle, mutta olen nyt kiitollinen. Koulu alkoi todella sujumaan sitten kolmoselle päästyä.

      Suosittelen kyllä, jos siltä tuntuu. Ei se ole lapselle paha paikka, vaikka me niin itsekkin luultiin. Lapsen parhaaksihan se on.

      Joutuuko lapsi pois sitten entisestä koulusta, kun sanoit että joutuu eroon kavereistä? Näkeehän ne välitunnilla, ja tunnillahan sillä ei paljon ole merkitystä.

      • että on lapsenkin

        kannalta kurja juttu, jos tuntee itsensä aina luokan huonommaksi. Kerratessa kun tutut aineet ovat osittain hallussa, voi olla ylpeä siitä että osaa.


    • Pasi

      Päätös on aina ikävä ja tuntuu että seistään paikalla. Mitä olen niiltä kuullut jotka ovat kerranneet alaluokkia niin se on yleensä kannattanut. Lapsi kehittyy, kasvaa ja kypsyy eikä ole enää luokan heikoin. Toisaalta todella vaikea päätös erottaa lapsi kavereistaan jotka ovat sattaneet vaippaikäisestä asti olleet samassa tarhassa ja koulussa samalla luokalla.
      Lapsenne on todennäköisesti syntynyt loppuvuodesta tai syksyllä, joka myös vaikuttaa asiaan.
      Toisaalta jos kyse on ainoastaan matikasta niin silloin lapsella on oikeus tukiopetukseen. Jos lapsi jo lukee, kirjoittaa ja muistaa en välttämättä jättäisi luokalle.

    • Moi!

      Ensiksi miettisin opetustilanteen tarkkailemista. Etenkin jos kotona tehtävät onnistuvat hyvin. Itsekin pikkupoikana aikoinaan kärsin samasta ongelmasta - matematiikan numeroni oli jatkuvasti seiskaa tai kuutosta mutta nykyään opiskelen matematiikkaa pääaineenani yliopistossa. :)

      Pienen lapsen kannalta opetustilanne on kaikkein olennaisin asia. Keskittymisvaikeudet saattavat johtua monestakin asiasta. Onko opetustilanne painostava? Entä opettajan asenteet? Aikoinaan kun itse ala-astetta kävin, matematiikassa oli kauhea kilpailuhenki ja opettaja halusi koulia meistä kaikista mahdollisimman nopeita päässälaskijoita. Kirjan tehtävät kyllä onnistuivat ajan kanssa kun kotona niitä tuli laskettua. Erityisesti tuo koetilanteen keskittymisvaikeus saattaa johtua jännittämisestä.

      Suosittelen juttelemaan erityisopettajan kanssa. Lapsella on aina oikeus tukiopetukseen ja sinun on todella tässä tilanteessa syytä vaatia tukiopetusta jossa tyttäresi saattaa ehkä oppiakin paljon enemmän mitä normaalissa opetustilanteessa. Toisen luokan kertaus saattaa olla hyväksi myös, koska ainakin omasta mielestäni tyttärellesi koulu on se ykkösasia ja toisella luokalla hän saattaa saada uusiakin kavereita. :)

      Tsemppiä!

    • lapsen koulutien

      vaikein luokka. Muutos alkuopetuksesta isoksi koululaiseksi on suuri. Usein tuossa vaiheessa nyös opettaja vaihtuu. Heikoin eväin ei kolmoselle kannata lähteä, mutta jos kyse on vain matematiikasta, niin olisiko siinä jotain muita vaihtoehtoja, esim. osa-aikainen erityisopetus, matematiikan mukauttaminen ??? Vai onko niin että matematiikka ja käsiotteiden ymmärtäminen sekä ajattelupuoli kaipaa eniten harjoitusta ja kielentaidot saisivat siinä ket´rratessa samalla riittävästi kertausta että selviytyminen kolmannella olisi kaikinpuolin helpompaa.

      OPettajaa ja asiantuntijoita kannattaa kuunnella ja lisäksu käyttää tervettä järkeä.

      • mieltä

        Matematiikan opetukseen pitäisi todella kiinnittää huomiota, onko se lapselle ymmärrettävää.

        Jos lapsesi on visuaalisesti suuntautunut persoona, eli oppii parhaiten näkemisen avulla, sillon on tärkeää, että opetuksessa on paljon havainnollista opetusta.

