Karies bakteerista

taas!

Uteliaisuuttani haluaisin kuulla kuinka moni varjelee lasta tältä bakteerilta? Kun täällä kuulee että suullekkaan ei vauvaa saa pussata ettei bakteerit tartu??

Itse olen syönyt lapsen kanssa samasta lusikasta, nuollut tuttia, antanut suustani ruokaa lapselle, pussannut suulle eli siis kaikkea mahdollista mitä vaan voi tehdä "väärin".. Oma äitini on tehnyt ennenvanhaan niin (varmaan moni äiti) ja minulle tuli ensimmäinen reikä 16v. ja toinen pari vuotta myöhemmin. Muita reikiä ei ole ollut vaikken mikään himo pesijä olekkaan ollut.. Eli tuntuu vaan oudolta että vauvaa ei saa edes pussata! 20v. päästä vauvat varmaan kääritään suoraan kelmuun ja koskea ei saa kuin kumihanskoilla..

10

844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      tuo viimeinen lauseesi...=0)
      Itsellä 7kk vauva. En ole pussaillut suulle, en nuollut lusikkaa/tuttia. Kokeilen kyllä ylähuulella lapsen ruoan/korvikkeen, ennenkuin laitan hänen suuhunsa..Voihan se kari-es siinäkin hypätä, vikkelä kun on.
      Se mikä minua ärsyttää, on kun mummu pussailee lapsen käsiä...jotka lapsi tunkee joka välissä suuhunsa (hampaita tulossa)..
      Olen yrittänyt hienovaraisesti sanoa, että mekään ei pussailla ja nuolla lapsen käsiä. Ei karies, vaan muutkin bakteerit ja virukset tarttuvat helpoimmin juuri noin!

    • ehkä vain prkl turhaan...

      Mie voin kertoa, että yritin suojella keskimmäistä, turhaan. Vaari tunki alle vuoden ikäiselle hunajasta lähtien kaiken suuhun, oman suunsa kautta tietenkin. Mummonsa maistatti ruoan oman suunsa kautta. Keskimmäisen henki haisee ihan tappavalle, johtuen juuri kariestartunnasta, jonka sai isovanhemmiltaan ja joka on tuolla minun ukollakin. Esikolla ei mitään ongelmia, hänen bakteerikasvusto on saanut rauhassa kasvaa ja sen huomaa hampaiden kunnosta ja hengityksen tuoksusta.

    • tarttuva tauti

      Jos haluaa varjella lapsensa hampaiden reikiintymiseltä on kariesbakteerin tarttuminen lapseen estettävä. Ei hänellä sitä suussaan syntyessään ole! Ajattele miten mukavaa olisi, jos lapsella ei koko elämässään olisi yhtään paikattavaa reikää! Koko hampaiden reikiintyminen voitaisiin unohtaa, jos kaikki vanhemmat ja isovanhemmat sitoutuisivat olemaan tartuttamatta kariesta lapsiin.

      Kyllähän sitä tuttia ja lusikkaa voi äiti/mummi ym. nuolla, mutta silloin on tiedostettava, että tartuttaa lapseensa elinikäisen sairauden, joka aiheuttaa kipuja ja monenmonta hankaluutta.

      • mutta..

        Itse ainakin muistan että jo tarhassa alettiin leikkiä pusunattoja ynnämuita vastaavia niin siksi minusta tuntuu tyhmältä jättää pussilematta vauvaa kun se bakteeri kuitenkin jossain vaiheessa tarttuu.. viimeistään murkkuiässä!


      • Saara30
        mutta.. kirjoitti:

        Itse ainakin muistan että jo tarhassa alettiin leikkiä pusunattoja ynnämuita vastaavia niin siksi minusta tuntuu tyhmältä jättää pussilematta vauvaa kun se bakteeri kuitenkin jossain vaiheessa tarttuu.. viimeistään murkkuiässä!

        Pointti onkin, että jos saat varjeltua lapsesi 3-vuotiaaksi asti tartunnalta, ei karies-bakteeri enää myöhemmin tartu samalla lailla, koska suuhun ehtii kehittyä oma vahva terve bakteerikanta. Tämä bakteerikanta estää sitten myöhemmin kariesbakteerikannan kasvun, vaikka jostain pienen määrän niitä sattuu suuhunsa saamaan.

