Fordyce spots-talirauhaset

huulissa

huomasin siis muutama päivä sitten, että minulta löytyy näitä kyseisiä talirauhasia ylähuulista eli kysymys kuuluu että miten niistä pääsee eroon vai pääseekö.. eivät ne toisaalta hirveästi näy jos ei ihan läheltä tiiraa mutta jotenkin ne vaan pois haluaisi. onko jollain tietoa tai kokemusta näistä huulissa olevista talirauhasista ja kuinka ne voi pois mahdollisesti saada?? lääkärillä en ole vielä käynyt, meinasin heti juosten mennä sillä aluksi luulin kun nämä huomasin, että olen saanut jonkun sukupuolitaudin suuhun/huuliin, mutta näiden fordyce spots kuvien perusteella huojennuin ja tajusin että niitähän ne on. Seuraavan kerran kuitenkin varmuuden vuoksi näitä lääkärille näytän kun sinne asiaa on. kiitos vastauksista!

15

23965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulla kans

      Olen oikein käynyt lääkärille näyttämässä mut ei se edes osannu sanoa et mitä ne on :) Sitten itse sattumalta löysin netistä ja helpotus oli suuri kun luin et ei ne mitenkään vaarallisia tai tarttuvia ole. Normaaleja talirauhasia jotka ovat syystä tai toisesta turvonneet :)

      • esther

        Itse kävin useampaan otteeseen lääkäreiden luona esittelemässä "tikkustelevia" ja muutenkin ikäviltä tuntuvia /näyttäviä näppyjä. Hammaslääkäri totesi huulissa ja suussa olevat näpyt fordyceksi, joita tulee "joskus kun hormonit heittelee" ja muutenkin..(=???). Mitään hoitoneuvoja en saanut -paitsi, että ruokaöljyä voisi levittää huuliin jos tuntuvat kovin kuivilta. Tk-lääkäri epäili ensimmäisellä kerralla allergiaa (näpyt tuolloin ihonvärisiä)siitä huolimatta, että näppyjä oli sekä suussa että alapäässä!! Toisella kerralla hänen mielestään alapäässä oli edelleen mahdollisesti allergiaoireita ja lisäksi tukkeutuneita talirauhasia. Suussa sen sijaan mahdollisesti jokin HPV-tartunta... Ei kovin lohduttavaa kuultavaa tällaiset ympäripyöreät vastaukset, sillä: Fordyce ei tartu muihin vaikka näyttääkin pahalta, mutta HPV tarttuu. Tässä nyt sitten epätietoisena ihmetellään, että mikä vaivaa ja miten hoidetaan..


      • Näitä sattuu
        esther kirjoitti:

        Itse kävin useampaan otteeseen lääkäreiden luona esittelemässä "tikkustelevia" ja muutenkin ikäviltä tuntuvia /näyttäviä näppyjä. Hammaslääkäri totesi huulissa ja suussa olevat näpyt fordyceksi, joita tulee "joskus kun hormonit heittelee" ja muutenkin..(=???). Mitään hoitoneuvoja en saanut -paitsi, että ruokaöljyä voisi levittää huuliin jos tuntuvat kovin kuivilta. Tk-lääkäri epäili ensimmäisellä kerralla allergiaa (näpyt tuolloin ihonvärisiä)siitä huolimatta, että näppyjä oli sekä suussa että alapäässä!! Toisella kerralla hänen mielestään alapäässä oli edelleen mahdollisesti allergiaoireita ja lisäksi tukkeutuneita talirauhasia. Suussa sen sijaan mahdollisesti jokin HPV-tartunta... Ei kovin lohduttavaa kuultavaa tällaiset ympäripyöreät vastaukset, sillä: Fordyce ei tartu muihin vaikka näyttääkin pahalta, mutta HPV tarttuu. Tässä nyt sitten epätietoisena ihmetellään, että mikä vaivaa ja miten hoidetaan..

        Hammaslääkäri totesi huulissa ja suussa olevat näpyt fordyceksi, joita tulee "joskus kun hormonit heittelee" ja muutenkin..(=???).

        Huomasin vastaavia vaaleita näppyjä ylähuulessa, pelkäsin tuetty heti sukupuolitautia, mutta kai se tuota Fordyceä on... En tiedä heittääkö hormoonit mutta nyt on ollut päällä 3 viikkoa elämäni pahin stressitila, ja tuntuu että stressin takia on ollut muitakin oireita, joten senköhän takia noikin puhkesi...
        -mies, vähän yli kolkyt-


      • spottie
        Näitä sattuu kirjoitti:

        Hammaslääkäri totesi huulissa ja suussa olevat näpyt fordyceksi, joita tulee "joskus kun hormonit heittelee" ja muutenkin..(=???).

        Huomasin vastaavia vaaleita näppyjä ylähuulessa, pelkäsin tuetty heti sukupuolitautia, mutta kai se tuota Fordyceä on... En tiedä heittääkö hormoonit mutta nyt on ollut päällä 3 viikkoa elämäni pahin stressitila, ja tuntuu että stressin takia on ollut muitakin oireita, joten senköhän takia noikin puhkesi...
        -mies, vähän yli kolkyt-

        Eli nää on pakko liittyä stressiin ja "seonneeseen" elimistöön. Sinänsä helpottavaa. Mulla elämäni kamalin vuosi, stressiä, hirveitä asioita ja rajua laihtumista ja näitä ihan ohuesti ihon alla olevia veitikoita on vähän siellä sun täällä, huulissa, intiimialueella ja silmien allakin ohuella iholla.

