GEOKÄTKÖ"pullopiilo"

on hyvä...

nimi maailmanaikaiselle piilopuuloille. Jo esi-isämme harrastivat sitä. Milloin halkopinoon, milloin pottupenkkiin. Lukemattomia ovat ne pullot joita ei koskaan löydetty. Yksi parhaimpia on se, jonka eräs veteraani ikään ehtinyt autokauppias kertoi, datsunin (100A) mallisen lämmityslaitteesta löytynyt. Oli pullo jäänyt alkuperäiseltä omistajalta sinne paperipusseineen ja kuitteineen. Kolmas omistaja ihmetteli lämppärin vaatimatonta puhallusta ja huoltohan sen löysi. Tuli harjakaisryyppy kuuden vuoden takaa. En viitsinyt lukea prosenttiakaan noista, suorastaan ala-arvoisista letkautuksista joita aiemmissa viestiketjuissa lennätettiin harrastuksen VASTAISESTI.

Mikäli noista kirjoittajista oli yksikään lukenut suomalaista kaunokirjallisuutta riviäkään, tämä hommahan on keksitty jo kauan sitten ! Muistaakseni eräs tunnettu suomalainen vaikuttaja antoi PERINNÖKSI jälkipolville samanaiheisen kätkemisjutun. Siinä piilotettiin perintöä ympäri suomen niemen ja suurin osa siitä oli VIINAA. Parasta laatua ja sinkoiltiin ympäri Suomea, etelästä pohjoiseen. Ei ollut GPS laitteita, oli vain kompassi ja kartta sekä koordinaatteja. Aion tehdä vastaavanlaisen kätkön ensi (2007) kesänä Oulun lääniin. Laitan aivan vakavalla mielin 5 kpl kaksoiskätköä (en tiedä menikö termi oikein) Kuhmo-Vaala-Vuolijoki-Puolanka alueen sisälle. Jokaisessa on pulloja valtion viinaa. Isoa tai pientä. Minun aiheosaamisellani en tiedä termejä, mutta kaksoiskätkö tarkoittaa sitä, että ensimäisen kätkön löytämiseen riittävät tarkat kordinaatit ja sieltä saa vihjeen seuraavaan kätköön. Siis pitää osata tulkita vihje löytääkseen seuraava paikka. Se seuraava on todellinen ja sijaitsee maastossa, ei viinakaupassa kuten joku voisi heti leukailla. Suotavaa olisi henkilöiden, jotka lähtevät leikkiin, varata mukaansa minipulloja erimerkkisiä. Mikäli kätkössä sattuu olemaan samanlainen ISO lesti, sen voi vaihtaa hyvällä omallatunnolla pieneen. Päiväkirjan täyttö on tottakai pakollista. Alle 18 vuotiailta osallistuminen on kielletty. Vaatii uintitaitoa taikka veneen käyttöä. Nyt on vain pulmana, MISSÄ minä VOIN tämän KÄTKÖN saada mahdollisimman monen etsijän tietoisuuteen, siis SUOMENKIELELLÄ ? Pyytäisinkin teitä arvoisat kätkijät kertomaan tällaiselle IKÄPAPALLE mille sivustolle laittaisin tämän kätkön, siis SAVOKSI ja KAIKKIEN tietoon ? Kaikenlaisten viisastelijoiden ja pilkanheittäjien vastauksia en odota vaan katsokaa toki tekin ensin mihin tämä johtaa ? Yritys on ainakin vakava ja toteutuu varmasti.

9

1838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkennan edellistä

      on GPS , ei tarvii rämpiä kompassin ja kartan kanssa

    • viinat

      ...ei pitkään muuten kätköissään hapannu!

      Annahan koordinaatteja :-P

    • tuo.

      itse oon miettiny kans tuota mutta eikös jossain ole lista mitä kätköön "saa" laittaa ja siinä kiellettiin vaaralliseta aineet ja syötävät ja juotavat.. itsellä ei siis ole mitään tuota vastaan kunhan teet siitä sen verran vaikean ettei ainakaan mitkään lapset sitä löydä.. mutta muuten tosi hyvä idea.. jos pistäs idean vielä paremmaksi niin laittaisit pontikkaa ja sen saisi vaihtaa vain toiseen pulloon pontikkaa.. www.geocaching.com on se sivusto minne nuo kordinaatit laitetaan

      • kätköilijäepeli

        kannattaisi varmaan kehittää joku muu foorumi kuin GeoC:n sivut asiasta tiedottamiseen. GeoC:n säännötkin jo kieltävät tällaiset kätkösisällöt, joten julkaisu ei ehkä onnistuisikaan. Vaikka itse pidän ajatuksesta (joskaan tuskin pääsen ko alueelle etsiskelemään ihan piakkoin) niin maailmassa on sen verran tiukkapipoja, ettei ehkä kannata tällä idealla julkaista kätköjä virallisten kätköilysivustojen yhteydessä. Ja ilmaisuissa on syytä olla tarkkana, ettei virkavalta kiinnostu liikaa.


      • kenellekkään

        kuuluu, voihan tuon kätkön ilmoittaa vaikka valtakunnan ykköslehdessä. Kukas sen määrää pitääkö homma tehdä jonkun tiukkapipoisen amerikkalaisen ohjeitten mukaan ? Ei hittovie, tämä touhuhan alkaa vaikuttaa taasen aina vaan pöljemmältä. Kaikki hauskuus karsitaan taasen suoraan bemarin pölykapseliin. Kunnollinen kotimainen kätkentä vaan kunniaan ja jotka haluavat ilmoittautua johonkin vääräkielisten pilipalikätkentään mukaan pysykööt siis siellä.


      • sivut ?
        kätköilijäepeli kirjoitti:

        kannattaisi varmaan kehittää joku muu foorumi kuin GeoC:n sivut asiasta tiedottamiseen. GeoC:n säännötkin jo kieltävät tällaiset kätkösisällöt, joten julkaisu ei ehkä onnistuisikaan. Vaikka itse pidän ajatuksesta (joskaan tuskin pääsen ko alueelle etsiskelemään ihan piakkoin) niin maailmassa on sen verran tiukkapipoja, ettei ehkä kannata tällä idealla julkaista kätköjä virallisten kätköilysivustojen yhteydessä. Ja ilmaisuissa on syytä olla tarkkana, ettei virkavalta kiinnostu liikaa.

        Kukahan nuo on julistanut "virallisiksi" sivuiksi ? Sinä vai ?
        Eiköhän tämä homma ole sentään pikkuisen epävirallista ja sellaisena pysyköön.


      • kätköilijäepeli
        kenellekkään kirjoitti:

        kuuluu, voihan tuon kätkön ilmoittaa vaikka valtakunnan ykköslehdessä. Kukas sen määrää pitääkö homma tehdä jonkun tiukkapipoisen amerikkalaisen ohjeitten mukaan ? Ei hittovie, tämä touhuhan alkaa vaikuttaa taasen aina vaan pöljemmältä. Kaikki hauskuus karsitaan taasen suoraan bemarin pölykapseliin. Kunnollinen kotimainen kätkentä vaan kunniaan ja jotka haluavat ilmoittautua johonkin vääräkielisten pilipalikätkentään mukaan pysykööt siis siellä.

        Virallisuus tietystikin on sangen venyvä ja paukkuva käsite, mutta niin kauan kuin GeoC:n sivuja käytetään, pitää toki noudattaa GeoC:n sääntöjäkin.

        Varsinainen ajatukseni oli kuitenkin, että ihan turha alkaa luomaan hommalle epämääräistä mainetta menettelyillä, joiden lainmukaisiuudestakaan ei voi olla ihan varma. Valtakunnan ykköslehteen voi tietysti ilmoituksen laittaa, kunhan se läpäisee lehden itse laatimat kriteerit, joihin en ota kantaa. Kuten sanoinkin jo, itse pidän ajatuksesta suuresti, mutta silti en halua, että tämä toiminta voitaisiin tulkita esim viinan trokaukseksi - siitä ei ole iloa kenellekään muulle, kuin niille älyköille, jotka kuvittelevat olevansa kovin huvittavia puhuessaan propelihattujen pöljäilyistä.

        Jos asian tiimoilta tulee asiallisia, rakentavia kommentteja, katson, jatkanko keskustelua aiheesta.


      • "se" Ketjun aloit...
        kätköilijäepeli kirjoitti:

        Virallisuus tietystikin on sangen venyvä ja paukkuva käsite, mutta niin kauan kuin GeoC:n sivuja käytetään, pitää toki noudattaa GeoC:n sääntöjäkin.

        Varsinainen ajatukseni oli kuitenkin, että ihan turha alkaa luomaan hommalle epämääräistä mainetta menettelyillä, joiden lainmukaisiuudestakaan ei voi olla ihan varma. Valtakunnan ykköslehteen voi tietysti ilmoituksen laittaa, kunhan se läpäisee lehden itse laatimat kriteerit, joihin en ota kantaa. Kuten sanoinkin jo, itse pidän ajatuksesta suuresti, mutta silti en halua, että tämä toiminta voitaisiin tulkita esim viinan trokaukseksi - siitä ei ole iloa kenellekään muulle, kuin niille älyköille, jotka kuvittelevat olevansa kovin huvittavia puhuessaan propelihattujen pöljäilyistä.

        Jos asian tiimoilta tulee asiallisia, rakentavia kommentteja, katson, jatkanko keskustelua aiheesta.

        Hienoa, että havaitset älykön typerysten seassa. En ole kylläkään missään vaiheessa kirjoittanut sanaakaan propellihatuista. Antennipipoista olen joskus maininnut. Mars lukemaan tarkemmin viisauden sanat joilla olen elämääsi sulostuttanut!


    • pilailijapoeka

      Jos saat ideasi toteutettua, minä teen kaikkeni että saan kätköt selville. sitten ilmoitan kaikille lähi- ja miksei kauempaakin oleville alaikäisille nuorille että nyt saa viinaa ilman papereita. tai sitten käyn kivittämässä pullosi paskaksi.

      semmoinen kätköilijä se minäpoika olen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe