Kertookaahan avustajat jotka olette päiväkodissa töissä niin kokemuksia, tuntemuksia jne.
Oletteko kenties "joka paikan höyliä"? vai mikä on ihanteellista et olet tasavertainen työntekijä.. Oletko yksilö vai ryhmäavustaja? Vakituinen/määräaikainen?? Eli siis kaikkea mahdollista mitä mieleen pälkähtää aiheesta... =)
Ja sitten vielä haluaisin kuulla vanhempien kommentteja myöskin..eli miten te vanhempana suhtaudutte avustajaan. Ovatko he tarpeellisia? Ammattitaitoisia ym. ym.
Ja lopuksi Tsemppiä kaikki avustajat. Mielestäni mekin teemme arvokasta työtä =) ja antoisaa.
Päiväkoti
4
5275
Vastaukset
- nanj..
itse olin viime vuonna päiväkodissa ryhmäavustajana (palkkatuella) vaikka olen lähihoitaja. Lapset olivat tosi ihania, oli kiva kun oli säännöllinen työaika, toisin kuin yleensä lähihoitajilla. Suurin osa työntekijöistä piti minua yhtä tasa-vertaisena kuin muitakin työntekijöitä. Jotkut taas pitivät vähän "onnettomana yksilönä" ihan kuin en olisi ollut ikinä missään muualla töissä, et kotona nyhvöttäny vain työttömänä..
Työnkuva oli minulla suunilleen sama kuin muilla, lasten kanssa ei vain saanut jäädä yksin ilta-päivällä viimeiseksi! mutta= kaiken sen "normi" työn jälkeen minun piti olla se ruokakuski, joka toi aina ruuan. Silotin pyykkiä joka oli jo kuitenkin mankeloitu, pyyhin pölyjä, siivosin kaappeja, yms. Sillä välin kuitenkin kun muut istuivat kahvilla. Ja vielä= vanhemmille kerrottiin että hei: meillä on täällä uusi TYÖLLISTETTY. Minua kutsuttiin työllistetyksi. Olisi voineet edes sanoa ryhmäavustajaksi. Joten muutaman kuukauden päästä irtisanoin itseni. Eipähän tarvitse olla huonolla palkalla oleva työllistetty, joka on kuin onkin jokapaikan höylä! tsemppiä sulle!- Litistetty
Minäkin olin "avustajana" ja sanoin itseni irti.
Olen kohta neljäkymmentä ja työhistoriaa löytyy (tosin toiselta alalta). Olen mielestäni täysin työkykyinen ihminen.
Koko sen ajan (2kk) mitä talossa olin, minua kohdeltiin kuin vähä-älyistä teiniä. Olin vain työllistetty ja "työnvieroksuja", sellainen kuva annettiin. Eräs elämäänsä kyllästynyt ylipainoinen tantta, kyttäsi jopa ruokataukoni.
Minusta nämä "työpaikat" syövät ihmiseltä viimeisetkin itsetunnon rippeet. Miksi pitää olla niin alentava suhtautuminen? - avustaja
Kurjaa että olette tunteneet tällaista =( Useammalta taholta on ikävä kyllä kuulunut että avustaja on "onneton yksilö" tai jopa silleen et yx lapsi lisää... mikä ei todellakaan pidä aina paikkansa. Onhan myös ihmisiä joilla on enemmän ikää ja elämän kokemusta kuin esim. vastavalmistuneilla lastentarhan opettajilla.
Toisaalta ymmärrän noi työ tehtävät koska ryhmäavustajalle kuuluu mm. puhtaanapito ja ruokapuoli. Mutta sitä eri toten kritisoin suuresti miten asioista keskustellaan ja sitä miten asiat "käskytetään" Ja toinen asia mitä en hyväksy että avustajalle annetaan henkilökunnan omia tehtäviä ja hän itse "puottelee" esim. kahville. Avustaja on ihminen hänkin kaikkien muiden joukossa ja meitä tulee kohdella samallalailla kuin muitakin työntekijöitä. Jos maalaisjärjellä ajattelis niin totta kait sitä auttaa toisiaan oli työtehtävä vaikka nää ns. "likaiset työt" koska miksi ihmeessä uuvuttaa ja "alentaa" avustajaa joka on monessakin paikassa hyvänä apuna?
Sit tuossa oli yksin jäämisestä lasten kanssa ilta-päivällä niin siin on "puhtaasti" kysymys vastuu asioista, eri taloissa on erillaisia käytäntöjä noiden asioiden suhteen.