        Ehkäpä stressihormonit kortisolit, adrenaliinit ja muut, sotkee kaikki muutkin hormonit ja rasva-aineenvaihdunnan. Hälytystila koko kehossa. Eli todellakin stressi on myrkkyä ihmiselle ja ehkäpä keho itse korjaa itsensä, kun pitää huolen levosta, ravinnosta ja sopivan rennosta ulkoilusta.


    • jhkjhjhj

      Täällä olisi voidetta joka pitäisi tehota huuliin ja alapäähän. Vielä kun löytyisi maahantuoja suomesta niin olisi hyvä.

      http://www.fordycespots.com/

      • 14 wee

        Huh, huh olen ehkä maailmn helpottunein ihminen tällä hetkellä. Olen siis 14 wee poika, ja huomasin noin vuosi sitten että alapäässäni kasvaa näitä jonkinverran. Tässä ollaan nyt vuosi sitten oltu ihan paniikissa ''kuolenko minä'' tyyliin. Tännän se helpotus löytyi. Luulin ensin tappavaksi. Onneksi netti löytyy (:


      • parannus oireeseen

        Multa hävis osa ja pieneni useampi ku käytin ihan tavallista garnier syväouhdistavaa ainetta. kanttii kokeilla.


    • kuulehan 14wee, nyt pistän kyllä paremmaksi.... on nimittäin ollut nuita valkoisiä näppyjä terskassa kolmessa-neljässä rivissä eli runsaasti koko ikäni (tai ainakin niin kauan kun jaksan muistaa), ikää koht 32 ja olen pelännyt tätä herpekseksi ja vaikka miksi.... arvannette et on rajoittanut sukupuolielämää melko reippaasti! kortongit olleet hyviä kavereita! Eivät ole koskaan vaivanneet, puhjenneet eikä muuta kuin kosmeettista vaivaa. on se kumma että tällaisesta ei löydy mitään tietoa lääkärikirjoista eikä edes netistä suomeksi! lopultakin sain jonkinmoisen kotidiagnoosin nyt, ja roppakaupalla tästä lisää elämäniloa! en ole kyllä huomannut että niiden määrä mitenkään suuresti olisi koskaan heitellyt, oli hormoonitasot mitä tahansa. (tosin minulla kyllä panettaa AINA). Tuo yksi sivu johon täälläkin oli linkki, epäilen että täyttä huuhaalääkettä kuten niin monet muut samanlaiset. Toivotaan että joku päivä tähän vielä virallinenkin "parannuskeino" löytyy!

    • Mörris Miinori

      Oletteko miettineet että mitähän kortsussa olevat nystyrät matkivat...No minullakin on noita hepissä ja koskaan eivät ole haitanneet naidessa. Eivätkä naisetkaan ole huomautelleet asiasta. Olen joskus tosin kaivanut sellaisen auki ja sellaista tahmaista taliahan se on. Ei mikään finni. MUTTA kun on tupakoinut niin minulla on niitä ylähuulessa. Soitto laser-hoitolaan. Hinnaksi 250-350 euroa ja kysymyksessä on kokeellinen hoito. Mutta lääkäri vakuutti että kyllä lähtee...Munille en tosin ampuisi laserilla, päähän niinkin :)

      • sdffsdfsdfsfsdfsdfsd

        Nostan vanhaa ketjua, mutta miten epäilette tupakoinnin vaikuttavan tuohon? Itse tupakoin ja huomasin näitä huulessani tässä jonkin aikaa sitten. Alapäässä taisivat olla jo ennen tupakoinnin alittamista, joten vaikuttaako tupakointi?


      • Vaikuttaaahau

        Kyllä se vaikuttaa


    • 15v

      Joo. Itselläni on ollut nuita näppyjä jo 6 vuotiaasta asti (Ainakin jos itse muistan) Eli esinahkan sisällä aivan ylhäällä ohuen nahkakerroksen alla on pienirykelmä valkoisia palluroita, ja kiveksiet mulkun varsi täynnä nuiyä näppyjä kanssa. Itsekki olen pelännyt, että mitä helvettiä tapahtuu. Tästä illasta lähtien alan peseen fairyllä tuon alapään. Mitä samppoota niitten pesuun kannattaa käyttää?

      • Survived

        Pese ne alkoholilla :) siis oikeesti... sellasella lääke alkoholilla..


    • fordyce

      Minulla on sama ongelma, lienee stressiä. Kesälomalla lähti, mutta kun työ ja stressi tuli, myös näppylät saapuivat. Tämä käy joka vuosi. Pese Fordyset vedellä ja saippualla aamuin illoin, se autttaa! :)

    • Näppypippeli

      Mullakin noita. Ollut niin kauan kuin vain elämää taaksepäin muistan. Joskus nuoruuessa hirvitti, että mitäpäne tytöt nuista tuumaa ku pippeli täynänuita. Osa ei oo noteerannu mitenkää, osa ihmetelly, että mitäs nämä on? Ja kun on selittäny, niin ihan tyytyväisiä ovat ollee. Osa taas on toennu, että ennenkin törmännyt vastaaviin. Toki aina ku uuen naisen kans touhuilee, niin vähän hirvittää, että mitähän se tuumaa :D toki edellyttää, että käy kattomassa tarkemmin huomatakseen, eli suihkaria ja kaikki naiset ei todellakaan näje niitä. Haluavat vaan munan jalkojensa väliin mahollisimman äkkiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe