teemahaastattelusta

saako tuttuja haastatella?

Moromoro! Gradun empiriaosuus olisi tarkoituksena suorittaa teemahaastatteluita käyttäen. Onko luvallista haastatella tuttuja ihmisiä? Ei välttämättä mitään parhaita kavereita, vaan ihan tuttuja ja tutun tuttuja. Kärsiikö tutkimuksen luotettavuus tms? Vähentäisi aika lailla vaivannäköä ja säästäisi aikaa, jos ei tarvitsisi etsiskellä aivan vieraita haastateltavia..

5

1235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on ...

Yleensä tuttujen haastatteleminen vääristää tutkimustuloksia. Täytyy olla erityiset perustelut, miksi haastattelisit juuri tuntemiasi ihmisiä. Omasta kokemuksesta voin myös sanoa, että haastattelusta tuli tutun kanssa vähän puolivillainen, koska kumpikaan ei suhtautunut tilanteeseen riittävän vakavasti.

• Graduilija

Minun mielestä voi haastatella tuttujakin, kunhan haastattelija itse muistaa pitää huolen, että pysytään asiassa. Tutut ihmiset voivat myös kertoa laajemmin asioista kuin täysin tuntemattomat, tästä on myös tieteellistä näyttöä olemassa. Olen parille yliopiston kurssille tehnyt tutkimuksia ja haastatellut teemahaastattelulla niin tuttuja kuin tuntemattomiakin. Teen nyt graduani ja teen haastattelut teemahaastattelulla. Näiden haastatteluiden aikana olen huomannut, että ei aina tuntemattomatkaan henkilöt pysy asiassa vaan kertovat muitakin asioita. Tsemppiä gradun tekoon!

• .......

Juuri asian ulkopuolelta tulevat asiat voivat olla tärkeitä tuloksia ja auttaa haastattelujen suunnittelemisessa.

Yleisesti ottaen: mitä henkilökohtaisempi aihe, sitä järkevämpi on ottaa tutkijan rooli ja sen kautta kysellä intiimejäkin asioita. Tuntemattomalle tutkijalle tutkimuksessa, jossa haastateltavan henkilöys ei voi mitenkään paljastua, kerrotaan usein salaisuuksiakin, koska luottamus on taattu. Tutun kanssa taas mietitään myös mahdollisia seuraamuksia ("mitä tuo ajattelee, jos nyt kerron vaikkapa, miten olen rikkonut lakia").

Se että näkee vaivaa haastateltavien etsimisessä, on etu tutkimuksen kannalta ja tietenkin myös ammattitaidon kehittymisessä. Jos gradun teossa yrittää päästä mahdollisimman vähällä, ei saa siitä niin paljon kuin siitä voisi saada. Työelämässäkin tarvitaan kykyä ottaa haasteita, lähestyä tuntemattomia ihmisiä, luoda ja ylläpitää kontakteja jne.

• Ketjun aloittaja
        ....... kirjoitti:

Juuri asian ulkopuolelta tulevat asiat voivat olla tärkeitä tuloksia ja auttaa haastattelujen suunnittelemisessa.

Yleisesti ottaen: mitä henkilökohtaisempi aihe, sitä järkevämpi on ottaa tutkijan rooli ja sen kautta kysellä intiimejäkin asioita. Tuntemattomalle tutkijalle tutkimuksessa, jossa haastateltavan henkilöys ei voi mitenkään paljastua, kerrotaan usein salaisuuksiakin, koska luottamus on taattu. Tutun kanssa taas mietitään myös mahdollisia seuraamuksia ("mitä tuo ajattelee, jos nyt kerron vaikkapa, miten olen rikkonut lakia").

Se että näkee vaivaa haastateltavien etsimisessä, on etu tutkimuksen kannalta ja tietenkin myös ammattitaidon kehittymisessä. Jos gradun teossa yrittää päästä mahdollisimman vähällä, ei saa siitä niin paljon kuin siitä voisi saada. Työelämässäkin tarvitaan kykyä ottaa haasteita, lähestyä tuntemattomia ihmisiä, luoda ja ylläpitää kontakteja jne.

Tässä tapauksessa tutkimus ei koske mitään henkilökohtaisia asioita. Tarkoitus on pyrkiä kartoittamaan tietyn tuotteen ostoprosessia (ei kovin intiimi asia) ja etsiä mahdollisimman erityyppisiä ostoprosesseja, jotta niitä voi sitten profiloida tms.
        Pitäisi ilmeisesti kysyä ohjaajalta hänen mielipidettä, mutta vastauksia saa häneltä odotella useita viikkoja..

• ..........
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

Tässä tapauksessa tutkimus ei koske mitään henkilökohtaisia asioita. Tarkoitus on pyrkiä kartoittamaan tietyn tuotteen ostoprosessia (ei kovin intiimi asia) ja etsiä mahdollisimman erityyppisiä ostoprosesseja, jotta niitä voi sitten profiloida tms.
        Pitäisi ilmeisesti kysyä ohjaajalta hänen mielipidettä, mutta vastauksia saa häneltä odotella useita viikkoja..

Erinäisissä oppikirjoissa sanotaan, että tuttuja ihmisiä ei pitäisi haastatella ainakaan ammattimaisissa tutkimuksissa. Vaikka gradu on harjoittelua, sen arvioinnissa yleensä kiitetään juuri ammattimaisuutta ja tieteellistä pätevyyttä. Joka tapauksessa tulisi menetelmän kuvauksessa perustella, miksi ja miten haastateltavat valittiin. On siis osattava arvioida kriittisesti, millä tavalla menetelmä vaikutti tutkimuksen tuloksiin.

Koska aihepiirisi ei ole kovin "intiimi", löydät varmasti helposti muitakin kuin tuttaviasi haastateltaviksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka vanha kaivattusi on?

Gallup teille kaikille
      Ikävä
      110
      1293
    2. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      38
      1055
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      41
      915
    4. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      102
      888
    5. Ihana juhannusperinne

Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa
      Lieksa
      46
      727
    6. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      56
      708
    7. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      78
      689
    8. Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa

Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s
      Suomussalmi
      66
      668
    9. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      34
      616
    10. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      57