        Itse en ymmärrä paljon asioita eikä ne jää ainakaan mieleen pelkän selittelyn ja kuulemisen tavalla. Oma lapseni ei millään oppinut kertotaulua, vaikka pänttäsi sitä illasta toiseen puhua puputtamalla.

        Kun käskin hänen pitää pöydällä viivotinta, johon oli painettu kertotaulu, että hän jatkuvasti näkisi sen ja se jäisi näkömuistiin, lapsi kertoi, että opettaja on kieltänyt katsomasta, täytyy muuten osata. Kun sanoin, että eikö kertotaulua saa katsoa siloinkaan kun tekee kertolaskuja, lapsi sanoi että ei saa, täytyy osata ulkoa. Äitinsä geenit perinyt tyttäremme ei oppinut ulkoa kun ei saanut nähdä ja katsoa ja tarkistaa näkemällä jatkuvasti kertotaulua.

        Opettajat eivät kaikki ymmärrä lapsen erilaista tapaa oppia ja muistaa asioita. Ne jotka oppivat hyvin kuulemisen avulla, ovat opettajien lellikkejä yleensä, koska opettaminen tapahtuu paljolti selittämisen ja puhumisen kautta.


      • matterus
        mieltä kirjoitti:

        Matematiikan opetukseen pitäisi todella kiinnittää huomiota, onko se lapselle ymmärrettävää.

        Jos lapsesi on visuaalisesti suuntautunut persoona, eli oppii parhaiten näkemisen avulla, sillon on tärkeää, että opetuksessa on paljon havainnollista opetusta.

        Itse en ymmärrä paljon asioita eikä ne jää ainakaan mieleen pelkän selittelyn ja kuulemisen tavalla. Oma lapseni ei millään oppinut kertotaulua, vaikka pänttäsi sitä illasta toiseen puhua puputtamalla.

        Kun käskin hänen pitää pöydällä viivotinta, johon oli painettu kertotaulu, että hän jatkuvasti näkisi sen ja se jäisi näkömuistiin, lapsi kertoi, että opettaja on kieltänyt katsomasta, täytyy muuten osata. Kun sanoin, että eikö kertotaulua saa katsoa siloinkaan kun tekee kertolaskuja, lapsi sanoi että ei saa, täytyy osata ulkoa. Äitinsä geenit perinyt tyttäremme ei oppinut ulkoa kun ei saanut nähdä ja katsoa ja tarkistaa näkemällä jatkuvasti kertotaulua.

        Opettajat eivät kaikki ymmärrä lapsen erilaista tapaa oppia ja muistaa asioita. Ne jotka oppivat hyvin kuulemisen avulla, ovat opettajien lellikkejä yleensä, koska opettaminen tapahtuu paljolti selittämisen ja puhumisen kautta.

        Minusta otat ainakin hyvin huomioon lapsen tilanteessa sen, että koulun sosiaalinen puoli on lapselle ja kehitykselle tärkeä. Se voi kertoa siitä, että lapsesikin on seurallinen ja toisaalta siitä, että osaat tukea lastasi uusissa kaverisuhteissa jos luokka vaihtuu.

        Niin kuin edellä jo mainittiin, kolmosluokka on valtava harppaus ja väsyttää joitakin lapsia tavattoman paljon.Jos lapsellasi on nyt jo vaikeuksia keskittymisessä,tilanne voi pahentua kun vaatimukset ja koulupäivät pitenevät.

        Onko lapsesi opettaja kokenut työssään? Onko koululla toisia opettajia tai terveydenhoitajaa tai erityisopettajaa, jonka kanssa voisit myös ottaa asian puheeksi. Useamman aikuisen kanssa keskustellessa näkemyksesi asiasta laajenee ja he auttavat varmasti mielellään. Alansa ammattilaisina he ovat tottuneita erottamaan ne tilanteet, joissa lapsen koulutiessä on avun tarvetta.