        Eikö teillä ollut neuvolassa/perhevalmennuksessa tästä asiasta puhetta?


      • ollut..
        Saara30 kirjoitti:

        Pointti onkin, että jos saat varjeltua lapsesi 3-vuotiaaksi asti tartunnalta, ei karies-bakteeri enää myöhemmin tartu samalla lailla, koska suuhun ehtii kehittyä oma vahva terve bakteerikanta. Tämä bakteerikanta estää sitten myöhemmin kariesbakteerikannan kasvun, vaikka jostain pienen määrän niitä sattuu suuhunsa saamaan.

        Eikö teillä ollut neuvolassa/perhevalmennuksessa tästä asiasta puhetta?

        puhetta siis.. 8kk hammaslääkärissä ohimennen mainitsi. No mut 1.5v tyttelini pussailee jo nyt kuukautta nuoremman kamunsa kanssa;) Tärkeintä minusta on toi hampaiden hoito..


    • ainakin yrittää

      Me kyllä varjellaan siltä eli ei nuolla tutteja, mukeja tms. Pusuja poskille saa antaa. Ja paljon annetaan ja halaillaan. Meillä lapsi lisäksi juo janojuomana vain vettä ja pian siirrytään tavan mukiin. EIlen tuli Akuutissa ohjelma tuttipullojen ja nokkamukien kiroista,kun vanhemmat antaa lapselle mehupullon matkaan, unille jne. epäsäännöllisesti. Meillä vesi on ainut mitä hörpitään. Jos on kipeenä niin sitten mehua ja jos sitä niin ei pitkin päivää.

    • Mimmistiina

      ..ihan väärin, että raskausajan hammaslääkärin esitelmässä sanottiin että 4 vuotiaana noin on "turvassa" tartunnalta..? Tällainen jäänyt ainakin mieleen, en nyt jaksa googlettaa.

      Itse mietimme ja kysyimme lääkäriltäkin joka ei tiennyt, että miten koiran karies? Tarttuuko vauvaan kun koira välillä nuolee naamaa..

      • biologi

        Lapsen suu pitäisi pitää mahdollisimman kauan kariesbakteeri vapaana, jolloin suun omat bakteerit muodostaisivat elinvoimaisen kannan. Jos suu on "täynnä hyviä bakteereja" on kariesbakteerin vaikeampi sopia joukkoon.

        Koiran kariesbakteeri on todennäköisesti erilainen kuin ihmisen, eikä siksi todennäköisesti tarttuisi. Sen ruokavaliohan olisi luonnossa aivan erilainen ja suun ph ym seikat toisenlaiset. Sitä en osaa sanoa voiko ihmisen karies tarttua sellaiseen koiraan, joka joutuu syömään pelkästään ihmisten ruoantähteitä eikä lajityypillistä liharuokaa. Ravintohan vaikuttaa bakteeritasapainoon merkittävästi.


    • justnäin

      kun tätä asiaa miettii,niin onhan se aika törkeetä, että kuka tahansa katsoo voivansa pussata lasta suulle jopa vierasta.lapsi ei älyä pistää vastaan.toisen suu on likanen paikka toiselle. suut haisee TUNKIOLLE.käsiä ei pestä vessassa käynnin jälkeen.ja tuskin muutenkaan muuten kun ehkä saunassa/suihkussa.vahingossa.vieraille pitä uskaltaa sanoa jo ovella,että kädet pitää pestä ,kun on vauvaa tultu katsomaan.aivastellaan ilman liinaa. minne sattuu, suussa olevat ja suolistossa olevat töhnät lentää pitkin pöytiä ja seiniä,ja sinnehän ne kasaantuu,ennen seuraavaa remonttia.tunkkasuus kodissa johtuu juuri näistä asioista, elikkä koti on LIKANEN.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3548
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      194
      1648
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1317
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1182
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      863
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      845
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      799
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      51
      799
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe