Mistähän voisi johtua vasta kotiutuneen nuoren uroksen nyppiessä omaa peräpäätään/-aukon aluetta? Linnut ovat vanhempieni, joten en ole itse vielä nähnyt tarkemmin linnun fyysistä tilaa muuten; kuulemma kuitenkin syö hyvin ja myös ulostaminen on toiminut. Itselle tuli mieleen ensimmäiseksi ummetus, tms. Voisiko olla uuden kodin takia syntyneestä stressistä aiheutunutta toimintaa? Tai loisia? Tosin vanhempi lintu ei ole oirehtinut samoin.
Peräpään nyppiminen?
2
475
Vastaukset
- Undulatus
Nyppiminen saattaa johtua ihan tekemisen tai seuran puutteesta.
Järjestäkää linnuille mahdollisimman paljon tekemistä. Vapaana lentämistä, jyrsittävää, leluja ym.
Nyppiminen voi aiheutua myös stressistä, kun linnut ovat muuttaneet uuteen kotiin.
Eläinkaupoista saatavat vitamiinit auttavat sulkien takaisin kasvuun, ja ovat muutenkin hyväksi.
Meneppäs käymään näissä osoitteissa:
www.papukaijayhdistys.fi
ja
www.papukaijat.net
Etsi haku ja kirjoita siihen "Nyppiminen".
Pitäisi löytyä tietoa...
Ja tässä vielä pari linkkiä ja osoitetta joissa voisit käväistä:
http://finaviary.tripod.com/undunlajiesittely.htm
www.undulaatti.com
www.lintumaailma.urli.net/
http://finaviary.tripod.com/undulaatit.htm
Eläinlääkärillekin voi soitella, ja kysellä neuvoja. - -M-
Nyppiminen on termi jolla yleensä viitataan häiriintyneeseen höyhenten irtikiskomiseen/poikkipuremiseen, yleensä se alkaa rinnasta tai siipien alta. Tästä ei liene kuitenkaan kyse?
Peräpään kaivelu voisi viitata siihen että ruoansulatuksessa on jotain vikaa (esim muuttostressin laukaisemana) ja uloste tahrii peräaukon ympärystän jolloin lintu sitä putsailee tavallista tiuhempaan, tai sitten ärsytys saa peräaukon tienoon kutisemaan. Kannattaa seurailla tilannetta ja ottaa yhteyttä eläinläkäriin jos linnun uloste on löysää tai vaiva ei ala parantua. Ensiapuna ripulointiin on lämpölamppu ja tuoreruoan pois jättäminen muutamaksi päiväksi, myös lääkehiiltä voi vähän murentaa kuivaruoan sekaan.
Jos lintu vaikuttaa apaattiselta, uneliaalta ja pörröiseltä on apua haettava jo kiireesti, jos taas käytös on muuten normaalia ja pirteää ja lintu syö hyvin voi tilannetta tarkkailla vielä hetken.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä752196- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1341434- 1451123
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673