    • näin ajattelen

      Ei opettajat huvikseen ehdottele noita luokalle jättämisiä.
      Ja lapsen kannalta on jo sitten parempi tuplata luokka toisella luokalla kun mennä porhaltaa eteenpäin kolmannelle, ja jäädä sitten luokalle,(hän kokisi varmasti onnistumisen iloa kun hän osaisi sitten syksyllä paremmin matikkaa,kun asiat ovat tuttuja)nimittäin 3 luokan matikka on tuplasti vaikeampaa kuin 2luokan matikka ja jos nyt jo hankaluuksia niitä tulee sitten tuplaten...(yleensä kolmannella luokalla sitten jo tipahdetaan kärryiltä,kun laskuissa on tietty laskujärjestys jne,tulevat vuodet ovat sitten jo todella hankalia....)joten parempi kerrata jo tokalla...
      Lisäksi alkaa tulla sanallisten todistuksien sijaan numero todistuksia ja jos otat 4 matikasta niin sitten se on myös todistuksessakin todennäköisesti numero 4,jostakin ne numerotkin on saatava todistuksiin ja se on sitten noista kokeista.
      Ja kolmannella luokalla on muutenkin jo aika vauhdikas tuo meno(kokeita on ,joskus meidän pojalla kolmet kokeet viikossa),uusi kieli englanti alkaa,läksyjä tulee todella paljon ja ne on vaativimpia kuin toisella luokalla)
      Jos päätätte jättää lapsenne toiselle luokalle voisitte opettajalle ehdottaa että hän joskus keväällä kävisi tutustumassa ihan kunnolla omaan tulevaan luokkaansa(olisi sitten kivempi mennä kouluun syksyllä kun tietää ja tuntee luokkansa opettajan)
      ja minnes ne vanhat kaverit jää välttämättä...hän saa tuplasti kavereita kun voi sitten leikkiä välkällä vanhojen sekä uusien kavereiden kanssa:)
      Minä ainakin jättäisin ennemmin toiselle luokalle kuin sitten ehkä seuraavana vuonna tuplaantuisi kolmas luokka joka on vaativampi!
      Tytön itsetunnolle on hyväksi kokea myös sitä onnistumista ja ehkäpä jos saisi tokan luokan tuplata,ne tutut matikan jutut ja laskut voi tulla helpoksi jos tuplaisi,näin hän voisi saada kokeistakin parempia numeroita ja tulevaisuudessa ei luokalle jääntejä tulisi kun matikkakin sujuisi loistavasti....ja motivaatio nousisi huimasti kun kokisi onnistuvansa!
      Onko tytöllä isovanhempia jotka osaisivat matikkaa....vaarithan useasti matikkaneroja:)
      Ehkäpä tytön kummi voisi auttaa,tai joku tytön sedistä,enoista tai tädeistä?

    • eikös

      niin että eikö siellä koulussa ole tukiopetusta? mulla oli silloin ala-asteella kanssa(nyt olen kyllä jo 20w)matikka hyvin vaikeaa, edes kotona ei onnistunut, itkun kanssa väännettiin kotona matikan tehtäviä, mutta minä olin tukiopetuksessa matikasta, muissa aineissa olin ihan kohtalainen myös.. sun täytyy kysyä tuosta tukiopetuksesta..

      • pienet ovat

        Monista kouluista on nykyisellään leikattu kaikki tukiopetusresurssit pois, eli joko niitä ei ole tai niitä on todella vähän. Eikä opettajaa voi ilmaiseksi velvoittaa tukiopetusta järjestämään.


      • sitä tarvitseville!!!
        pienet ovat kirjoitti:

        Monista kouluista on nykyisellään leikattu kaikki tukiopetusresurssit pois, eli joko niitä ei ole tai niitä on todella vähän. Eikä opettajaa voi ilmaiseksi velvoittaa tukiopetusta järjestämään.

        Se on koulun ongelma miten sen järjestää, mutta luokalle jättö on viimeinen keino. Siis ensin tukiopetusta joko opettajan tai erityisopen antamana ja jos ei auta niin sitten tulee miettiä muita keinoja...


      • mutta onko reilua
        sitä tarvitseville!!! kirjoitti:

        Se on koulun ongelma miten sen järjestää, mutta luokalle jättö on viimeinen keino. Siis ensin tukiopetusta joko opettajan tai erityisopen antamana ja jos ei auta niin sitten tulee miettiä muita keinoja...

        Mutta kunta antaa jokaiselle koululle tietyn tukiopetusresurssin, nykisin monessa kunnassa sitä ei anneta. Jos kunta ei tukiopetusresurssia anna, niin oikea osoite siitä valittamiseen on silloin kunta, ei se opettaja. Ei opettajalta voi velvoittaa ilmastyötä, kun tukiopetukset kuitenkin selkeästi maksettavan työ piiriin kuuluu.En ole itse ope, mutta olen opettajan puoliso, jota ottaa päähän, kun vanhemmat eivät ymmärrä, että ilmaisen työn tekemättä jättäminen ei ole opettajan puolelta ilkeyttä tai työhaluttomuutta. Jos opettajat aina vaan tekisivät kaiken työn ilman palkkaa, niin se olisi omaan pesään kusemista. Kunta on yksipuolisesti karsinut kouluilta monia palkkaresursseja. Esim. opetustunteja ei ole kouluilla läheskään niitä määriä, joita oli muutamia vuosia sitten. Samoin on tukiopetuksen laita. Joten tukiopetusta tuleekin monessa kunnassa vaatia päättäjiltä, ei opettajalta!