Päiväkodissa ollaan lapsia varten ja pidän erittäin tärkeänä sitä että jokaisen lapsen "kohdataan" joka päivä! Ja mikäs sen ihanampaa kuin kuulla lapsen nauravan ja näkee että hänellä on kiva ja turvallista olla päivähoidossa Eli lapset ekka ja sit vasta muut jutut.
Hyvää illan jatkoja! =) ja kommentteja lisää aiheesta =) - päiväkodissa..
avustaja kirjoitti:
Kurjaa että olette tunteneet tällaista =( Useammalta taholta on ikävä kyllä kuulunut että avustaja on "onneton yksilö" tai jopa silleen et yx lapsi lisää... mikä ei todellakaan pidä aina paikkansa. Onhan myös ihmisiä joilla on enemmän ikää ja elämän kokemusta kuin esim. vastavalmistuneilla lastentarhan opettajilla.
Toisaalta ymmärrän noi työ tehtävät koska ryhmäavustajalle kuuluu mm. puhtaanapito ja ruokapuoli. Mutta sitä eri toten kritisoin suuresti miten asioista keskustellaan ja sitä miten asiat "käskytetään" Ja toinen asia mitä en hyväksy että avustajalle annetaan henkilökunnan omia tehtäviä ja hän itse "puottelee" esim. kahville. Avustaja on ihminen hänkin kaikkien muiden joukossa ja meitä tulee kohdella samallalailla kuin muitakin työntekijöitä. Jos maalaisjärjellä ajattelis niin totta kait sitä auttaa toisiaan oli työtehtävä vaikka nää ns. "likaiset työt" koska miksi ihmeessä uuvuttaa ja "alentaa" avustajaa joka on monessakin paikassa hyvänä apuna?
Sit tuossa oli yksin jäämisestä lasten kanssa ilta-päivällä niin siin on "puhtaasti" kysymys vastuu asioista, eri taloissa on erillaisia käytäntöjä noiden asioiden suhteen.
Päiväkodissa ollaan lapsia varten ja pidän erittäin tärkeänä sitä että jokaisen lapsen "kohdataan" joka päivä! Ja mikäs sen ihanampaa kuin kuulla lapsen nauravan ja näkee että hänellä on kiva ja turvallista olla päivähoidossa Eli lapset ekka ja sit vasta muut jutut.
Hyvää illan jatkoja! =) ja kommentteja lisää aiheesta =)Olen nyt ollu avustajana melkein vuoden ja mulla on ainakin hyviä kokemuksia..se tietenkin voi johtua tiimistä/päiväkodista miten ne suhtautuvat avustajiin..siellä on enimmäkseen 40-50v työntekijöitä, jotka ovat olleet n.20-30v alalla ja osaavat kyllä ottaa huomioon avustajan hyvällä tavalla.En joudu tekemään mitään siivousjuttuja, joita muut eivät tee.Teemme kaikki tiimiläiset samoja asioita,riippuen työvuorosta,niin se työntekijä tekee ne huommat,mitkä sille kuuluu. Olen henkilökohtaisena/ryhmäavustajana 3v pojalle.Ja teemme pojan kanssa kaksin koritehtäviä ym ja sitten olen ryhmässä myös melkein kuin tavallisena lastenhoitajana. Saan vetää ohjelmaa niin paljon kuin haluan ja he vaan tykkäävät siitä,jos on innostunut.Sit nuo vanhemmat työntekijät tykkäävät siitä,että tuon nuorempaa näkökulmaa työpaikalle ja opetan heille esim. tietokoneen ym käytön,jota tarvitaan paljon siellä. Saan olla todella paljon vastuussa jo nyt,vaikka kauempaa en ole vielä siellä ollut..Ja johtaja on sanonut henkilökohtaisesti,että luottaa minuun niin kuin muihinkin ja sen takia saan vastuuta.Ainoa huono juttu siellä on, että kun joku on pois ja sijaista ei saa,niin minä paikkaan sitä ihmistä,enkä saa siitä mitään korvausta. Mutta puhuimme siitä johtajan kanssa ja se sano,että epäpätevän sijaisen palkka on huonompi kuin mulla nyt.Mielellänihän minä siellä tietenkin autan,mutta poika jää silloin varjoon,kun en voi huomioida sitä niin paljon.Mutta kivaa on..ja lapset höpönassuja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216565Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471857
- 831235
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.81915Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757