      • kadsjfhaösdklfhj
        mutta onko reilua kirjoitti:

        Mutta kunta antaa jokaiselle koululle tietyn tukiopetusresurssin, nykisin monessa kunnassa sitä ei anneta. Jos kunta ei tukiopetusresurssia anna, niin oikea osoite siitä valittamiseen on silloin kunta, ei se opettaja. Ei opettajalta voi velvoittaa ilmastyötä, kun tukiopetukset kuitenkin selkeästi maksettavan työ piiriin kuuluu.En ole itse ope, mutta olen opettajan puoliso, jota ottaa päähän, kun vanhemmat eivät ymmärrä, että ilmaisen työn tekemättä jättäminen ei ole opettajan puolelta ilkeyttä tai työhaluttomuutta. Jos opettajat aina vaan tekisivät kaiken työn ilman palkkaa, niin se olisi omaan pesään kusemista. Kunta on yksipuolisesti karsinut kouluilta monia palkkaresursseja. Esim. opetustunteja ei ole kouluilla läheskään niitä määriä, joita oli muutamia vuosia sitten. Samoin on tukiopetuksen laita. Joten tukiopetusta tuleekin monessa kunnassa vaatia päättäjiltä, ei opettajalta!

        Jos koulu ei suostu tukkaria antamaan, niin ota vanhempana yhteyttä rehtoriin ja jos asiaan ei tule muutosta teet vaikka lääniin valituksen, että koulu ei toimi opetuslautakunnan ohjeiden mukaisesti. Jo luulis tukkari tunteja kouluun löytyvän. On sitä ihmiset pienemmästäkin kanteluita tehnyt mm. kerättävästä retkirahasta, joka sai paljon julkisuutta. Vanhemman ei tarvitse tyytyä vastaukseen ettei ei ole jos kerran laissa taataan tukiopetus ensimmäiseksi tukitoimeksi. Ja en missään nimessä ole vaatimassa opettajilta ilmaista työtä, vaan yhtälailla opeilla on oikeus saada työstään palkka, kuin koululaisen tukiopetus!!


    • Yksi vain

      Oletteko käyneet lukihäiriötesteissä/oppimisvaikeus testeissä? Monella lapsella lukivaikeus oireilee enemmmän juuri alaluokkien matematiikassa, jossa on paljon ulkoaopeteltavaa. Itselläni alaluokkien matikka oli todella vaikeaa luki- ja matikkahäiriön takia, mutta silti kirjoitin ylppäreissä laajan matikan hyvällä menestyksellä. Kertotauluja en osaa vieläkään ulkoa :) Alaluokkien matikka on lähinnä ulkoa oppimista. Oikeaan matikkaan törmää sitten vasta myöhemmin. Jos matikka ei vielä suju, ei se tule sujumaan kolmannellakaan ilman tukitoimia. Tämäntyyppiset oppimisvaikeudet ovat sitten usein perinnöllisiä. Kysele sukulaisiltasi miten heillä homma onnistui.

    • .....jukka

      yksi aine menee huonosti niin en kyllä kertaisi luokkaa.
      Matematiikka on sellainen aine, että se kypsyy ajan kanssa ja jos ei kypsy niin siihe ei välttämättä luokan kertaamiset auta.

      Omalla pojallani oli vaikeuksia matematiikassa koko ala-asteen, juttelin siitä opettajan kanssa ja hän sanoi vaan,että kyllä se siitä kypsyy ja niin kävikin, yo-kirjoituksista tuli M lyhyestä matematiikasta kun tavoite pojalla oli vain päästä läpi.

    • kokemusss

      Jos muut aineet menevät ok, eikä työskentelytaidoissa ole ongelmia, en jättäisi luokalle. Mielestäni matikka ei kolmannella juuri vaikeudu. Muutenkin kolmosen vaikeutta ehkä liioitellaan. Meillä se oli ainakin lapselle paljon helpompaa kuin eka ja toka! Jopa läksyjen määrä väheni, eli paljon siis riippuu opettajasta. Opettaja muuten olikin sitä mieltä, että kolmannesta tulisi mitään. Nyt ollaan uuden open kanssa jo viidennellä ja hyvin menee!

      Jossei matikan osaaminen ole ihan nollaa, vaadi luokalta pääsemistä ja vaadi myös tukiopetusta tai erityisopetusta matikassa kolmosella. Ja hommaa lapsesi myös koulupsykologin testeihin.

      Täällä suhtaudutaan aika kevytmielisesti tuohon luokalle jäämiseen. Vaikka se joskus onkin paikallaan, kyllä se on lapselle suuri pettymys, joka seuraa mukana koko kouluajan. Ei lapsi unohda sitä ja muistaa aina olevansa vuoden muita vanhempi.

    • ope77

      Olennaista on varmaankin selvittää mistä matematiikan vaikeudet johtuvat. Mikäli kyse on siitä, että oppilas tarvitsee enemmän aikaa/hitaamman tahdin saattaa toisen luokan kertaus olla ihan hyvä vaihtoehto. Ehkäpä ne keskittymisvaikeudetkin ovat yhteydessä tähän. Toisaalta jos kyseessä on oppimisvaikeus ei matematiikan oppiminen välttämättä suju sen paremmin kerratun vuodenkaan kuluttua.

      Parasta on keskustella opettajan ja erityisopettajan kanssa uudemman kerran, on tärkeää että olette kaikki selvillä mistä oikein on kyse!

      Minulla on kokeumusta sekä luokalle jääneistä että niistä jotka vaikeuksista huolimatta ovat jatkaneet kolmannelle. Vaikea sanoa mikä on oikea ratkaisu kenellekin, mutta kahdesta asiasta olen aika varma:

      1. Lapset on erittäin sopeutuvaisia, heillä on kyky mukautua uusiin tilanteisiin paljon paremmin kuin meillä aikuisilla.

      2. Vanhempien tuki on tärkeää, oli ratkaisu kumpi tahansa.

      Lopuksi pieni vinkki. Läksyjen teon jälkeen voitte kurkistaa seuraavalle sivulle matikankirjassa ja katsoa mistä seuraavalla oppitunnilla puhutaan. Kun asiaan on jo hieman tutustunut kotona niin se ei tunnu niin vaikealta koulussa. Tyttäresi on helpompi seurata opetuksen kulkua jolloin se myös on mielenkiintoisempaa ja hauskempaa.

      Onnea matkaan! Yleensähän asiat lopulta järjestyvät parhain päin:)

    • maarutar1

      teille kaikille,nämä teidän neuvonne ovat helpottaneet paljon tätä päätöstä,kiva tietää että on muitakin tämän asian kokeneita.En ole kuitenkaan tehnyt vielä päätöstä vai en tiedä onko se ees meidän päätettävissä.Onko kellään kokemusta "mikrolinnan,moppi matematiikan"tieto kone opetuksesta?Olen etsinyt netistä kaikkea mahdollista tietoa oppivaikeuksista ja olen käynyt tytön kanssa läpi matematiikan saloja niin hyvin kuin olen osannut.En ole mikään tietokone expertti,vasta löytänyt tämän keskustelu linjan.Olis kiva jos teillä olis jotain apuja että voisin opettaa tyttöä mahdollisimman paljon,toukokuun alussa on vielä testit tytöllä että pääseekö luokalta.SUURET KIITOKSET VIELÄ KERRAN!!!!!!!!

      • vinkkejä

        Kivoja matikan tehtäviä tytöllesi olis ainaki:
        http://www.otava.fi/oppilaan_maailma/luokat_1-6/tuhattaituri/fi_FI/tuhattaituri_2lk/
        http://www.peda.net/veraja/rovaniemi/kauko/56lk/linkit/matikka

        Kandee kattella kirjakaupoista, saatat löytää kaikenlaisia matikka-tehtäväkirjoja.
        Pyydä opettajalta kotiin harjoituksiksi lisätehtäviksi tarkoitettuja matikan monisteita,
        meidän pojalle pyydettiin ja saatiin iso kasa monisteita joista oli paljon apua, kun lupasin aina että kun on tehty moniste ja tarkistettu yhdessä ja katottu virheitä, niin kymmenen senttiä, ja poika on tosi innostunu niitä tekemään kun kaikista saa aina rahaa vähäsen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe